Reign 29 dilemma

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:-q
pfff wat is het daar toch gruwelijk mooi.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Dikke bak hoor :-q
En niks mis met "helemaal zwart". Black is the new black :wink:

Maar zit hier nu de BikeYoke Divine in die je zou testen voor NSMB? :tong
Ben wel benieuwd naar je ervaring hiermee.
Ride a bike!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

nielsvk schreef: za 16 november 2019, 21:22
En die groene heb ik een tijdje te leen gehad, die is ook mooi maar biedt voor heel veel meer geld eigenlijk niets extra's t.o.v. de zwarte! Die Giant carbon wielen zijn wel super licht en qua rijeigenschappen horen ze bij de fijnere (niveau SC Reserve) maar voor mijn rijden toch nog steeds te oncomfortabel (flipperkasteffect op wortels en stenen, feedback in handen/armen). Geef mij maar alu wielen.

Afbeelding

Ja maar.... deze is echt wel heel tof!!!! Gewoon die carbonwielen omruilen voor een setje alu en dit frame kiezen....
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

RaMoNNeKe schreef: ma 8 juni 2020, 10:23 Maar zit hier nu de BikeYoke Divine in die je zou testen voor NSMB? :tong
Ben wel benieuwd naar je ervaring hiermee.
Ja, had 'm al een tijdje in gebruik op de oude Reign 27.5 en ben al begonnen met schrijven van de review. Maar heeft lage prio want veel andere dingen aan m'n hoofd dus kan nog even duren. Ergens deze maand moet lukken.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

nielsvk schreef: ma 8 juni 2020, 16:08
RaMoNNeKe schreef: ma 8 juni 2020, 10:23 Maar zit hier nu de BikeYoke Divine in die je zou testen voor NSMB? :tong
Ben wel benieuwd naar je ervaring hiermee.
Ja, had 'm al een tijdje in gebruik op de oude Reign 27.5 en ben al begonnen met schrijven van de review. Maar heeft lage prio want veel andere dingen aan m'n hoofd dus kan nog even duren. Ergens deze maand moet lukken.
No worries. Ik wacht het geduldig af :wink:
Ride a bike!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

nielsvk schreef: ma 8 juni 2020, 01:46 Plaatje in het bos, doet het altijd beter dan voor zo'n betonnen muur:

Afbeelding

Hij rijdt fantastisch, maar dat is natuurlijk geen verrassing. Paar kleine dingetjes finetunen nog. Had het stoppertje van de dropperkabel blijkbaar niet goed vastgezet, die kwam tegen het einde van de rit los waardoor ik met het zadel hoog naar beneden moest :roll:

Mooimooimooi!

Kun je eens een vergelijken maken met je oude exemplaar? (verschil / overeenkomsten)
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

paulus1981 schreef: zo 14 juni 2020, 22:52 Mooimooimooi!

Kun je eens een vergelijken maken met je oude exemplaar? (verschil / overeenkomsten)
Ik doe een poging....

De zithouding bij het klimmen is veel fijner en relaxter door de veel steilere zitbuis en de langere reach en hogere stack. Voor mij met een geschiedenis van rugproblemen is het een verademing.
De achterophanging zakt ook veel minder in, bij de 27.5 gebruikte ik altijd het klimhendeltje, bij deze niet.
Al met al klimt deze heel veel fijner, ik denk dat dit het grootste verschil is.

Qua rijgedrag op de trail voelt het alsof de 29 iets meer bandbreedte heeft, d.w.z. hij voelt tegelijk meer als een trailbike én geeft meer vertrouwen. Ik denk dat het eerste (meer trailbike) zit in de iets strakker aanvoelende ophanging met kortere veerweg. Het meer vertrouwen zal in de grotere wielen en langere voorkant zitten. Echt krappe bochtjes zijn wel wat meer werk maar over het algemeen voelt het verassend lichtvoetig en wendbaar. Tegelijkertijd rol je in het ruige werk overal makkelijker overheen door de grote wielen, dat geeft veel vertrouwen. Ik denk wel dat de achterophanging van de 27.5 misschien net iets 'plusher' was.

In het algemeen voelde de 27.5 voor mij altijd als vooral goed voor ritten waarbij je helemaal omhoog klimt, boven de demper openzet en je kniebeschermers omhoog trekt, en dan een lange ruige afdaling helemaal naar beneden ript. XC/trail achtige ritten gingen ook wel maar het was altijd harder werken.
De 29 voelt meer als een allrounder, hij kan alles wat de 27.5 kon maar kan nog veel meer, en beter. 8)
Laatst gewijzigd door nielsvk op zo 29 november 2020, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Dank, ik moet maar ff snel gaan sparen 👌

Laatste alinea is heel herkenbaar voor de oude, ik mijd de zogezegd flowy stukken een beetje. Enige voordeel daar aan is dat ik dergelijke trail/enduro ritten nu met full face rijd :-)
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Hallo Nielsvk
Long time no talk!

Wat super vet dat je een reign hebt gekocht (je 2e al!) ben zelf nog steeds super blij met mijn 27.5 reign al kwam hij in whistler toch beter tot zijn recht ;) toch denk ik dat voor de shore en park de reign de juiste keuze is.

Ik kwam toevallig dit filmpje tegen die de maestro suspention uitlegt 27.5 ten opzichte van de 29 en het sluit precies aan bij wat je zegt. Zo zie je maar als je toegang hebt tot de juiste omstandigheden voor de fiets je veel makkelijker dingen opmerkt.

https://www.youtube.com/watch?v=nQYQNdO6Iaw
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Hey DeStiO
Inderdaad, long time, als de pandemie voorbij is moet je maar weer eens naar Whistler komen! :bier:

Ja dat filmpje laat mooi de theoretische onderbouwing zien van wat ik in de praktijk heb gemerkt.

5 jaar lang met veel plezier op de Reign 27.5 gereden en had nog langer gekund want hij is nog steeds heel goed. De paar puntjes waar ik nog verbetering mogelijk zag, zijn precies mooi ingevuld met de 29.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

nielsvk schreef: ma 8 juni 2020, 16:08
RaMoNNeKe schreef: ma 8 juni 2020, 10:23 Maar zit hier nu de BikeYoke Divine in die je zou testen voor NSMB? :tong
Ben wel benieuwd naar je ervaring hiermee.
Ja, had 'm al een tijdje in gebruik op de oude Reign 27.5 en ben al begonnen met schrijven van de review. Maar heeft lage prio want veel andere dingen aan m'n hoofd dus kan nog even duren. Ergens deze maand moet lukken.
De review van de Divine staat online.

Later dit jaar komt er als het goed is weer een Revive maar met meer travel..... 8)
Laatst gewijzigd door nielsvk op di 23 juni 2020, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

nielsvk schreef: di 23 juni 2020, 22:45
nielsvk schreef: ma 8 juni 2020, 16:08
Ja, had 'm al een tijdje in gebruik op de oude Reign 27.5 en ben al begonnen met schrijven van de review. Maar heeft lage prio want veel andere dingen aan m'n hoofd dus kan nog even duren. Ergens deze maand moet lukken.
De review van de Divine staat online.

Later dit jaar komt er als het goed is weer een Revive maar met meer travel..... 8)
Die link is dood. En duur ook! :tong
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

ak-77 schreef: di 23 juni 2020, 22:50 Die link is dood. En duur ook! :tong
Huh, copy-pasten is ook zo moeilijk :oops: Fixed en hier nog een keer helemaal dan: https://nsmb.com/articles/bikeyoke-divine-dropper-post-reviewed/
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Thnx voor de review nielsvk :-q
Moet zeggen dat ik bij mn Revive eigenlijk ook nooit hoef te bleeden. Maar met die clip-on spacers ik zomaar wat meer drop kunnen krijgen door een 185 wat in te korten.
Maar ik denk zo maar dat die van de Divine ook werken op een Revive :roll:
Ride a bike!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Inmiddels 16 uur, 140 km en 6300 hm verder.

Positief: heb inmiddels de ophanging behoorlijk goed naar mijn voorkeuren afgesteld gekregen. Weersomstandigheden, tot nu toe veel te nat dit jaar, gaan inmiddels ook de goede kant op. Dus nu hopelijk echt lekker veel rijden.

Negatief: de bracketlagers (SRAM DUB) lopen nu al ontzettend zwaar. WTF. Morgen maar eens onderzoeken wat daar aan de hand is. In de Reign 27.5 hebben de originele basic GXP-lagers 5 jaar probleemloos rondjes gedraaid.
Plaats reactie