Van YT Jeffsy 29 " naar LIV 27,5 " verschillen ????> Canyon Spectral WMN CF 7.0 geworden

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lastig !,

Ik denk dat ze wel met een 27,5" beter uit de voeten kan , en heb ik de indruk dat de LIV hail meer een Am bak is , ; rockgardens en dergelijke , nu is de YT ook meer voor downhill en rockgardens gezien de geometrie , ik vindt het lastig ..., misschien toch maar de keus dat ze maar moet gaan voor een lokale shop en eens moet gaan " voelen" en kijken ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gevoelsmatig vind ik die fietsen allebei aan de grote kant bij 1.68m (zeg ik met een lengte van 1.70m).
Met dat soort waardes voor bovenbuis en reach kan ik me niet voorstellen dat "lekker wendbaar" nog van toepassing is, ongeacht de wielmaat.

Maar dat is mijn idee, als zij nu lekker rijdt op die Jeffsey zou ik die pimpen op de fronten waar hij niet optimaal bevalt.

Illustratief verhaaltje uit eigen ervaring:
Toen ik anderhalf jaar geleden mijn huidige fiets kocht heb ik een proefrit gemaakt op een M. Dat voelde niet slecht, maar op papier leken de maten van de S mij eigenlijk perfect... de goede ervaring op de testfiets zorgde dus wel voor twijfels want een S was niet proef te rijden.

Uiteindelijk toch op mijn gevoel af gegaan en de S besteld en nog geen seconde spijt gehad. Voor mij inderdaad een ideale geo gebleken.

Ter info, fiets is een 160mm fully (e-mtb):
FRAME SIZE S M
TIRE SIZES 27.5" 27.5"
SEAT TUBE [MM] 410 430
TOP TUBE [MM] 583 608
CHAIN STAY LENGTH [MM] 439.5 439.5
HEAD TUBE ANGLE [°] 66.5 66.5
SEAT TUBE ANGLE [°] 75 75
BOTTOM BRACKED DROP [MM] 12.5 12.5
HEAD TUBE [MM] 100 120
FORK LENGTH [MM] 571 571
REACH [MM] 420 440
STACK [MM] 608 626
WHEEL BASE [MM] 1174 1202
STAND OVER HEIGHT [MM] 724 727
BODY HEIGHT CM < 173 167 - 183
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Heb je niet het gevoel dat je " te hoog" op de fiets zit ?, nu vindt ze dat niet ideaal. Met de YT heeft ze meer gevoel met de fiets . Er is al een keer een HT in maat S bereden , maar dat was geen succes . Ze geeft aan dat ze nu met de YT meer " in" de fiets zit , is lastig voor te stellen wat ze bedoelt . Maar het rijdt prima . Vandaar de keuze om dichtbij de huidige geometrie te blijven , met daarbij de 27'5 " als wat " speelser" .

Ik snap de maatvoering en geometrie , alleen niet iedereen is hetzelfde . Voor de 1 kan een maatje groter of kleiner net niet goed uitpakken , terwijl bij de ander het wel past .

Lastige keuze zo , maar begrijp dat bij vrouwen gemiddeld langere benen hebben en kortere armen ....
:roll:

Nog even de binnenbeen lengte opgevraagd : 81 cm ,voor de lengte wordt door Giant een 16,5 inch frame geadviseerd , dus kom je bij Giant uit op een M , nu is het slechts een indicatie ,maar toch .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tuurlijk, het is persoonlijk. Gewenning, smaak zijn van (grote) invloed op wat je lekker vind rijden. Daarom onderstreep ik de woorden "voor mij" ook ;-)

Mijn zadel staat vrij hoog voor iemand van mijn lengte, dus ik vermoed dat ik relatief ook langere benen heb (niet gemeten, ik stel een fiets altijd op m'n gevoel af). Zadel en stuur heb ik ongeveer op gelijke hoogte, of het stuur een fractie hoger als het zadel.
Die gemiddeld andere lichaamsverhoudingen bij vrouwen zijn overigens niet wetenschappelijk aangetoond, de reden dat sommige specifieke damesframes andere maten hebben (kortere reach, hogere stack) is meer dat vrouwen vaak liever minder diep zitten dan mannen.

Ik wil ook niemand naar een andere geo/maat praten, het is mijn eigen ervaring en gevoel waar ik op af ga. Het zou best interessant zijn als ik nu nog een keer op die betreffende Medium zou kunnen rijden, nu ik al anderhalf jaar gewend ben aan de S. Wie weet zou de conclusie zijn dat beide maten (voor mij) prima zouden kunnen.
Maar de kleinere maat van de twee zal hoe dan ook altijd de fiets opleveren die het wendbaarst voelt. De M wint het dan wellicht op high speed downhill secties maar dat is voor mij een onbelangrijke eigenschap.

Meer "in" de fiets zitten bij een grotere maat kan ik me iets bij voorstellen. Vooral als een (kleine maat) frame een lage stackwaarde heeft komt het stuur automatisch laag te staan, tenzij je compenseert met meer rise in het stuur/de pen/veel spacers gebruikt. Aan de andere kant plaatst een lange bovenbuis het stuur ver weg, dat geeft mij ook geen gevoel van in de fiets te zitten en ook geen gevoel van controle in technische secties.

Maar terug naar die twee fietsen, als de Jeffsey goed zit zal ze op de Giant ook wel een voor haar prettige zit kunnen bereiken. De maten liggen dicht genoeg bij elkaar om met finetuning te kunnen matchen. De vraag hoe de Giant zal aanvoelen, het rijkarakter, is lastiger te beantwoorden.
Ik heb genoeg fietsen gereden die prima zaten, maar in het rijgevoel zaten toch -soms fikse- verschillen. Altijd goed te doen, maar toch springen er in die rij (van ongeveer 15 bikes) een stuk of drie, vier uit waarbij ik het gevoel had dat alles precies op z'n plek viel... vaak de wat compactere bikes, dat is dus blijkbaar mijn smaak.
Gelukkig is die e-fully daar een van, was een prijzige miskoop geweest als dat niet het geval zou zijn... :o :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met die reach pas ik (180 cm) ook prima op die fietsen. Ik gaf ook al aan dat de maat aan de grote kant is... .


Bij een 29er zit je inderdaad vaak wat meer 'in' de fiets omdat de assen hoger staan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wederom weer bedankt voor de uiteenzetting van je Kermit , ik weet Lars dat jij het een te groot frame vindt de M, voor iemand van 1,68mtr , maar ik twijfel ook tussen een S en M .

Probleem wat ik heb , dat ik de fiets hier moet aanschaffen en moet verschepen naar een ander continent , en dan ruilen en/ of geld terug er niet in zit . Natuurlijk is het een risico voor de maat ,zowel met de S en M , maar dat risico is ze van op de hoogte .

Maar terug komend op het begin ; qwa maten zal het niet veel ontlopen tussen de YT en de Liv , echter het " grote " verschil zit hem tussen de wielen en demping .....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afgaande op de (subtiele) verschillen in geo èn de wielmaat zou ik denken dat de Giant net iets meer naar de speelse kant neigt en de Jeffsey naar de stabiele kant. Maar dat soort nuances zijn eigenlijk niet met zekerheid van papier te halen.

Waarom ik dat denk: de Jeffsey heeft dezelfde balhoofdhoek maar met grotere wielen en een fractie langere bovenbuis. Hoewel dat dus alweer weinig zegt met die schuin geknikte zitbuizen, een van de dingen die laat zien hoe lastig/onmogelijk het is om van papier te halen hoe die fiets straks zal aanvoelen...

Maar juist omdat het zo'n gok is en ze -afgaande op jouw verhaal- tevreden is met de Jeffsey zou ik zeer terughoudend zijn om deze gok te nemen. En daarom noemde ik al het pimpen van de Jeffsey op de aspecten waarop hij niet perfect bevalt als optie. Dat is redelijk risicoloos...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: di 26 november 2019, 11:35 Maar terug komend op het begin ; qua maten zal het niet veel ontlopen tussen de YT en de Liv , echter het " grote " verschil zit hem tussen de wielen en demping .....
Wielen: de Giant zal speelser zijn. Lijkt er op dat ze dat zoekt.
Vering: het Maestro systeem is toch wel heeeel erg goed.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lars TB schreef: di 26 november 2019, 13:35

Wielen: de Giant zal speelser zijn. Lijkt er op dat ze dat zoekt.
Vering: het Maestro systeem is toch wel heeeel erg goed.
Misschien heb je wel gelijk met het speelse , althans wat is dan speelser voor haar :roll:

Hoe zou dan de YT speelser kunnen worden gemaakt ?, ander wielsetje bv 27,5 " met plus banden ?, andere vering ?, dmv tokens erbij of eruit ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: di 26 november 2019, 13:51
Lars TB schreef: di 26 november 2019, 13:35

Wielen: de Giant zal speelser zijn. Lijkt er op dat ze dat zoekt.
Vering: het Maestro systeem is toch wel heeeel erg goed.
Misschien heb je wel gelijk met het speelse , althans wat is dan speelser voor haar :roll:

Hoe zou dan de YT speelser kunnen worden gemaakt ?, ander wielsetje bv 27,5 " met plus banden ?, andere vering ?, dmv tokens erbij of eruit ?
Speelsheid zit in meer factoren, net als stabiliteit.

Maar verhoudingsgewijs liggen de assen bij een 29er voor een klein iemand erg hoog en is het lastiger het voorwiel op te trekken. Bijvoorbeeld. Kijk bijvoorbeeld naar Danny Hart (170 cm of zo) die na een poosje testen met 29" nu een 'mullet' bike rijdt, achter dus 27,5" en voor 29".

Plus banden is geen goed idee. Daar wordt een fiets echt minder speels van! (Roterende massa neemt behoorlijk toe!)

Ook met vering kun je de speelsheid echt niet regelen. Je kunt de vering anders afstellen dat je er beter mee kunt springen (en landen!), maar dan is de controle bij rockgardens weer minder.

Zithouding kun je iets mee spelen, maar bij een M heb je die ruimte zeker niet, bij een S heb je vanwege de kleine persoon ook niet heel veel ruimte. Maar rechtop zitten geeft je meer controle.

29" blijft gewoon verhoudingsgewijs een grote fiets. Die ook een klein iemand prima kan besturen, maar waar iets harder gewerkt mee moet worden om 'speels' te rijden.

Het zal ook niet zo zijn dat die kleine wielen langzamer zijn of zo, vering en geometrie maken het veel grotere verschil. Maar geen van beide fietsen zijn fout. Alleen omdat jij 'speels' benadrukte, lijkt 27,5" mij de betere optie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lars en Kermit , bedankt voor de uiteenzetting , ik ga de informatie doorspelen en laat haar zelf kiezen .
:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb een lichte set wielen in mijn Medium Jeffsy comp pro.
Zonder binnenbanden en niet de originele tractorbanden, wereld van verschil. (Wielen waren al licht)
Met nog een paar kleine aanpassingen kwam ik op 12 kilo.
Dat voor 14 cm veerweg, prima.

Mijn Anthem X 29er was ook 12 kilo.
Ook zonder binnenbanden en lichte racing ralph erop.

Ik ben ongeveer 170 cm groot. (Eerder wat kleiner, door de leeftijd :) )

Kan in ieder geval zeggen dat de Jeffsy een stuk speelser aanvoelt.
Heb de flip chip in de stand high staan. Voor meer bodem vrijheid.
Maakt hem volgens mij ook wat speelser.

Het afstellen van de vering is voor iemand die van een XC fully afkomt wel even wennen.
Maar ik heb toch gekozen voor de maximale sag, omdat de fiets nou eenmaal een all mountain bike is.
(Anders had ik beter op de Giant kunnen blijven rijden)

Het rijden van technische trails met krappe bochten gaat prima, zowel omhoog als omlaag.
Ik heb nooit het idee dat de fiets de beperking is. Dat zit meestal tussen mijn oren.
Denk ook niet dat ik kleinere wielen erin zou willen.
(Maat van me had een 27,5 Jeffsy Pro in Medium, nu een Capra 29er pro, puur voor bikepark en trails. Maar dus geen 27.5)
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

tja ik doe ook meer even een duit in het zakje en ik vind een M echt wel groot voor iemand van 1m68. Een reach van 440 lijkt mij echt aan de (te) lange kant. Ik ben zelf 1M66 (binnenbeen lengte 79 cm, dus de 2 cm verschil tussen haar en mij lijkt dan in de benen te zitten).
Verder heb ik niet echt veel toe te voegen aan wat er nu al is gezegd over de YT en de Liv, gevoelsmatig lijkt mij de YT wat stabieler met de 29 wielen, maar het scheelt niet echt veel.
Ik zou vooral goed nadenken over de juiste maat.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Volgens mij heeft de 2016 versie van de Jeffsy een reach van 425mm, geen 440mm. (De seat tube is wel 440mm)

Dit zijn volgens mij de specs van een 2016 YT Jeffsy in maat Medium:

Top Tube - 592 mm
Reach - 425 mm
Stack - 610 mm
Seat tube - 440 mm
Chainstay - 435 mm
Head tube angle (flip chip low) - 66.9 graden
Head tube angle (flip chip high) - 67,6 graden
Seat tube angle (flip chip low) - 74,7 graden
Seat tube angle (flip chip high) - 75,3 graden
Wheelbase - 1154 mm
Head tube length - 95 mm
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De mtb is al gekozen, kleur wint.

De vraag die overblijft is de maat en de lengte van de dropper. Ik vind 100mm te klein bij een dergelijke type mtb. Wordt de mtb wel dusdanig gebruikt dat meer dropper nodig is.
Als er voor een s gekozen wordt is de YT altijd te groot geweest. Ik lees dat de YT qua maatvoering prima was. Dan past een Liv M prima.
Plaats reactie