Advies All Round Fully!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tsja... ligt eraan waar je rijdt, hoe technisch is het parcours, hoe lang is de afstand, hoeveel hm klimmen?

Alu/carbon verschil wat materiaal betreft voel je niet op een fully. Als het maar stijf is zal de vork/demper evt verschillen wel weer wegpoetsen. Met Carbon is een fiets wel wat lichter te bouwen.

1/2 kg merk je ook niet... maar 2kg? Ik merk dat heel duidelijk. Naarmate je zelf lichter bent valt het verhoudingsgewijs meer op. En als het meergewicht in je wielen zit valt het altijd zeker op.

Lichtgewicht voelt lichtvoetig, laat zich makkelijk accelereren, hop je makkelijker over een boom heen, springt makkelijker. Maar... dat staat niet perse gelijk aan sneller...

Hoe langer de afstand, hoe meer je moet klimmen, hoe prettiger een lichtere fiets.
Hoe technischer en zwaarder het parcours, hoe prettiger een fiets met meer verweeg, slacke stuurhoek, stevigere wielen, banden met meer grip. Die fiets zal steviger, zwaarder zijn... maar in uitdagend terrein wel weer de snellere dan een lichtgewicht marathon-racer, want daar capabeler, en met meer controle en dus op hogere snelheid te rijden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Vanos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 12 april 2019, 19:03

Heb nu een hele korte reach op m'n hardtail. Denk dat een xc vanwege m'n klachten ook te laag zit en daarom trail beter is. Zit beter wat rechterop. Wel ben ik beetje bang voor het hogere gewicht.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dat hogere gewicht in vergelijk met wat anders merk je toch alleen als je wat anders probeert? :roll: en geo is 10x meer merkbaar.
Ik heb een Canyon Nerve met 110 achter en 120 voor en niet superlicht of zo, maar die rijd harder en voelt sneller als de lichtere carbon remedy met carbon wielen etc puur door de zit.
Daarnaast als je last hebt van een lage zit..heb je dan wel een keuze en moet je niet gewoon er van maken wat er te maken van valt?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vanos schreef: vr 12 april 2019, 22:08 Wel ben ik beetje bang voor het hogere gewicht.
Ben je zelf superlicht?

Een halve kilogram ga je niet echt voelen. En ook een trailbike kun je met een licht setje wielen en banden zo een ruime kilogram lichter maken dan het standaard spul. En ook op de overige onderdelen valt best wel wat te winnen. Maar goed, dat kost wel weer wat extra geld.

Verder ga je het gewicht eigenlijk alleen bij het klimmen merken en dan nog zul je op een klim van 2 minuten geen 10 seconden verliezen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Vanos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 12 april 2019, 19:03

Heb inderdaad niet veel keus.
Ben ook niet superlicht (75kg)
Dan lijkt mij de alu versie de betere keuze (correct me if I'm wrong)
de alu versie (zwaarder maar 500 euro goedkoper)
of de carbon versie? fietsen zijn hetzelfde alleen de alu versie heeft iets betere afmontage.
gx ketting en schakelaar tov nx. en cassette is 10-50 ipv 11-50
Als ik de fietsen op de site langs elkaar vergelijk, staan er weer andere gewichten bij. (13,79 alu tov 13,65kg carbon).

De 500 euro die ik dan zou besparen tov de carbon versie, kan ik evt investeren in tubeless of evt andere wielen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je veel geld wilt/kunt uitgeven kun je met carbon upgraden naar lichtere onderdelen, maar er is niks met de alu fiets.

Tubeless maken heb je alleen 2 ventielen bij nodig, die kosten 14,- en een flesje tubeless sealant. De banden en velgen van Bontrager kun je vrij makkelijk tubeless maken. totale kosten 40,- ?


Zelf heb ik met mijn Remedy gekozen voor de carbon zodat ik kon upgraden wanneer ik dat evt zou willen...en heb meer uit hobby als uit noodzaak best veel vervangen.
Ik heb mijn fiets nooit echt aan de weegschaal gehangen, maar het ding was niet zwaar en nu wat lichter.
Een vd dingen die ik heb gekocht is een carbon wielset met 32spaken (92-94kg), en die is lichter als de alu standaard set, maar het verschil merk ik nauwelijks. Andere banden geven al een groter verschil en zijn een stuk goedkoper.
Een 2cm langere stuurpen en iets breder 31.8 ipv 35 breed stuur tegen de harde klappen en dikkere handvatten daarentegen maakte extreem veel verschil en veel meer als ik ooit had verwacht.
Laat daarom het gewicht los en kijk echt naar een optimale houding voor jou, dat scheelt zoveel meer!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Vanos schreef: vr 12 april 2019, 22:08 Heb nu een hele korte reach op m'n hardtail. Denk dat een xc vanwege m'n klachten ook te laag zit en daarom trail beter is. Zit beter wat rechterop. Wel ben ik beetje bang voor het hogere gewicht.
Een geometrie die bij je past is het allerbelangrijkste! Je kunt met een andere stuurpen en stuur natuurlijk wel wat corrigeren maar maak dat niet te gek. Er zit best nog wel wat verschil in stack en reach ook binnen de xc en trail categorieen dus kies gewoon wat je wilt en zoek dan een fiets die past.
Give me little bits of / more than I can take
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

75kg is helemaal niet zwaar, da's geen reden om geen carbon te kiezen.
Maar carbon kiezen en dan met een groep zitten die het voor je net niet is... dat is een beetje jammer. Dan liever die goed afgemonteerde alu fiets. En evt die mooie wielset kopen inderdaad.
Welke hardtail rijdt je nu eigenlijk? Welke klachten heb je? En waar wil je je nieuwe fiets vooral gaan gebruiken? Wat wordt je budget?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Vanos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 12 april 2019, 19:03

Zat te denken aan €3000-€3500.
Heb een prothese in m'n buik. Kan niet ver voorover zitten. Gaat dus waarschijnlijk een trail worden. Heb nu 29" hardtail.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor dat budget kan je best een hele leuke trail fully kunnen kopen, zelfs carbon is dan een optie als je goed zoekt.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Rob91 schreef: wo 10 april 2019, 12:59 Is inderdaad een heel erg mooie fiets!
Een nieuwe is wel duur zie ik haha!

Ik wacht 11 Mei eerst even af!
Als overjarig frame zeker wel ergens nog te scoren. Kun je voor jou budget een leuke fiets van bouwen
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Rob91 schreef: vr 5 april 2019, 18:54 Even een vraagje voor Neuron rijders! Hoe is de ervaring van jullie met de lage Bottom Bracket? Ik lees en zie veel filmpjes dat de trappers vaak tegen de grond komen!
Ik heb de Neuron CF 8.0 en heb in het begin een paar keer met pedaal tegen de grond gekomen. Ik ben nu aan de fiets gewend en heb het nooit meer. Is nu gewoon iets waar je zonder na te denken rekening mee houdt.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

@ Vanos: Verschil tussen trail en xc fiets hoeft ook niet zo groot te zijn in houding hoor. Als je bijv bij Canyon kijkt tussen de Exceed en Neuron in maat L zit maar een paar mm verschil in eff. bovenbuis en stack, aan het frame ligt het dus niet. Het houdingsverschil komt vooral uit de 90mm stem en de flatbar op de exceed vs 60mm en 15mm rise 5/9 deg sweep stuur op de Neuron. Dat scheelt centimeters. Dus als je gebruik meer om xc vraagt is alleen de houding geen reden om een trailbike te kopen. Gewoon aanpassen met behulp van de cockpit.
Dit even helemaal los van de discussie of je om andere redenen niet liever een trail of xc fully zou willen.
Give me little bits of / more than I can take
Vanos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 12 april 2019, 19:03

Ja canyon zijn mooie fietsen. Maar ik kan niet adhv geometriematen bepalen hoe een fiets zit. Heb wel wat proefgezeten en door de winkel/ straat gefietst ondertussen. Misschien nog een proefrit maken binnenkort.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Vanos schreef: zo 14 april 2019, 19:22 Ja canyon zijn mooie fietsen. Maar ik kan niet adhv geometriematen bepalen hoe een fiets zit. Heb wel wat proefgezeten en door de winkel/ straat gefietst ondertussen. Misschien nog een proefrit maken binnenkort.
Ging mij niet perse om de Canyon, maar ik koos maar gewoon een populair merk en daarvan een trail fully en een xc race hardtail. En als je dan kijkt naar hoe diep je daarop zit (dat wordt bepaald door de stack), en hoever naar voren tov het zadel het stuur staat (dat wordt bepaald door de effectieve bovenbuislengte of de reach, al naar gelang hoe je dat het liefst ziet), dan zie je dat daar niet zoveel verschil in zit. In de daadwerkelijke houding op de fiets zoals je 'm koopt zit wel verschil, maar dat komt door de keuze van componenten die eenvoudig te verwisselen zijn. Dus als jij een lichte xc hardtail wilt met de zit van een trail dan is het een kwestie van andere stem en stuur erop en klaar ben je. Er zit trouwens tussen verschillende merken ook nog wel wat verschil dus bekijk goed wat ieder merk aan geometrie gebruikt voor zijn fietsen. Sommige zijn een stuk korter of lager dan andere.
Een korte 45 graden stem en riser bar zien er misschien wat ongebruikelijk uit op een race hardtail maar op zich werkt het best.
Ga alleen geen rare dingen doen met zo'n toren die je stuur 10cm hoger zet of zoiets, dat is gewoon teveel .
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie