XC of iets wat tussen XC en Trail in zit?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Lars TB schreef: do 12 maart 2020, 22:12
Wat anderen al aangeven: testen. Ga er wel van uit dat wat je ook koopt: het rijdt anders. Heel ander type fiets, heel andere geometrie, heel andere zithouding. Aan alles ga je wennen, dus schrijf een fiets niet meteen af na een ritje van 5 minuten.

Maar van wat je hierboven aangeeft: gewoon een trailbike.
In eerste instantie dacht ik vanmiddag; Lux bestellen en ervaren! als het niet is wat ik zoek dan gewoon terugsturen en een Neuron laten komen. Tuurlijk is het tijdrovend maar zonder ervaring blijft het gissen.
Inmiddels besloten het anders aan te pakken:
Neuron bestellen omdat ik daarmee een bike uit een heel andere lijn in huis haal. Echt de 'andere ervaring' opdoen en een paar keer Schoorl rijden. Als dat goed voelt en ik daar het plezier voel en beleef dan blijft hij gewoon. Mocht ik nu echt ervaren dat dit niet mijn ding blijkt dan kan ik altijd (tja, binnen 30 dan) besluiten om 'm terug te sturen en de Lux laten komen.

Daarnaast hou ik mijn huidige HT gewoon, krijg er waarschijnlijk toch te weinig voor terug als wat ik 'm waard vind. Ben nogal netjes op mijn fietsen en zet een fiets nooit smerig terug in de garage. Ik onderhoud de boel zo goed dat de LBS (fiets gebracht voor part of the deal-servicebeurt en vork onderhoud) zich afvroeg of ik er wel mee gefietst had. Alleen aan de slijtage van de tandjes en banden viel dit op te maken maar dan nog...
Dat betekent dat ik, als blijkt dat de Neuron echt merkbaar langzamer is, ik altijd de good old Cube kan pakken om met een paar maten op snelheid het parcours af te knallen. Dat zou dan toch om 1 of hooguit 2 rondjes gaan dus dat trek ik wel.
Daarnaast heb ik dan mooi de kans mijn zoon mee te sleuren en hem langzaam maar zeker in de tentakels van het MTB-en te trekken. Hij sport wel maar dat wordt steeds lastiger te combineren met opleiding en werk. MTB-en kan op veel momenten en ik ben redelijk flexibel in werktijden dus dan zou het mes aan twee (of inmiddels 3?) kanten snijden. :D
Repetition is the mother of all skill
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik kan wel 1.000x zeggen dat die Neuron niet langzamer is, maar laat je door jezelf overtuigen! Goed idee om het zo te doen :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Lars TB schreef: do 12 maart 2020, 22:56 Ik kan wel 1.000x zeggen dat die Neuron niet langzamer is, maar laat je door jezelf overtuigen! Goed idee om het zo te doen :-q
Klopt! :lol: Ik zal het zelf moeten ervaren... Ik wil je graag geloven maar ik ben zo onbewust eigenwijs ( :winkie: ) dat ik ergens blijf denken dat ik snelheid in ga leveren t.o.v. nu. Maar goed....ik raak graag overtuigd door ervaring. De beste manier als je het mij vraagt.

Nog een vraagje: in hoeverre gebruik jij de verschillende standen op je vork en demper? Stel je die eenmalig in en ben je dan klaar voor gemiddeld alle tracks in NL of is dat iets dat je geregeld aan moet passen? Of zelfs tijdens het rijden?

Met mijn HT heb ik een alles of niets lockout (Manitou vork) die ik tijdens het klimmen nogal gebruik. Nu moet ik zeggen dat ik sinds een aantal weken aan het ervaren ben wat het effect van volledig los rijden heeft op mijn gevoel, energie en tijden. En ik ben er nog niet uit. Nu heb ik nooit iets zelf aan de vork gedaan dus geen idee welk potentieel ik onbenut heb gelaten...
Repetition is the mother of all skill
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Svebby schreef: do 12 maart 2020, 23:12 Nog een vraagje: in hoeverre gebruik jij de verschillende standen op je vork en demper? Stel je die eenmalig in en ben je dan klaar voor gemiddeld alle tracks in NL of is dat iets dat je geregeld aan moet passen? Of zelfs tijdens het rijden?
In principe stel ik voor NL de boel eenmaal in. Pas in het buitenland ga ik weer draaien.


Lockout is na de racefiets de slechtste uitvinding ooit. Heb je helemaal niets aan. Alleen probeert je gevoel je iets anders wijs te maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Lockout heb je nix aan inderdaad, maar de "firm" stand van mijn achterdemper is best prettig tijdens (niet-technische) klimmetjes. Alleen moet je die daarna niet vergeten weer terug te zetten... :oops:
(Verder ben ik echt een kneus wat betreft het instellen van dempers, dus als ik eenmaal iets heb waar ik mee overweg kan, dan verander ik daar nooit meer wat aan)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heerlijk, een remote lock! Omdat het sneller is? Nope, zal niet significant schelen voor gewone stervelingen.
Maar ik vind het veel lekkerder klimmen en sprinten. En als de klim technisch is... lock er weer af.
Heb je er een nodig? Nee hoor.

Maar goed. Ik denk dat in jouw geval deze volgorde het best is. Eerst lekker de Neuron testen :-q.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb ook geen lockout gebruiker, maar de midden/firm/platform stand van diverse dempers gebruik ik wel.

En niet vergeten een setje snelle banden onder de Neuron te hangen, de Wolfpack Speed of zoiets, op Schoorl dan in de 2.4 versie op lage druk.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

... En die standen zitten ook op een Neuron, alleen niet ‘remote’. Je moet met je hand even naar vork en/of demper.

De Forekasters hebben lekkere grip, ook in de modder. Rolweerstand voor zo’n noppenband best goed, gewicht ook, maar zeker op de weg, ook duidelijk merkbaar.
Voor waar jij rijdt zou ik zeker iets lichter rollenders kiezen. En de FK’s lekker gebruiken voor trips naar zwaarder terrein.

(Ik deed het omgekeerde... de lichte en lichtrollende Ikons van mijn Lux meteen vervangen door NoNi’s, veel geschikter voor de (vuur)steen, meidoorn en heuvels in Z Limburg eo, en de bergen. Je banden hebben zeer grote invloed op de rij-eigenschappen van je fiets).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Lars TB schreef: do 12 maart 2020, 23:28

Lockout is na de racefiets de slechtste uitvinding ooit. Heb je helemaal niets aan. Alleen probeert je gevoel je iets anders wijs te maken.
Gelukkig druk jij je gematigd en tactvol leeg :lol:
Nu deel ik deze lompe uitspraak niet maar goed, het gaat ook om een mening. O ja...ik rij ook op de racefiets, misschien telt dat ook mee :bier:

Maar ik begrijp wat je zegt. Het zal toch echt anders rijden worden voor mij dus wil ik mij daarop instellen door overeenkomstig te handelen: gewoon de tijd nemen om he zaak goed afgesteld te krijgen en dan eerst maar eens goed ervaren.
Repetition is the mother of all skill
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

aurelius schreef: vr 13 maart 2020, 00:19 Heerlijk, een remote lock! Omdat het sneller is? Nope, zal niet significant schelen voor gewone stervelingen.
Maar ik vind het veel lekkerder klimmen en sprinten. En als de klim technisch is... lock er weer af.
Heb je er een nodig? Nee hoor.

Maar goed. Ik denk dat in jouw geval deze volgorde het best is. Eerst lekker de Neuron testen :-q.
Tja, ik lock mij op mijn Cube ook geregeld alsof het een lieve lust is omdat ik in de veronderstelling leefde dat het bij vrijwel iedere klim en op het plat/asfalt significant zou schelen. Inmiddels kom ik daar een beetje van terug. Op Schoorl zijn er een paar vurige klimmetjes en laat ik ze nu sneller opkomen zonder lockout... Komt dat omdat ik recent best meer ben gaan fietsen en dus ook gewoon sterker/fitter raak? Vastwel maar toch was op een slechte-benen-dag het verschil nihil met een lockout-gemiddelde-dag. Metaal dus wellicht. Ik denk dat alleen asfalt kilometers echt zinvol zullen blijken om met een lockout aan te pakken en dat het verder verwaarloosbaar gaat blijken.

We gaan het zien/voelen/beleven! :-q
Repetition is the mother of all skill
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Heckler40 schreef: vr 13 maart 2020, 00:25
En niet vergeten een setje snelle banden onder de Neuron te hangen, de Wolfpack Speed of zoiets, op Schoorl dan in de 2.4 versie op lage druk.

Enjoy!!
Dank voor deze toevoeging. Als dat de " juiste" ervaring meer/beter onderstreept dan is dit een tip die ik graag ter harte neem. :-q
Repetition is the mother of all skill
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik weet niet of het de “juiste” ervaring is maar mijn ervaring is dat banden een grote invloed hebben op de rijbeleving.

Veel plezier :-q
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Lars TB schreef: do 12 maart 2020, 22:12 ook een FOX 32SC niet uitsluiten voor een 120 kg rijder. Terwijl die vork voor een 80 kg al zo hopeloos slap is dat je er niet met vertrouwen een bocht mee door kunt. Tenzij je heel langzaam gaat.
Dit is natuurlijk echt klinkklare onzin. Dat het niet de stijfste vork is dat weet ik zelf al te goed. Maar voor xc gebruik is hij stijf zat en stuurt ie heel precies, daarbij is de vering zo gigantische goed echt veel beter dan mijn lefty bv (die is vijf jaar oud en er is dus veel veranderd). Als ie echt zo slap is zouden de xc prof er ook niet mee rijden, werd hier op het forum als eens gesuggereert, nou ik heb even geteld, volgens mij reden er twee op een 34 en de rest bij fox gewoon op een 32.

Je mag best zeggen dat het niet de stijfste vork is maar dit is bang makerij, zeker voor de minder ervaren rijders onder ons of nieuwe personen op een forum geeft dit een compleet verkeerd beeld.

De gemiddelde rijder zal het niet eens merken. Ik snap echt niet wat je af en toe hier probeert te bereiken. De TS is waarschijnlijk prima uit met een Lux oid. Dat als hij dan moet kiezen voor een 34 gaat dat zou ik in zijn geval ook doen.

Een top sprinter rijd ook met een frame van nog geen kilo, wat zou er dan bij ons mis gaan met een paar bochtjes is het bos??
Natuurlijk de uitzondering voor personen die zware alpen trail gaan rijden maar als dat 1% van het forum is dat is dat al heel veel.

Bepaal je inzet bereik en kies een fiets en de huidige, XC fully is wel zo veelzijdig dat je daar toch wel heel veel mee afdekt. De oude 26 is bijna de gravelracer van nu.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tsja, dat is de kenmerkende stijl van Lars, die past bij zijn onderschrift (hakken, botte bijl), dat komt ‘ie wel na :x ! Weet heel veel, heel veel ervaring, maar overdrijft regelmatig, doet graag boude uitspraken, provoceert een beetje. Poneert het als ‘feiten’, en als je niet beter weet neem je het voor ‘waar’ aan. Terwijl er soms misschien slechts een kern van waarheid in zit?
In dit geval: inderdaad misschien niet de stijfste vork, een Fox 32. Maar het is natuurlijk niet waar ‘dat daar niet mee te rijden is voor een 80kg rijder’, de strekking van Lars’ uitleg.
(Voor de TS die veel zwaarder weegt is dit natuurlijk wel relevant: een SID of 32 FOX en >95kg? Als je ook een 34 FOX kunt kiezen, de laatste natuurlijk).
Maar de TS heeft Lars ook wel door, die voelde al aan dat Lars ‘wat overdreef’.

En meestal volgt dan snel een wat langer betoog waarin Lars gaat uitleggen dat hij toch echt gelijk heeft, ‘dat hij een feit verkondigt’.
Jammer. Als iemand met zoveel kennis en met zoveel ervaring de feiten nou eens iets genuanceerder zou brengen, dan zouden zijn waardevolle bijdragen nog waardevoller zijn, in mijn ‘humbele’ ogen dan.
Maar het houdt het ook wel lekker levendig :wink: . Maar als ik mag kiezen... doe mij maar iets meer nuance. Nog waardevoller...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: za 14 maart 2020, 20:25
Lars TB schreef: do 12 maart 2020, 22:12 ook een FOX 32SC niet uitsluiten voor een 120 kg rijder. Terwijl die vork voor een 80 kg al zo hopeloos slap is dat je er niet met vertrouwen een bocht mee door kunt. Tenzij je heel langzaam gaat.
Dit is natuurlijk echt klinkklare onzin. Dat het niet de stijfste vork is dat weet ik zelf al te goed. Maar voor xc gebruik is hij stijf zat en stuurt ie heel precies, daarbij is de vering zo gigantische goed echt veel beter dan mijn lefty bv (die is vijf jaar oud en er is dus veel veranderd). Als ie echt zo slap is zouden de xc prof er ook niet mee rijden, werd hier op het forum als eens gesuggereert, nou ik heb even geteld, volgens mij reden er twee op een 34 en de rest bij fox gewoon op een 32.

Je mag best zeggen dat het niet de stijfste vork is maar dit is bang makerij, zeker voor de minder ervaren rijders onder ons of nieuwe personen op een forum geeft dit een compleet verkeerd beeld.

De gemiddelde rijder zal het niet eens merken. Ik snap echt niet wat je af en toe hier probeert te bereiken. De TS is waarschijnlijk prima uit met een Lux oid. Dat als hij dan moet kiezen voor een 34 gaat dat zou ik in zijn geval ook doen.

Een top sprinter rijd ook met een frame van nog geen kilo, wat zou er dan bij ons mis gaan met een paar bochtjes is het bos??
Natuurlijk de uitzondering voor personen die zware alpen trail gaan rijden maar als dat 1% van het forum is dat is dat al heel veel.
aurelius schreef: za 14 maart 2020, 21:01 En meestal volgt dan snel een wat langer betoog waarin Lars gaat uitleggen dat hij toch echt gelijk heeft, ‘dat hij een feit verkondigt’.
Jammer. Als iemand met zoveel kennis en met zoveel ervaring de feiten nou eens iets genuanceerder zou brengen, dan zouden zijn waardevolle bijdragen nog waardevoller zijn, in mijn ‘humbele’ ogen dan.
Er is plaats voor nuance als ik dit soort onzin niet hoef te corrigeren. Als je ook maar een moment het idee hebt dat een 32 SC geschikt is voor een 120 kg rijder dan valt er weinig te discussiëren, dan kan ik uitleggen wat er allemaal mis is, dat ga je dan net zo min geloven als dat een brandweerauto rood is... :roll:

En die vork is net zo min geschikt voor een bijna 100 kg rijder, dus voor TS is die vork net zo goed uit den boze. Beweren dat het andersom is met kromme argumenten helpt niet. In mijn huidige gematigdheid was ik nog mild. Het is een ronduit zwaar belabberde vork als je enigszins vertrouwen wilt hebben.

Dat gaat ook op voor 80 kg rijders, maar dan beginnen we eindelijk in een gewichtsklasse-bereik te komen waar de ontbrekende stijfheid minder een rol gaat spelen.
Ik denk hier wel enig zeggen in te hebben met 85 kg en op zich een lompe rijstijl, maar met een grote flexibiliteit in het aanpassen van die rijstijl. Met een 32 SC helpt het aanpassen van de rijstijl niet. Alleen het tempo er grondig uit halen levert enig resultaat op.


De vergelijkingen met wedstrijdrijders gaan niet op. Een echte wedstrijdrijder haalt nauwelijks de 80 kg en een bewijs dat die 32 SC gewoon ronduit slap is, is het feit dat er vorig jaar meerdere wereldbeker-rijders waren die kozen voor een 34 SC of toch met de standaard 32 rond reden.

Er zit gewoon een grens aan die vork, wederom precies zoals FOX bedoeld heeft. En die grens ligt in mijn ogen ver onder de 80 kg, dus ik rek hem nog behoorlijk op ook. FOX zal uit commerciële overwegingen er geen hard getal aan gaan hangen en omdat je er ook bij 120 kg niet doorheen zult zakken, hoeven ze zich op zich geen zorgen te maken om een 100 kg rijder. Maar het is gewoon een hardcore wedstrijdrijders vork, voor enkel en alleen dat doel. Ieder ander moet er gewoon ver van weg blijven.

Om te zeggen dat de gemiddelde forummer het niet gaat merken is een grove onderschatting. De gemiddelde rijder boven de 80 kg gaat dit onder alle omstandigheden merken. En als zo een rijder het niet merkt is die sowieso met het verkeerde materiaal onderweg, want dan heb je ook geen voordeel van een echt lichte vork.


Het punt is dat de meeste niet door hebben dat de vork zo flext, maar wel klagen dat ze geen vertrouwen hebben in de fiets in de bochten. Of ze remmen dusdanig sterk af voor een bocht dat ze er meters laten liggen als ze in een groepje rijden. Dan merken ze dus niet bewust op dat de vork flext, maar ze ondervinden er wel nadeel van. En dat is wat telt, ook, of zelfs juist voor de onervaren rijders op het forum: vertrouwen in het materiaal. En dan gaan jullie beweren dat het geen probleem is? Gedurfd... .


Maar als je toch al rustiger aan bezig bent omdat je niet zo veel vertrouwen ervaart, dan is het natuurlijk helemaal niet echt dat je met een 32 SC onderweg bent.



Je kunt je dus beter druk maken om die onzin die Canyon de wereld in stuurt: tot 120 kg geen probleem. Als jullie mij de eerste 120 kg rijder kunnen vinden die lekker rond rijdt met een 32 SC, dan geef ik toe dat ik er enigszins naast zit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie