Cube AIM 14 inch of ...?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Tommie82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 6 juni 2019, 12:08

Beste,

Even een vraag, voor mijn zoontje op zoek naar een mtb. Hij is 1.40, groeit als kool en bijna uit zijn 24 inch fiets.

Op het forum al gelezen dat de Cube AIM 14 inch een goede optie is. Nu liepen we tegen een Felt Nine 60 aan in de maat XS. Hier kan hij op fietsen, alleen heeft deze 29 inch velgen (bijzondere combi). De afmontage is echter wel beter, net als de prijs.

Vraag: kun je in de Felt ook 27.5 velgen zetten?

Of gewoon voor de Cube gaan?

Of hebben jullie nog andere/betere opties?

Alvast dank voor het meedenken!

Groeten Tom
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt er niet zomaar kleinere wielen in zetten. Je pedalen komen dan te dicht bij de grond, met alle problemen van dien.

Zonder kunstgrepen kun je personen onder de 160 cm niet op een 29" krijgen. En zelfs met kunstgrepen blijft het compleet onmogelijk voor zo een berijder de fiets onder controle te krijgen.

Een passende fiets is gewoon belangrijk. Kinderen kunnen prima met iets te groot of iets te klein om gaan, maar net als met volwassenen is het gewoon lekker de juiste maat te hebben.

Ik zou dus iets 26" of eventueel 27,5" pakken, zo klein mogelijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

1.40 is inderdaad een waardeloze lengte. Ik heb hetzelfde probleem. Mijn junior groeit bijna uit zijn 13.5 inch specialized (26-er)

Waar loop je tegenaan met een 27,5 of 29 en een te groot frame:

- reach van het frame is veel te lang, lastig aan te passen zoals hierboven vermeld
- wielen zijn zwaar op gang te krijgen met circa 35/40 kilo lichaamsgewicht
- standoverhoogte is te hoog, hierdoor kunnen ze niet veilig afstappen zonder met hun goedje op de de bovenbuis te landen in nood
- fietsen in de prijsklasse Cube Aim zijn domweg veel te zwaar
- ook is in deze prijsklasse voorvork is van belabberde kwaliteit zonder instelmogelijkheden, beter licht starre carbon vork erin zetten

Het kan prima, iemand van rond 1.50 op een 27,5 of 29 zetten maar niet op een standaard fiets in deze prijsklasse.

Ik zie het wekelijks bij de trainingen van onze lokale jeugd. Veel van deze kids fietsen op de afgedankt fiets van pa of ma, zadel op zijn laagst en het gaat prima denken ze. Helaas valt op dat de meeste kids het ding niet lekker onder controle hebben.

Je zult custom moeten gaan vrees ik.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 17:00
Mijn mountainbike: Limburg BE

Zoon hier heeft een 14" Cube Reation pro (27,5)
Toen we die kochten was hij ook 1m40
Toen vrij laag ingesteld, maar op een maand tijd zit de fiets een pak beter naar zijn gevoel.
Fiets is ook 13,3kg, maar daar heeft hij weinig last van. Gaan nog andere banden opkomen (tubeless) en dan zit ik onder de 13kg.

Wekelijks training en bijna wekelijks wedstrijd in Vlaanderen en Wallonië
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Terwijl jullie verder discussiëren, lost het probleem zich vanzelf op.
Ze groeien als kool.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tommie82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 6 juni 2019, 12:08

Superlate reactie van mijn kant.

Het is inmiddels een Cube Aim Pro 14 inch geworden. Redelijk zwaar en hij moet eigenlijk nog iets groeien, maar gaat gaat als een speer en is supertrots op zijn fiets. Prijs van onder de 400 euro is ook nog een keer te doen.

Mocht er iets kapot gaan, dan ga ik wel kijken of er lichtere onderdelen zijn bij vervanging.

Kan dit model zeker aanraden!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dank voor de terugkoppeling! Ondanks het gewicht gaat 'ie er vast veel lol op hebben!



(Helaas gaan die zware onderdelen meestal niet snel kapot :-{ Maar houd hier de verkoop van gebruikte onderdelen in de gaten, wie weet kun je af en toe wat scoren voor weinig :-q )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Prima fiets zo’n Cube Aim. Staat hier ook in de garage en op lekkende remklauwen is er nog niks stuk aan gegaan.
En lekkende remklauwen had ik ook op mijn duurdere MTB... :(
De fiets wordt elke week bij de club gebruikt en ook voor naar school.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Leuke fiets inderdaad, ik blijf het alleen jammer vinden dat ze standaard van die waardeloze verende vorken monteren in dit soort fietsen. Alleen maar ballast voor die kids...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Helemaal mee eens. Maar laat een kind maar eens kiezen tussen een MTB met starre vork of een MTB met verende voorvork...;-)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zo lang ik ze betaal, opbouw en onderhoud hebben ze niets te kiezen :tong

Nou ja, niet helemaal waar. Ik heb inderdaad ook een 24" rondrijden met een verende vork die nog slechter is dan ik vooraf vreesde en dat allemaal omdat hij echt heel graag een zwarte fiets wilde in plaats van de beter afgemonteerde optie met starre vork (turquoise). Maar goed, inmiddels heeft hij een nette 26" met starre vork en zit zijn broer met de gebakken peren maar veel last lijkt hij er niet van te hebben. Ik had gedacht die vork nog wel te vervangen maar de opties in 24"zijn echt heel beperkt...
Plaats reactie