1 fiets voor (bijna) alles

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

KarinMTB schreef: za 7 maart 2020, 22:10 Ik zou het fijn vinden om dat met mijn eigen fiets te kunnen doen, ipv altijd te moeten huren als het wat gekker gaat.

Echte Downhill is aan mij toch niet besteed (zeg nooit nooit).
Tja. Wat is "gekker". Nu is het wel zo dat je met een fiets met 150 mm zoveel meer extra kunt dat je misschien wel opeens die 'ruige' afdalingen durft!
KarinMTB schreef: za 7 maart 2020, 22:10 Nu lijkt deze setup mij een gulden middenweg. 120mm is natuurlijk wat heftig voor nederland, maar je kunt in het buitenland leuk trails mee rijden lijkt mij. Ik rij in nederland wel wat wedstrijdjes, maar doe absoluut niet mee voor prijzen. Enkel voor de lol.
Maar goed, je rijdt wedstrijden. Cross Country neem ik aan. Nu is tegenwoordig de veerweg niet bepalend voor hoe een fiets rijdt (was het trouwens nooit, maar dat is een ander verhaal). Het gaat om de afstelling van de vering en om de bouw van de fiets, de geometrie.

Die Orbea die je noemt heeft dan wel 120 mm veerweg, maar die is vrij stug, zeg maar op wedstrijdgebruik afgestemd. Misschien iets meer op marathon (lange uren in het zadel!) dan op hardcore XC (uurtje onderweg). Maar heel veel verschil ga je niet voelen. Trouwens al absoluut niet als het op enig 'verlies' van energie aan komt. Zodra jij van het asfalt gaat is voor- en achtervering per definitie sneller en het moet wel heel slecht afgestelde vering zijn (te hard!)(of te zompig) wil je daar negatieve effecten van hebben. Alleen doen wedstrijdrijders te veel op gevoel en dat klopt meestal gewoon niet.

Maar die Oiz met 120 mm is wel iets 'vlakker' gebouwd. Dat geeft een tikje gemoedelijkere fiets die daarvoor veel meer controle en vertrouwen geeft. Dat is los van de zithouding, die kun je alsnog net zo sportief kiezen als op je huidige hardtail. Alleen zal een te sportieve zithouding je ook minder controle geven, waardoor je er alsnog iets minder hard mee naar beneden durft. (Je zou voor wedstrijden een andere stuurpen-stuur combinatie kunnen kiezen dan voor het buitenland!!).

Dus als je "gekker" wil gaan doen, dan is die geometrie bijna van groter belang. Je hebt ook 120 mm bikes die nog wat gemoedelijker zijn gebouwd. Dan wordt het moeilijker daar echt een sportieve houding op te vinden of als je die wel hebt is het harder werken op vlakkere slingerparcoursen om de bocht om te komen. Dat kost energie. Tenzij je juist niet zo een slingerheld bent, dan kan het zo zijn dat zo een fiets het je juist makkelijker maakt om preciezer te sturen omdat je niet bij iedere beweging meteen in de zijkant van het parcours zit.
Maar die fietsen hebben ook een andere afstelling van de vering en die zal nog wat comfortabeler aanvoelen en daarnaast ook echte controle geven als de klappen wat groter worden. Maar voor een sportieve rijder voelt zo een fiets trager aan. Als zo een fiets al trager is, dan ligt dat vaak aan het iets hogere gewicht omdat die frames sterker gebouwd zijn omdat ze ruiger gebruik aan moeten kunnen (en er meestal geen lichte wedstrijdrijders op zitten!).


Je zoekt dus een beetje een spagaat. En dan ligt het aan jou waar je de nadruk op wil leggen: wedstrijden? Meer controle?

Met de juiste 120 mm kun je meer dan uitstekend xc-wedstrijden rijden. Waarschijnlijk ben je er zelfs sneller op dan op je hardtail. Maar het zijn nog steeds niet de fietsen die uitblinken in het buitenland. Maar ten opzichte van je hardtail maak je al een behoorlijke sprong en is misschien zo een Orbea op het moment het ideale compromis. Trek maakt met de Top Fuel ook een zeer sportieve allrounder en ook Scott heeft in de Spark een wedstrijdgerichte bike met 120 mm die het in ruiger terrein niet onaardig doet. Kona gaat met hun HeiHei nog een stapje verder. Nog steeds 120 mm, vrij sportief afgesteld, maar met een geometrie die richting echt ruig werk gaat en ook in het buitenland zeer veel vertrouwen geeft. En waar je toch met wedstrijden niet echt veel trager mee zult zijn! (Je moet het wel heel fout doen als die Kona 1 seconde trager is dan bijvoorbeeld de Scott, het ligt namelijk niet echt aan de fiets...)


Voor gebruik in het buitenland zou ik normaal zeggen: pak iets met 130-140 mm veerweg, dat zou je echt een keer zelf moeten gaan ervaren. Zeker als je teveel met wedstrijdrijders op trekt krijg je het idee dat je daar nog onmogelijk mee vooruit kunt komen, maar het zijn gewoon zeer snelle fietsen die nog steeds tot de snellere fietsen kunnen behoren op de meeste Nederlandse rondjes.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

super bedankt in elk geval voor dit uitgebreide antwoord!!
Plaats reactie