Advies All Round Fully!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: vr 29 maart 2019, 22:11
Lars TB schreef: vr 29 maart 2019, 21:35Of omdat je toch in NL ieder sprongetje mee probeert te pakken.
Ben je dan werkelijk in het voordeel met veel veerweg? Als ik m'n hardtail meepak kan ik overal springen omdat je aan een wortel genoeg hebt om gelanceerd te worden. M'n 160mm fully walst daar gewoon overheen in plaats van het luchtruim te kiezen (tenzij je veel moeite doet en trucs toepast)...
Er is een tijd geweest dat ik drops van 2 meter aardig op mijn achterwiel kon landen, op een hardtail. Maar het gaat toch stukken lekkerder met 140 mm aan de achterkant. Nee, nog steeds niet nodig. Als je kunt fietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Msg ik het zo samenvatten: Als je niet echt goed kunt springen maar het wel leuk vindt om drops te pakken : fully. Als je wel echt kunt springen en dat ook wilt doen als er geen drops zijn: hardtail.
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ak-77 schreef: za 30 maart 2019, 01:26 Msg ik het zo samenvatten: Als je niet echt goed kunt springen maar het wel leuk vindt om drops te pakken : fully. Als je wel echt kunt springen en dat ook wilt doen als er geen drops zijn: hardtail.
Ik denk dat de jongens van Rampage dat toch iets anders zien... .

Op een glad parcours als een jumptrack gaat een hardtail perfect, maar bij hogere snelheden of wat ruigere ondergrond is wederom ook een fully lekkerder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rob91 schreef: vr 29 maart 2019, 21:41 De Neuron klinkt met 130mm/130mm als een all round trail fiets, maar in veel reviews noemen ze het een XC fiets?
Terwijl de One Twenty met 130mm/120mm echt als trail genoemd word.
:~
Zelfs de benaming begint te verwateren...

XC wordt tegenwoordig vooral voor het sportieve gedeelte gebruikt, cross country en marathon. Maar dat kan best over ruiger terrein gaan. Het gaat dan dus meer om de fietsen die gebruikt worden: stugger afgestelde vering en sportievere zithouding. En het geheel is vaak wat lichter, te beginnen bij het frame. Dus wat het laatste betreft minder geschikt voor zwaardere rijders en ook niet om echt lomp mee te doen.
In feite rijd je hetzelfde terrein met een trailbike. Maar die fiets is dan wat steviger, de geometrie is wat anders (zithouding en stuurgedrag) en de vering is anders afgesteld.

Nu kan het zo zijn dat een XC bike 120 mm veerweg heeft. De Scott Spark is daar een mooi voorbeeld van. En die Banshee waar Kermit aan refereert heeft dus 105 mm, maar is een hardcore trailbike.

De Neuron is gewoon een trailbike. De laatste uitvoering heeft ook echt een trailbike geometrie, waar de vorige nog een beetje achter liep op de markt en nog wat sportieve elementjes had (stuurgedrag vooral).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rob91 schreef: vr 29 maart 2019, 20:19 Ik zie nu pas, omdat ik dacht dat hij veel te duur zou zijn, deze Cube. Is wat duurder maar wel allemaal top spul van Fox erop!
https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... ange-2019/
Dat is ook een heel mooi fietsje!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Leuke bike, wat de laatste jaren wel een beetje verwarrend wordt is dat maatje 20 inch een zitbuis heeft van 47cm dat is dus 18,5 inch.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Allemaal bedankt dat jullie actief zijn op dit topic! En voor het mee denken! Ik leer er veel van! :-q
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Is de Canyon Neuron 29” een beetje vergelijkbaar met de Fuel Ex 8 29” die laatste zie op best ruig terrein rijden. Beide 130mm/130mm
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lars TB schreef: za 30 maart 2019, 10:11 Ik denk dat de jongens van Rampage dat toch iets anders zien... .
Goed lezen Lars. Ik zeg hierboven niet dat iedereen die kan springen maar op een hardtail moet rijden, of dat iedereen op een fully niet kan springen. En laten we wel wezen, iemand die het in zijn hoofd haalt om iets te gaan rijden dat ook maar enigszins op Rampage lijkt, heeft echt geen fietsadvies van mij nodig.
Wat betreft de rest van de discussie over trail vs xc vs marathon vs all-mountain vs Enduro vs allerlei andere benamingen: iedereen vult die dingen naar eigen inzicht in dus het blijft een beetje een vertaalslag. Iedere fabrikant probeert natuurlijk ook met de mode mee te praten. Oh, wil iedereen opeens een trailbike? Dan is dit een trailbike hoor, geen marathon fiets. :winkie:
Give me little bits of / more than I can take
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor -mijn- gevoel deel ik fietsen nog steeds in naar deze categorieen:
XC race
XC marathon
XC tour
AM
Enduro
Freeride/DH

Waarbij trail(waardig) een nogal overlappend begrip is, en niet 1 aparte categorie an sich, dus. Het begint bij sommige XC marathon fietsen (lichtere trails) en loopt door tot sommige enduro fietsen (zeer zware trails), afhankelijk van waar die trails liggen, en hoe zwaar, technisch, ze zijn.
De meeste ‘trailbikes’ komen uit de XC tour en AM(-light)categorie.

Zoals niet zo lang geleden ‘Enduro’ helemaal je van het werd, en inmiddels geheel is ingeburgerd, zo is nu ‘Trail’ helemaal je van het.

Moderne long/slack geometrie, toenemende veerweg, efficiente en comfortabele veersystemen, droppers, het maakt het allemaal makkelijker om trails mee te rijden.

Moderne Race/marathonbikes worden steeds trail/tourwaardiger, Enduro’s en AM’s klimmen steeds makkelijker, eea kruisbestuift er zo lekker op los. Maar racegenen blijven racegenen, endurogenen endurogenen...

Ken je je smaak, weet je waar je je bike gaat inzetten, weet je wat je kan, dan is de keuze voor een categorie niet zo moeilijk.
Kom je net kijken binnen de sport, zie dan de bomen door het bos maar eens :o ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Naar veerweg krijg je dan, met steeds wat overlap naar beneden boven, grofweg:
XC race 100mm
XC marathon 100-120mm
XC tour 120-130mm
AM 130-150mm
Enduro >150mm
Freeride/DH

Meeste trailbikes zitten dan rond 120-130mm, met wat uitschieters naar beneden en boven.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Is die mooie blauwe fiets van Kermit niets voor je? Of is maat s te klein voor je?
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtfuji schreef: zo 31 maart 2019, 10:48 Is die mooie blauwe fiets van Kermit niets voor je? Of is maat s te klein voor je?
Zou met 176 cm perfect moeten passen en is een ideale combi tussen NL en ruig doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Ik wil toch liever een nieuwe fiets, en een van de eerder genoemde Merken.

Ik lees veel positiefs over de Canyon Spectral (vooral ook hier op het forum)!
Ik begreep van Lars dat hij vrij gelijk zou zijn aan de Merida One Forty alleen 1CM meer veerweg voor en achter. Voor dezelfde prijs zit op die Spectral wel echt heel mooi spul vergeleken met die One Forty en hij zou ook nog lichter zijn. Het merk heeft wat meer sex appeal en vind het een hele mooie fiets!
Is dit een fiets waarop je ook lange tochten (long day in the saddle) mee kunt doen?
Ik lees dat ie het op de nl trails ook goed doet?

Mensen ervaring met een Spectral? :D
Of “ruige” afdalingen met Neuron.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Ik ben er net achter gekomen dat het testen van de Merida’s hem niet gaan worden want ze hebben de One Twenty niet in mijn maat (ja het zou misschien net kunnen, maar dan heb ik denk ik een lompe bak onder m’n kont) en de One Forty hebben ze niet als testfiets..
Wellicht zou ik wel een keer langs kunnen gaan om de showmodellen te bekijken en voor advies.
Toch inderdaad misschien een keer naar zo’n test dag!
Laatst gewijzigd door Rob91 op ma 1 april 2019, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie