Keuze HT MTB

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Dilirium
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 4 maart 2020, 09:48

Hallo allemaal, mijn naam is Harold, 41 jaar en sinds een half jaar ben ik weer fanatiek aan het mountainbiken na een pauze van bijna 20 jaar. :D
Om te kijken of ik het mountainbiken nog steeds zo leuk vind als ik het vond heb ik een half jaar geleden via MP een oudere Cube Elite Pro gekocht.
Prima fietsje maar wil er een goede 29" MTB bij als primaire fiets.

Ik fiets met name op de bekende MTB routes ; Holten, Rijssen en nieuwe Achterhoek route. Meestal.zo tussen de 20 en 60km
Op de agenda staan UHR, Zeddam en wellicht zo nu en dan een toertocht.

Al geruime tijd dit forum en internet algemeen aan het afstruinen geweest om een keuze te kunnen maken. En keuze is er genoeg. :roll:
Wat ik zo lees is Shimano wat betrouwbaarder/duurzamer onder modderige omstandigheden. Zeker de laatste maanden genoeg modder gezien. De huidige fiets heeft Deore/xt afmontage en dit bevalt zowel qua betrouwbaarheid en schakelgedrag prima. Kan dus niet met Sram vergelijken.
Heb geen specifieke voorkeur voor Shimano of Sram maar heb me tot nu toe nog even beperkt tot Shimano. Ga zeker nog een paar fietsen met Sram proberen en wellicht voeg ik deze dan toe aan de lijst.
Onderstaande fietsen zijn SLX afgemonteerd muv de Ridley Ignite, deze is Deore afgemonteerd.
Verschillen zitten met name in de remmen etc.

Heb mijn lijst (voorlopig) ingekort tot onderstaande 3 fietsen:
- Cube Reaction C:62 Pro
- Orbea Alma M50
- Ridley Ignite C Deore (bij bikestore in de buurt)

Heb ook gekeken naar Trek, Cannondale, Giant, Specialized etc. maar die hebben naar mijn mening mindere/sram afmontage voor hetzelfde geld of de fietsen spreken mij niet aan.

Voor zover ik kan beoordelen heeft de Cube de meeste bang for Buck of zie ik dat verkeerd?
De Ridley heeft een reba vork ipv een Judy bij de andere fietsen. Is dat een grote plus?
Daarnaast zit er wat verschil in de breedte van de wielen, maakt dit een groot verschil qua rijgedrag?

Suggesties/tips zijn welkom en alvast bedankt voor het meedenken!

Url's naar de fietsen bijvoegen lukt nu even niet, zal ik vanavond even proberen te doen.
Laatst gewijzigd door Dilirium op wo 4 maart 2020, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-c-62-pro-2019
https://www.bikester.nl/orbea-alma-m50- ... v_chn=shop
https://www.thebikestore.nl/fietsen/ignite-c-deore/

Deze bedoel je?

In deze klasse ontlopen fietsen elkaar weinig en ik zou ook laten meewegen of je enthousiast wordt van de fiets. Bang for bucks is belangrijk maar het is de vraag of je de marginale verschillen tussen een andere ketting of een andere derailleur echt gaat merken. Los daarvan zou ik Sram niet direct uitsluiten. Gewoon een keer proberen.
Als je niet op hoog niveau fietst is een carbon frame overigens niet noodzakelijk, waarschijnlijk zullen sommige je aanraden een lichtgewicht wielset te kopen in plaats van een licht frame omdat roterend gewicht meer invloed heeft op het gedrag van de fiets. Een carbon frame is wel heel mooi natuurlijk ;)
Dilirium
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 4 maart 2020, 09:48

Ja dat zijn ze inderdaad. :-q
Dank!

Gewicht maakt me qua frame niet zoveel uit, soms is de alu variant zelfs lichter. Met de Orbea is dat in ieder geval zo.
Wielen is een goede suggestie. Volgens mij is dat weer een studie apart. :winkie:
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

In dat geval zou je ook voor zoiets kunnen gaan:

https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... 8.0-786951

SLX (XT achter derailleur) afgemonteerd, ook deze heeft een Judy en je houdt nog circa 900Euro over om het een en ander naar wens aan te passen (mooie voorvork, een dropper post of een mooie wielset bijvoorbeeld)
Dilirium
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 4 maart 2020, 09:48

Ik ga er eens naar kijken!
Bedankt!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dilirium schreef: wo 4 maart 2020, 11:53 Wielen is een goede suggestie. Volgens mij is dat weer een studie apart. :winkie:
Nee hoor, gewoon je eigen setje bouwen:
viewtopic.php?f=16&t=144688

:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Orbea! Ik zou wel overwegen je vork / wielen / remmerij up te graden mocht het budget dat toelaten.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

StefvanH schreef: wo 1 april 2020, 21:04 Orbea! Ik zou wel overwegen je vork / wielen / remmerij up te graden mocht het budget dat toelaten.
Met wat jij voorstelt wordt de fiets zowat 2/3 duurder, waarom dan uberhaupt die fiets kopen? :~
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Al eens over een LTHT nagedacht??
Dilirium
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 4 maart 2020, 09:48

Excuus, een tijdje druk met andere dingen geweest. :roll:
Het is uiteindelijk de Alma geworden en ben er superblij mee. :-q
Rijdt superfijn en qua rij eigenschappen niet te vergelijken met de 26" cube!
Plaats reactie