Een andere offroad fiets erbij

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
PaganiProductions

Na een aantal hardtails in bezit gehad te hebben al weer 5 jaar mtb ga ik waarschijnlijk mijn mx20 een de toekomst wegdoen.
En de bedoeling is dat het dan een gravel/bikepacking/of fully mtb word.
Wat zijn de voor aan ze tegen van de soort fietsen persoonlijk ben ik zeer tevreden met Alma en dus volgende fiets met ongeveer net zo fun is en ook geschikt zijn voor snelle strava segmenten of het nu rechtdoor is met bochten of klimmen.
Het nadeel van fully is de hogere aanschaf relafief kosten en het extra onderhoud de dempers wat erbij komt met een gravelbike is natuurlijk minder is in dat vergelijk wat meer hardtail achtig dus een beetje xc achtig.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat ga jij snel door de fietsen heen zeg.... geld moet rollen?

Als ik zie wat jij rijdt is je Alma al de perfecte fiets. Die MX20 is eigenlijk een soort goedkope Alma. Om te bikepacken zou ik ook lekker op de Alma blijven zitten. In de omgeving waar jij rijdt heb je eigenlijk geen fully nodig. Jij zou je weleens langzaam kunnen gaan voelen op een fully.

Wil je er per se een andere fiets bij omdat je nou eenmaal van nieuwe spulletjes houdt dan vind ik een gravelracer een veel logischere optie voor jou. Een gravelracer is wel hate it or love it. Sommige mensen zijn ze snel zat, sommige zijn hun hardtail zat als ze een gravelracer hebben.
Waar woke is, is vuur
PaganiProductions

Makkelijk schreef: ma 5 augustus 2019, 21:27 Wat ga jij snel door de fietsen heen zeg.... geld moet rollen?

Als ik zie wat jij rijdt is je Alma al de perfecte fiets. Die MX20 is eigenlijk een soort goedkope Alma. Om te bikepacken zou ik ook lekker op de Alma blijven zitten. In de omgeving waar jij rijdt heb je eigenlijk geen fully nodig. Jij zou je weleens langzaam kunnen gaan voelen op een fully.

Wil je er per se een andere fiets bij omdat je nou eenmaal van nieuwe spulletjes houdt dan vind ik een gravelracer een veel logischere optie voor jou. Een gravelracer is wel hate it or love it. Sommige mensen zijn ze snel zat, sommige zijn hun hardtail zat als ze een gravelracer hebben.
De Alma is mijn beste fiets zal die niet snel weg doen of moet zin hebben in een Carbon versie ervan.
En die fiets met eigenlijk een aanvulling op mijn huidige vloot fietsen dus een gravelbike met minimaal 40 mm brede banden kan dus al iets leuks erbij zijn dus geen vervangende iets.
Soms wel ik wel eens wat nieuws normaal koop ik om de 2 jaar een nieuwe mtb of als de kosten mijn te duur worden in verhouding met de waarde van de fiets.
Een voorbeeldje van wat ik tegenwoordig rijd.
https://www.strava.com/activities/2590142832
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

PaganiProductions schreef: ma 5 augustus 2019, 21:36
Makkelijk schreef: ma 5 augustus 2019, 21:27 Wat ga jij snel door de fietsen heen zeg.... geld moet rollen?

Als ik zie wat jij rijdt is je Alma al de perfecte fiets. Die MX20 is eigenlijk een soort goedkope Alma. Om te bikepacken zou ik ook lekker op de Alma blijven zitten. In de omgeving waar jij rijdt heb je eigenlijk geen fully nodig. Jij zou je weleens langzaam kunnen gaan voelen op een fully.

Wil je er per se een andere fiets bij omdat je nou eenmaal van nieuwe spulletjes houdt dan vind ik een gravelracer een veel logischere optie voor jou. Een gravelracer is wel hate it or love it. Sommige mensen zijn ze snel zat, sommige zijn hun hardtail zat als ze een gravelracer hebben.
De Alma is mijn beste fiets zal die niet snel weg doen of moet zin hebben in een Carbon versie ervan.
En die fiets met eigenlijk een aanvulling op mijn huidige vloot fietsen dus een gravelbike met minimaal 40 mm brede banden kan dus al iets leuks erbij zijn dus geen vervangende iets.
Soms wel ik wel eens wat nieuws normaal koop ik om de 2 jaar een nieuwe mtb of als de kosten mijn te duur worden in verhouding met de waarde van de fiets.
Een voorbeeldje van wat ik tegenwoordig rijd.
https://www.strava.com/activities/2590142832
We volgen elkaar op Strava. Ga je nog naar een let's ride? Geen idee hoe lang je bent maar een gravelbike zou je eigenlijk eens moeten proberen, kan ik best bij helpen mocht je minimaal 1,85 zijn.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De vraag is of je een gravelbike echt fun vindt? In jouw omgeving kun je er dezelfde paden mee rijden als met je mountainbike. Maar het is sowieso harder werken.

Probeer er eens 1 te lenen, op een testdag te proberen. Dan weet of het wel of niet iets voor je is. Is namelijk een te specifieke fiets om zo even op te springen.


En fully is een logische stap vooruit. Daar kun je wat gekker mee gaan doen, waar je nu zo langzaam wel een beetje aan toe bent. Het is niet zo dat je er direct een betere rijder door wordt, maar een fully geeft je meer vertrouwen.

Je hebt gelijk, het is zeker een duurdere aangelegenheid. Dus zul je bewust moeten gaan kiezen. Dat houdt in dat je voor de vork en demper voor kwaliteitsonderdelen moet gaan, of in ieder geval toch onderdelen die makkelijk en betaalbaar te servicen zijn.

Wat frame betreft zou bijvoorbeeld een Orange met slechts 1 degelijk draaipunt best een uitkomst zijn. Maar dat zit je meteen aan een heel stevige prijs. Maar de gemiddelde fiets met veel draaipunten gaat met jouw gebruik een drama worden. Dan kom je toch een beetje in de specials als je het mij vraagt, degelijke bikes als Banshee en Transition. Ook niet geheel betaalbaar.

Dus is het goed zoeken naar een mooie combi van de eigenschappen van veersystemen. 1 groot hoofddraaipunt en een 'aangestuurde' demper bijvoorbeeld. Het hoofddraaipunt neemt de krachten op en de andere draaipunten slijten minder snel. Schiet me alleen zo snel even niets te binnen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

18 augustus heb ik mijn eigen lets ride.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@Lars: Cotic heeft een paar mooie modellen zoals jij bedoeld volgens mij, en af en toe ook nog eens heel voordelig te krijgen via hun website. En staal, dus sowieso goed ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: ma 5 augustus 2019, 22:05 Probeer er eens 1 te lenen, op een testdag te proberen. Dan weet of het wel of niet iets voor je is. Is namelijk een te specifieke fiets om zo even op te springen.
Dat dus, je moet echt op een gravelbike rijden én je moet echt op een fully rijden. Ik bedoelde meer een let's ride in het midden van het land, zoals de heuvelrug. Maar Hoge Ginkel is niet de beste plek om een gravelracer te testen. :lol:
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat trouwens weer voor de gravelbike spreekt is dat je er makkelijker verder weg mee komt. Aangezien Wouter is aangewezen op het openbaar vervoer of de fiets is het best leuk als je wat vlotter verder kan komen. En ik denk eigenlijk dat een gravelbike gewoon heel goed bij Wouters manier van fietsen past: lekker snel stampen over niet al te listige singletracks.
Maar mocht je nog eens in de buurt zijn (vijf van Hoge Ginkel?) dan mag je ook best een rondje op mijn gravelbike om eens te kijken hoe dat bevalt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
PaganiProductions

Een echt ruige fully kan ik niks zo eenvoudig is het terrein hier ook weer niet.
En rijd ook graag in het zuiden toertochten en ook weleens mtb routes.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tja, het is allebei leuk. Een fully is leuk op de wat lastigere tracks of comfortabel als je vaak rondjes van 100km gaat doen. Een gravelracer is erg leuk in de omgeving waar je woont omdat er nou eenmaal veel mooie glooiende bospaden zijn waar je kunt rijden.

Ik heb je nog niet horen zeggen dat je tegen de limiet van je Alma aan loopt, een fully is veel duurdere qua fiets en onderhoud dan een gravelracer en het zijn gewoon heel andere fietstypes. Je kunt ook nu je MX20 vervangen voor een gravelracer en over een paar jaar je Alma voor een mooie marathonfully.

Wat je vooral niet moet doen is zonder er goed op gefietst te hebben een van de twee kopen, zéker geen gravelracer. Er zijn echt wel wat mensen die een gravelracer kopen en binnen een paar ritten denken "ik had beter een hardtail kunnen kopen". Sommige mensen kunnen niet aan de zitpositie en het gebrek aan vering wennen. En met een fully zul je op veel van de paden waar je in jou omgeving rijdt langzamer zijn dan de Alma, dat zou je ook vervelend kunnen vinden. Het is wel comfortabeler!
Waar woke is, is vuur
PaganiProductions

Persoonlijk neig ik meer naar een gravelbike.
Lauf heeft er ook een voorvork voor met 3 cm veerweg.
Als ik de Alma ooit weg dan wordt het een Carbon Hardtail.
Heb nog plannen voor de Alma.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je zoekt naar comfort en een gravelbike zou ik serieus de Specialized Diverge overwegen.
Lauf wordt erg snel erg duur.
Waar woke is, is vuur
PaganiProductions

Makkelijk schreef: di 6 augustus 2019, 08:47 Als je zoekt naar comfort en een gravelbike zou ik serieus de Specialized Diverge overwegen.
Lauf wordt erg snel erg duur.
Moet het met Orbea of Bmc doen.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op do 8 augustus 2019, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
PaganiProductions

Van Orbea heb ik vanaf 2400 euro een fully xc mtb,
Een terra gravelbike vanaf 1599 euro.
In pricipe denk ik dat een gravelbike kwa geld goed te doen ook met het onderhoud erbij en het onderhoud van een fully valt toch wel mee iets van in keer paar jaar kwa vering en de rest gewoon ketting casette etc.
Afhankelijk wat voor af montage ik erop wil.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op do 8 augustus 2019, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie