Orbea Oiz M10 TR of?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

De meerkosten heb je zelf al keurig aangegeven in je afbeelding. Je bent alleen het zadel vergeten :D
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Brul78 schreef: di 10 december 2019, 12:42 Kan iemand in (jip & janneke taal) uitleggen waarom de M10TR (carbon) bijna €2000.- meer moet kosten dan de H10 (alu)?

Specifiek bedoel ik watvoor verschil je als rijder zal merken van het verschil in specs, aangezien de frames dezelfde geo hebben.
Dus de eigenschappen als cornering, klimmen, afdalen, comfort, response, slijtage, onderhoud, ect
sgelijk nen Audi RS5 versus nen deftig aangekleden (mooi in de opties) 2 liter benzine met een Sline pakket..
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

kermit schreef: di 10 december 2019, 09:11
Rapster schreef: vr 6 december 2019, 13:14 ....Zonder deze remmen ligt de prijs op € 2999,-, met remmen + €199,-...
Het verbaast me altijd dat zo'n upgrade prijs hoger ligt dan het bedrag waarvoor je zelf zo'n remset op internet kunt kopen. En dan kunnen ze daar nog de kosten van de niet gemonteerde oorspronkelijke set vanaf trekken!
Als je de fiets af fabriek laat upgraden, dan hoef je 'thuis' niet meer te 'verkopen' dat je net nieuwe fiets al toe is aan upgrades... :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Brul78 schreef: di 10 december 2019, 12:42 Specifiek bedoel ik watvoor verschil je als rijder zal merken van het verschil in specs, aangezien de frames dezelfde geo hebben.
Dus de eigenschappen als cornering, klimmen, afdalen, comfort, response, slijtage, onderhoud, ect
De dure zal wat lichter zijn. Als je zelf aardig afgetraind bent, dan ga je dat merken. Je voelt het altijd wel dat je een lichte fiets rijdt, maar het gewichtsverschil moet echt wel over de 3 kg gaan wil je daadwerkelijk sneller zijn op de lichte fiets. Voor een afgetrainde topper kan die halve kilogram net het verschil maken op de laatste klim.

Specs? Feitelijk weinig verschil. Al het schakelspul van Shimano en SRAM is gewoon top. Slijtage maakt ook weinig verschil. Remmen kan wel eens een puntje zijn, maar als je zelf zwaarder bent dan moet je deze fiets niet kopen dan is dat te verhelpen met een grotere schijf voor.

Alleen de vering is dan daadwerkelijk een verschil. Je gaat er in NL niet het verschil mee maken, maar naar beneden over een ruig rotspad in een ver buitenland zal de duurdere vering meer controle bieden. Ook al op lagere snelheden. Maar die goedkopere vering is al beter dan het topspul van vijf jaar terug, dus zo dramatisch is het ook weer niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crashcat
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 03:19

mark m schreef: ma 9 december 2019, 19:29
Crashcat schreef: ma 9 december 2019, 18:53

Ik heb ook ellenlang over zitten tobben over kleuren bij een ander model. Eerste keuze was toch veilig spelen en dan zwart of mat zilver nemen.
Daarna de mint groene kleur bekeken die in het echt heel mooi eruit ziet.
Nu heb ik een ingetogener kleur gekozen, niet zwart of grijs, en een fris kleurtje erbij. Ik ben benieuwd hoe het in het echt er uit ziet.

We moeten allebei dus nog eventjes wachten :winkie:
Heb je hem al besteld? Wanneer is de verwachte levering?

Welke kleuren worden het?
Levering is eind februari ook.
Ik heb de kleur metallic jade green met mint green als secundaire kleur gekozen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mrr schreef: di 10 december 2019, 14:26
Brul78 schreef: di 10 december 2019, 12:42 Kan iemand in (jip & janneke taal) uitleggen waarom de M10TR (carbon) bijna €2000.- meer moet kosten dan de H10 (alu)?

Specifiek bedoel ik watvoor verschil je als rijder zal merken van het verschil in specs, aangezien de frames dezelfde geo hebben.
Dus de eigenschappen als cornering, klimmen, afdalen, comfort, response, slijtage, onderhoud, ect
sgelijk nen Audi RS5 versus nen deftig aangekleden (mooi in de opties) 2 liter benzine met een Sline pakket..
Carbon Oiz M10 TR a 4900,- vs alu H10 a 3000,-, waar zit dat prijsverschil in?
Carbon, en je betaalt al zo tot 800,- meer bij fully's.
En de M10 is daarnaast ook wel hoogwaardiger/lichter afgemonteerd. Nieuwe Shimano XT/XTR 1x12 groep, vs SRAM GX. Lichtere DT 1650 wielset vs DT 1900. Hoogwaardigere Fox Factory Kashima vering vs Fox Performance. Ook stuur, stuurpen etc zijn door-getuned op de duurdere M10 TR richting lichtgewicht.
Functioneel is die TR dus net meer 'af' en lichter. Of je dat merkt? Zeker als je zelf een lichtgewicht bent zul je lichter relatief beter merken, maar als je een 85/90+ km rijder bent? Dan wil je niet eens te licht gewicht als je een fiets ook stevig aan de tand voelt, het moet ook degelijk en stijf genoeg blijven. Of het beter fietst? Ik denk dat die Alu H10 ook al heel goed en degelijk is afgemonteerd, bij die fiets ga je echt niet tegen functionele beperkingen aanlopen.

Een bike die hier een beetje tussenin zit is overigens de carbon Canyon Lux SL 7,0. Wat de Luxen betreft de enige die iets meer trail-georienteerd is afgemonteerd (de rest is 100mm of 110mm met 'slappere' 32mm voorvorken, ipv 34mm).
Die nieuwe Lux SL 7,0 heeft dezelfde dikkere 34 Fox vork als de TR, maar dan in 110mm, en in stepcast Performance uitvoering. Geheel XT 1x12 afgemonteerd. DT 1700 wielen. Race Face stuur en pen. Dropper. 11,7kg en 'slechts' 3400,-. Alleen met een racier voorband, prima voor de vlakke rondjes, die zou je moeten wisselen voor een Forekaster, wil je 'm richting OIZ M10 TR tunen bijvoorbeeld, voor steviger bergaf rijden en voor in het modderseizoen.

Heb zelf de Lux 8,0 Pro Race van afgelopen jaar, ook met die 110mm 34 Fox Performance vork, maar met XTR afmontage en DT 1250 wielset. Die staat dit jaar niet meer, of nog niet, op de lijst. Denk ook dat die 7,0 een nog groter publiek zal aanspreken, prijs/kwaliteit afmontage kan niet beter. Heb toen ook de OIZ TR en de Scott Spark RC hoog op de shortlist gehad. Alledrie XC race-marathon bikes met meer afdaal- en trail-potentie.
Denk dat de Spark de meest vooruitstrevende geometrie (slacke stuurhoek) heeft wat betreft daalcapaciteiten. Maar dan wel weer de minste veerweg, 100mm. En wat racier getuned, zonder standaard dropper. De TR heeft de meeste veerweg met 120mm, de Lux zit ertussen in met 110mm, beiden ongeveer vergelijkbare hoeken. De Lux een tik meer reach, ook weinig verschil, paar mm slechts. De OIZ is er in maat S evt ook in 27,5", naast 29. Een S Lux of Spark alleen in 29" (die heb ik trouwens, een S, bij 1,68m, past prima, zit ook 'diep' genoeg). En de OIZ is er in veel meer kleurstellingen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Thx Aurelius! De Lux is inderdaad een te overwegen fiets.. ik had em ook op m'n lijstje tot de bikefitter dat idee uit m'n hoofd praatte.

De vergelijking met Spark/Lux/Oiz gaat zeker op, enkel is de Spark véél duurder, de Lux racyer en minder "bewezen" of zie ik dat fout?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat bedoel je met 'bewezen'?
Ene M vd Poel heeft bewezen dat je er podiums (WB-wedstrijden en EK) op zware wedstrijdparcoursen mee kunt rijden, en die doet dat met de 100mm uitvoering. Verder zijn de testen allen zeer goed. En als gebruiker kan ik alleen maar beamen dat 'ie me zeer goed bevalt, als je 'm inzet voor het gebied dat ik in eerdere posts beschreef. XC-stevig XC-trails light (waarmee ik bedoel t/m XC-transalps, recent nog rond Gardameer).

Voor het hele snelle crosscountrywerk... de 100mm uitvoeringen, voor wat meer trail/bergafpotentie… die categorie met wat meer veerweg en stevigere vorken, banden, iets slackere hoeken etc. En mag/moet het nog wat potenter, nog meer 'downcountry'-/trailgericht: check dan het Pinkbikelijstje dat Lars hierboven postte ( 'je budget (liefst onder de 3500,-) is dan wel een dingetje').
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Daar heb je weer sterke argumenten Aurelius! MvdPoel weet wel wat een goeie fiets is lijkt me..

Het is me allemaal wat koffiedik kijken gezien ik enkel ervaring heb op Scott en een testfiets in mijn maat nergens te vinden is of ik moet der 300km enkel vr rijden (ik heb XL)

De bikefitter waar ik mee werk (grote naam nochtans) is absoluut voorstander van Canyon race en TT fietsen, maar in mtb nog niet.. gezien zijn uitgebreide ervaring met een gevarieerd scala aan top (en minder top) atleten ben ik geneigd zijn oordeel mee te nemen in m'n keuze..

Budget is altijd wel een dingetje he.. maar dat pinkbike lijstje laat ik voorbij gaan, daar koop ik me gelijk een nieuwe mtb én racefiets voor!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mrr schreef: vr 13 december 2019, 09:36 Budget is altijd wel een dingetje he.. maar dat pinkbike lijstje laat ik voorbij gaan, daar koop ik me gelijk een nieuwe mtb én racefiets voor!
Pffft, gaat niet om specifiek die fietsen... :roll: Wat ze schrijven gaat ook op voor de goedkopere modellen uit die serie. En ook wat ze schrijven over de verschillen tussen de ene fiets en de andere fiets, dus voor je keuze tussen bijvoorbeeld 100 mm of 120 mm.

En het grappige is dat ze de Trek dan weer stug en efficiënt noemen ten opzichte van de andere modellen, terwijl die Trek juist weer een zwevend tapijt is ten opzichte van bijvoorbeeld een Lux...: https://www.velozine.nl/2019/11/29/revi ... cf-sl-8-0/

Zoek je dus inderdaad een knalbak, een xc-bike of marathon-racer, dan is de Lux een uitstekende keuze. Als allrounder zijn er betere keuzes te maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

De prestaties van top rijders/teams vind ik niet veel zeggen. Zo'n fiets wordt voor iedere race volgehangen met splinternieuwe onderdelen, dus qua levensduur heb je niets aan het vergelijk. Qua prestaties moet je je er ook niet blind op staren. Als je MVDP op Nino op een ander merk zet fietsen ze echt niet ineens achteraan. Die lui winnen omdat ze de beste zijn, niet omdat ze de beste fiets hebben.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Canyon heeft zijn prijzen ondertussen wat verhoogd. Een Canyon Lux 8.0 is wat vergelijkbaar met de Orbea Oiz M10 (TR). Ondertussen kost de Lux 8.0 toch ook al € 4.200,00 waardoor de prijskloof met de Oiz M10 nog 500€ of 700€ bedraagt naargelang XC of TR versie.

Het is wat eigen smaak, maar ik kies persoonlijk eerder voor XTR dan voor X01 en voor FOX Factory dan voor Rockshox Sid. Dit jaar krijgt de Lux 8.0 carbon velgen, maar het totale gewicht tov 2019 is omhoog gegaan met 200gr (wat ik niet goed snap).

De Canyon Lux 8.0 2019 aan € 3.500,00 was voor mij een quasi onmogelijk te kloppen aanbieding. De 2020 versie is 600€ duurder wat de kaarten wat geschud heeft.
Ik weet niet hoe het in jullie buurt eraan toe gaat, maar hier wil 50% van de LBS geen Canyons servicen (ik kan ze geen ongelijk geven, dat is volledig tegen hun winkel in) ofwel rekenen ze € 80,00/werkuur voor aan Canyon te werken. Als je veel zelf kan, valt dit argument wel volledig weg, maar ik denk niet dat iedereen even handig en ervaren is in derailleurs afstellen, remmen bleeden, ketting inkorten en vervangen....
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Rasmazzer schreef: vr 13 december 2019, 17:44 Canyon heeft zijn prijzen ondertussen wat verhoogd. Een Canyon Lux 8.0 is wat vergelijkbaar met de Orbea Oiz M10 (TR). Ondertussen kost de Lux 8.0 toch ook al € 4.200,00 waardoor de prijskloof met de Oiz M10 nog 500€ of 700€ bedraagt naargelang XC of TR versie.

Het is wat eigen smaak, maar ik kies persoonlijk eerder voor XTR dan voor X01 en voor FOX Factory dan voor Rockshox Sid. Dit jaar krijgt de Lux 8.0 carbon velgen, maar het totale gewicht tov 2019 is omhoog gegaan met 200gr (wat ik niet goed snap).

De Canyon Lux 8.0 2019 aan € 3.500,00 was voor mij een quasi onmogelijk te kloppen aanbieding. De 2020 versie is 600€ duurder wat de kaarten wat geschud heeft.
Ik weet niet hoe het in jullie buurt eraan toe gaat, maar hier wil 50% van de LBS geen Canyons servicen (ik kan ze geen ongelijk geven, dat is volledig tegen hun winkel in) ofwel rekenen ze € 80,00/werkuur voor aan Canyon te werken. Als je veel zelf kan, valt dit argument wel volledig weg, maar ik denk niet dat iedereen even handig en ervaren is in derailleurs afstellen, remmen bleeden, ketting inkorten en vervangen....
Volgens mij is het volledig tegen je winkel in als je welwillende klanten wegstuurt toch? Er zullen toch wel meer mensen binnenlopen die hun fiets ergens anders kopen?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Rasmazzer schreef: vr 13 december 2019, 17:44 Ik weet niet hoe het in jullie buurt eraan toe gaat, maar hier wil 50% van de LBS geen Canyons servicen (ik kan ze geen ongelijk geven, dat is volledig tegen hun winkel in) ofwel rekenen ze € 80,00/werkuur voor aan Canyon te werken.
Nu zijn er gelukkig maar weinig zaken waar voor ik een LBS nodig heb en heb ik ook geen Canyon maar 80,- aan uurloon?
Die konden wat mij betreft de spreekwoordelijke vinkent.ring krijgen.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Plaats reactie