Vragen over geometrie XC hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Misschien wat laat, maar ik heb zelf ook problemen met de geometrie van een XC hardtail. Ik heb toen een allmountain fully gekocht met 2x150mm veerweg ( en ook nog 27,5 + banden ) en nagenoeg al mijn klachten waren over. Na langere tochten nog wel wat stijf. Desondanks ik klachtenvrij ben ervaar ik met mijn fully niet het fietsen zoals ik zou willen. Als ik dan eenzelfde geometrie ga zoeken dan kom ik uit bij een long travel hardtail. Ik begin steeds meer te geloven dat de geometrie bepalend is voor mijn hoge nekklachten dan de achterdemper die ik nu heb.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Cube-Elite schreef: do 19 september 2019, 20:18 Veel hangt ook af van hoe je fiets.

Een setback van 3cm lijkt me echt onmogelijk en ik vraag me af of je dat goed gemeten hebt een cm of 5 a 6 voor jouw lengte is heel normaal. Ik zit op 9.5 met 185. Xc race georiënteerd en hetzelfde als mijn racer want als ik mijn setback ga aanpassen op diverse fietsen gaat dat echt mis.

Ik zou wel proberen om in de geest van de fiets te blijven worden ze standaard geleverd met 6cm stuurpen, ga dan niet 11cm monteren. Maar wordt er standaard 9 geleverd kan je natuurlijk best naar 10.

Natuurlijk merk je verschillende lengte stuurpenheb, maar de fiets zelf gaat erin de basis niet extreem anders van rijden. Als je daar wat aan wil doen is het verzetten van je schoenplaatjes minstens net zo effectief.

Ga vooral rijden hoe jij het prettig vind. Ik snap persoonlijk niet hoe je hard kan rijden als bv je stuur 1cm lager staat dan je zadel, maar goed dat zullen een hoop ook hebben met mijn oldskool houding 8)

Als je een meting laat doen zou ik dat alleen doen als je een probleem of specifiek doel hebt, bv comfortabeler zitten of harder rijden etc.

Sorry voor mijn late reactie.
Wellicht heb ik de term setback niet helemaal goed gebruikt. Ik bedoelde de afstand van het puntje van het zadel tot aan de denkbeeldige verticale lijn door de trapas. De lengte van het zadel is gelijk.
Die afstand was dus bij de Cube een stuk groter (wellicht door de klem bovenop de zadelpen die wat verder naar achteren staat).

Je kunt het eigenlijk ook zien aan de afbeeldingen van beide fietsen:
Afbeelding

Afbeelding
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Pas op met puntje zadel,hangt af lengte zadel.Op men Fizik van 265mm zit ik 6,5 cm achter bracquet met men Pro zadel van 280mm zit het puntje op 5cm.
Ik meet gewoonlijk de terugstand vanaf 12cm achterkant zadel tot midden trapas en dit is bij mij 21cm.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die terugstand van het zadel zoals dat heet verdeelt nog steeds de meningen. Sommigen houden vast aan de aloude KOPS-regel (Knee Over Pedal Spindle). Daarbij moet een loodlijn vanuit je kniegewricht precies door de pedaalas lopen als de crank horizontaal naar voren staat.

Maar... Keith Bontrager heeft daar al lang geleden een artikel over geschreven wat die regel goed gemotiveerd onderuit haalt (google op Keith Bontrager KOPS als je het wilt lezen). Ik geloof dat hij gelijk heeft en let dus zelf helemaal niet op die terugstand. Althans, ik meet het niet maar ik stel de boel zo af dat ik lekker zit :)

De recente veranderingen in de geometrie van mountainbikes wijzen ook in die richting: steilere zithoeken plaatsen de rijder korter achter de trapas waardoor de KOPS-regel ook niet meer opgaat. Dus ik zou daar niet te krampachtig over doen maar gewoon de boel zo afstellen dat je prettig zit en trapt.

Sommige mensen zijn extreem gevoelig voor veranderingen in hun houding en meten dus de boel op om op al hun fietsen exact dezelfde afstelling te krijgen. Ik heb daar niet zo'n last van en stel af op gevoel. Onder het rijden merk ik vanzelf of er iets niet helemaal lekker zit en pas desgewenst nog dingetjes aan.
Als ik dan toch eens de boel nameet blijkt meestal dat de afstelling op mijn fietsen ontzettend dicht bij elkaar ligt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zit op mijn racefiets intussen ook 3 cm verder naar voren als volgens mijn advies bikefit. Kijk maar eens naar triathlon of tijdrijders. Voordeel is dat je je heuphoek opent en daardoor bij gelijke stuurhoogte makkelijker vooruit kunt blijven kijken. Ook houd je makkelijker je rug hol en vang je klappen beter op.

Blijft wel dat je voor comfort beter niet een te klein frame kunt kiezen vlgs mij.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: vr 4 oktober 2019, 09:52 Ik zit op mijn racefiets intussen ook 3 cm verder naar voren als volgens mijn advies bikefit. Kijk maar eens naar triathlon of tijdrijders. Voordeel is dat je je heuphoek opent en daardoor bij gelijke stuurhoogte makkelijker vooruit kunt blijven kijken. Ook houd je makkelijker je rug hol en vang je klappen beter op.

Blijft wel dat je voor comfort beter niet een te klein frame kunt kiezen vlgs mij.
Op de racefiets en zeker de triathlonfiets kantel je in het geheel naar voren. Je zit daar dieper en daardoor zou je wat naar voren moeten zitten.

Op de racefiets zie je echter velen echter juist naar achteren zitten, wat eigenlijk alleen kan als je te laag zit, want anders wordt de hoek tussen benen en bovenlijf te klein.
Aan de andere kant zijn er aardig wat testen te vinden dat die houding wel het meest efficiënt is om kracht te leveren... .

kermit schreef: vr 4 oktober 2019, 09:05 ... Dus ik zou daar niet te krampachtig over doen maar gewoon de boel zo afstellen dat je prettig zit en trapt.

Sommige mensen zijn extreem gevoelig voor veranderingen in hun houding en meten dus de boel op om op al hun fietsen exact dezelfde afstelling te krijgen.
Je went redelijk snel aan een andere positie. Als je een grote stap maakt, zoals je nu 'gedwongen' moet doen met die nieuwe, steile zitbuishoeken, dan kan het wel zijn dat je 'nieuwe' spiergroepen moet gaan trainen en dat je een paar weken het idee hebt niet vooruit te branden te zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: vr 4 oktober 2019, 10:27 Je went redelijk snel aan een andere positie. Als je een grote stap maakt, zoals je nu 'gedwongen' moet doen met die nieuwe, steile zitbuishoeken, dan kan het wel zijn dat je 'nieuwe' spiergroepen moet gaan trainen en dat je een paar weken het idee hebt niet vooruit te branden te zijn.
Klopt, de zitbuishoek van m`n nieuwe fiets is ook 2gr steiler dan de oude maar dat went vrij snel en in de klimmen was het vanaf dag 1 al een verbetering.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

In cross-country zie je ze inderdaad meer naar voren zitten,duurt ook maar 1u30 vollen bak.Maar in marathons zie ik ze wel wat meer achter trapas zitten,geeft meer comfort en minder belastend voor de knieen.
Zo heb ik 2 bike fittings laten doen,telkens met zelfde zadel met 2 verschillend resultaat.
Ene met hoogte zadel 70,9 en terugstand 5,5cm daar waar de andere mij plaatst op 69,5 cm en 7cm terugstand.Voel me het best bij de 2° maar terugstand op 6,5cm.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Inmiddels heb ik maatje S van de Exceed (zie pagina 1 van dit topic) teruggestuurd en heb ik in de laatste dagen van de end of season sale nog een M gescoord van hetzelfde model.
I.v.m. een lang weekend weg vorige week en werk heb ik gisteren pas voor het eerst kunnen testen. Ik heb een kleine 50km gefietst. Plaatselijk best wel doorgetrapt. Voor mijn gevoel ging ik sneller dan met mijn oude fiets, maar achteraf viel dat op zich nog wel mee volgens Strava.

Voor mijn gevoel zat ik lekker op de fiets. Het was naar mijn idee wel merkbaar dat de setback wat minder was, maar vond dat niet echt storend.
De laatste 10KM begonnen mijn bovenbenen wel wat zwaarder te worden dan normaal. Geen idee of dit iets met de setback te maken heeft. Er kunnen ook andere oorzaken zijn:
- nattere (plaatselijk soppende) ondergrond dan wat ik het laatste half jaar gewend ben
- off-day (die heb ik tegenwoordig wel eens; misschien de leeftijd)
- te weinig gegeten van te voren en niets meegenomen
- .....

Behalve de zware benen 0,0 klachten, dus dat is positief.

Ik zal nog meer gaan testen de komende weken en eventueel met de afstelling spellen
Plaats reactie