Helemaal verslaafd aan bikeparks zoalswinterberg etc, dus een do it all voor de Alpen, bikeparks, maar ook schoorl etc?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

cheeta schreef: zo 20 oktober 2019, 22:49 Ik vraag me nog steeds af (zie p1) of de topic starter zelf een echt goed beeld heeft van wat hij nu precies wil... Dat is mijns inziens namelijk best wel doorslaggevend of een DH fiets een goed idee is of je met een enduro of "dikke" trailbike al meer dan genoeg hebt.
Precies, echt heel duidelijk is het niet en juist daarom komen er zoveel diverse antwoorden voorbij
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Volgens mij was het de vraag van de TS wat de juiste fiets voor zijn gebruik zou zijn.

Een DH-bike in ieder geval niet, gezien dat hij er ook de trails op wil en in NL mee wil fietsen.

Dan kom je dus uit op of een enduro of een dikke trailbike. Zo ver waren we al op de eerste pagina.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

George schreef: zo 20 oktober 2019, 15:21.

Persoonlijk overweeg ik wel eens om een goedkope DH bike aan te schaffen voor de ruigere trails, ook omdat het makkelijker is om je grenzen daarmee te verleggen. Deze optie hoeft niet duur te zijn als je voor een oudere fiets gaat zoals eerder geadviseerd, kijk bijvoorbeeld eens op https://bikemarkt.mtb-news.de/
Goed idee, met 26” wieltjes kosten die geen drol meer.

Het testevent is nog steeds Happybikedays. En wellicht Bike freak.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jurriaan schreef: ma 21 oktober 2019, 10:44
George schreef: zo 20 oktober 2019, 15:21.

Persoonlijk overweeg ik wel eens om een goedkope DH bike aan te schaffen voor de ruigere trails, ook omdat het makkelijker is om je grenzen daarmee te verleggen. Deze optie hoeft niet duur te zijn als je voor een oudere fiets gaat zoals eerder geadviseerd, kijk bijvoorbeeld eens op https://bikemarkt.mtb-news.de/
Goed idee, met 26” wieltjes kosten die geen drol meer.

Het testevent is nog steeds Happybikedays. En wellicht Bike freak.
Ik kan ze toch niet zo 1,2,3 vinden daar :winkie: :-{
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Lars TB schreef: ma 21 oktober 2019, 09:18 Volgens mij was het de vraag van de TS wat de juiste fiets voor zijn gebruik zou zijn.

Een DH-bike in ieder geval niet, gezien dat hij er ook de trails op wil en in NL mee wil fietsen.

Dan kom je dus uit op of een enduro of een dikke trailbike. Zo ver waren we al op de eerste pagina.
^Dit dus. Volgens mij valt er ook niet heel veel meer over te zeggen. TS moet zelf zijn rijstijl en voorkeuren ontwikkelen/ontdekken. Zou mooi zijn als die twee Kona's mee te krijgen zijn voor een demo op een echte route.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

nielsvk schreef: ma 21 oktober 2019, 11:28 ...TS moet zelf zijn rijstijl en voorkeuren ontwikkelen/ontdekken...
Yep, en op basis daarvan bepalen waar de meeste concessies gedaan mogen worden cq waar de sterke punten van de gewenste bike moeten liggen. Maar dat kan natuurlijk best wel lastig zijn als je nog maar weinig ervaring hebt met wat je wilt gaan doen.

Adviezen als een extra bike erbij, of om vooral de keuze voor de do-it-all bike te baseren op waar je het vaakst rijdt zijn subjectief. Je kunt de argumenten voor je eigen voorkeur wel benoemen, maar je kent niet de mening/smaak van de ts daarover.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

George schreef: zo 20 oktober 2019, 15:21 Zonder je eigen voorkeur tot maatstaf te verheffen (ik noem geen namen :tong ) is het eigenlijk heel simpel: Hoe geschikter de fiets is voor de ruigere trails in het buitenland, hoe minder geschikt hij is voor de vaderlandsche bospaadjes.

Persoonlijk overweeg ik wel eens om een goedkope DH bike aan te schaffen voor de ruigere trails, ook omdat het makkelijker is om je grenzen daarmee te verleggen. Deze optie hoeft niet duur te zijn als je voor een oudere fiets gaat zoals eerder geadviseerd, kijk bijvoorbeeld eens op https://bikemarkt.mtb-news.de/
Dat is zeker geen gek idee, maar dan wel voor in de toekomst. Ik wil voor nu gewoon een redelijk dikke fiets waarmee NL prima kan, maar ik zeker alle flow tracks, maar ook technische downhhill stukken mee kan doen in een bikepark. (flow vond ik vooralsnog het leukst, maar zoals eerder vermeld technische stukjes met wortels en rockgardens ook top)
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

MVMVML schreef: zo 20 oktober 2019, 15:29
OllyNL schreef: vr 18 oktober 2019, 21:57 Ik ben 1.94 en z'n 85kg.

Thanks!
Ik voel me nu dik :-{ :lol:

On-topic: Trek Fuel?
Haha nou vooruit, 90kg :-q
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 20 oktober 2019, 16:12 Gewoon een dikke DH bak kopen, of tenminste een enduro, nieuw of 2e hands en de Bosnut er uit.
Dan lekker zwoegen op de Nederlandse routes, maar wel 3x per jaar echt genieten.
Vooral niet luisteren naar mensen die iets anders zeggen dan wat je wilt horen, het beste advies krijg je immers van mensen die je naar de mond praten.
En bedenk, eigenwijs is ook wijs.

Succes met je keuze :-q
Ik ben rete eigenwijs, maar sta wel altijd open voor advies :) Dikke trail of Enduro fiets lijkt het antwoord.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Dennisvdb schreef: zo 20 oktober 2019, 17:16 Ik rij met een Bronson CC (met 160 vork) alles, van XC marathons zoals de RdhF tot zwarte trails in Chatel Bikepark en Finale Ligure.
Is het in Nederland fijn fietsen met zo'n ding? Ja, ik vind van wel. Voorheen had ik een Spectral 140, daarvoor een Nerve met 110 (naderhand 120), en ik vind de Bronson nog altijd het fijnste fietsen. Weinig tot geen pedal bob met dat VPP systeem, dus ik lock nooit de vork en shock.

Ben nu wel van plan om over te stappen naar een Nomad volgend jaar, maar ik verwacht niet veel extra moeilijkheden met de XC marathons. Heb ook zitten kijken om een V10CC erlangs te zetten, maar ik wil het liefst alles met 1 fiets doen..
Goed om te weten! Prachtige fiets die bronson. :-q
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Lars TB schreef: zo 20 oktober 2019, 19:10
George schreef: zo 20 oktober 2019, 15:21 Zonder je eigen voorkeur tot maatstaf te verheffen (ik noem geen namen :tong ) is het eigenlijk heel simpel: Hoe geschikter de fiets is voor de ruigere trails in het buitenland, hoe minder geschikt hij is voor de vaderlandsche bospaadjes.
Ik heb maar 1 voorkeur. En dat is de juiste fiets bij de juiste persoon zoeken. Dat is niet de fiets die ik zelf rijd. Ik weet wel wat de diverse fietsen kunnen. En bij dat laatste gaat het hier gewoon fout, de meesten hebben geen idee waarover ze het hebben. En toch verkondigen ze het als waarheid. Neem bovenstaande uitspraak. Je technisch gezien heeft George gelijk. Maar wederom gaat hij dus volledig voorbij aan het feit dat een fiets die uitstekend geschikt is voor het heel ruige buitenland in NL ook prima functioneert. In dit geval lijkt de eigen voorkeur de maatstaf te zijn.
Dennisvdb schreef: zo 20 oktober 2019, 17:16 Ik rij met een Bronson CC (met 160 vork) alles, van XC marathons zoals de RdhF tot zwarte trails in Chatel Bikepark en Finale Ligure.
Is het in Nederland fijn fietsen met zo'n ding? Ja, ik vind van wel. Voorheen had ik een Spectral 140, daarvoor een Nerve met 110 (naderhand 120), en ik vind de Bronson nog altijd het fijnste fietsen. Weinig tot geen pedal bob met dat VPP systeem, dus ik lock nooit de vork en shock.
Nergens beweert Dennis dat zijn fiets perfect geschikt is voor Nederland. En toch heeft hij er lol op. Hoe kan dat nou?


Bij mij in de gang staan twee xc-bikes. De ene heeft voor en achter 160 mm en de ander heeft achter 140 mm en voor 160 mm. Daarmee rijden Miss TB en ik bij de snelste 10% van de Strava tijden op de UHR. Niet dat we tijden najagen, maar we proberen gewoon lol te hebben. En blijkbaar is de fiets geen ene beperking.


Ja, je moet iets harder peddelen op een dikke enduro als je even snel wil gaan als op een hardcore xc-fietsje. Maar de meesten hebben geen haast, dus waarom zou je ze die stress van het hard moeten rijden aanpraten.


Mijn enige bewering is dus dat een heel dikke trailbike prima te rijden is in Nederland.

En mijn ervaring is dat je er zelfs in een bikepark behoorlijk mee te keer kunt gaan.


Laat dat nou precies zijn wat TS zoekt.


Iemand gebaseerd op feiten nog opmerkingen?
Eensch.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

marcomtb1972 schreef: zo 20 oktober 2019, 20:15 :lol:
OllyNL schreef: vr 18 oktober 2019, 21:57 Ik heb 2 jaar geleden een calibre Bosnutt Evo gekocht, top fiets, maar ik vrees niet niet genoeg voor de bikeparks en Alpen. Ik ben net in Winterberg geweest en heb daar een Santa cruz v10 gehuurd, heel erg nice voor de downhill paden en ook flow. Dit was voor mij echt een openbaring dat ik dit veel meer wil gaan doen, en dan het liefst met m'n eigen fiets. Ik zal dus wel moeten upgraden denk ik als ik volgend jaar meerdere keren naar het buitenland ga voor de bikeparks en de trails in de Alpen.

Nu is m'n vraag, wat is de fijnste do it all met een max budget van rond de 3500 euro? (2e hands mag) ik zat zelf te kijken naar een Santa Cruz Bronson of een YT Capra. Die Bronson lijkt een erg fijne alles kunner. Wat raden jullie aan? Ik zal 70 procent van de tijd in NL fietsen, maar zo veel mogelijk in het buitenland op trails en vooral bikeparks (matige conditie :p) Ik ben 1.94 en z'n 85kg.

Thanks!
Hallo Olly,
Zeer mooie vraag en vooral zeer vermakelijk / leuk leesvoer om te zien hoe het los gaat op je vraagstelling.

Ik zou graag staan in jouw ( bike ) schoenen met dat budget.
Met jouw lengte zou ik gaan voor een 29er.
Ik zelf zou gaan voor een YT Capra 29

https://www.yt-industries.com/en/detail ... ategory/92

Volgens mijn kan je met deze bike prima op Schoorl je rondjes doen, ( een set licht lopende 2.6 inch bandjes + een 20% suspention set-up ) tovert je bike om in een XC BEAST hahaha.

Wat ik graag zou willen weten is je leeftijd en een foto van je huidige bike set-up.

Koop vooral niet te behoudend, de huidige bikes op de markt zijn erg capabel in meerdere disciplines.

Probeer ff iemand hier op het forum / in je vrienden kring te vinden met een 29er 160 mm bike ( als ze er al zijn ) en vraag ff of ze een rondje met je doen op wat singletrails.
Ik ben er van uit gegaan dat je in de kop van noord holland woont omdat je Schoorl benoemd.
Ik zelf rijd een spectral 29er met 140 / 130 setup als je eens wilt proberen op Schoorl. ( old skool geo maar prima set up )
Gr Marco.
HI Marco,

Ja het gaat lekker los haha. YT capra staat zeker op mijn lijstje, hele dikke fiets voor het geld. Ik begrijp alleen dan een pressfitted BB niet per se gewenst is en dat meerdere mensen YT daarom toch nog links laten liggen (het zegt mij verder niet zoveel)

Ik heb geen foto paraat, maar het is een standaard bosnutt van anderhalf jaar oud.

Dank voor het aanbod, en idd een goeie om te testen.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Nu beperkt mijn ervaring met "lift assisted rides" zich tot een paar dagen bikepark in de Pyreneeën (op een SC tallboy), maar voor flow stukken heb je toch geen hele dikke enduro/downhill bak nodig? Met een moderne trailfiets (slack en lang) ben je volgens mij niet of nauwelijks beperkt dan? En ook wortels en rotsen moeten toch goed te doen zijn?
Het lijkt mij persoonlijk helemaal niets om op een enduro-bak op bijv. Schoorl te rijden (disclaimer: nog nooit gedaan), terwijl je op een Trailfiets alle kanten op kan.

Volgens mij stond er recentelijk een SC Hightower te koop op het forum voor een redelijke prijs. Niets voor jou?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

cheeta schreef: zo 20 oktober 2019, 22:49 Ik vraag me nog steeds af (zie p1) of de topic starter zelf een echt goed beeld heeft van wat hij nu precies wil... Dat is mijns inziens namelijk best wel doorslaggevend of een DH fiets een goed idee is of je met een enduro of "dikke" trailbike al meer dan genoeg hebt.

Veel concreter dan dit, heb ik niet gelezen:
OllyNL schreef: zo 20 oktober 2019, 15:09Ik doe ook voornamelijk nog de flowy tracks hoor, al ging downhill (winterberg) behoorlijk goed op de V10. Pittige technische stukjes vind ik ook erg gaaf, maar flow correct doen met de sprongen etc. is een heerlijk gevoel.
... waarbij ik me dan nog steeds afvraag wat de flow tracks dan zijn en of downhill nu Winterberg in het algemeen is of de "IXS downhill".
Ik had misschien duidelijker moeten zijn. NL moet goed te rijden zijn, (schoorl en UHR etc.) Maar de echte lol voor mij zit hem in de bikeparks en andere trails in het buitenland. (die moet ik allemaal nog doen, tot nu toe alleen bikepark Winterberg gedaan afgelopen weekend, en dat smaakt naar meer, heel veel meer) In WInterberg vooral blauwe en rode flow gedaan, (freeride oid) en ook downhill en zwart. Allemaal leuk, maar flow heeft vooralsnog de voorkeur, wel moet beide kunnen met de fiets die ik ga kopen. (dus ook flinke drops, rockgardens etc) Ik hoop zeker 3x naar het buitenland te gaan volgend jaar, maar i.c.m. korte weekend tripjes op relatief korte afstand, moet vaker ook te doen zijn. (winterberg 2x , les hautes bijv 2x en dan nog een echte goede trip naar de alpen)

Uiteindelijk fiets ik natuurlijk wel vaker in NL, laat dat helder zijn. (70/30 ?) Dikke trailbike lijkt dus voldoende en een goede middenweg, eventueel enduro. Wat vind jij van de Ripmo af? Te dik? :P
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Dice Oldskool schreef: ma 21 oktober 2019, 09:00
cheeta schreef: zo 20 oktober 2019, 22:49 Ik vraag me nog steeds af (zie p1) of de topic starter zelf een echt goed beeld heeft van wat hij nu precies wil... Dat is mijns inziens namelijk best wel doorslaggevend of een DH fiets een goed idee is of je met een enduro of "dikke" trailbike al meer dan genoeg hebt.
Precies, echt heel duidelijk is het niet en juist daarom komen er zoveel diverse antwoorden voorbij
Zie reactie aan cheetah.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Plaats reactie