Welke snelle hardtail?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Ewax
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 april 2011, 20:39
Mijn mountainbike: Ghost HTX Actinum 7200

Hoi,

Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe hardtail (geen haast).
Wil wel een goeie racer, ik dacht aan een Orbea Alma OMR 19 of een Pivot Les
Misschien een Trek Procaliber 9.6 of een Ghost Lector 3.9
Torpado Ribot N is dat nog iets?
Heeft iemand ervaring met een Orbea of een Pivot?

Ik heb zelf de Trek Procaliber 9.6 getest en die beviel prima maar op mijn Ghost HTX 7200 26" ben ik nog steeds sneller. Maar kan eraan liggen dat het mijn eigen bike is ;-)
Wat ik overigens merk (op de Trek testfiets) is dat ik met een 12 speed cassette (11-50) tekort kom op snelheid op rechte snelle stukken.
Ik fiets voornamelijk in Nederland.

Grtz
Laatst gewijzigd door Ewax op wo 10 april 2019, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Het kan zijn dat de Procaliber die je getest hebt standaard voorzien is van 30T voor.
Ik heb dit nu meteen laten omzetten naar 34T, scheelt een hoop
“Mooi van verre, verre van mooi”
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Bijna ieder merk heeft wel zoiets in het assortiment. Kun je iets specifieker zijn over prijs, evt geo voorkeur,, maat, etc? Hoe kom je bij het huidige rijtje?
Wat betreft bereik, een voorblad is zo gewisseld, maar hoeveel klim je en hoe fit ben je? Kom je overal uit met een 36-50?
Give me little bits of / more than I can take
Ewax
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 april 2011, 20:39
Mijn mountainbike: Ghost HTX Actinum 7200

@Leo VL
De trek had idd een 30T voor, werd ook aangeraden om deze groter te nemen.
Was echt een fijne fiets overigens.

@ak-77
Ik wil tot €2500 gaan voor de fiets en volgens mij heb ik behoorlijk wat keuze.
Geometrie kan ik mij eerlijk gezegd niets bij voorstellen, voor mij is het vooral zo hard mogelijk gaan en de bochten vrij agressief doorkomen. Waarschijnlijk gaat dat niet lukken met een 29"er maatje L maar ik ontkom er bijna niet aan omdat er ook al steeds minder 27,5 worden gemaakt.
Klimmen doe ik over het algemeen weinig op de Utrechtse heuvelrug en af en toe een tochtje als Limburgs mooiste waar wat meer geklommen wordt.
Mijn lengte is 1.87m en ben behoorlijk fit eerlijk gezegd. Geen topper maar zit meestal ongeveer bij de eerste 15% op mijn 26"er met een ritje als ik achteraf kijk op Strava.

Oh ja mijn lijstje.
Die heb ik door een aantal reviews/tests op te zoeken op internet en in wat fora te kijken.
Misschien is de Canyon Exceed CF SL 7.0 pro race ook nog iets om in mijn lijstje bij te schrijven?
De overige vraag is waar ik ze kan testen.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Canyon Exceed
Scott Scale

Dit zijn wel de fietsen met een moderne geo. Balhoofd 69,5 en stijle zitbuis hoek. Er zijn er vast nog meer. Andere kunnen dit lijstje verder aanvullen.

Hiervan is de canyon voor die prijs het beste afgemonteerd. De wielen die hierbij geleverd worden zijn gewoon goed. Succes met de zoektocht, een van de leukste dingen van de hobby :-q
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ewax schreef: vr 12 april 2019, 21:16 De overige vraag is waar ik ze kan testen.

https://bikefreak-magazine.eu/mtb-e-mtb ... -mei-2019/
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Dat er in dit segment alleen maar 29ers te krijgen zijn heeft wel een reden. Ze zijn namelijk sneller :-D
Uiteraard is de berijder het belangrijkst maar de grotere wielen rollen met minder weerstand over oneffenheden heen. Wat betreft snel bochtenwerk, ik zou willen beweren dat de verhoogde wendbaarheid van kleinere wielen (die sterker afhangt van geometrie dan van wielmaat!) meer naar voren komt bij korte scherpe bochten op lage snelheid dan elders.
Anyway, ik zou zeker naar die bike freak testdag gaan. Als ik je beschrijving zo hoor zou ik kijken naar fietsen met korte chainstays (wendbaarheid) en lange reach /lage stack (lage aërodynamische zit). Maar je weet het pas als je het geprobeerd hebt.
Wat betreft uitrusting voor je geld zit je bij de Duitse merken vaak goed, Cube reaction, Canyon exceed, Radon Jealous zijn dan wel fietsen die in het oog springen.
Give me little bits of / more than I can take
Ewax
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 april 2011, 20:39
Mijn mountainbike: Ghost HTX Actinum 7200

@ Ivocare
Dank je wel voor de tip... de canyon is in mijn ogen wel een mooie en fijne fiets... eerst nog even ergens testen dan.

@ak-77
Dank voor de tips... ik ga me inschrijven voor de testdag.
Ik rij nu een Ghost en vraag me af of de Lector in het rijtje past... en helaas ben ik niet zo gecharmeerd van Cube... sorry daarvoor ( zie het maar als een VW fan die weer niet van Opel houdt).
PaganiProductions

De Alma is ook erg fijn stuurt strak met de 70 mm stuurpen en de moderne geo en heb die van mij met een 34T oval chainring kom geen snelheid tekort
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

ivocare schreef: za 13 april 2019, 08:27
Ewax schreef: vr 12 april 2019, 21:16 De overige vraag is waar ik ze kan testen.

https://bikefreak-magazine.eu/mtb-e-mtb ... -mei-2019/
Ken jij niet iemand die een Niner te koop heeft, maat L?
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

De Niner krijgt binnenkort een nieuw frame...
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

american eagle.. topframe
Ewax
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 april 2011, 20:39
Mijn mountainbike: Ghost HTX Actinum 7200

Ik ben op de Bikefreak testdag geweest en heb daar op een aantal merken gefietst.

De fiets die mij het meest beviel en op de eerste plaats staat was de Apex Ronin, echt een superfiets. Stuurt fantastisch en accelereert prima. (nu nog even extra sparen ervoor)
Op de 2e plaats de Canyon Exceed CF SL 7.0 Pro Race die behoorlijk in de buurt kwam van de Apex.
De derde naar de Merida Big Nine 600, stuurde heel fijn en accelereerde ook prima maar ree toch iets te makkelijk.
Als 4e had ik de Superior XP 979, hele mooie fiets maar veel te hard, echt wel een topfiets maar ik had er te weinig feeling mee in de bochten.
De 5e de La Pierre Prorace SAT 529 leuke fiets maar had er geen gevoel bij, voelde zwaarder en "dof" aan maar verder een mooie fiets.

Helaas geen Giant, Kona en Cube kunnen testen en de overige bikes waren sowieso buiten budget, en vindt het onzin om die te gaan testen terwijl ik daar toch geen geld aan uit ga geven.
Dus ik heb nog even de tijd om wat andere merken te testen maar de Apex heeft tot nu toe echt wel mijn voorkeur en er zal misschien nog iets qua merken tussen zitten die in de buurt van de Apex komen dus de test tocht gaat nog even door. Maar weet in ieder geval de vergelijkingsfiets nu.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Merida reed iets te makkelijk en kwam daarom op de derde plaats?
Leg jouw criteria eens uit :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie