Nieuwe trailbike - zie door de bomen het bos niet meer

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
AphexSol
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 1 september 2019, 11:46

Zo'n 15 jaar geleden heb ik mij helemaal ingelezen in de wereld van MTB's, na lang wegen en wikken eentje aangeschaft voor wat ik toen heel veel geld vond en daar heb ik sindsdien vrolijk mijn rondjes mee gedraaid. Nu ja, de afgelopen jaren eigenlijk nauwelijks meer (alleen maar op de racefiets gezeten) maar dit jaar heb ik het weer opgepakt. Helaas is mijn fiets vorige week uit de stalling gestolen :evil: Dat betekent dat ik op zoek ben naar iets nieuws.

Nu ben ik erachter gekomen dat in de afgelopen jaren vrijwel alles anders is geworden aan MTBs. 26" bestaat sinds een paar jaar helemaal niet meer, het is alleen nog maar 27,5" of 29"; de meeste hardtails zijn tegenwoordig 'instapfietsen’ of XC racers; en een voorderailleur is 'uit' of heeft hooguit 2 versnellingen. Ook hebben veel merken hun aanbod zo ver gedifferentieerd dat het me niet helemaal duidelijk hoe bepaalde groepsets/onderdelen zich tot elkaar verhouden. Vandaar dat ik mij hier meld voor advies :)

Ik heb met mijn 26” hardtail altijd prima gefietst, ook op trails waar ik anderen met dure fully’s af zag stappen. Toen mijn fiets gejat was heb ik op locatie in Oostenrijk een Trek Fuel EX 29er gehuurd en daarmee gefietst, maar ik vond het niks. Zwaar, niet wendbaar, doods gevoel op de afdaling, gewoon saai eigenlijk. Nu was dat natuurlijk een behoorlijk afgeragde huurfiets, maar toch. Ik heb op basis van die ervaring weinig behoefte aan een fully of een 29er. Ik ben ook niet zo lang (1.73m) en vrij licht (67kg), en de routes waarbij je écht veel voordeel van een fully hebt doe ik volgens mij niet. In NL beperk ik me tot een rondje Schoorl en ik ga 1 à 2 keer per jaar naar de Alpen om daar mooie trails te doen maar geen Downhill of zo.

Wat budget betreft, ik heb eigenlijk geen zin om €1500+ uit te geven, omdat deze uitgave vrij onverwacht komt, maar ik zie dat tegenwoordig zelfs fietsen van €1200 of meer worden uitgerust met Altius remmen. Daar heb ik ook geen zin in. Budget ligt rond de €1500 maar liever minder dus.

Goed, ik zie dus door de bomen het bos niet meer, wat is nou wijsheid in het aanschaffen van een nieuwe (of nieuwe tweedehands) fiets waarmee ik weer op pad kan? Wensenlijst kort samengevat:
- Hardail 27.5"
- XC/Trailbike - van grindpaden tot singletrails die best technisch mogen zijn, maar geen bikepark of echte downhill secties.
- Moet ook goed omhoog kunnen
- Moet véél hoogtemeters kunnen afdalen zonder brake fading.
De laatste twee punten omdat ik er in de alpen mee wil kunnen rijden. Gewicht en snelheid zijn niet het belangrijkste - het moet wel omhoog kunnen, maar het doel is niet om er KOMs mee te rijden.

Ik kom zelf bij iets als een Grand Canyon AL SL 9.0. Die komt in maat S met 27.5” wielen. SRAM GX en SRAM Guide, Fox 34 Rythm GRIP vork.

Of een Radon Jealous AL 9.0. Komt in mijn maat ook in 27.5" en is volledig XT afgemonteerd. Iets meer XC georiënteerd volgens mij, met een Fox 32 Rythm vork.

Dit zijn slechts twee voorbeelden van wat ik zelf zo snel kon vinden, ik sta open voor alle suggesties.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Om die Altus remmen hoef je je geen zorgen te maken, die remmen ook in de Alpen prima!


Dan wordt het wat lastig nog een hardtail 27,5" te vinden, tenzij je inderdaad hier en daar de kleinste maten gaat scoren. Dan is de vraag of een S de juiste maat voor jou is.


Giant heeft lang vast gehouden aan 27,5", dus je zou eens kunnen kijken of zij nog iets overjarigs hebben. Scheelt geld en zijn sowieso erg mooie fietsen.


Je hebt ook long travel hardtails (LTHT), met iets meer veerweg vooraan en een gemoedelijkere geometrie. Niet de eerste keuze om mee te gaan knallen in NL, maar het zal ook nauwelijks een beperking zijn. In de Alpen zal de lol alleen maar toenemen op zo een bike. En die vind je nog wel met 27,5" wielen.


Maar nu zal iedere moderne fiets 'lomp' aanvoelen tegenover je 26". Voor jou was 26" precies goed, alles in verhouding zeg maar. Voor iemand van (vanaf) 180 cm begon een 26" echter al te klein gebouwd te zijn en werd het eerder een nerveuze fiets. Die lui zijn dus geholpen met grotere fietsen (hoewel, als je boven de 190 cm bent is er nog steeds een wereld te winnen...), maar daar hebben kleinere rijders onder te 'lijden'.
Voor iedere rijder geldt echter dat je met een moderne fiets anders moet gaan rijden: meer de fiets de kant op drukken waar je heen wilt, dus stukken actiever op de fiets zitten. Waarschijnlijk zou dat zelfs moeten als je een moderne 26" zou (kunnen) kopen. Komt door de andere hoeken!
Het voordeel van die (te) grote fietsen is extra rust en vertrouwen. Verhoudingsgewijs in jouw maat is een 29er bijna als een enduro gebouwd met zijn lange wielbasis. Dat voelt heel anders. Maar is aan de andere kant ook gewoon wennen.

Je rit op de Fuel EX was er dus 1 waar alles samen viel: vering en een andere bouw. Ook nog eens in terrein wat minder vertrouwd is. Misschien moet je toch ook nog eens een 29er hardtail proberen in Nederland. Eentje met lichtere wielen. Echt speels zal zo een fiets voor jou nooit worden, maar zo 'erg' als je nu denkt dat het is zal het ook weer niet zijn!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik herken het saaie wat je benoemd ook wel. Bij mezelf kriebelt het al ruim een jaar om mijn 2 x 150mm fully om te bouwen naar een Commencal meta HT am.. Misschien ga ik dat nog wel doen ook!


Misschien is een meta HT am ook wel wat voor jou? Je kunt ze ook als complete build kopen. Een leuke tegenhanger daarvan is de nukeproof scout. Die verkopen ze bij nextbikeparts.nl. Een nukeproof zou iets speelser zijn en iets minder LTHT dan de commencal. Beide fietsen waarvan de mogelijkheden eindeloos zouden moeten zijn. Sowieso hier in NL.
Omdraaien kan altijd nog!
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

In de rcz nieuwsbrief zag ik nog carbon Ridley 27,5 inch frames voorbij komen voor 219,- euro.

Misschien interessant voor jou.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jouw probleem is snel opgelost.
Koop op MP een behoorlijke 2e hands HT voor weinig.
Want ik heb het idee dat we hier eerst 15 jaar mtb ontwikkeling aan jou moeten uitleggen (verdedigen!) voordat er iets gaat gebeuren in huize Sol.
Of bedoelde je alles met een knipoog?

Gecondoleerd met het verlies van je oude mtb, heel lullig.
15 jaar oud en toch gestolen, het moet wel een bijzondere fiets zijn geweest (of een domme dief). :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Lars TB schreef: zo 29 september 2019, 12:08 Giant heeft lang vast gehouden aan 27,5", dus je zou eens kunnen kijken of zij nog iets overjarigs hebben. Scheelt geld en zijn sowieso erg mooie fietsen.
Ben tijdens mijn eigen zoektocht aardig wat 2018 en 2019 nieuwe Giant met 27,5 tegengekomen inderdaad. In mijn geval zocht ik op fully. Oa op marktplaats kun je nieuwe overjarige Giant vinden viel me op. Scheelde zo 400 euro vd normale nieuwprijs.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Zomaar ff gegoogled :

https://www.mantel.com/hardtail-mountai ... 5B%5D=7009



Maar meer merken zoals bijvoorbeeld Specialized , Orbea, Salsa enz. hebben nog 27.5 hardtails
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Met 1.73m kom je vaker op een M uit dan een S denk ik zo.
Ik zit met mijn 1.68 al redelijk op het eind van het spectrum van een maat S.
Maar dit kan per merk verschillen.

Heb je de 29er al direct afgeschreven?
Met mijn lengte zit en rijd ik prima op een 29er.
De acceleratie is niet zo vlot als op een 26er, maar met een goede lichte wielset kan het evengoed vlot accelereren, het is in ieder geval niet vervelend traag.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik ben 1.71 en heb een 29-er (cube stereo 120, 1917). Rijdt prima. Geen enkele behoefte om terug naar kleinere wielen te gaan.
AphexSol
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 1 september 2019, 11:46

Dank voor alle reacties tot zover.

@Lars, dank voor je toelichting op de andere manier van rijden met moderne geometrie en andere input. Wat jij omschrijft is inderdaad mijn gevoel.
Krijg je met Altus / MT400 remmen niet sneller last van fading bij lange afdalingen?

@Ray, Het gaat mij voornamelijk om wendbaarheid op smalle trails. Ik vond dat vies tegen vallen met die Fuel EX. Bij Canyon zit ik precies op de grens tussen S en M maar bij andere merken (zoals Commencal) is het inderdaad duidelijk M. Misschien moet ik inderdaad 29ers nog een kans geven, want ook verder zoeken heeft weinig opgeleverd in de 27.5" hoek, hoewel ik nu wel wat merken vind die fatsoenlijke hardtails maken in de prijscategorie waar ik in zoek.

@ThaSingleTrackMastah: Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk zelf bij te lezen, maar het is voor mij gewoon behoorlijk onoverzichtelijk. Uitleg graag, verdedigen hoeft niet! ;) Met een linkje naar een goed artikel ben ik al heel erg geholpen, ik ben niet te lui om te lezen en te leren maar alles zelf uitvogelen, nou ja dat leidt dus tot door de bomen het bos niet meer zien.
Verder is het volgens mij ook gewoon minder overzichtelijk dan vroeger, toen je groepsets (4 of 5 voor Shimano en 4 of 5 voor SRAM) redelijk goed tegen elkaar kon afzetten - zoals het in het beginnerstopic op dit forum nog altijd beschreven staat. Dat is nu een stuk moeilijker. Er zijn meer groupsets en bij SRAM zijn de remmen helemaal los van de groepsets. SRAM maakt ook niet 3 of 4 of 5 remmen, maar 3 verschillende series met elk 2 tot 6 modellen. Rock Shox alleen al maakt tegenwoordig 16 verschillende vorken, met binnen ieder model zo 3 of 4 verschillende types. In het FAQ-topic staan er nog 5. Enzovoort. En dan heb ik het nog niet over geometrie. Zoveel keus is niet slecht, maar het is wél heel veel om uit te zoeken. Vandaar dat ik hier ben.

@theemutz, Die dingen die nog op Mantel staan zijn helaas uitsluitend óf uitlopende modellen die niet meer in mijn maat te verkrijgen zijn, óf absolute beginnersbikes. Ook de andere merken die je noemt lijken wel geen 27.5" meer in het assortiment te hebben.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Je kunt lezen wat je wilt, maar er gaat niets boven rijden en zelf voelen. Er staan wat testdagen op het priogramma meen ik, je zou slechter kunnen doen dan de moderne geometrie eens uit te proberen op verschillende hardtails. Wielmaat is ondergeschikt aan jouw rijbeleving.

Ik heb ook de Fuel EX getest, die heeft specifieke kwaliteteiten en een karakter wat ik deels herken in jouw verhaal. Maar die EX is volgens mij niet representatief voor hele categrorieen van bikes, 29er fullies zijn een bont gezelschap. Probeer nog eens wat. En hoe was de vering afgesteld? en een huurfiets, had die soms stevige (zware) banden met al even stevige biba's? YMMV

Enjoy!!

(En testdagen zijn fun als je de tijd ervoor kunt nemen.)
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor wat betreft de groepsets, cq onderdelen: die indeling is er nog steeds en op zich overzichtelijk genoeg. Grofweg zou je kunnen zeggen dat alles vanaf Deore sowieso prima is voor mtb-gebruik, en bij Sram eigenlijk alle groepen. Maar zelfs de huidige Alivio zou ik niet meteen wegzetten als rommel want de kwaliteit van alle groepen is in de loop der jaren gewoon (nog) beter geworden.

Daarnaast zijn sommige onderdelen belangrijker dan anderen, in die zin dat je de kwaliteitsverschillen beter voelt. Zo merk je doorgaans meer van een shifter uit een hogere groep dan van de achterderailleur. Terwijl veel fabrikanten juist andersom "besparen" door bijvoorbeeld een XT derailleur te combineren met een Deore shifter. Reden? Veel mensen kijken in de showroom eerder naar de derailleur dan naar de shifter...

Vergeet ook niet dat veel onderdelen vroeg of laat slijtagedelen zijn. En dan kun je altijd nog naar een hogere klasse als je dat zou willen. Een derailleur upgraden is best betaalbaar, een remset wordt al duurder maar de echt dure parts om te upgraden zijn wielen en vorken/dempers. Dus als die al op het gewenste niveau zitten bij de aankoop is dat wel prettig :D

Over de geometrie van modernere bikes: het is al gezegd, die vereist iets meer "body language" bij het sturen dan de in vergelijking nerveuze fietsen van vroeger. Maar dat went! En sneller als je denkt.
Ik ben zelf ook niet zo groot (1.70m) en heb een aantal jaren geleden de overstap gemaakt naar 29ers. Toen ik daar eenmaal aan gewend was was de overstap terug naar mijn 26er haast idioot groot. Ik ben op dat ritje daadwerkelijk gestopt om te checken of er niks aan de hand was: bandenspanning, speling op lagers achtervering, of m'n wiel wel goed vast zat... :D

Ik denk niet dat er een singletrack is waar ik met m'n huidige fiets(en) trager ben dan vroeger op de 26ers. Maar het voelt wel anders. Maak dus niet de fout te streven naar hetzelfde gevoel als op je oude fiets want dat gaat niet lukken op een fiets met "nieuwerwetse" geometrie, ongeacht de wielmaat. Dus geef het wennen wel een kans.
Dat gezegde hebbende, er zijn natuurlijk wel karakterverschillen tussen verschillende fietsen, net zo als dat vroeger het geval was. De kunst is met name om de fiets te kiezen die het best bij jouw smaak past.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mocht je veel op Schoorl rijden hop dan even bij Floor naar binnen (fietsenwinkel Schoorl naast de ijsboer), heeft genoeg staan en dan kun je ook nog eens proefrijden. Persoonlijk denk ik dat je met een 650B(+) fiets en een 120/130mm vork prima lol zult hebben op de trails die je omschrijft.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 3 oktober 2019, 09:43...Persoonlijk denk ik dat je met een 650B(+) fiets en een 120/130mm vork prima lol zult hebben op de trails die je omschrijft.
Ik denk zelfs dat zo een fiets voor >80% van de hobbyrijders eigenlijk een hele goede zo niet de beste keus zou zijn. Optimale mix van nog niet te lomp voor NL gebruik en tegelijkertijd goed voor wat uitdagendere dagtochten in Ardennen of verder weg.

En dat geldt dan zowel voor hardtails als fully's en met 27.5 of 29er wielen. Achtervering en wielmaat zijn dan een kwestie van voorkeur.
(Zeg maar een fiets uit de toer- / trailcategorie als je er dan toch een etiketje op moet plakken).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Wat betekent 650(B) eigenlijk? Ik kwam dat al eerder tegen.
Plaats reactie