MTB met riemaandrijving

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: vr 5 april 2019, 11:14 Overigens merk ik op de weg wel degelijk een verschil tussen Rohloff en Pinion, maar dit is minimaal. In het terrein is de extra weerstand van de Pinion me nooit opgevallen.

Enige grote verschil vind ik dat je zelfs als ervaren rijder zeer regelmatig blijft hangen tussen versnellingen bij Pinion. Bij Rohloff is dat tussen 7 en 8. En dat overkomt me 1x per 2 mountainbike ritten. Bij Pinion is dat iedere 3 versnellingen. En overkomt me het 3x per rit. Je moet jezelf echt aanleren bij iedere versnellingswissel bij een Pinion even echt kracht terug te nemen. Dat sluipt er wel langzaam in, maar als je alle systemen door elkaar blijft rijden, dan lukt het niet om dit helemaal juist te krijgen.
Uh Lars, hoe ervaren ben jij met Pinion in het terrein?... ik ken je nu ruim 25 jaar maar je Pinion ervaring is nieuw voor mij :bier:

ps, de Topic startster is wellicht geholpen met de 11Ants uit jouw verkoop topic (wel mét belt :wink: !)

dat is namelijk wel een fijne mountainbike viewtopic.php?f=20&t=112093
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: vr 5 april 2019, 12:31 Uh Lars, hoe ervaren ben jij met Pinion in het terrein?...
Klopt er iets niet aan mijn uitspraken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: vr 5 april 2019, 13:09
yo-eddy schreef: vr 5 april 2019, 12:31 Uh Lars, hoe ervaren ben jij met Pinion in het terrein?...
Klopt er iets niet aan mijn uitspraken?
Ik herken ze echt niet en ik hoor mijn klanten er ook niet over klagen. Het zou inderdaad zoiets zijn als dat ik klaag over en derailleursysteem omdat ik daar al 12 jaar niet (zelden) mee rij. Het is gewenning, niets anders. Een Pinion/Rohloff schakelt sneller dan welk ander systeem als je er maar aan gewend bent. Toch lees ik in reviews vaak het tegenovergestelde (door onervaren testers).
Vorig jaar wisselde ik van fiets met een maatje van mij, ik stuur een redelijk technische afdaling in en klik ondertussen vast 3 stapjes zwaarder voor verderop ....oh, shoot ..nu moet ik ook nog trappen om in te schakelen met zo'n derailleur :o ... en dat gaat dus niet op een technsich stuk :-{ .... volledig mijn fout maar kwam puur door gewenning aan een andere manier van schakelen.
Ik schakel nu in ieder geval veel minder mis dan toen ik met een derailleur reed, dat weet ik wel zeker. En als ik het gekraak om me heen hoor als ik de Nok op rij is dat tegenwoordig niet anders #tandjespoetsen :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als vooral Rohloff rijder moet ik dus zeggen dat ik niet klaag over het blijven hangen van de versnelling tussen 7 en 8. Maar het overkomt me in het terrein dus wel vrijwel iedere rit een keer. Op straat gewoon niet. Bij Rohloff kun je ook bij alle andere versnellingen echt kracht blijven zetten en als je druk op de shifter zet, dan schakelt die op het moment dat de pedalen onder/boven staat en je dus nauwelijks kracht zet.

Die tactiek werkt dus niet op een Pinion. Al niet op de straat. Daarvoor moest ik terug naar mijn sturmey Archer-dagen: even terugtrappen is me geleerd, maar bewust een fractie van een seconde stilhouden werkte goed. Met 3 verschillende fietsen gereden, waarvan 2 intensief, de C1.12 en de C1.6. De laatste stand van de techniek dus. En al op straat bleef ik regelmatig hangen, tot de gewenning enigszins kwam, toen werd het af en toe per rit. Maar niet lang genoeg gewend om het net als bij Rohloff dus helemaal uit te sluiten.

En afgelopen jaar maar 1 weekje in het terrein gereden met de Pinion, wederom de C1.12, maar wel aansluitend na de periode met de trekkingfiets. Het gaat, maar het is gewoon uitermate frustrerend dat je toch af en toe blijft hangen.

Dus wat ik zeg, als je regelmatig tussen systemen wisselt, zul je er waarschijnlijk niet aan wennen. Rijd je exclusief Pinion, dan is de kans dat je er last van heb aanzienlijk kleiner of je weet het zelfs geheel te vermijden. Maar die ervaring ontbreekt mij.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op een Carbon Focus, het model en de uitvoering wat ik oorspronkelijk van plan was om te kopen.
Als ik de mtb uitsluitend voor woon/ werkverkeer zou gebruiken, dan werd het de Santos.
Het liefst had ik beide gekocht, maar dan heb ik het probleem: welke zal ik vandaag pakken?
Superlicht was de doorslag om voor de Focus te gaan.

Ik ga zo meteen een rit door de duinen maken.
Bedankt voor jullie mening, advies en argumenten!

Groetjes Bettina!
XT-driver
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 17 november 2015, 20:35

Gefeliciteerd met je keuze Bettina :-q plaatjes zijn hier altijd welkom van je nieuwe aanwinst.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bettina schreef: zo 7 april 2019, 12:25 Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op een Carbon Focus, het model en de uitvoering wat ik oorspronkelijk van plan was om te kopen.
Als ik de mtb uitsluitend voor woon/ werkverkeer zou gebruiken, dan werd het de Santos.
Het liefst had ik beide gekocht, maar dan heb ik het probleem: welke zal ik vandaag pakken?
Superlicht was de doorslag om voor de Focus te gaan.

Ik ga zo meteen een rit door de duinen maken.
Bedankt voor jullie mening, advies en argumenten!

Groetjes Bettina!
Ook een mooie fiets en als mountainbike zeker super :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

XT-driver schreef: zo 7 april 2019, 14:48 Gefeliciteerd met je keuze Bettina :-q plaatjes zijn hier altijd welkom van je nieuwe aanwinst.
XT-driver,

Het lukt me zo gauw niet om foto's vanaf mijn gsm naar dit forum te krijgen, maar het is een Focus Raven 8.8 geworden.
joske77
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 11:57
Mijn mountainbike: Nicolai Argon RoCC '11

ik heb een 2 tal jaar geleden een Nicolai Argon ROcc gekocht, ook een rohloff, met mogelijkheid tot belt drive, ik rij nog steeds met een ketting, maar ik wil bij slijtage aan de drivetrain ook de ombouw naar Belt drive doen.
In elk geval ben ik helemaal overtuigd van de naafversnelling, mede omdat ik niet de meest technische biker ben, en dus ook nog kan schakelen bij stilstand of zeer lage snelheden.

Qua onderhoud is het helemaal perfect, 25€/jaar, en op 10 minuten gepoetst.

Ik zou eigenlijk niet meer terugwillen naar een derailleurfiets, enkel voor het comfort misschien... de Nicolai heeft een super stijf frame, en dat voel je na lange tochten wel. De rohloff is echt geweldig
dekster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: wo 8 februari 2012, 13:17
Mijn mountainbike: Cannondale flash carbon

Maxx.de

https://www.muesing-bikes.de/de/index.html

Mi-tech.de

Diverse opties voor mountainbikes met een Rohloff naaf.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

dekster schreef: di 22 oktober 2019, 11:51 Maxx.de

https://www.muesing-bikes.de/de/index.html

Mi-tech.de

Diverse opties voor mountainbikes met een Rohloff naaf.
Een snelle blik laat zien dat ze erg scherp geprijsd zijn! Enig idee hoe deze bikes zich weerhouden tot een Santos of Idworx?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StefvanH schreef: wo 23 oktober 2019, 21:33
dekster schreef: di 22 oktober 2019, 11:51 Maxx.de

https://www.muesing-bikes.de/de/index.html

Mi-tech.de

Diverse opties voor mountainbikes met een Rohloff naaf.
Een snelle blik laat zien dat ze erg scherp geprijsd zijn! Enig idee hoe deze bikes zich weerhouden tot een Santos of Idworx?
Het is iets meer recht-toe, recht-aan. Maar er is niet heel veel mis mee. De geometrie is wel meer 'mountainbike' dan van die andere twee merken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Dan ben ik enthousiast! Ik ga mij er eens in verdiepen
Plaats reactie