beetje filosofische vraag

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Hallo allemaal,
ik ben nieuw op het forum, lees het sinds een tijdje met interesse.
Mtb nu zo'n 3 jaar, begonnen op een focus black forest ht met 29. Fiets voornamelijk op de Utrechtse Heuvelrug. Soms net over de grens. Goed bevallen maar het was tijd voor iets anders. Vooral omdat ik er achter gekomen ben dat ik sleutelen en bouwen leuk vind.

Daarom heb ik een Santa Cruz Tallboy gebouwd. Die is nu bijna af, alleen de wielen en remmen verander ik de komende weken nog als de onderdelen binnen zijn. 29 carbon velgen, Onyx hubs en hope remmen. Om deze te maken zoals ik wilde heb ik een complete fiets gekocht ipv een frame. Dit bleek goedkoper.

Waar ik nu over twijfel is het volgende. Ik kan de onderdelen die ik over heb verkopen. Complete XT groep en 27.5+ wielen. Die wielen wil ik graag houden heb ik al besloten voor als het zand heel droog en mul is. En ook leuk als ik een keer naar wat 'heftiger' gebied ga. Dus blijft de XT groep over.

Maar ik kan natuurlijk ook een tweede fiets bouwen. Daarvoor is dan alleen een frame, vork en stuur nodig. Weer een leuk project. En dan kan ik vrienden/broer af en toe meenemen om samen te fietsen. Ook leuk. Maar om samen te fietsen is het wel handig een beetje vergelijkbare fietsen te hebben. En het moet een fiets zijn die goed gaat met 27.5+ wielen/banden.

Is dit een logische gedachte, of mis ik iets belangrijks. En wat is dan een leuk frame. Ik denk zelf nu bijvoorbeeld aan de Santa Cruz Chameleon. En dan zijn de potentiële mee rijders net een maatje langer dan ik zelf ben. Dan toch 'eigen' maat kopen en langere stuurpen voor hun gebruiken of een frame 1 maat groter bestellen.

Ik begrijp dat er geen zwart/wit ja/nee antwoord is. Maar een paar kritische vragen of wat reflectie is welkom.
Ramon
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Welkom!

Een chameleon is een goede keus (en een hele vette bike)! Een HT er naast is altijd leuk en ik ga niemand ontmoedigen om een fiets te bouwen... :D
Als je nou je 2e fiets uitrust met 27.5 * 2.8 banden die geschikt zijn voor wat heftiger terrein zoals een combo Rekon+ / DHF+ of gewoon voor/achter Rekon+ dan kun je die eventueel ook op je Tallboy knallen.

Met een moderne geometrie komt een grotere rijder ook nog wel weg op een iets-wat kleine fiets, zeker in Nederland. Ik zou het dus lekker op je eigen maat houden en anders inderdaad een relatief lange stuurpen.

Een ander, heel leuk, frame is de Sonder Transmitter:
https://www.alpkit.com/sonder/bikes/son ... frame-only

Transmitter is duidelijk wat slacker en meer hardcore dan een Chameleon. Kunnen alleen geen 29 wielen in!
Laatst gewijzigd door Makkelijk op do 20 juni 2019, 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Je zou, uitgaande van de keuze om een tweede bike te bouwen, zeker met jouw gedachte er achter, ook kunnen opteren voor een frame met een iets lager prijskaartje. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan Dartmoor Primal of Hornet of (ietsje duurder) een Nukeproof Scout frame. Scheelt aardig wat knaken.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dartmoor Primal en Hornet zijn inderdaad ook 2 hele mooie keuzes. Die frames hebben zichzelf zeker bewezen :-q
Waar woke is, is vuur
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Makkelijk schreef: do 20 juni 2019, 17:14 Welkom!

Een chameleon is een goede keus (en een hele vette bike)! Een HT er naast is altijd leuk en ik ga niemand ontmoedigen om een fiets te bouwen... :D
Als je nou je 2e fiets uitrust met 27.5 * 2.8 banden die geschikt zijn voor wat heftiger terrein zoals een combo Rekon+ / DHF+ of gewoon voor/achter Rekon+ dan kun je die eventueel ook op je Hightower knallen.

Met een moderne geometrie komt een grotere rijder ook nog wel weg op een iets-wat kleine fiets, zeker in Nederland. Ik zou het dus lekker op je eigen maat houden en anders inderdaad een relatief lange stuurpen.

Een ander, heel leuk, frame is de Sonder Transmitter:
https://www.alpkit.com/sonder/bikes/son ... frame-only

Transmitter is duidelijk wat slacker en meer hardcore dan een Chameleon. Kunnen alleen geen 29 wielen in!
Dank je. die 27.5+ rekon 2.8 banden en velgen heb ik dus al. Zitten nu dus ook op de tallboy. Erg fijn, maar voor normaal gebruik wil ik wel iets stevigers. Die komen er dus in de vorm van 29 reserve velgen met 27mm breedte. Dat worden de normale velgen voor de tallboy. Eigen maat is dan inderdaad wel handig. Extra stuurpen is zo gekocht en gewisseld.

Die Sonder lijkt ook interessant. Ook de prijs.

Nog een andere vraag, ik heb nu een 130mm vork. Die is geadviseerd bij 27.5+ Bij 29 adviseren ze een 120mm vork. Zou ik beter deze 130mm vork op de ht zetten en op de tallboy een nieuwe 120mm vork. Of voegt dat niets toe?
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

vibemaker schreef: do 20 juni 2019, 17:20 Je zou, uitgaande van de keuze om een tweede bike te bouwen, zeker met jouw gedachte er achter, ook kunnen opteren voor een frame met een iets lager prijskaartje. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan Dartmoor Primal of Hornet of (ietsje duurder) een Nukeproof Scout frame. Scheelt aardig wat knaken.
thanks, ga ik die ook eens bekijken. Vergeleken met mijn Tallboy CC is er veel vrij voordelig valt me op, oeps.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ramonn schreef: do 20 juni 2019, 17:28 Nog een andere vraag, ik heb nu een 130mm vork. Die is geadviseerd bij 27.5+ Bij 29 adviseren ze een 120mm vork. Zou ik beter deze 130mm vork op de ht zetten en op de tallboy een nieuwe 120mm vork. Of voegt dat niets toe?
Die ene centimeter gaat weinig verschil maken, zou ik me niet druk om maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Bij Santa Cruz betaal je wel ergens voor... voor een fully begrijpelijk maar of dat voor een aluminium hardtail de moeite waard is is nog maar de vraag.

Ik denk dat een 130mm vork het prima doet op de 29" versie, ik zou dat niet per se omwisselen tenzij je er voor zou willen kiezen een meer high-end vork te kopen dan er op je Tallboy al zit. Ik heb geen idee wat er op zit natuurlijk.
Waar woke is, is vuur
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

https://nordestcycles.com/producto/cuadro-britango
Ook een mooi frame , misschien nog verkrijgbaar via
Basta bikestore
of gewoon online
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Kalfonske schreef: do 20 juni 2019, 18:23 https://nordestcycles.com/producto/cuadro-britango
Ook een mooi frame , misschien nog verkrijgbaar via
Basta bikestore
of gewoon online
Wel jammer van die onhandige seatpost size. Dat herinnert me er aan: je hebt ook een zadelpen nodig en als je iets buiten Nederland er je wilt natuurlijk een dropper hebben.
Waar woke is, is vuur
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Makkelijk schreef: do 20 juni 2019, 18:37
Kalfonske schreef: do 20 juni 2019, 18:23 https://nordestcycles.com/producto/cuadro-britango
Ook een mooi frame , misschien nog verkrijgbaar via
Basta bikestore
of gewoon online
Wel jammer van die onhandige seatpost size. Dat herinnert me er aan: je hebt ook een zadelpen nodig en als je iets buiten Nederland er je wilt natuurlijk een dropper hebben.
Inderdaad. Heb nu een dropper. KS lev Integra. Lijkt heel goed nu. Of is het zinvol die te vervangen voor iets beters en deze door te schuiven. Dan beperkt dat de keuze natuurlijk wel.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ramonn schreef: do 20 juni 2019, 18:49
Makkelijk schreef: do 20 juni 2019, 18:37

Wel jammer van die onhandige seatpost size. Dat herinnert me er aan: je hebt ook een zadelpen nodig en als je iets buiten Nederland er je wilt natuurlijk een dropper hebben.
Inderdaad. Heb nu een dropper. KS lev Integra. Lijkt heel goed nu. Of is het zinvol die te vervangen voor iets beters en deze door te schuiven. Dan beperkt dat de keuze natuurlijk wel.
Volgens mij is dat een prima dropper. Ik zou een Brand-X (goedkoop, maar goeie reviews) of OneUp (ook goedkoop en goed) op een tweede fiets zetten.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op do 20 juni 2019, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Makkelijk schreef: do 20 juni 2019, 17:46 Bij Santa Cruz betaal je wel ergens voor... voor een fully begrijpelijk maar of dat voor een aluminium hardtail de moeite waard is is nog maar de vraag.

Ik denk dat een 130mm vork het prima doet op de 29" versie, ik zou dat niet per se omwisselen tenzij je er voor zou willen kiezen een meer high-end vork te kopen dan er op je Tallboy al zit. Ik heb geen idee wat er op zit natuurlijk.
Fox 34 performance elite. Lijkt me goed genoeg.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ramonn schreef: do 20 juni 2019, 18:53
Makkelijk schreef: do 20 juni 2019, 17:46 Bij Santa Cruz betaal je wel ergens voor... voor een fully begrijpelijk maar of dat voor een aluminium hardtail de moeite waard is is nog maar de vraag.

Ik denk dat een 130mm vork het prima doet op de 29" versie, ik zou dat niet per se omwisselen tenzij je er voor zou willen kiezen een meer high-end vork te kopen dan er op je Tallboy al zit. Ik heb geen idee wat er op zit natuurlijk.
Fox 34 performance elite. Lijkt me goed genoeg.
Dat is gewoon een factory fit4 met zwarte stancions, ja dus
Waar woke is, is vuur
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Kalfonske schreef: do 20 juni 2019, 18:23 https://nordestcycles.com/producto/cuadro-britango
Ook een mooi frame , misschien nog verkrijgbaar via
Basta bikestore
of gewoon online
Interessant!
Plaats reactie