Upgraden of gewoon nieuwe build ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fevo schreef: za 20 april 2019, 22:05
aurelius schreef: za 20 april 2019, 21:28 Dan zou ik nu voor een niet te zware trailbike gaan, hier prima, en op spannendere afdalingen ook. Zo groei je naar Winterberg toe, waar je de eenvoudigere trails daar ook al mee kan rijden.
Dan kun je in de verdere toekomst altijd nog gaan voor ‘nog meer’, als je de smaak te pakken hebt gekregen en de skills het toelaten.
Canyon Neuron, Trek Fuel, iets vergelijkbaars in die categorie.
Oke dan die trek wat een mooie bike is dat zeg!
Denk dat ik aan zoiets moet denken .
Mooie allrounders.
Neuron, Fuel EX, leuke allrounders in NL, maar aan de ondergrens al het in het buitenland interessant wordt.

En vergeet gewicht. Een lichte bike met een sportieve zithouding is alleen interessant als je snel omhoog wilt of een groep snelle mannen/vrouwen bij wilt houden. Voor de rest kom je met vrijwel iedere fiets ook prima rond.

En met die laatste opmerking volgt ook de uitspraak dat je nooit helemaal fout kunt gaan. Met de skills van ene Nino Schurter of Danny Hart kom je ook op een hardcore xc-fully overal (overal!!) beneden. Dus ja, met skills valt ook een xc-bike te overwegen. En met de benen van dezelfde Nino Shurter kom je ook overal (overal!!) als eerste boven op een 16 kg enduro-bike. Dus zelf in NL is een enduro de perfecte bike. Als je maar genoeg traint/doping pakt.


Nu zul je redelijk snel uitgekeken zijn op je Cube als je een moderne trailbike of net wat dikkers pakt. Je merkt opeens waar de beperkingen zitten wat sturen betreft. Je kunt er prima op rijden (de Cube), maar het stuurt stukken minder 'zeker' dan een moderne trailbike of zelfs xc-bike.

Ik heb de 5 van LV (viewtopic.php?f=18&t=140607) gereden op mijn zeer dikke trailbike. Een paar stukken samen met wat jongens die minstens even goed kunnen sturen, maar op zeer verschillende fietsen reden. Tempo was stevig en de lolfactor was hoog. Ook stukjes proberen op te rijden met beter getrainde jongens. Die kon ik niet bijhouden, ondanks dat ik misschien beter kon sturen. Op een snelle xc-fully zou ik ze misschien iets langer kunnen volgen en zou waarschijnlijk niet minder lol hebben gehad. Maar had ik ze toch moeten laten gaan... .
Maar met die fiets (viewtopic.php?f=14&t=139939&p=2355514#p2355514) ben ik rond Oud&Nieuw ook in de buurt van Finale Ligure geweest. Ik denk dat ik alles ook had kunnen rijden op een aangepaste xc-bike, maar dan had ik niet mijn grenzen kunnen verleggen zoals ik nu weer had gedaan en had ik ook niet de snelheid kunnen bereiken op de echt leuke stukken zoals ik nu heb gereden!

Dan lijkt een Neuron of Fuel EX een leuke tussenweg, die zullen het zeker beter doen in Finale dan een xc-bike. Maar je noemt bikepark. En zoals Cheeta al zegt zitten daar per trail ook grote verschillen. Maar op zo een moment is enige reserve wel heel erg lekker. Zeker als de skills er nog niet helemaal zijn. En dan is een net wat dikkere bike echt aangenamer! Een Spectral of Slash bijvoorbeeld (of een Banshee Spitfire...).


Precies kiezen wat je wilt? Altijd lastig. Er is gewoon niet 1 fiets die ideaal is voor alles. Maar iets kiezen wat het overal net niet is, is misschien ook niet helemaal de juiste weg. Dus als je weet wat je ongeveer wilt is het bepalen waar je de nadruk op wilt leggen. En je inlezen welk segment daar ideaal voor is... . En tenzij je radicaal gaat (een Cannondale Scalpel of een Pivot Firebird bijvoorbeeld) kun je er nooit heel veel naast zitten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Koop een carbon FS frame bij Flyxii of Hongfu oid. Een hele mooie vind ik de FM058, kost een 800-900 Euro in house. Let op de varianten er zijn ook Boost versies (ik dacht FM158 of 258 of zo, Boost is aan te raden bij nieuwbouw). Ik heb zelf 2 China frames gekocht en mijn 29" HT van 2013 is niet kapot te krijgen. Die andere is een 27.5" FS Scott kloon en rijdt uitstekend en geen materiaalproblemen. Voordeel van die China frames is is dat ze helemaal carbon zijn dus je achterbrug blijft heel geen gescheurde alu lassen. Kwaliteit is naar mijn ervaring prima. Wss best 29" kiezen maar uit ervaring een 27.5" met flinke banden (2.2 of 2.3) is zeker zo goed, speelser. Er is zelfs een PLUS versie voor superbrede banden maar dat is ook gewicht. Zie ook sig onder, niet up to date.

Wielset neem ook absoluut carbon velgen met degelijke naven zoals DTSwiss 240S of Hope. 25-30 mm breed. Heb net handbuilt 27.5" 29 mm breed met Hopes gekocht, en dat is wel erg lekker genieten.

Zadelpen kan je een dropper nemen (later evt want kost een 400 Euro), of carbon pen uit China zijn niet duur en bij na jaren nog niet stuk. Idem stuur carbon nemen, welk opletten bij montage altijd met pasta en momentsleutel (absoluut een MUST).

Voorvork min 120 mm ik rij al tijden met Reba's die bevallen me goed maar er is meer keus afhankelijk van je portomonnee.

Meestal zijn die frames nu met pressfit bottom bearing, maar je kan een BSA insert gebruiken, aan te raden ivm lagerwissels.

Remmen XT 4 zuiger oid of Hopes, hoewel die nieuwe SRAM remmen geloof ik ook wel goed zijn. SLX kan ook prima. Zorg voor voldoende grote schijven ik zou 203-180 kiezen als je veel stevig bergwerk van plan bent. Keuze te over.

Drivetrain is tegenwoordig bijna std 1x11 of 1x12 naar keuze. Ik ben zelf old school en rij nog 3x9, derailleurs vsn SRAM.

Als je dit lijstje optelt kom je aan 3500-4000 Euro afhankelijk van je opties. Is dus een leuk zelfbouw projectje voldoet m.i. precies aan je wensen. Mijn ervaring met China spullen is prima, niet superlicht maar anderzijds blijft het behoorlijk heel en rijdt prima. Je risico is evt de lagers van de vering kan je preventief Enduro Max lagers in zetten maar dan kan altijd later ook nog.

Succes ermee. Als je dit zo maakt heb je straks een super fiets precies naar je wensen. Wel wat meer XC/AM georienteerd. Enduro is een stapje verder en idd dat is in de steile bergen, bike parks enz wel een (groot) voordeel. Anderzijds je kan in NL m.i. weinig met een enduro dus lijkt mij wat zonde van het geld. Maar ieder zijn smaak en keuzes. Overigens hebben ze in China ook enduro frames.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

rij nog 3x9
:-q :-q :-q
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Wow hoop informatie weer bedankt.
Ik ben zelf eigenlijk niet zo van chinese producten bestellen.
Zal best goed zijn of beter dan wat we hier soms hebben, maar geef me eerlijk gezegt niet echt een goed gevoel.
Zeker niet voor die centen!

Ik rij nu zelf 1x9 en dat is zeker voor hier prima.
Zal voortaan wel voor 1x11 of 1x12 gaan.
Frame materiaal is voor mij geen must.
Ik wil voor 130mm gaan en fully.
Het moet gewoon een goede allrounder worden.
Het meeste zal ik rijden in NL zoals de meeste hier.
En moet mijn vrienden nog wel bij kunnen houden die rijden allemaal HT.

Ik ben misschien van “oude” stempel , maar ik gebruik nooit een momentsleutel .
En over de remmen ik had al in m’n hoofd 203 voor en 180 achter , maar nog niet verdiept in welke soort.
Ik zal eerdaags eens lijstje gaan maken hoe die moet worden en wat voor onderdelen ik ga gebruiken.

Eerste wat ik nu moet gaan doen is een frame uitzoeken.
En dat is nogal een ding , want moet nu echt de juiste keuze gaan maken.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Groepje bestaat uit snelle HT rijders?
Dan zou ik dus zeker ook letten op gewicht en voldoende sportieve genen/zit, wil je ze lekker bij kunnen houden.
Waar in Nl rij je eigenlijk meestal, thuisparcours?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Snel niet echt hoor.
We rijden echt voor plezier en geen tijdritten, maar niet bedoeling dat ik me dadelijk de lazerus trap om fatsoenlijk bij te blijven.
Ik rij eigenlijk door heel nederland, maar meestal pakken we drunense duinen(ivm reistijd).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ah. Nou op zoek naar een mooi frame.
Fuel EX frameset.... oef!
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... t/p/21550/.
En dan nog onderdelen.
Maar er is gelukkig nog wel meer te krijgen.
Of evt toch een kant en klare kiezen en die tunen, je eigen maken (wielset, handvaten, zadel...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

aurelius schreef: ma 22 april 2019, 22:09 Ah. Nou op zoek naar een mooi frame.
Fuel EX frameset.... oef!
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... t/p/21550/.
En dan nog onderdelen.
Maar er is gelukkig nog wel meer te krijgen.
Of evt toch een kant en klare kiezen en die tunen, je eigen maken (wielset, handvaten, zadel...).
Mooi frame zoiets moet het worden.
(Wel wat mooiere kleuren dan).
Zal morgen eens wat frames droppen hier kijken wat jullie ervan vinden.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ja dat Trek frame is heel mooi maar alleen als maat M dus dat gaat niet werken want te klein. Je hebt ook Canyon Lux frames 2500 € die je los kan kopen - als je er nog aan kan komen in de juiste maat want aantallen beperkt. Kom je zomaar 1500-2000 € hoger uit met je build als het je dat waard is dus van 3500 € --> 5000 €.

Voor dat geld net zo goed compleet kopen, daarom zijn die losse frames ook zo duur (en wss ook in China of Taiwan gemaakt op spec van Canyon dan). Die Canyon Lux is een erg mooie fiets, goede design features, laag gewicht en qua componenten hoef je eigenlijk bijna niets meer te upgraden. Ik denk dan LUX CF SL 8.0 Race Team, tja aardig aan de prijs maar dan hedde ok wah, niewaar? Andere merken zat maar Canyon heeft vrij goede value for money denk ik.

Wat betreft Chinese frames ieder zijn ding. Kijk voor de aardigheid eens hier. Die wielen zijn ultra lelijk maar wel erg licht.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

https://bikefreak-magazine.eu/mtb-e-mtb ... -mei-2019/

Wat bikes testen is ook een goed idee. Zeker omdat je eigenlijk nog niet weet wat je wilt qua geo en veerweg. Als Drunen je thuis baan is dan kan Dorst ook niet ver zijn.

Voor wat betreft de Lux, die hierboven genoemd wordt: mooi licht frame en dus lekker snel aanvoelend. Maar ik vond het frame nogal kort, terwijl ik daar bij de Neuron minder last van had. Dat is raar want ze zijn op papier vrijwel even lang, ik heb ze allebei getest en ik zat lekkerder op de Neuron, zelfs op het vlakke. Ik hou meer van een lange hoge zit dan een korte lage, misschien heeft dat er iets mee te maken.
De Lux is niet alleen door afmontage maar ook qua frame een stuk lichter dan de Neuron, dat heeft onvermijdelijk gevolgen voor de crashbestendigheid. Nou ken ik mensen die een Lux hebben en er niet met fluwelen handschoenen mee omgaan zonder problemen, maar uiteindelijk moet die gewichtsbesparing ergens vandaan komen.
Een vergelijkbare afweging zul je hebben bij andere merken als je tussen de xc en trail of zelfs AM fullies moet kiezen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

aurelius schreef: ma 22 april 2019, 22:09 Ah. Nou op zoek naar een mooi frame.
Fuel EX frameset.... oef!
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... t/p/21550/.
En dan nog onderdelen.
Maar er is gelukkig nog wel meer te krijgen.
Of evt toch een kant en klare kiezen en die tunen, je eigen maken (wielset, handvaten, zadel...).

https://www.12gobiking.nl/trek-fuel-ex-8-29-2019
Gelukkig is het goedkoper en in alle maten verkrijgbaar als je alle onderdelen erbij neemt :lol:
Give me little bits of / more than I can take
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Fevo schreef: ma 22 april 2019, 22:01 Snel niet echt hoor.
We rijden echt voor plezier en geen tijdritten, maar niet bedoeling dat ik me dadelijk de lazerus trap om fatsoenlijk bij te blijven.
Ik rij eigenlijk door heel nederland, maar meestal pakken we drunense duinen(ivm reistijd).
Ken je Stadsbos013? Met een 140mm, 67 graden balhoofd 29'er fully is het goed sturen daar. Zo goed zelfs dat de snelle hardtail in de weg rijdt. Totdat er weer een verbindingstuk is, dan fiets ik niet zo hard maar dat ligt aan mijn gestel. Niet aan de fiets. ;)

Overigens denk ik bij all-round niet aan een XC-fully zoals de Lux. Geef mij maar wat meer reserve in de geometrie. Maar Aurelius denkt daar heel anders over en natuurlijk heeft hij daar in zijn situatie ook 100% gelijk in. :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fevo schreef: ma 22 april 2019, 22:01 Snel niet echt hoor.
We rijden echt voor plezier en geen tijdritten, maar niet bedoeling dat ik me dadelijk de lazerus trap om fatsoenlijk bij te blijven.
Ik rij eigenlijk door heel nederland, maar meestal pakken we drunense duinen(ivm reistijd).
Je trapt je echt niet het leplazerus op een dikkere fiets...

Fevo schreef: ma 22 april 2019, 21:30 Eerste wat ik nu moet gaan doen is een frame uitzoeken.
En dat is nogal een ding , want moet nu echt de juiste keuze gaan maken.
Dat is het voordeel, je zult nooit de juiste keuze maken. Binnen een paar jaar zit je er sowieso weer hopeloos naast. Of dat nu komt omdat de fiets verouderd is of omdat jij andere interesses hebt, dat maakt niet uit... .


Je mag wel eens een rondje op mijn fiets, dan kun je het in ieder geval ervaren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

RuudRuud schreef: di 23 april 2019, 10:41
Fevo schreef: ma 22 april 2019, 22:01 Snel niet echt hoor.
We rijden echt voor plezier en geen tijdritten, maar niet bedoeling dat ik me dadelijk de lazerus trap om fatsoenlijk bij te blijven.
Ik rij eigenlijk door heel nederland, maar meestal pakken we drunense duinen(ivm reistijd).
Ken je Stadsbos013? Met een 140mm, 67 graden balhoofd 29'er fully is het goed sturen daar. Zo goed zelfs dat de snelle hardtail in de weg rijdt. Totdat er weer een verbindingstuk is, dan fiets ik niet zo hard maar dat ligt aan mijn gestel. Niet aan de fiets. ;)

Overigens denk ik bij all-round niet aan een XC-fully zoals de Lux. Geef mij maar wat meer reserve in de geometrie. Maar Aurelius denkt daar heel anders over en natuurlijk heeft hij daar in zijn situatie ook 100% gelijk in. :)
Lux (race/marathonfully) is volgens mij voor de TS niet allround genoeg, te sportief, te weinig reserves. Voor hem denk ik eerder, om het even bij Canyon te houden, aan een Neuron-achtige (maar daar heb je geen losse frames van), vandaar ook mijn linkje naar dat Trek Fuel frame.
(Ik rijd inderdaad met een relatief snel groepje, klim 'hier' en in in buitenland veel, en technisch en op trails lukt alles t/m niet al te ingewikkelde trails prima. Pas bij meer dan flowtrails in trailparken wordt het wat lastiger, maar zolang er geen echte gaps zijn etc. is alles wel prima, ik pas gewoon mijn snelheid een beetje aan, ook in de bergen. En wat ik met mijn 100mm fully doe doen overigens een paar fietsmaken gewoon op de 29" hardtail. Bergop hebben zij het een tik makkelijker op hun lichte HT's, bergaf ik met mijn extra reserves en controle, en op technische trails ben ik wat in het voordeel... Maar er is niks wat op een HT niet kan, hoor. Als je voldoende skills hebt en je snelheid wat aanpast...).

Wat ik wel denk is dat veel trailbike rijders niet zo snel in de gaten hebben wat het is om ook heel veel te moeten klimmen. Kom je in vlak Nl ook niet snel achter op de Hollandse slingerparcourtjes. Tegen de tijd dat het evt wat begint op te vallen ben je al boven :wink: ...
Bij een ongeveer 130mm bike zit je mooi in het midden qua bergop en bergaf potentie. Bij veel meer veerweg, nog slackere hoeken, nog potentere/zwaardere bikes kan het je aardig in de weg gaan zitten.
Dus zeker als je niet precies scherp hebt wat je wilt, zoals de TS, is je keus safer met een 130mm trailbike dan 'met nog dikkere' bikes. Lekker beginnen met een wat sportievere trailbike, en als de ervaring en skills zich ontwikkelen (je bent zo een paar jaar verder), en je huidige bike is toe aan vervanging, dan zien of het nog potenter gewenst is.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik sluit me aan bij AK77: vooral gaan testen op de Bikefreakdagen.
Ik ben er 2x geweest en fietsen die mij heel erg aanspraken en/of populair zijn bleken voor mij totaal niet te werken (specialized en Canondale) waar ik aan de andere kant voor mij echte verassingen geprobeerd waar ik in 1x goed op zat (Devinci en Canyon).
Verder wat Lars zegt: je zit nooit continue 100% spot-on, maar tenzij je een downhill fiets koop ook nooit 100% mis en je blijft je ontwikkelen dus je wensen veranderen ook.
Zelf heb ik een Canyon Nerve uit 2015 met 110 veerweg voor en achter en een Trek Remedy uit 2018 met 160/150veerweg en de een is niet perse beter als de ander, hooguit anders.
Met de Nerve ben ik sneller en die is iets levendiger, maar die heeft voor mij buiten NL in bijv een bikepark echt zijn grenzen waar ik in Wales nogal hard stuiterend met het rubber aan de verkeerde kant achterkwam.
De Remedy rij ik in NL vaak genoeg, maar dan met snellere bandjes als in het buitenland en die is iets minder snel, maar nog steeds niet traag, en een feest in buitenland/bikeparks omdat hij mijn gebrek aan skills/talent redelijk kan compenseren.
Met alleen de Nerve kom ik dus wat tekort in het buitenland, met alleen de Remedy kunnen saai rondjes nog iets saaier worden.
Met iets er tussen laat je denk ik op de beide uitersten weer een veer.

Hoewel ik gek op mijn Trek ben, zijn de Canyons qua afmontage wel zo goed als af want het hele plaatje klopt meteen.
Bij mijn Remedy het nodige heb aangepast om hem te krijgen zoals ik hem hebben wilde. Opzich standaard ook prima, maar iets minder als bij Canyon.
Mijn vriendin rijd alles met haar Spectral, daarbij moest alleen de kabels en handvatten vervangen worden voor roze :lol: en afhankelijk van waar we rijden wat andere banden eronder.
Ik ben met 188 wel wat langer, maar mocht je een keer bij Spaarnwoude fietsen of de UHR als ik ook kan dan mag je mijn fietsen proberen hoor.
De Nerve is een L en de Remedy 19.5
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie