Advies All Round Fully!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Weet je wat het is met "geschikt voor NL rondjes"?
Bijna alle fietsen zijn daar geschikt voor. Alleen zul je met de ene (wat meer xc-gerichte fiets) een wat sneller gevoel hebben dan met de andere (meer trailbike).

Rijd je vaak met een groepje elkaar het snot voor de ogen zul je het op zo'n trailbike zwaarder hebben om bij te blijven (kopwerk doen kun je dan vergeten, of het moet naar beneden gaan ;-)).
Rijd je echter vaker alleen of met vrienden waar snelheid niet zo belangrijk is maar het vooral om de fun gaat maakt het niks uit, dan duurt je rondje gewoon een minuut langer.

Je moet dus kijken wat je vooral denkt te gaan rijden, en waar je voorkeuren naar uit gaan. Op basis daarvan kun je dan gaan kijken naar "xc-plus" fietsen zoals een Spark 120mm, of juist naar meer trailgerichte bikes als een Genius (om maar even bij Scott te blijven, maar vrijwel elk merk heeft in beide categorieën wel bikes).
Je kunt je fiets nog enigzins tunen voor het beoogde doel door bijvoorbeeld snellere bandjes te monteren voor de lokale rondjes en wat stevigers voor de tripjes naar Ardennen of verder. De geometrie verandert daar natuurlijk niet mee.

De Merida die ik nu heb is wel een e-bike hè. Met die hulp maakt wat extra veerweg niets uit, zou ik zonder motortje rijden zou ik niet snel voor een fiets kiezen met zoveel veerweg (160mm).
De fiets die ik hiervoor reed (nu te koop) is een Banshee Phantom. Dat is een trailbike met 105mm achter en 130mm voor. Naar mijn idee een hele mooie allroundbike. Ik reed er mijn thuisrondjes mee, dagtochtjes Limburg of Ardennen en elk jaar een Alpenweek. Daar was het een ideale fiets voor. Zelfs met de lift omhoog en de (flow)trails in Saalbach-Hinterglemm naar beneden was dik genieten.

Je hebt geen giga veerweg nodig om heel veel aan te kunnen met een fiets. Wat die gast in dat filmpje met die Spark laat zien kunnen de meesten niet, ook niet met 140mm (of nog meer).
Ik rijd nu met die 160mm e-mtb ook niet meer dan eerder met de 105mm Banshee. Al heb je met die grote veerweg wel wat meer reserves als het erop aan komt, en zal de grens verder weg liggen. Maar ik kom eerder aan mijn eigen grenzen dan aan die van de fiets, en dat zal voor de meesten gelden denk ik.

Dus wat ik al zei, ik zou het niet van een paar mm meer of minder veerweg laten afhangen. Kijk vooral naar of een fiets je aanspreekt, en hoe de fabrikant die fiets in de markt zet (xc, xc-plus, trail, AM).
Of die fiets dan toevallig 120mm, 130mm of 140mm veerweg heeft is echt bijzaak.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

MVMVML schreef: do 28 maart 2019, 11:49 Volgende maand ga ik hem voor het eerst uitproberen in het buitenland nml Winterberg, maar ik maak me geen zorgen dat hij het niet zal redden daar.
Dat ligt er aan welke lijnen in het bike park je pakt :wink: . De (legale) paden daar zullen zeker geen probleem zijn.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

kermit schreef: do 28 maart 2019, 13:21 Weet je wat het is met "geschikt voor NL rondjes"?
Bijna alle fietsen zijn daar geschikt voor. Alleen zul je met de ene (wat meer xc-gerichte fiets) een wat sneller gevoel hebben dan met de andere (meer trailbike).

Rijd je vaak met een groepje elkaar het snot voor de ogen zul je het op zo'n trailbike zwaarder hebben om bij te blijven (kopwerk doen kun je dan vergeten, of het moet naar beneden gaan ;-)).
Rijd je echter vaker alleen of met vrienden waar snelheid niet zo belangrijk is maar het vooral om de fun gaat maakt het niks uit, dan duurt je rondje gewoon een minuut langer.

Je moet dus kijken wat je vooral denkt te gaan rijden, en waar je voorkeuren naar uit gaan. Op basis daarvan kun je dan gaan kijken naar "xc-plus" fietsen zoals een Spark 120mm, of juist naar meer trailgerichte bikes als een Genius (om maar even bij Scott te blijven, maar vrijwel elk merk heeft in beide categorieën wel bikes).
Je kunt je fiets nog enigzins tunen voor het beoogde doel door bijvoorbeeld snellere bandjes te monteren voor de lokale rondjes en wat stevigers voor de tripjes naar Ardennen of verder. De geometrie verandert daar natuurlijk niet mee.

De Merida die ik nu heb is wel een e-bike hè. Met die hulp maakt wat extra veerweg niets uit, zou ik zonder motortje rijden zou ik niet snel voor een fiets kiezen met zoveel veerweg (160mm).
De fiets die ik hiervoor reed (nu te koop) is een Banshee Phantom. Dat is een trailbike met 105mm achter en 130mm voor. Naar mijn idee een hele mooie allroundbike. Ik reed er mijn thuisrondjes mee, dagtochtjes Limburg of Ardennen en elk jaar een Alpenweek. Daar was het een ideale fiets voor. Zelfs met de lift omhoog en de (flow)trails in Saalbach-Hinterglemm naar beneden was dik genieten.

Je hebt geen giga veerweg nodig om heel veel aan te kunnen met een fiets. Wat die gast in dat filmpje met die Spark laat zien kunnen de meesten niet, ook niet met 140mm (of nog meer).
Ik rijd nu met die 160mm e-mtb ook niet meer dan eerder met de 105mm Banshee. Al heb je met die grote veerweg wel wat meer reserves als het erop aan komt, en zal de grens verder weg liggen. Maar ik kom eerder aan mijn eigen grenzen dan aan die van de fiets, en dat zal voor de meesten gelden denk ik.

Dus wat ik al zei, ik zou het niet van een paar mm meer of minder veerweg laten afhangen. Kijk vooral naar of een fiets je aanspreekt, en hoe de fabrikant die fiets in de markt zet (xc, xc-plus, trail, AM).
Of die fiets dan toevallig 120mm, 130mm of 140mm veerweg heeft is echt bijzaak.
Bedank voor je heldere uitgebreide uitleg! :-q
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ak-77 schreef: do 28 maart 2019, 14:27
MVMVML schreef: do 28 maart 2019, 11:49 Volgende maand ga ik hem voor het eerst uitproberen in het buitenland nml Winterberg, maar ik maak me geen zorgen dat hij het niet zal redden daar.
Dat ligt er aan welke lijnen in het bike park je pakt :wink: . De (legale) paden daar zullen zeker geen probleem zijn.
Voor het echt brute werk huur ik wel een downhillfiets + accessoires :-D
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

kermit schreef: do 28 maart 2019, 13:21 Weet je wat het is met "geschikt voor NL rondjes"?
Bijna alle fietsen zijn daar geschikt voor. Alleen zul je met de ene (wat meer xc-gerichte fiets) een wat sneller gevoel hebben dan met de andere (meer trailbike).

Rijd je vaak met een groepje elkaar het snot voor de ogen zul je het op zo'n trailbike zwaarder hebben om bij te blijven (kopwerk doen kun je dan vergeten, of het moet naar beneden gaan ;-)).
Rijd je echter vaker alleen of met vrienden waar snelheid niet zo belangrijk is maar het vooral om de fun gaat maakt het niks uit, dan duurt je rondje gewoon een minuut langer.

Je moet dus kijken wat je vooral denkt te gaan rijden, en waar je voorkeuren naar uit gaan. Op basis daarvan kun je dan gaan kijken naar "xc-plus" fietsen zoals een Spark 120mm, of juist naar meer trailgerichte bikes als een Genius (om maar even bij Scott te blijven, maar vrijwel elk merk heeft in beide categorieën wel bikes).
Je kunt je fiets nog enigzins tunen voor het beoogde doel door bijvoorbeeld snellere bandjes te monteren voor de lokale rondjes en wat stevigers voor de tripjes naar Ardennen of verder. De geometrie verandert daar natuurlijk niet mee.

De Merida die ik nu heb is wel een e-bike hè. Met die hulp maakt wat extra veerweg niets uit, zou ik zonder motortje rijden zou ik niet snel voor een fiets kiezen met zoveel veerweg (160mm).
De fiets die ik hiervoor reed (nu te koop) is een Banshee Phantom. Dat is een trailbike met 105mm achter en 130mm voor. Naar mijn idee een hele mooie allroundbike. Ik reed er mijn thuisrondjes mee, dagtochtjes Limburg of Ardennen en elk jaar een Alpenweek. Daar was het een ideale fiets voor. Zelfs met de lift omhoog en de (flow)trails in Saalbach-Hinterglemm naar beneden was dik genieten.

Je hebt geen giga veerweg nodig om heel veel aan te kunnen met een fiets. Wat die gast in dat filmpje met die Spark laat zien kunnen de meesten niet, ook niet met 140mm (of nog meer).
Ik rijd nu met die 160mm e-mtb ook niet meer dan eerder met de 105mm Banshee. Al heb je met die grote veerweg wel wat meer reserves als het erop aan komt, en zal de grens verder weg liggen. Maar ik kom eerder aan mijn eigen grenzen dan aan die van de fiets, en dat zal voor de meesten gelden denk ik.

Dus wat ik al zei, ik zou het niet van een paar mm meer of minder veerweg laten afhangen. Kijk vooral naar of een fiets je aanspreekt, en hoe de fabrikant die fiets in de markt zet (xc, xc-plus, trail, AM).
Of die fiets dan toevallig 120mm, 130mm of 140mm veerweg heeft is echt bijzaak.
Ik bedoel met dat filmpje dat je in principe zo ver zou kunnen gaan met die veerweg. Maar in reviews praten ze over lagere vering niet over wat je in de dat filmpje ziet haha, meer over dat echt ruig werk de vering teveel belast of niet aan kan zeg maar.

Nou heb jij die One met een motortje (waarvan ik me wel bewust van was hoor).
Die heeft een behoorlijke 170mm/160mm.
Zou een One Forty 150mm/140mm dan niet een mooie safe sweet spot zijn?
Of eerder een 130mm/130mm? Als ik van jee oude fiets lees.

Het zal toch een beetje iets uitmaken waarom mensen meer of minder pakken.

Ik heb ook gelezen (en zie je vaak ook bij de banden keuze als je een fiets wilt kopen. Dat je op 29” weer minder veerweg nodig hebt dan op 27.5.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Rob91 schreef: do 28 maart 2019, 20:22Het zal toch een beetje iets uitmaken waarom mensen meer of minder pakken.
Ik heb ook gelezen (en zie je vaak ook bij de banden keuze als je een fiets wilt kopen. Dat je op 29” weer minder veerweg nodig hebt dan op 27.5.
Op zich maakt bij grote sprongen (waar je die lange veerweg het meest nodig hebt) de wielmaat niet uit. De details geven aan waarom er toch verschil is: een 29" rolt beter over wortels e.d. heen, dus je kunt een beetje meer druk in je vork hebben en nog steeds hetzelfde gevoel hebben over kleine hobbels. Die hogere druk betekent vervolgens dat je minder snel bottomt bij grote sprongen.
Maar ook( en dat zit niet vaak in de verkooppraatjes): een 29" fiets met dezelfde veerweg is toch zwaarder en niet zo kort te maken als een 27.5, dus soms ook wat lomper. Dus zowel aan de voordeel als aan de nadeelkant lijkt een 29" fiets iets meer op een 27 met iets meer veerweg. Maar het gevoel is wel verschillend, 27 wordt meestal wat 'speelser' genoemd, al hangt dat ook weer helemaal af van wat ze verder met de geo hebben gedaan.

Uiteindelijk is je veerweg een compromis. Hoe belangrijk vind je het om grote drops en sprongen aan te kunnen, om op hoge snelheid door een rockgarden naar beneden te kunnen rammen? Hoe belangrijk vind je het om op asfalt en vlakke bospaden nog flink door te kunnen trappen? Hoe erg vind je het dat je fiets waggelt als je uit het zadel een heuveltje opsprint? Hoe erg vind je het als je langzamer door een afdaling moet omdat je teveel stuitert en geen controle meer hebt? Dat bepaalt het uiteindelijk. De een vindt het heerlijk om in Nederland op hoge snelheid te knallen en neemt dan voor lief dat hij in de Alpen wat langzamer gaat in de afdalingen, de ander heeft net zoveel plezier als hij hier in het land wat rustiger het bos door rijdt, maar is vooral blij dat hij in de bergen hard naar beneden kan.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Ik zie nu pas, omdat ik dacht dat hij veel te duur zou zijn, deze Cube. Is wat duurder maar wel allemaal top spul van Fox erop!
https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... ange-2019/
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mooie machine inderdaad!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

"This species has amused itself to death"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De naam van het topic heeft een nogal Groote Ambitieuze Nieuwe Titel gekregen zie ik :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

En we weten allemaal dat dat niet convergeert omdat dat voor de een een marathon en voor de ander een trail fully is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:winkie:
Ik zeg niks....
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rob91 schreef: do 28 maart 2019, 20:22 Het zal toch een beetje iets uitmaken waarom mensen meer of minder pakken.
Kijk, simpel, bij grote oneffenheden heb je veel veerweg nodig en bij minder oneffenheden heb je minder veerweg nodig.

Dus in Nederland heb je geen grote veerweg nodig.


Maar je kunt zo een fiets wel kiezen omdat je af en toe in het buitenland rijdt en het maximale er uit wilt halen daar. Of omdat je toch in NL ieder sprongetje mee probeert te pakken.

Of omdat je de fiets mooier vond of omdat je inmiddels door hebt dat die veerweg je op zich niet tegenwerkt!

Ieder voor zich hier. Je zult gewoon 20 meningen krijgen.

Rob91 schreef: do 28 maart 2019, 20:22 Ik heb ook gelezen (en zie je vaak ook bij de banden keuze als je een fiets wilt kopen. Dat je op 29” weer minder veerweg nodig hebt dan op 27.5.
In principe onzin.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Ik heb de naam weer terug gezet...

De Neuron klinkt met 130mm/130mm als een all round trail fiets, maar in veel reviews noemen ze het een XC fiets?
Terwijl de One Twenty met 130mm/120mm echt als trail genoemd word.
:~
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef: vr 29 maart 2019, 21:35Of omdat je toch in NL ieder sprongetje mee probeert te pakken.
Ben je dan werkelijk in het voordeel met veel veerweg? Als ik m'n hardtail meepak kan ik overal springen omdat je aan een wortel genoeg hebt om gelanceerd te worden. M'n 160mm fully walst daar gewoon overheen in plaats van het luchtruim te kiezen (tenzij je veel moeite doet en trucs toepast)...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie