Helemaal verslaafd aan bikeparks zoalswinterberg etc, dus een do it all voor de Alpen, bikeparks, maar ook schoorl etc?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zeg toch ook niet dat het niet kan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Lars TB schreef: vr 18 oktober 2019, 22:57 Een 160 mm bike met eventueel een 170/180 mm gaat veel lol opleveren in bikeparks. Gewoon een enduro bike dus. Ook de ruigere downhill routes zijn daarmee te doen. Alleen is een enduro toch wel een lompe bak om in NL mee rond te rijden. Het gaat, het gaat zelfs prima. Maar af en toe kun je niets eens echt lekker snelheid maken op een vlak stuk slingerparcours om het spannend te maken. Je moet er dus geen haast mee hebben in de regel. Lichtere wielen en snelle bandjes er op scheelt dan wel in NL, maar dan moet je dus nog €500 reserveren voor een 2e wielset.

Iets met 140/150 mm en een tikje enduro geometrie (vlakke balhoofdhoek!) is dan een prima 'best of both worlds'. Ik rijd een Banshee Spitfire met een 160 mm voorvork. Een lekker stevig gebouwd frame, dikke, betrouwbare lagers en niet al te licht (kan dus tegen een stootje) en zeer goede vering. Ik rijd er ook in NL bijna altijd mee, wat prima gaat. Van de zomer per ongeluk in een bikepark beland en ook daar komt de fiets niets te kort. Op het flow-spul in bikeparken maakt het niet veel uit wat je rijdt, maar de Banshee kan ook het ruige spul goed aan. Wel lompe wielen en banden monteren, maar dat geldt voor iedere fiets. Banshee is dan ook nog goed betaalbaar, hooguit is de XL voor jouw lengte iets krap.

Niet iedere 140 mm bike is lekker in een bikepark. Iets als bijvoorbeeld een Cube Stereo 140 doet het super op trails, maar is iets te licht en te nerveus voor een bikepark.

In dat opzicht maakt Whyte misschien ook wel interessante bikes, want zelfs hun 120 mm bak heeft een enduro-geometrie. Commençal is ook wat meer op het lompe werk gericht.
Dank allemaal voor de reacties! De meeste mensen neigen dus naar 2 fietsen, en dat snap ik ook. Wellicht in de toekomst een optie, maar voor nu liever 1 fiets die beide oké kan, 2 fitsen komt ooit wel.

@Lars Interessante kijk en opties, dank. Ik ben even naar die Banshee aan het loeren. Ik ben vandaag ook even bij Bikeplanet Haarlem geweest. Daar raden ze mij, na het horen van mijn verhaal, een Kona 134 DL spec aan. Ze zijn gek van Kona en rijden ze ook bijna allemaal zelf. Lang lopen lullen met die gasten. Ze geven aan dat ik met deze fiets top in NL kan fietsen, maar in de bikeparks ook prima uit de voeten kan. link: https://www.bikester.nl/1002377.html

Eventueel is er de 153 met veel meer downhill capaciteit, alleen wordt dat in NL een hele kluif met rechtdoor en omhoog. (eventueel met andere lichte banden/wielen een optie) link: https://www.bikester.nl/1002383.html Wat zijn de ervaringen met Kona? Hoor het graag.

@Timo Wel nice die propain fietsen, nog nooit van gehoord maar ziet er redelijk goed uit. Even induiken nog, lekker, nog meer keus :P

@Mark-v Bedankt voor je uitgebreide toelichting. 140-160 mm lijkt de sweetspot afhankelijk van geometrie etc. Banshee ga ik ook naar kijken, julli elijken enthousiast. En inderdaad, techniek doet een hoop. Ik zit waarschijnlijk nog in de categorie dat ik een dikke enduro kan slopen omdat ik sommige jumps niet haal etc. maar met een beetje finesse en oefening zou ik met een 140 a 150 mm veerweg alles moeten kunnen. Die jongen bij Bike planet Haarlem rijdt een hardtail Kona in de bikeparks van WInterberg etc, en dat gaat schijnbaar helemaal prima omdat z'n techniek on point is, wel mooi.

@ dice en andere die whyte bikes aanraden, thanks, neem ik ook mee op de short list. Nog meer keuze :))


Het beste is dus een rete snelle xc voor nederland (bijv Rocky mountain growler 20? al wil ik toch graag achter ook wat vering) en dan voor erbij in de bikeparks en alpen een dikke enduro/downhill. Dat is voor nu en voorlopig geen optie.

Ik moet dus toch iets hebben wat ertussenin zit. Shortlist bestaat uit YT, Kona 134/153, banshee, Whyte, Orbea? etc. Iets met 140 a 150 mm travel en goed voor NL, maar wel capabel voor het agressievere werk in het buitenland. Eventueel is een andere set wielen/banden nog een optie waardoor een enduro wat fijner wordt voor NL paden, toch..? :p

Man man man, wat een gedoe. Maar een leuke hobby is het wel :-q :D

Edit: Eventueel zou ik kunnen kiezen voor een dikke enduro met 160-170 mm travel voor het buitenland (die dan grotendeels in de schuur blijft staan, op 2 a 3x per jaar na) en daarbij dus voor NL een snelle lichte xc (liefst wel full sus) Dit maakt het qua budget alleen wel wat lastiger, maar zou eventueel mogelijk moeten zijn als ik wat compromissen sluit en wat verkoop uit een andere hobby..
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1067
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Je noemt hierboven zelf dat het maar om 2-3 keer per jaar buitenland gaat. Dan zou ik echt voor een goede fiets voor NL gaan en in buitenland eventueel iets huren.

Heb vorige week die Kona proces 153 op Lage Vuursche getest, dat is echt geen doen. Die 134 zou van horen zeggen ideaal zijn, maar bedenk even of je een fully wil blootstellen aan de Nederlandse bagger in de winter.

Ik rijd gewoon lekker op mijn 26" hardtail rond in Nederland, vind ik fijner dan mijn Canyon Spectral.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Deze al gelezen?
https://enduro-mtb.com/en/best-budget-t ... u-can-buy/

Met 1 fiets zou ik het in die categorie zoeken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

OllyNL schreef: za 19 oktober 2019, 22:30
Edit: Eventueel zou ik kunnen kiezen voor een dikke enduro met 160-170 mm travel voor het buitenland (die dan grotendeels in de schuur blijft staan, op 2 a 3x per jaar na) en daarbij dus voor NL een snelle lichte xc (liefst wel full sus) Dit maakt het qua budget alleen wel wat lastiger, maar zou eventueel mogelijk moeten zijn als ik wat compromissen sluit en wat verkoop uit een andere hobby..
2 a 3 keer per jaar, das heel wat anders dan de startpost.
Ik heb een Giant Reign waar ik alles in bv. Winterberg op rijd, ik ervaar op bv. de downhill / singletrack daar geen beperkingen, maar heb nog nooit op een echte downhill bike gereden.

Die Reign is echt niet leuk voor NL parkours, ook niet met lichtere wielen & banden, te lage BB en zithouding is heerlijk om rustig omhoog te fietsen maar niet om een beetje vaart te maken op vlakke parcours.

Voor 2 a 3 keer per jaar zou ik in NL lekker op je eigen fiets blijven rijden en wat huren voor bikeparks. door alle innovaties als boost en andere dempermaten veroudert je spul snel (afschrijving) ook als je het niet vaak gebruikt. Van het geld dat je bespaart kun je je natuurlijk wat tripjes inclusief huurfiets veroorloven :-)

MOET het echt allemaal op je eigen fiets en met 1 fiets dan zou ik een Specialized Stumjumper FSR oid kopen, maar heb ik geen ervaring mee (over 3 weken wel met eentje als huurfiets op Gran Canaria :D)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Over afschrijving en veroudering zou ik mij totaal niet druk maken. Ik kom ook nog steeds rond op een mtb uit 2014. (En blij dat ik geen boost heb want dan zou ik mijn hakken al helemaal niet meer kwijt kunnen ten opzichte van de achterbrug).

Voor in NL zou ik geneigd zijn naar een 29er. Met een Canyon Neuron kun je hier prima uit de voeten, brede X-chromosoom sloffen er onder en gaan. En in het buitenland stelt ie niet teleur. Desnoods verleng je de veerweg voor aan, waarvan je het grootste deel omzet in sag. Die 150mm veerweg en 30% sag zit mij niet in de weg.

Maar hé beste idee, test diverse mtb’s in NL. Hoe groter de veerweeg hoe beter je ervaart of dat voor jou wat is of niet.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik had een Giant Anthem 29er met een lichte set wielen. Dat ging prima vooruit.
Wilde wat anders en vond de YT Jeffsy Carbon Pro in 29er. Die was al voorzien van lichte wielen.
Eigenlijk niet eens zo gek zwaar, na wat kleine aanpassingen zat ik net boven de 12 kilo(Medium, tubeless en lichtere banden)
Ben er langzamer mee dan op de Anthem. Maar heb er veel plezier mee.
Rij voornamelijk in Nederland. Brabant als thuisland. En regelmatig naar Limburg of de Ardennen.
Dus eigenlijk is ie overkill.

Heb in Winterberg alle trails gereden. Dat ging goed. Een maat van me op een Capra (Meer ervaring) kon ik niet bijhouden.
Maar dat was mijn beperking, niet de Jeffsy.

Heb hem nu bijna 3 jaar. Nog geen spijt.
Je moet accepteren dat je op een vaste route 1 km/h langzamer bent (Of soms nog meer) dan op de Anthem.
Anders zou je beter voor een 100/120 race fully kunnen gaan. Als er een dropper in zit, kan je gekke dingen doen.
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

maaf2 schreef: zo 20 oktober 2019, 06:05 Je noemt hierboven zelf dat het maar om 2-3 keer per jaar buitenland gaat. Dan zou ik echt voor een goede fiets voor NL gaan en in buitenland eventueel iets huren.

Heb vorige week die Kona proces 153 op Lage Vuursche getest, dat is echt geen doen. Die 134 zou van horen zeggen ideaal zijn, maar bedenk even of je een fully wil blootstellen aan de Nederlandse bagger in de winter.

Ik rijd gewoon lekker op mijn 26" hardtail rond in Nederland, vind ik fijner dan mijn Canyon Spectral.
Dat is inderdaad een optie, maar dat huren gaat wel in de papieren lopen als je dat jaren lang doet a 3x per jaar. Laat ik voorop stellen dat als ik vaker naar het buitenland kan voor bikeparks, ik dat ga doen, maar 3x lijkt mij realistich. 2x bikeparks enigzins in de buurt, en 1x richting de alpen bijvoorbeeld. 153 is idd bagger voor hier, uiteraard. Maar een snelle fully lijkt mij alsnog prettig, HT vind ik toch wat minder lekker.

Waar gaan jullie heen voor het betere bikepark en trail werk? Oostenrijk en Frankrijk wel ver, dus dat kan je niet even een weekendje doen lijkt mij?
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maaf2 schreef: zo 20 oktober 2019, 06:05 Je noemt hierboven zelf dat het maar om 2-3 keer per jaar buitenland gaat. Dan zou ik echt voor een goede fiets voor NL gaan en in buitenland eventueel iets huren.
Huren vind ik dus niets. Meestal is zo een fiets net niets, afstelling van de vering kun je niet veel mee, je moet aan alles wennen, je hebt iedere keer wat anders onder je gat en als je pech (helft van de tijd :roll: ) werkt de boel verre van optimaal.

Dan kun je nog beter een echte bikepark fiets aanschaffen, bijvoorbeeld een paar jaar 'oude' downhill bike. Ook een 26" DH-bak van 5 jaar terug is nog extreem capabel en de veranderingen in dat segment zijn niet heel drastisch (afgezien van de (afstelling) van de vering, maar daar loop je na een jaar altijd hopeloos achter...).

Alleen kun je met zo een fiets niet even ergens anders gaan fietsen. En zelfs Shuttle-en in Finale is met een DH-fiets niet optimaal... .

maaf2 schreef: zo 20 oktober 2019, 06:05 Heb vorige week die Kona proces 153 op Lage Vuursche getest, dat is echt geen doen. Die 134 zou van horen zeggen ideaal zijn, maar bedenk even of je een fully wil blootstellen aan de Nederlandse bagger in de winter.
Waarschijnlijk zaten de erg lompe standaard banden nog onder die 153... . Met een setje lichter spul verandert de indruk van die fiets op een rondje als LV enorm!
maaf2 schreef: zo 20 oktober 2019, 06:05 Je noemt hierboven zelf dat het maar om 2-3 keer per jaar buitenland gaat. Dan zou ik echt voor een goede fiets voor NL gaan en in buitenland eventueel iets huren.

Heb vorige week die Kona proces 153 op Lage Vuursche getest, dat is echt geen doen. Die 134 zou van horen zeggen ideaal zijn, maar bedenk even of je een fully wil blootstellen aan de Nederlandse bagger in de winter.

Ik rijd gewoon lekker op mijn 26" hardtail rond in Nederland, vind ik fijner dan mijn Canyon Spectral.
Kijk, dit is nu het beste advies om je helemaal niets van het negatieve commentaar aan te trekken. Serieus, een 26"??? Volgens het gros hier is het namelijk onmogelijk daar nog goed mee te kunnen rijden... :roll:

:kiss:
(niks persoonlijks maaf2, maar zo zie je maar weer de verschillende voorkeuren :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat mij dus dwars blijft zitten is dat er nog steeds geroepen wordt dat het onmogelijk is om op een 140-160 mm bike in Nederland te kunnen fietsen. Terwijl velen, waaronder dus Scottie2000, ook ik, wekelijks de grootste lol hebben op de Nederlandse parcoursen op dat soort dikke bikes.

Dus kap nu eens met die onzin :evil:

Het overgrote deel doet die uitspraken zonder ook maar enige echte ervaring met dat soort fietsen en moet zich dus gewoon ver van dat soort uitspraken houden.
Laatst gewijzigd door Lars TB op zo 20 oktober 2019, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

OllyNL schreef: za 19 oktober 2019, 22:30 Ik ben vandaag ook even bij Bikeplanet Haarlem geweest. Daar raden ze mij, na het horen van mijn verhaal, een Kona 134 DL spec aan. Ze zijn gek van Kona en rijden ze ook bijna allemaal zelf. Lang lopen lullen met die gasten. Ze geven aan dat ik met deze fiets top in NL kan fietsen, maar in de bikeparks ook prima uit de voeten kan. link: https://www.bikester.nl/1002377.html

Eventueel is er de 153 met veel meer downhill capaciteit, alleen wordt dat in NL een hele kluif met rechtdoor en omhoog. (eventueel met andere lichte banden/wielen een optie) link: https://www.bikester.nl/1002383.html Wat zijn de ervaringen met Kona? Hoor het graag.
134! Ook een superfiets! Inderdaad een voorbeeld van een dikke trailbike waar je met enige skill prima jongens op enduro-bikes mee kunt gaan pesten!

Leuk merkje ook, net iets aparter. En inmiddels ook weer wat scherper geprijsd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

In aansluiting op Lars een stukje nuancering mijner zijds: Met mijn recent gebouwde long travel 29er hardtail, met 65° balhoofdhoek, langere geo (450 reach voor mijn 1.75m en 140mm Pike rijdt ik ondanks mijn huidige beroerde vorm sneller rond Zeist of Dorst dan eerder op mijn 120mm 650b HT, lichte starre 650b HT, starre Krampus en aantal "echte" XC fietsen. En dat is dus een fiets waarmee ik ook heerlijk in de Alpen bikeparks en ruige natuurlijke trails rij. Enige wat aanpas zijn de banden/wielen.
Dus als je verder geen ambities hebt om in NL mee te strijden voor KOMmetjes op Strava zou ik zeker naar iets meer fiets kijken. En een Process 134 lijkt mij dan perfect :-q Heb zelf op de 111 gereden en dat was al erg goed.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: zo 20 oktober 2019, 12:46 In aansluiting op Lars een stukje nuancering mijner zijds:
Volgens mij ben ik heel, heeeel genuanceerd... 8)


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Jurf schreef: zo 20 oktober 2019, 06:34 Deze al gelezen?
https://enduro-mtb.com/en/best-budget-t ... u-can-buy/

Met 1 fiets zou ik het in die categorie zoeken.
Mooi leesvoer, dank. Trek remedy komt daar dus al beste uit. Een van die jongens van Bikeplanet gaf aan dat ze over Trek wat minder enthousiast zijn, terwijl ze het geloof ik wel verkopen. Interessant.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

paulus1981 schreef: zo 20 oktober 2019, 08:40
OllyNL schreef: za 19 oktober 2019, 22:30
Edit: Eventueel zou ik kunnen kiezen voor een dikke enduro met 160-170 mm travel voor het buitenland (die dan grotendeels in de schuur blijft staan, op 2 a 3x per jaar na) en daarbij dus voor NL een snelle lichte xc (liefst wel full sus) Dit maakt het qua budget alleen wel wat lastiger, maar zou eventueel mogelijk moeten zijn als ik wat compromissen sluit en wat verkoop uit een andere hobby..
2 a 3 keer per jaar, das heel wat anders dan de startpost.
Ik heb een Giant Reign waar ik alles in bv. Winterberg op rijd, ik ervaar op bv. de downhill / singletrack daar geen beperkingen, maar heb nog nooit op een echte downhill bike gereden.

Die Reign is echt niet leuk voor NL parkours, ook niet met lichtere wielen & banden, te lage BB en zithouding is heerlijk om rustig omhoog te fietsen maar niet om een beetje vaart te maken op vlakke parcours.

Voor 2 a 3 keer per jaar zou ik in NL lekker op je eigen fiets blijven rijden en wat huren voor bikeparks. door alle innovaties als boost en andere dempermaten veroudert je spul snel (afschrijving) ook als je het niet vaak gebruikt. Van het geld dat je bespaart kun je je natuurlijk wat tripjes inclusief huurfiets veroorloven :-)

MOET het echt allemaal op je eigen fiets en met 1 fiets dan zou ik een Specialized Stumjumper FSR oid kopen, maar heb ik geen ervaring mee (over 3 weken wel met eentje als huurfiets op Gran Canaria :D)
Ik denk dat 3x per jaar realistisch is, maar als het vaker lukt heel graag natuurlijk. (ik krijg nu al de kriebels dat het seizoen bijna voorbij is in bijv Winterberg) Ik snap je punt ook wel, maar huren vind ik toch een beetje zonde. Tegelijkertijd is het ook zonde om een DH fiets te kopen die dan maar 3x per jaar mee gaat naar de bikeparks. Daarom dus toch gewoon de voorkeur voor een iets te dikke fiets voor in NL waar ik wel mee kan knallen in Winterberg en Oostenrijk etc. Eventueel dus met behulp van 2e set wielen/banden.
Laatst gewijzigd door OllyNL op zo 20 oktober 2019, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Plaats reactie