Uitstekend plan!
Ben erg benieuwd naar je bevindingen. Zeker voor trekkingfietsen ben ik erg gecharmeerd van Santos (én Rohloff!).
Die discussie is al te uit en te na gevoerd.Makkelijk schreef: ↑wo 3 april 2019, 02:33Kun je dat onderbouwen? Ik heb het nooit zo ervaren en heb nog nooit een onderzoek de weerstand aanzienlijk horen noemen...ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 2 april 2019, 23:20 En een Rohloff (en Pinion) hebben een aanzienlijke inwendige wrijving die je met je beentjes moet overwinnen.
Ik vind het een mooi stukje techniek, maar alleen om naar te kijken, niet om op te fietsen...
Zie bijvoorbeeld http://www.cyclingabout.com/speed-diffe ... x-systems/
Die discussie is al te uit en te na gevoerd.
Ja, precies.
Trapt merkbaar zwaarder.Bettina schreef: ↑wo 3 april 2019, 19:34Die discussie is al te uit en te na gevoerd.
Maar iedereen mag €2000 extra uitgeven om iets zwaarder te trappen en er uiteindelijk achter te komen dat een ketting goedkoper is.
Het mooie van ons brein is, dat het de koper van iets duurs/exclusiefs altijd gelijk geeft. Zelfs al ben je het zelf.
ThaSingleTrackMastah,
De Rohloff of Pinion mtb's zijn inderdaad wat zwaarder.
Theoretisch trapt een snaar zwaarder dan een ketting en zijn er tandwielen die meer weerstand hebben dan een ketting met derailleur.
Tot zover de theorie die ik inmiddels op diverse internetsites heb gelezen.
Toch kan het mogelijk zijn dat die categorie wel heel goed rijdt. In ieder geval tot grote tevredenheid van de bestuurder/ eigenaar.
Waar het mij om gaat: hoeveel trapt een Pinion met riem nu zwaarder?
Theoretisch een beetje of echt duidelijk merkbaar meer?
Op het internet zijn cijfers en grafieken te vinden, maar die zeggen mij ook weinig.
En eigenlijk had ik ook niet verwacht dat een nieuwe mtb kopen nog zo moeilijk kon worden.
Ik kan volgende week, of misschien deze week nog, een proefrit maken met een Santos en een superlichte carbon mtb.
Ik kan dan ervaren welke het beste aanvoelt en vooral welke naar mijn gevoel het beste rijdt.
Wat betekent "SS" ?
Wat een onderbouwing! Ik ben blij dat de topicstarter zelf gaat fietsen want dit topic staat vol met onderbuikgevoelens van mensen die een systeem niet eens hebben. Als ik dan nog een tip aan de TS mag geven: Rohloff kan ook met een ketting, wellicht trapt het dan juist weer lichter dan een derailleur. En nog een tip: geef geen grote bedragen uit op basis van dingen die je op dit forum leest, want het chemtrail-forum is feitelijker en uiteindelijk koop je dan altijd een of andere trailfully. En ook niet op basis van wat een dealer zegt, want op Santos zit nogal veel marge.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 3 april 2019, 17:30Die discussie is al te uit en te na gevoerd.Makkelijk schreef: ↑wo 3 april 2019, 02:33
Kun je dat onderbouwen? Ik heb het nooit zo ervaren en heb nog nooit een onderzoek de weerstand aanzienlijk horen noemen...
Zie bijvoorbeeld http://www.cyclingabout.com/speed-diffe ... x-systems/
Maar iedereen mag €2000 extra uitgeven om iets zwaarder te trappen en er uiteindelijk achter te komen dat een ketting goedkoper is.
Het mooie van ons brein is, dat het de koper van iets duurs/exclusiefs altijd gelijk geeft. Zelfs al ben je het zelf.
Singlespeed.
Tegenwoordig SingleSpeed (in '40 - '45 wat minder leuks).
Dat is inderdaad heel toevallig, want dat gebeurt bijna nooit.MonkeyRider schreef: ↑wo 3 april 2019, 22:24 Toevallig heb ik afgelopen week een collega zijn Gates belt doormidden zien trappen op zijn Santos-Rholoff woonwerk fiets; half jaar oud dealer onderhouden......
Ieder zijn/haar meug. TS fietst 2x zoveel als jij en met een Rohloff met riem kan dat zonder te poetsen. Keuzes, keuzes...MonkeyRider schreef: ↑wo 3 april 2019, 22:24 ik kon hem met mijn kettingschalmpje niet op weg helpen, dus zijn vrouw is hem komen halen. Hij krijgt wel een nieuwe riem als "service" .....ik trap nog wel ff verder met mijn 2x11 shimano 105 groep op de woonwerkfiets na de tweede winter (3000km/jaar af en toe wat olie en 4x pjr poetsbeurtje)
SingleSpeed.
Binnen de landsgrenzen: 0MonkeyRider schreef: ↑do 4 april 2019, 09:41 Een ketting, schalmpje, pons, olie haal je overal wel vandaan, maar hoe veel riemen neem je mee onderweg??