Wat is een 'comfortabele' hardtail? De Trek Procaliber in alu!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Langun
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 9 september 2019, 19:13

Kan mijn perceptie zijn, maar Canyon is tegenwoordig toch een groot A-merk? Ik heb tot nog toe 2 Canyon's verkocht tweedehands (racefiets en mtb) en voor beiden een zeer mooie prijs gekregen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik vind prijsvoordeel erg meevallen van een canyon scheelt 200 max euro. En de frames staan toch meer als een B merk bekend op het www.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Sabai schreef: vr 18 oktober 2019, 11:26 Ik vind prijsvoordeel erg meevallen van een canyon scheelt 200 max euro. En de frames staan toch meer als een B merk bekend op het www.
Verschil is op veel fietsen echt een stuk groter. Zeker met de nieuwe modellen nu van 2020.

7.0 Lux VS vergelijkbare Scott / Specialized of Trek, en je zit zo aan de 1000 euro verschil. (als het niet meer is)

En wat betreft kwaliteit: denk niet dat ze onderdoen voor de grote merken op dit vlak.
Onder aan de streep komen alle frames uit het verre oosten weg ivm kwaliteit en kennis van carbon en andere materialen.

Denk vooral dat het een imago / urban myth ding is dat Canyon mindere kwaliteit zou leveren als de ''grote'' merken.

Heb zelf 2 jaar terug een racefiets aangeschaft en kon bij geen enkel merk (Radon / Rose wel) een vergelijkbare fiets krijgen wat betreft afmontage.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mtb1988 schreef: vr 18 oktober 2019, 12:56
Sabai schreef: vr 18 oktober 2019, 11:26 Ik vind prijsvoordeel erg meevallen van een canyon scheelt 200 max euro. En de frames staan toch meer als een B merk bekend op het www.
Verschil is op veel fietsen echt een stuk groter. Zeker met de nieuwe modellen nu van 2020.

7.0 Lux VS vergelijkbare Scott / Specialized of Trek, en je zit zo aan de 1000 euro verschil. (als het niet meer is)

En wat betreft kwaliteit: denk niet dat ze onderdoen voor de grote merken op dit vlak.
Onder aan de streep komen alle frames uit het verre oosten weg ivm kwaliteit en kennis van carbon en andere materialen.

Denk vooral dat het een imago / urban myth ding is dat Canyon mindere kwaliteit zou leveren als de ''grote'' merken.

Heb zelf 2 jaar terug een racefiets aangeschaft en kon bij geen enkel merk (Radon / Rose wel) een vergelijkbare fiets krijgen wat betreft afmontage.
Klopt. Maar dat vinden de 'A-merk' rijders natuurlijk helemaal niet leuk om te horen danwel toe te moeten geven :wink: ... dan krijg je misschien toch een beetje het gevoel dat je een beetje teveel betaalt voor dezelfde kwaliteit? Of... dat je voor dezelfde kwaliteit meer moet betalen? Als je een beetje 'statusgevoelig' bent kan zoiets natuurlijk wel een rol spelen. Koop je 'rationeel' en ben je voldoende 'wetend', dan niet. En wil je echt iets speciaals, koop dan een kleiner boutiquemerk zou ik zeggen, dat niet zo massaal wordt verkocht als Speci of Scott. Er is overigens helemaal niks mis met een mooie Spark natuurlijk, je betaalt er alleen gewoon wat meer voor. En als je je het gewoon kan veroorloven, big deal...

En mbt het genoemde verschil in prijs tussen de Lux 7,0 a 3299,- tov een vergelijkbaar afgemonteerde Scott Spark: dat verschil bedraagt niet 1000,- maar 1500,-.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik denk dat Canyopn idd een A-merk is. Of ze innovatief zijn weet ik niet. Ik kan me zo geen spectaculaire innovaties voor de geest halen zoals bij de 'traditionele A-merken'. En qua afschrijving scoren ze écht slechter. Zeker in NL doet een Scalpel of een Epic het beter dan een Lux. Wat nogmaals niet wil zeggen dat een Lux niet goed is en waarschijnlijk is het prijsverschil zo groot dat een Lux ook per jaar goedkoper is. Ik ben wel benieuwd wat Orbea gaat doen. Die worden rap groter, hebben een dealerkanaal, zitten tussen de A-merken en Canyon ik qua prijzen en hebben ook mooie bikes.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

"A" versus "B" merk is niks meer of minder dan een imago dingetje. In het begin waren merken als Canyon, Cube etc. wellicht als "B" te zien, vrij standaard frames met een eigen kleurtje en scherp geprijsd.

Maar die tijd ligt lang achter ons, imo horen ze gewoon in hetzelfde rijtje als de Amerikaanse merken. Alleen is alles uit de US altijd met een grote dikke vette marketingsaus overgoten en je gelooft het niet, maar er zijn nog steeds mensen die voor waar aannemen wat er in commerciëele uitingen gezegd wordt :o :o :D
En daar betaal je dan ook nog zelf voor! :tong

Enne, van die zogenaamde A-merken zijn ook genoeg voorbeelden van zaken die te vaak stuk gingen. Er was een tijd dat Cannondale zowat elke week (oké, ik overdrijf iets ;-)) een of andere recall had omdat er een probleem geconstateerd was...

Als ik nu aan "B" denk, denk ik eerder aan merken als Sensa e.d.
29er boscross-frames met verouderde geo en waarschijnlijk zo uit een Chinees of Taiwanees rek geplukt. Let wel, daar kun je hartstikke lekker op fietsen hoor. Maar er zit geen enkele eigen inbreng achter. En dat kun je van Canyon e.d. niet zeggen.

Ik ga met Aurelius mee: als je rationeel koopt kun je niet om Canyon c.s. heen. En als je bereid bent meer uit te geven, koop dan iets wat (hier) echt een beetje bijzonder is. De kleinere merken uit US/Canada bijvoorbeeld, een Ibis, Transition, Banshee etc.
Ik zou zelf iig nooit zes mille uitgeven aan een fiets die ik op elke rit nog vijf keer tegenkom...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

aurelius schreef: vr 18 oktober 2019, 13:18

Klopt. Maar dat vinden de 'A-merk' rijders natuurlijk helemaal niet leuk om te horen danwel toe te moeten geven :wink: ... dan krijg je misschien toch een beetje het gevoel dat je een beetje teveel betaalt voor dezelfde kwaliteit? Of... dat je voor dezelfde kwaliteit meer moet betalen? Als je een beetje 'statusgevoelig' bent kan zoiets natuurlijk wel een rol spelen. Koop je 'rationeel' en ben je voldoende 'wetend', dan niet. En wil je echt iets speciaals, koop dan een kleiner boutiquemerk zou ik zeggen, dat niet zo massaal wordt verkocht als Speci of Scott. Er is overigens helemaal niks mis met een mooie Spark natuurlijk, je betaalt er alleen gewoon wat meer voor. En als je je het gewoon kan veroorloven, big deal...

En mbt het genoemde verschil in prijs tussen de Lux 7,0 a 3299,- tov een vergelijkbaar afgemonteerde Scott Spark: dat verschil bedraagt niet 1000,- maar 1500,-.
Het prijsverschil was meer even een gokje van mijn kant ;)

Zelf rijd ik dan op dit moment wel een Specialized als mountainbike, echter komt er ooit nog een full-sus bij, dan is Canyon zeker een kandidaat. (ook omdat ik de Lux een hele mooie fiets vind)
Ik denk dat Canyon idd een A-merk is. Of ze innovatief zijn weet ik niet. Ik kan me zo geen spectaculaire innovaties voor de geest halen zoals bij de 'traditionele A-merken'. En qua afschrijving scoren ze écht slechter. Zeker in NL doet een Scalpel of een Epic het beter dan een Lux. Wat nogmaals niet wil zeggen dat een Lux niet goed is en waarschijnlijk is het prijsverschil zo groot dat een Lux ook per jaar goedkoper is. Ik ben wel benieuwd wat Orbea gaat doen. Die worden rap groter, hebben een dealerkanaal, zitten tussen de A-merken en Canyon ik qua prijzen en hebben ook mooie bikes.
Opzich innoveert Canyon niet heel erg veel, en de meest gelezen kritieken bij de nieuwste fietsen: de geometrie is toch niet altijd al helemaal zoals de andere merken het al doen (Strive / Neuron kregen bijv deze kritieken van meerdere bladen / reviewers) dit zal misschien ook een bewuste keus zijn of ziet bijv. Canyon niet de nood om zo ingrijpend dingen te veranderen per modeljaar.

Maar goed, ze bedienen een hele grote markt en doen dit voor een mooie prijs.

Orbea is inderdaad wel eentje om in de gaten te houden, zeker omdat het MyO programma geen extra geld kost wat betreft de kleurkeuze, als je aan onderdelen gaat sleutelen wel.

En ik zou graag zien dat het op de iets goedkopere modellen beschikbaar komt.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Canyon innoveert niet zo heel veel?
Niet wereldschokkend, maar wel aktief en (als een van) de eerste(n) met:
Shapeshifter, als handige 'geometrieversteller', klim-verbeteraar bij de Strive ( moest 'ie het wel goed doen :wink: )...
De oude 26" Scalpel had ze al, maar de vorige Lux als ze 5 jr geleden als een van de eerste 29"-ers goed functionerend, flexende chainstays...
De VLCS seatpost, bestaande uit 'bladveren', een van de meest comfortabele vaste zadelpennen die er zijn, ideaal voor racefietsen of racey hardtails (maar doe mij dan toch maar een dropper, en een fully)...
Het blokje op de carbonnen bovenbuis, dat ook al >5jr beschermt tegen carbonschade, als je valt en je stuur omklapt en je shifter in je bovenbuis gedrukt wordt...
De Grail, gravelbike met spraakmakend dubbeldekker-stuur (wat je er ook van vindt)...

Ennuh... oh ja... misschien nog wel de belangrijkste innovatie... ze zijn de eerste die wereldwijd via internet bikes verkopen en niks anders doen, en ze zijn nog door geen ander fiets-internetmerk ingehaald/bijgehaald wat dat betreft... ook best wel innovatief, wereldwijd fietsen verkopen zonder dealernetwerk :winkie: ?

Marketing/sponsoring ook dik voor mekaar... MvdP, Ferrand Prevot MTB wereldtop, wereldkampioen Triathlon, de racefietsen van Katusha Alpecin, Movistar...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

aurelius schreef: vr 18 oktober 2019, 16:17 Canyon innoveert niet zo heel veel?
Niet wereldschokkend, maar wel aktief en (als een van) de eerste(n) met:
Shapeshifter, als handige 'geometrieversteller', klim-verbeteraar bij de Strive ( moest 'ie het wel goed doen :wink: )...
De oude 26" Scalpel had ze al, maar de vorige Lux als ze 5 jr geleden als een van de eerste 29"-ers goed functionerend, flexende chainstays...
De VLCS seatpost, bestaande uit 'bladveren', een van de meest comfortabele vaste zadelpennen die er zijn, ideaal voor racefietsen of racey hardtails (maar doe mij dan toch maar een dropper, en een fully)...
Het blokje op de carbonnen bovenbuis, dat ook al >5jr beschermt tegen carbonschade, als je valt en je stuur omklapt en je shifter in je bovenbuis gedrukt wordt...
De Grail, gravelbike met spraakmakend dubbeldekker-stuur (wat je er ook van vindt)...

Ennuh... oh ja... misschien nog wel de belangrijkste innovatie... ze zijn de eerste die wereldwijd via internet bikes verkopen en niks anders doen, en ze zijn nog door geen ander fiets-internetmerk ingehaald/bijgehaald wat dat betreft... ook best wel innovatief, wereldwijd fietsen verkopen zonder dealernetwerk :winkie: ?

Marketing/sponsoring ook dik voor mekaar... MvdP, Ferrand Prevot MTB wereldtop, wereldkampioen Triathlon, de racefietsen van Katusha Alpecin, Movistar...
Bedoelde meer dat het kleinere en ''goedkopere'' innovaties zijn ten opzichte van bijvoorbeeld een Lefty of Brain systemen zijn zadelpennen en speciale gravel sturen ''kleine'' innovaties.

Tuurlijk is dat innoveren echter in mijn ogen niet zoveel als de grotere merken.

Sponsoring doen ze ook erg goed dat is waar, en ze zijn heel actief op de marketing afdeling. dagelijks komen er wel tweets of andere berichten via social media bij mij voorbij met links naar reviews en acties bij Canyon (end of year sale etc)

Dat is dan ook echt het punt waarmee ze bekendheid genereren en klanten winnen.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ach, datgene wat Canyon doet wordt binnen een 1-2 jaar marktrijp gemaakt.

De 'innovaties' ala Lefty en Brain zijn leuke dingen om je te onderscheiden, maar maken niet het verschil.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik noem de kleine dingen van Canyon geen innovatie zoals eerder genoemde bij Trek, Specialized, Cannondale enz. Denk ook eens aan Boost, initiatief van SRAM en Trek, of de Brain, van Specialized, de nieuwe Supercaliber etc. Je ziet het niet meteen maar daardoor ontwikkelt onze MTB zich. Dat doet nogmaals niets af aan de prachtige fietsen van geweldige kwaliteit voor een scherpe prijs van Canyon. Als je Canyon innovatief wilt noemen kan dat op eigenlijk één grond; ze hebben het directe verkoopkanaal groot gemaakt. Vermoedelijk waren Trek, Specialized, Cannondale en Scott anders nog duurder. Bravo Canyon derhalve...
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Om nog even in te haken..

Mijn eerste echte mtb was een trek superfly 7 alu. Daarna overgestapt op 150mm fully en nu weer terug naar een hardtail. De commencal meta HT am ( staat ook in SYS :D ). Ik heb nog niet erg veel offroad of super bumpy gereden maar het comfort ten opzichte van de superfly is enorm. Niet zo als met een fully, uiteraard, maar wel echt bijzonder comfortabel. Wel met i30mm velgen en 2,35 Hans Dampf er onder. De zit is erg recht en met een 780 stuur er op met 20 rise lekker controleerbaar. Ik denk niet echt dat ik deze hardtail met een XC hardtail kan vergelijken. Ik kom er later nog eens op terug, maar vooralsnog is het veel belovend. :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie