Instap MTB - Marlin 6, Attention SL of Sportelite One?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Har77 schreef: zo 15 maart 2020, 11:56
Tim. schreef: za 14 maart 2020, 20:07 Ik zou zeggen dat ze over het algemeen redelijk gelijkwaardig zijn. Misschien dat de vork een tikkie beter is op de Cube. Naar mijn idee zijn het beide prima fietsen om de sport te beginnen.
Zware hokken met matige vorken, wielen en remmen. Of doorsparen om wat hoger in te stappen, of gaan voor een goede 2e hands, zoals dat voorbeeld wat ik doorstuurde. Heb je veel meer rijplezier mee dan met een simpele hardtail van 14kilo.

Er rijden hier zat mensen met een dure fully of mooie stalen hardtail van 14 kg of zwaarder. Tenzij je wedstrijden rijdt of records op Strava wilt verbreken en elke seconde telt, maakt dat gewicht echt niets uit om lekker te fietsen. Ik merk echt geen verschil gedurende een rit als mijn bidon van 1 liter leeg raakt ;) Daarnaast is de groep gewoon prima en kan je als beginner lekker vooruit met zo'n fiets. De remmen zijn ruim voldoende op de Nederlandse tracks (tenzij je misschien heel zwaar bent) en als je tegen de limieten van de remmen aan gaat lopen ben je al lang geen beginner meer. De vork en de wielen zijn niet fantastisch maar gewoon prima om te beginnen en je kan er vanuit gaan dat het heel blijft. En mocht TS erg fanatiek worden, dan kan hij altijd een onderdeel dat niet bevalt vervangen of over een aantal jaar een echte high-end fiets kopen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Tim. schreef: zo 15 maart 2020, 12:04
Har77 schreef: zo 15 maart 2020, 11:56

Zware hokken met matige vorken, wielen en remmen. Of doorsparen om wat hoger in te stappen, of gaan voor een goede 2e hands, zoals dat voorbeeld wat ik doorstuurde. Heb je veel meer rijplezier mee dan met een simpele hardtail van 14kilo.

Er rijden hier zat mensen met een dure fully van 14 kg of zwaarder. Tenzij je wedstrijden rijdt of records op Strava wilt verbreken en elke seconde telt, maakt dat gewicht echt niets uit om lekker te fietsen. Ik merk echt geen verschil gedurende een rit als mijn bidon van 1 liter leeg raakt ;) Daarnaast is de groep gewoon prima en kan je als beginner lekker vooruit met zo'n fiets. De remmen zijn ruim voldoende op de Nederlandse tracks (tenzij je misschien heel zwaar bent) en als je tegen de limieten van de remmen aan gaat lopen ben je al lang geen beginner meer. De vork en de wielen zijn niet fantastisch maar gewoon prima om te beginnen en je kan er vanuit gaan dat het heel blijft. En mocht TS erg fanatiek worden, dan kan hij altijd een onderdeel dat niet bevalt vervangen of over een aantal jaar een echte high-end fiets kopen.
Gewicht van een dure fully zit niet op plekken waar het tegen je werkt. Bij instapfietsen wel. Ik zou nooit ofte nimmer iemand willen aanraden voor een instapbudget een nieuwe bike te kopen. Genoeg aan gesleuteld voor bekenden om te kunnen stellen dat dat soort fietsen gewoon te beperkt zijn om leuk mee te biken. Rijgedrag is zeer matig, dus de beleving ook. Upgraden is zonde van het geld, omdat frames gewoonweg simpel en goedkoop gemaakt zijn.
Waarom eerst investeren in iets wat niet voldoet terwijl je ook op hoger niveau kunt instappen als je wat geduld hebt.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Har77 schreef: zo 15 maart 2020, 12:10
Tim. schreef: zo 15 maart 2020, 12:04


Er rijden hier zat mensen met een dure fully van 14 kg of zwaarder. Tenzij je wedstrijden rijdt of records op Strava wilt verbreken en elke seconde telt, maakt dat gewicht echt niets uit om lekker te fietsen. Ik merk echt geen verschil gedurende een rit als mijn bidon van 1 liter leeg raakt ;) Daarnaast is de groep gewoon prima en kan je als beginner lekker vooruit met zo'n fiets. De remmen zijn ruim voldoende op de Nederlandse tracks (tenzij je misschien heel zwaar bent) en als je tegen de limieten van de remmen aan gaat lopen ben je al lang geen beginner meer. De vork en de wielen zijn niet fantastisch maar gewoon prima om te beginnen en je kan er vanuit gaan dat het heel blijft. En mocht TS erg fanatiek worden, dan kan hij altijd een onderdeel dat niet bevalt vervangen of over een aantal jaar een echte high-end fiets kopen.
Gewicht van een dure fully zit niet op plekken waar het tegen je werkt. Bij instapfietsen wel. Ik zou nooit ofte nimmer iemand willen aanraden voor een instapbudget een nieuwe bike te kopen. Genoeg aan gesleuteld voor bekenden om te kunnen stellen dat dat soort fietsen gewoon te beperkt zijn om leuk mee te biken. Rijgedrag is zeer matig, dus de beleving ook. Upgraden is zonde van het geld, omdat frames gewoonweg simpel en goedkoop gemaakt zijn.
Waarom eerst investeren in iets wat niet voldoet terwijl je ook op hoger niveau kunt instappen als je wat geduld hebt.

Dat verhaal over het gewicht vind ik echt onzin, van een frame dat een halve kg minder weegt ga je echt niet veel merken. Wat betreft de vork en de wielen kan ik nog wel mee gaan in het verhaal dat beter materiaal ook echt een stukje fijner rijdt. Maar dat "dit soort fietsen te beperkt zijn om leuk mee te biken" en dat de beleving matig is, is overdreven. Deze beginners fietsen zijn een heel stuk beter dan de fietsen van 20 jaar geleden en daar hadden we ook heel veel plezier mee. Ik rijd af en toe nog op een fiets die zelfs nog wat goedkoper is. Het valt allemaal echt wel mee en ik heb er gewoon plezier mee. Tuurlijk rijdt een duurdere fiets wat lekkerder, zeker als je de grenzen op zoekt.

Volgens mij zijn we het gewoon oneens, wat geen probleem is. Ik denk dat het voor TS belangrijk is dat de fiets goedkoop is in onderhoud (beperkt budget, dure onderdelen zijn duur om te vervangen), dat de fiets de eerste twee jaar redelijk probleem vrij zal zijn (hij heeft zelf niet de plek om te sleutelen) en dat hij materiaal heeft wat in de basis voldoende is om lekker mee te rijden. Het is denk ik aan TS om uit onze tegengestelde adviezen de punten te halen die voor hem belangrijk zijn ;)
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Har77 schreef: zo 15 maart 2020, 12:10 ...
Tim. schreef: zo 15 maart 2020, 12:40 ....
Ik geloof van harte dat het totale gewichtsverschil (3kg) best veel verschil kan maken tijdens het rijden, die Venom ziet er oprecht heel goed uit maar Tim heeft wel een goed punt. Ik kan mij ook goed voorstellen dat wanneer je ooit op een duurder segment fiets hebt gereden je nooit meer terug wilt naar een goedkopere (alu) fiets. Maar zoals ik al eerder aangaf wil ik graag een fiets hebben waar ik niet te veel onderhoud aan heb de komende 1 á 2 jaar (tegen die tijd heb ik hopelijk een eigen woning). Het is een beetje risico-management in dit geval, die Venom is enorm veel 'bang4buck' maar als er iets stuk is/gaat moet ik dat zelf oplossen en kan dat duur uitpakken. Als die Venom een stuk goedkoper was geweest, had ik het gewaagd maar hij is even duur als een nieuwe fiets en als ik een nieuwe fiets koop kan ik ten minste ergens naar toe met mijn problemen. Als de hobby blijf plakken kan ik op langere termijn altijd nog mijn fiets verkopen en het geld investeren in een fully o.i.d. die gepast is voor mijn niveau dan. Voor nu wil ik gewoon graag een fiets die beter is dan mijn Merida matts tfs 100 en nieuw is binnen mijn budget.

Als nog enorm bedankt voor jullie hulp, ik waardeer het enorm!

Ik heb de fietszaak van de Merida Big Nine 300 een berichtje gestuurd of over de prijs te onderhandelen is, maar ik vermoed van niet. Dan gaat ook de voorkeur naar de Attention SL omdat het €60~70 verschil voor een betere voorvork en winkellocatie het wel waard is. Ik heb tevens al een afspraak gemaakt bij Mantel om de 16-inch (alleen in het zwart :-{ ) en de 18-inch Attention SL een keer te komen bekijken. Gister een mailtje gekregen dat ik langs kan komen, maar ik heb momenteel lichte koorts en met alles rondom COVID-19 blijf ik voor de zekerheid toch maar even in isolement. Wie weet komt er nog een pareltje op marktplaats langs :lol:
Laatst gewijzigd door ChapDDR op wo 18 maart 2020, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Daar gaan we weer!

Ik was lekker even MP aan het scannen tot dat ik deze adv. tegen kwam. Een NOS (new old stock) Kona Hei Hei Supreme maat S fully. De verkoper had op mijn bod gereageerd, ik denk dat ik hem voor €350~€400 zou kunnen krijgen. Dit is een significant prijsverschil met de Attention SL, bijna de helft. Voor zo'n prijsverschil zou ik een 2e hands fiets wel willen overwegen mits die goed is. De verkoper woont ook in Utrecht Deze fiets was €6.000 nieuw in 2007, dus dat moet toch wel een goed fietsje zijn? :~

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... usPage=lr

Of zou dit als nog onverstandig zijn? Want hij is NOS zoals die Venom die Har77 aanbeveelde maar ik weet niet hoeveel verschil er tussen 2007 en 2011 qua bike-tech is...
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Iemand? :D
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Ik heb vorige week de Attention SL aangeschaft bij Mantel! Ik wilde de zwarte uitgave maar die was uitverkocht in mijn maat, fiets opgehaald en de dag erna was die weer op voorraad :roll: Jammer want ik keek uit naar het customizen van mijn fiets met groene of paarsen tinten.

Nu heb ik de blauw-oranje uitgave, inmiddels wat onderdelen gekocht om de accenten te versterken. Ik ga volledig 'Cool blue' :lol: Ik zal binnenkort wat mooie foto's plaatsen. Hij fietst in ieder geval echt super! Ik moest wel even wennen aan de grotere wielmaat.

Bedankt voor alle hulp <3
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi! Veel plezier er mee :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie