Advies framemaat (Vitus Sentier)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
bdevos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 24 juli 2019, 17:28

Hi allemaal,

Mijn eerste bericht op dit forum! Hopelijk kunnen jullie mij helpen een verstandige keus te maken. Ik ben van plan om op korte termijn een Vitus Sentier (zie http://vitusbikes.com/products/vitus-se ... tain-bike/) aan te schaffen. Nu ben ik 169,8 lang (of kort, hoe je het bekijkt) met een binnenbeenlengte van 76,5. Als ik kijk naar de specs dan val ik precies tussen twee framematen in.

Small: rider hight = 160 - 170 ; inside leg = 71 - 76
Medium: rider hight = 170 - 180 ; inside leg = 76 - 81

Normaal zou ik zeggen: even een testrit maken op beide en dan kijken wat het beste voelt. Helaas wordt dat wat lastig met een Vitus (alleen online te bestellen vanuit de UK). Wat is jullie idee hierover: beter een fiets aan de kleine kant kopen, of juist aan de grote kant?

Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Marc / fisherbike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: do 5 april 2007, 14:32

Ik heb het zelfde " probleem"".
Licht er aan hoe je wilt rijden, zelf kies ik altijd voor het kleinste frame, de fiets is dan lekker wendbaar in technische stukken. Rijd je meer xc dan kun je kiezen voor de grotere maat is dan lekker stabiel rechtdoor.
Be reasonable, do it my way!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lastig idd en als je te klein kiest "profiteer" je niet meer optimaal van het Long, Low and Slack-concept (het is dan alleen nog maar low `n slack).
Wellicht dat een beetje achtergrond info de dingen iets duidelijker kan maken:
- Waarom kies je voor deze fiets?
- Wat en hoe rij je zoal?
- Welke fiets gaat deze (evt) vervangen?
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Leuke bike heb je op het oog laten we daarmee beginnen. mist net een droppertje maar verder ga je er zo wat leuke ritjes mee kunnen biken. Persoonlijk zou ik gaan voor de m.. eventueel korter stuurpennetje?
Weet ook niet hoe oud je bent en of je eventueel nog wat gaat groeien want dan sowieso de m natuurlijk.
Je gaat op beide maten lekker trappen al denk ik dat de m wat stabieler aan gaat voelen als de s en zoals hierboven al aangegeven long/slack.
Succes en alvast veel plezier ermee!
bdevos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 24 juli 2019, 17:28

Thanks voor jullie reacties! Ik ben 25 jaar, dus groeien doe ik helaas niet meer. Qua gebruik: ik woon in Utrecht dus het zal in eerste instantie vooral het verkennen van de routes op de heuvelrug zijn. Verdere concrete plannen zijn er niet, maar met name wat technischere routes vind ik leuk. Helpt dat?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wat je nu gaat krijgen zijn tegenstrijdige reacties omdat niet iedereen hetzelfde "gevoel" op een bike prefereert. Ik zou dus voor de compactere S gaan.

Blijft tricky om op deze manier een fiets te gaan kopen. Wat je ook besluit je zal nooit weten of die andere maat je beter gepast zou hebben.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Over tegenstrijdige reacties gesproken; die dropper ga je echt niet nodig hebben op de Utrechtse Heuvelrug routes. Zo, dat is dat. :lol:

Is er hier op het forum niemand die een dergelijke fiets heeft en een beetje in de buurt woont? Kun je even proefzitten.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
bdevos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 24 juli 2019, 17:28

Klopt helemaal, het blijft lastig zo online. Ik heb het er nog even met wat anderen over gehad en ook nog even naar de maat en geometrie van mijn vorige MTB gekeken. Ben op basis daarvan voor de M gegaan. Hij is inmiddels besteld, dus nu is het afwachten! :D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Op korte termijn is bij jouw wel heel kort. :-D

We gaan het wel zien in een SYS. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je hebt 'm al besteld dus ik ben te laat ;-)
Maar ik zou zelf zonder twijfel voor de S gegaan zijn (ben even lang/kort als jij).

Mijn afwegingen zouden zijn:
- De bovenbuislengte is een goede indicatie voor hoe lang een fiets is als je op het zadel zit. Die is 600mm en dat is ruimschoots lang genoeg om niet verkrampt/te kort te zitten, ook niet met een korte stuurpen. Ik rijd nu kortere fietsen met 50mm pennen. Moet erbij zeggen dat ik niet van erg gestrekt zitten houd en mijn stuur ongeveer op zadelhoogte heb staan.
- De reach is van belang hoe lang een fiets voelt als je staat. 413mm is voor moderne begrippen niet heel erg lang, maar ook weer niet zo kort dat je meteen het gevoel hebt over je stuur te duiken. En voor minder extreem terrein (alle routes in NL) geeft het een fiets die zich wat makkelijker op en neer laat gooien, erg lange fietsen vragen meer "bodywork".
- De kortere zitbuis in vergelijking met de M geeft ruimte voor een dropper met meer drop. Inderdaad niet nodig op de UHR maar in principe wel een voordeel.
- Ik zie de standover hoogte nergens staan, maar die zal bij een S ook gunstiger zijn als bij een M.
- De stackwaarde scheelt maar 3mm, dus op een S staat het stuur niet veel lager als op een M (bij gelijk aantal spacers onder de stuurpen).

Je zult met een M ook best vooruit komen, maar mij persoonlijk zou dat teveel een tank worden waar alle speelsigheid uitgehaald is. Wat natuurlijk wel weer goed werkt als je volgas overal overheen wilt walsen, dus het is maar net waar je voorkeur ligt.

Maar een leuke fiets hoor, alvast veel plezier ermee!
Tip: als je in NL blijft zou ik de Minion achter vervangen door een wat lichter rollend bandje. Minions zijn wel gripmonsters maar ook vrij lomp spul wat je op de UHR niet echt nodig hebt. En vooral de rolweerstand van een achterband is goed voelbaar.
Van Maxxis zou je bijvoorbeeld aan een Ardent kunnen denken (nog behoorlijk allround, kan ook prima mee naar Ardennen of Alpen) of nog wat sneller, een Ikon.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voor beide maten valt iets te zeggen. 2 duidelijke opmerkingen:
TenZNL schreef: wo 24 juli 2019, 18:45 Lastig idd en als je te klein kiest "profiteer" je niet meer optimaal van het Long, Low and Slack-concept (het is dan alleen nog maar low `n slack).
kermit schreef: vr 26 juli 2019, 08:37 - De bovenbuislengte is een goede indicatie voor hoe lang een fiets is als je op het zadel zit. Die is 600mm en dat is ruimschoots lang genoeg om niet verkrampt/te kort te zitten, ook niet met een korte stuurpen. Ik rijd nu kortere fietsen met 50mm pennen. Moet erbij zeggen dat ik niet van erg gestrekt zitten houd en mijn stuur ongeveer op zadelhoogte heb staan.
- De reach is van belang hoe lang een fiets voelt als je staat. 413mm is voor moderne begrippen niet heel erg lang, maar ook weer niet zo kort dat je meteen het gevoel hebt over je stuur te duiken. En voor minder extreem terrein (alle routes in NL) geeft het een fiets die zich wat makkelijker op en neer laat gooien, erg lange fietsen vragen meer "bodywork".
Kermit heeft een punt. De S is al een vrij grote fiets, dus zeker niet te klein.

Maar TenZNL heeft ook helemaal gelijk, de fiets is als 'long, low and slack' bedacht, dus waarom zou je dat negeren.

Bij een M past prima een 35 mm stuurpen en dan zit je goed. En heb je een perfecte fiets voor ruig terrein, waar je in NL ook prima mee kunt fietsen, zoals Kermit al zegt, eventueel met iets meer lichaamsinzet om scherp de bochten door te komen.

En dan hebben we het toch over inzetgebied. Voor NL zou ik dan inderdaad de S hebben gekozen met de iets langere stuurpen. Tikje wendbaarder op de Heuvelrug routes.

Maar ga je naar een iets ruiger buitenland, dan komt de M daar absoluut uitstekend tot zijn recht!


Ik denk dus niet dat je fout had kunnen gaan met een keuze.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bdevos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 24 juli 2019, 17:28

Ik ben helemaal vergeten om hier nog op te reageren (in 2019 :tong), maar alsnog bedankt voor jullie input! Heb de fiets inmiddels een tijdje in mijn bezit en bevalt erg goed. Jullie tip over een kortere stuurpen had ik niet meer gezien; heb wel het stuur een klein stukje ingekort. Maar ik ga die kortere stuurpen nu alsnog proberen, kijken wat dat nog doet. Verder heb ik er eigenlijk niks aan aangepast, alleen in de uitverkoop een dropper aangeschaft tussendoor. Fietst top!
Plaats reactie