Advies All Round Fully!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Vanos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 12 april 2019, 19:03

Als je zou moeten kiezen tussen 1x12 gx of 2x11 xt wat zou jullie keuze dan zijn?
Zie nog wel eens overjarige staan met 2x11 met behoorlijk prijsverschil.
Laatst gewijzigd door Vanos op di 7 mei 2019, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als je van het prijsverschil een ombouw naar 12sp kan doen, zonder dat je 2x11 delen hebt verkocht zou ik dat gewoon doen. Bovendien is het ook niet zo dat 2x11 rot fietst en ombouwen kan altijd nog.

Het gaat om het hele plaatje en persoonlijk zou ik bv een dropper belangrijker vinden dan 1x12 of 2x11.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb net een gloednieuw model met 2x11 besteld. Niet vanwege de 2x11 maar vanwege alle andere delen. Ik denk dat ik de 2x11 ombouw naar 1x11 met een ovaal blad en een 11-50 cassette maar ik wacht eerst nog een paar ritjes. Misschien ben ik dan toch wel weer blij met de combi van groot bereik en kleine spacing.
Give me little bits of / more than I can take
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Heb niet alles terug gelezen, maar wellicht dat de volgende fietsen iets voor je zijn:
-Commencal Meta TR (vanaf €2500);
-Niner Jet9, geen NL prijs gevonden. Gaat in US voor $3200 over de toonbank;
-Norco sight a2 (€3025) of a3
-Focus Jam 6.9 (€2799)

Zit zelf ook naar zo'n fiets te kijken, maar ben er ook nog niet uit. De fietsen die jij in je startbericht hebt geplaatst, had ik ook gevonden. Succes met je zoektocht.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Himan schreef: za 13 april 2019, 21:07
Rob91 schreef: vr 5 april 2019, 18:54 Even een vraagje voor Neuron rijders! Hoe is de ervaring van jullie met de lage Bottom Bracket? Ik lees en zie veel filmpjes dat de trappers vaak tegen de grond komen!
Ik heb de Neuron CF 8.0 en heb in het begin een paar keer met pedaal tegen de grond gekomen. Ik ben nu aan de fiets gewend en heb het nooit meer. Is nu gewoon iets waar je zonder na te denken rekening mee houdt.
Oke bedankt voor je ervaring! Fijn om te horen dat je er geen last meer van hebt!
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

JLWE schreef: vr 26 april 2019, 11:14 Heb niet alles terug gelezen, maar wellicht dat de volgende fietsen iets voor je zijn:
-Commencal Meta TR (vanaf €2500);
-Niner Jet9, geen NL prijs gevonden. Gaat in US voor $3200 over de toonbank;
-Norco sight a2 (€3025) of a3
-Focus Jam 6.9 (€2799)

Zit zelf ook naar zo'n fiets te kijken, maar ben er ook nog niet uit. De fietsen die jij in je startbericht hebt geplaatst, had ik ook gevonden. Succes met je zoektocht.
Ik ga eens kijken!

Bedankt jij ook succes haha. Nog een weekje dan ga ik testfietsen. Het weer ziet er alleen niet zo mooi uit helaas...
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Ik heb gisteren test gereden in Dorst (pittig “parcourtje”). Het weer was uiteindelijk toch mooi door de zon! Door het op moment nog niet goede conditie en lange wachttijden heb ik alleen 3 fietsen kunnen testen (eigenlijk echt 2 goed). Ik heb gereden op de Trek Fuel EX 9.8 29 met 130mm voor en 130mm achter, en een Canyon Spectral (als ik het goed heb) CF 7.0 160mm voor en 150mm achter. De Merida One Twenty zou er eigenlijk niet beschikbaar zijn maar was er toch (waardoor mijn schemaatje in de war raakte) al was deze net één maatje te groot. Om te beginnen, er ging een wereld voor me open qua het rijden op een Fully! Hoe hij die wortels opving was echt heerlijk en ook voor het eerst sprongetjes genomen haha. Dat merkte ik dus meteen op die Trek. Qua fietsen op 29 wielen was echt wennen waardoor ik wel een keer viel en tegen een boom aanreed haha.
Daarna lang moeten wachten op de Canyon. Het scheelt in ieder geval dat ik de twee uiterste (qua vering) heb kunnen testen dat is wel fijn. Mijn vader reed steeds op dezelfde soort fiets maar hij heeft nog de Merida gereden en daar was hij echt het meest enthousiast over. Ik heb daar alleen even een klein stukje met een laag staand zadel mee gereden dus niet echt getest. Ik moet zeggen de 130mm Trek ving veel op en ging ook lekker omhoog. De Spectral was wat makkelijker sturen voor mij door de 27.5 wielen maar het klimmen lukte niet echt maar qua zit voelde ik eig niet veel verschil. Ik zat ook niet helemaal perfect op beide fietsen. Kortom! Het wordt in ieder geval een fully! Nu is het nog de keuze welke veerweg en welk merk. Ik moet zeggen dat 130mm me goed beviel. Dus zit een beetje tussen de Merida One Twenty met “betere” vork en de Fuel EX8 met achter een beetje meer reserve! Of een fiets vergelijkbaar met deze.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb een keertje een stukje gereden op een fuel ex van een fietsmaatje, die ging ook vrij zwaar de bocht door in vergelijking met andere 29ers van vergelijkbaar kaliber vond ik. Daar was een 140mm vork in gezet, kan het ook aan gelegen hebben.

Maar mooi dat je ongeveer weet wat je wilt nu.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Heb niet heel je topic gevolgd, of teruggelezen, maar ik was na het proberen van een aantal trail/enduro full suspensions vorig weekend tijdens de Happy Bike Days best wel onder de indruk van de Giant Trance 29. Deze had het minste veerweg van alle modellen die ik reed die dag, maar dat voelde zeker niet zo. De 115mm aan de achterkant voelde als meer en de geometrie gaf ook vertrouwen berg af. Staar je dus niet te blind op die milimeters veerweg.
Mijn inziens is de Trance een erg leuke fiets om zowel in Nederland als net over de grens mee te rijden en je skills/conditie verder te ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Bedankt voor jullie ervaringen en reactie! :)

Mensen met ervaring op de Trek Fuel EX (8) en/of Merida One Twenty?

Begreep dat de Trek best populair is.

Ik wil ook nog proberen ze beide beter te testen. Maar ik ben idd al een stuk verder door de test dag!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Populair is niet altijd automatisch hetzelfde als de beste fiets ;-)
Hoewel de Fuel EX wel altijd positieve reviews krijgt en ook de gebruikers vrijwel zonder uitzondering positief zijn. Dus je kunt er wel vanuit gaan dat het een goede fiets is, blijft alleen het punt of het ook de fiets is die het beste bij je past.

De Merida One-twenty zou zomaar een beetje een onderschatte fiets kunnen zijn. Dat komt voor, bijvoorbeeld omdat zo'n fiets minder aandacht in de media krijgt, er minder marketing achter zit of er gewoon minder dealers voor zijn. Jammer dat je die niet wat beter hebt kunnen uitproberen, misschien kan dat alsnog bij de importeur? Als ze er een in je maat hebben staan krijg je die zo mee voor een flinke proefrit, ik heb toen de route van Apeldoorn gedaan (dik 50km) met de e-Onesixty (het topmodel van 6,5 mille...).
Goed geregeld daar, er zijn zelfs afsluitbare lockers voor je spullen en je kunt er prima douchen en een bakkie koffie drinken na je rit :-q
Gewoon even bellen voor een afspraak. En als je eventueel een Merida besteld wordt die afgeleverd bij een Merida-dealer naar wens.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Rob91 schreef: ma 13 mei 2019, 10:39 Bedankt voor jullie ervaringen en reactie! :)

Mensen met ervaring op de Trek Fuel EX (8) en/of Merida One Twenty?

Begreep dat de Trek best populair is.

Ik wil ook nog proberen ze beide beter te testen. Maar ik ben idd al een stuk verder door de test dag!
Ja ik fiets ondertussen ruim een jaar op een Fuel EX9. Het is voor mij een compromis-fiets. Ik doe er mijn lokale rondjes mee, fiets de UHR, neem hem mee naar Winterberg en bikepark Wales voor hele dagen uplift/downhill. Het is geen volbloed racer, en ook geen downhillbak. Maar hij doet alles, en hij bevalt me reuze goed. Geen seconde spijt van mn keuze gehad.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bokmaaa schreef: ma 13 mei 2019, 11:25
Rob91 schreef: ma 13 mei 2019, 10:39 Bedankt voor jullie ervaringen en reactie! :)

Mensen met ervaring op de Trek Fuel EX (8) en/of Merida One Twenty?

Begreep dat de Trek best populair is.

Ik wil ook nog proberen ze beide beter te testen. Maar ik ben idd al een stuk verder door de test dag!
Ja ik fiets ondertussen ruim een jaar op een Fuel EX9. Het is voor mij een compromis-fiets. Ik doe er mijn lokale rondjes mee, fiets de UHR, neem hem mee naar Winterberg en bikepark Wales voor hele dagen uplift/downhill. Het is geen volbloed racer, en ook geen downhillbak. Maar hij doet alles, en hij bevalt me reuze goed. Geen seconde spijt van mn keuze gehad.
Het is geen "compromis-fiets", het is een echte mountainbike! Zo eentje waar je gewoon alles mee kan :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Bokmaaa schreef: ma 13 mei 2019, 11:25
Rob91 schreef: ma 13 mei 2019, 10:39 Bedankt voor jullie ervaringen en reactie! :)

Mensen met ervaring op de Trek Fuel EX (8) en/of Merida One Twenty?

Begreep dat de Trek best populair is.

Ik wil ook nog proberen ze beide beter te testen. Maar ik ben idd al een stuk verder door de test dag!
Ja ik fiets ondertussen ruim een jaar op een Fuel EX9. Het is voor mij een compromis-fiets. Ik doe er mijn lokale rondjes mee, fiets de UHR, neem hem mee naar Winterberg en bikepark Wales voor hele dagen uplift/downhill. Het is geen volbloed racer, en ook geen downhillbak. Maar hij doet alles, en hij bevalt me reuze goed. Geen seconde spijt van mn keuze gehad.
Klinkt goed!

De One Twenty 800 is inmiddels uitverkocht, dan zou ik moeten wachten op het 2020 model die uit komt rond juli - augustus.

Ik vond die Trek zoals ik al zei wel een fijne fiets. Maar lees regelmatig in reviews dat de dropper niet zo betrouwbaar is, en bij de Fuel EX 8 de vork niet de meest beste is.
Maar zie dat mensen die hem zelf hebben er positief over zijn. En die 10mm meer reserve achter lijkt me ook fijn. Maar daar moet je weer niet teveel op vastpinnen.


Bij de One Twenty (mijn vader zweert erbij) lees ik dus weer veel positieve dingen over behalve dat hij een beetje aan de zware kant is.

Lastig kiezen haha!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Volgens mij zijn bij die Bontrager dropper de kinderziektes er inmiddels wel eruit.
Ik had in mijn Remedy de Dropline en vervangen door een Reverb 170 vanwege de extra cm, en gedoneerd aan een maatje van me. Die rijd al 1.5jaar probleemloos mee rond 2-3x p/w
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie