Focus Raven Canyon Exceed maat L of XL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Hallo,

Na wat blessureleed ben ik helemaal gestopt met fietsen. Na 4 jaar begint het toch weer te kriebelen en wil ik weer een mtb kopen. Een racefiets heb ik ook nog in schuur hangen maar merk dat ik vooral het door de bossen fietsen mis.
Ik heb een paar jaar vrij fanatiek gefietst waarbij ik wedstrijden reed op de weg maar vooral in het veld (als amateur). Nu wil ik gewoon een fiets waar ik 1 keer in de week het veld mee in kan duiken in de omgeving van Tilburg.

In 2016 heb ik een keer bij de mantel testdagen een paar fietsen getest. Daar was een Trek in maat L wat te klein voor mij, een xl was iets beter maar voelde wel heel groot/log aan. Ik geloof dat een BMC in maat L wel goed paste, echter weet ik dat niet 100% zeker meer.

Ik ben 1.92 met een bbl van 92cm en mijn zadel staat op 82,3cm. Nu lijkt mij vooral de focus Raven 8.7 wel een leuke fiets. Als ik op de website kijk dan adviseren ze mij een XL. Echter ben ik bang dat die fiets echt te log en groot gaat zijn. Een maatje die veel fiets en net wat kleiner is dan ik adviseerde om wel voor de xl te gaan aangezien hij verwachte dat de L te kort zou zijn voor mij.

https://www.focus-bikes.com/nl_en/185916-raven-8-7

Een Canyon Exceed sl heeft een vergelijkbare geometrie en daar wordt een L geadviseerd. De Canyon is nog iets korter en zit net iets dieper.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GN%2FBU

Welke maat denken jullie dat beter gaat passen, een L of XL? Momenteel heeft een L nog mijn voorkeur maar blijf wel een beetje twijfelen. Iemand die hierin advies kan geven. Ga volgende week waarschijnlijk een keer proefrijden op een exceed in maat L. Hoop dan al wat wijzer te worden.

Fietsen die ik heb/ of heb gehad (ter indicatie van de maat)
- ridley x-fire maat 56 (zitbuis was 60cm) https://www.livetoplaysports.com/news-p ... Canada.pdf

- stevens prestige 58 https://www.stevensbikes.de/2018/index. ... lang=nl_NL

- racefiets Canyon 60cm met 13cm stuurpen en cannondale supersix 60 cm met 12 cm stuurpen.

- Stevens Manic 20 inch (mtb met 26 inch wielen).
Laatst gewijzigd door gaisdergerman op vr 6 maart 2020, 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Ride like a maniac on a manic!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

IK geloof niet dat er 1 merk is waar een L de juiste maat is voor iemand van 192 cm... . XL per definitie, tenzij je heel raar lange benen of juist bovenlijf hebt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Bij Trek of Scott is een 19.5 inch of maat L echt te klein.

Bij een canyon of Focus moet het volgens mij wel kunnen. Mijn veldritfiets had bijvoorbeeld een reach van 389 en een stack van 594. De focus in maat L heeft een reach van 450 en een stack van 644. In dat opzicht lijkt mij de Focus meer dan lang genoeg.

Of zie ik wat over het hoofd?
Ride like a maniac on a manic!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gaisdergerman schreef: vr 6 maart 2020, 23:00 Bij Trek of Scott is een 19.5 inch of maat L echt te klein.

Bij een canyon of Focus moet het volgens mij wel kunnen. Mijn veldritfiets had bijvoorbeeld een reach van 389 en een stack van 594. De focus in maat L heeft een reach van 450 en een stack van 644. In dat opzicht lijkt mij de Focus meer dan lang genoeg.

Of zie ik wat over het hoofd?
Je ziet over het hoofd dat het 2 compleet verschillende fietssoorten zijn en absoluut niet met elkaar te vergelijken zijn.

Daarbij bouwen Focus en Canyon in de regel een stuk korter dan Trek. Dus als Trek al te klein is... .


Never nooit niet een L als je 192 cm bent.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Lars TB schreef: vr 6 maart 2020, 23:26
gaisdergerman schreef: vr 6 maart 2020, 23:00 Bij Trek of Scott is een 19.5 inch of maat L echt te klein.

Bij een canyon of Focus moet het volgens mij wel kunnen. Mijn veldritfiets had bijvoorbeeld een reach van 389 en een stack van 594. De focus in maat L heeft een reach van 450 en een stack van 644. In dat opzicht lijkt mij de Focus meer dan lang genoeg.

Of zie ik wat over het hoofd?
Je ziet over het hoofd dat het 2 compleet verschillende fietssoorten zijn en absoluut niet met elkaar te vergelijken zijn.

Daarbij bouwen Focus en Canyon in de regel een stuk korter dan Trek. Dus als Trek al te klein is... .


Never nooit niet een L als je 192 cm bent.
Trek heeft vaak een lange bovenhuis, alleen de reach is redelijk vergelijkbaar. De zitbuis is alleen wel wat korter en daardoor past een L niet.

Ik had al een geo overzicht gemaakt van een aantal fietsen.

zitbuis bovenbuis balhoofdbuis balhoofdhoek zitbuishoek lengte achterbrug wielbasis stack reach stuurpen
canyon L 485 620 112 69.5 72.9 432 1078 625 441 90
trek xl 521 659 120 69.5 72.0 435 1154 628 457 100
focus L 500 629 130 69.8 74.5 435 1139 644 450 90
scott L 480 625 115 69.5 73.6 425 1127.9 617.7 443.2 80
scott xl 530 650 125 69.5 73.6 425 1153.7 627.1 465.5 90
bmc L 525 0 110 70.0 73.5 429 1128 628 442 70

Je geeft aan dat het nooit gaat passen. Als ik op de website van canyon aangeef dat ik 1.92 ben met en bbl van 92 adviseren ze mij ook een L.
Ride like a maniac on a manic!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij de BMC is de bovenbuislengte niet goed ingevuld?
Je zou ook de Exceed XL cijfers kunnen invoeren, voor een makkelijker vergelijk met L.
Wat als je bij Canyon 1,93 invult, 1,94, etc, bij hun maatadviessysteem, bij welke lengte ligt het omslagpunt L-XL?

Ik denk ook dat met 1,92 de XL wel eens de prettiger zittende fiets zou kunnen zijn, voor de meesten.
Maar, je bent als oud wedstrijdrijder misschien juist wel gesteld geraakt op een relatief korte diepe sportievere zit? Veel wedstrijdrijders neig(d)en naar ‘afronden naar beneden’ als je rond het omslagpunt wat betreft framemaat zat?

Je gaat testrijden op een Exceed L... je zult wel merken of je dat lekker vindt. Bij twijfel, ook de XL trachten te proefrijden? Bij Canyon wat lastiger, of je moet naar Koblenz (of er moet net wat in Eindhoven staan?).
L of XL kan uiteindelijk allebei, de stuurpen kan altijd nog een cm langer danwel korter, om een zit te optimaliseren (pm: stel je koopt een Exceed, en de maat is ‘t ‘m toch niet... binnen een maand mag ‘ie gebruikt retour danwel worden omgewisseld).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gaisdergerman schreef: za 7 maart 2020, 00:57 Je geeft aan dat het nooit gaat passen. Als ik op de website van canyon aangeef dat ik 1.92 ben met en bbl van 92 adviseren ze mij ook een L.
Ongeveer de hele wereld is het er over eens dat Canyon wel erg klein adviseert. Iedereen die ook maar richting een twijfelgeval gaat kiest voor een maat groter.

Maar je mag rustig een L kopen als je dat wil.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Bedankt voor de reacties tot dusver...

Lees op het net ook verschillende verhalen dat de huidige trend een langere bouw is.

Zoals eerder aangeven heb ik een paar jaar geleden op een trek procaliber gereden in xl en dat vond ik gewoon een saaie fiets om te rijden. Totaal niet speels.

Tweede reden is dat ik een xl minder mooi vind :roll:.

Ga zeker geen wedstrijden meer rijden, wellicht is een beetje extra comfort ook niet verkeerd.

Ga de proefrit op de canyon even afwachten maar neem een xl zeker wel in overweging.
Ride like a maniac on a manic!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ik heb exact dezelfde lengte en verhouding en een L is te klein. Kom je uit het zadel, knieën tegen je shifter/stuur dat soort ongein. Ik heb ooit dezelfde fout gemaakt en maar een frame gekocht wat een maatje groter was.
Plaats reactie