Mijn volgende fiets.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!

Moderators: Wicked DJ, jf

Plaats reactie
EXWK
Mountainbiker
Mountainbiker

za 13 juli 2019, 09:25

Hallo allemaal,

Ondertussen kijk ik al een tijdje stilletjes mee op jullie forum en heb ik al veel geleerd. Ik ben ongeveer 2.5jaar geleden begonnen met fietsen en rijd sinds die tijd rond op een Cube LTD pro. Mijn rondjes maak ik vooral in brabant (LDD, Dorst, Stadsbos013), soms wat verder weg (Utrechtse heuvelrug, Limburg) en sporadisch in bijvoorbeeld de Ardennen. Ik vind het leuk om hard over de tracks te gaan; af en toe speels met een leuke afdaling of minisprong (geen downhill of grote schans).

Onlangs heb ik een XC fully geleend voor een weekend en ben erachter gekomen dat ik klaar ben voor een nieuwe fiets met meer mogelijkheden. Dit was een Specialized Epic. Ondanks dat de fiets prima reed, merkte ik dat het BRAIN systeem veel moest werken en voelt/vind ik het niet zo chique dat dit niet in het design opgelost is (mening). Daarnaast rijden er veel van deze fietsen rond hier in de buurt, waardoor ik neig naar iets exclusievers.

Mijn oog is gevallen op de Santa Cruz Blur. Waarom kan ik niet echt voor 100% uitleggen, meer een gevoel denk ik (en een dealer redelijk dichtbij). Op korte termijn wil ik ergens een proefrit gaan maken om te kijken of het fietsen ook goed voelt. Het zou dan waarschijnlijk het duurdere frame worden (CC) om voor de komende jaren klaar te zijn. Als ik echter op dit forum rondkijk, zie ik dat er maar erg weinig geschreven is over deze fiets, wat me ook wel wat aan het twijfelen maakt. Heeft iemand deze fiets en/of ervaring hiermee? Zie ik iets over het hoofd? Toch ook maar iets anders overwegen? Help! ;-)
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

za 13 juli 2019, 09:34

Als je dan toch om de hoek kan testen, dan zou ik ook zeker de Tallboy uitproberen.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | Propain
-Life begins at the end of your comfort zone-
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

za 13 juli 2019, 10:02

Hier hebben ze een los frame, 2019, rode M, met 22% korting, https://www.bike24.com/p2289201.html.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

za 13 juli 2019, 11:35

Ik zou je ervaring op 1 fiets niet helemaal leidend laten zijn. Een Epic (en ook een Blur) zijn wedstrijdgerichte fietsen. Ten opzichte van je huidige Cube inderdaad een heel verschil. Maar die Tallboy die TenZNL aan haalt is nog eens zo een stap in verschil.

En als ik je beschrijving zo lees, dan zou een Tallboy misschien wel een betere fiets voor je zijn. Maar dat moet je zelf even gaan ervaren.

Verder is de Blur hier minder populair omdat de meesten voor een 'vertrouwde' fiets gaan. En dat is vaak een Epic. In die prijsklasse zijn er zeker alternatieven, maar ook daar lees je niet heel veel over, want de meesten kopen een Epic... . In het goedkopere segment is er wel wat meer variatie te vinden, kun je hier wel wat over vinden.

Maar als ik de verslagen wereldwijd over de Blur lees en de ervaring van een vriend zo hoor (die ook een Epic heeft gehad), dan is de Blur wel een heel goede fiets!
Datingexpert tussen rijder en fiets

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

za 13 juli 2019, 11:53

De oude blur 26 "is top. Hoe harder en agressiever je rijdt des te beter die voelt. Zal de nieuwe waarschijnlijk niet aan onder doen.

Iets langere vork er in doen. Knalt ie nog wat lekkerder.

Testen die bike dus.
Echte klimmers zitten op de fiets
EXWK
Mountainbiker
Mountainbiker

ma 15 juli 2019, 21:26

Bedankt voor de reacties.
Gewoon proberen dus.. :-)
En misschien de Tallboy ook eens overwegen.
ivocare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 15 juli 2019, 21:36

De Blur schijnt echt een topper te zijn. Ik durf hem niet te testen ook al ben ik verwend met een top fully.
Misschien helpt dit:
https://youtu.be/fJDdmIwFSPc
HAAS-RENSWOUDE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Santa Cruz CC

ma 15 juli 2019, 22:21

Ik ben sinds twee weken in het bezit van een blur cc. Wat een topfiets. Ik kom van een scalpel af die heb ik na twee jaar en 5 nieuwe frames eindelijk in kunnen ruilen voor de Santa Cruz. Het was voor mijn aan het begin effe wennen met sturen maar dat komt omdat ik bijna 12 jaar met een lefty heb gereden en dan stuurt zo'n Fox net iets anders. Afgelopen zaterdag heb ik hem flink kunnen uitlaten tijdens de A-strecke van de Salzkammer maar hij heeft mij geen moment in de steek gelaten. Ik ben effe bang geweest dat ik de scalpel zou missen maar nu al helemaal niet meer.
Dus zak maar zegge
Ramonn
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en Santa Cruz Chameleon C

ma 15 juli 2019, 22:38

Ik heb de blur ook overwogen. Alleen maar goede dingen over gehoord en gelezen. Maar aangezien ik geen wedstrijden rij en plezier het belangrijkste is ook de tallboy overwogen. Ik vind het wel heel leuk om snel te rijden maar besef ook goed dat ik geen records ga breken.

Dus de tallboy gekozen en 0 spijt gehad. Echt een feest om op te rijden. Maar moet eerlijk zeggen dat ik maar beperkt ervaring heb qua verschillende fietsen.
Plaats reactie