Advies All Round Fully!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

aurelius schreef: za 30 maart 2019, 23:38 Naar veerweg krijg je dan, met steeds wat overlap naar beneden boven, grofweg:
XC race 100mm
XC marathon 100-120mm
XC tour 120-130mm
AM 130-150mm
Enduro >150mm
Freeride/DH

Meeste trailbikes zitten dan rond 120-130mm, met wat uitschieters naar beneden en boven.
En naar wat ik lees komt daar dan TRAIL hierzo bij:

XC race 100mm
XC marathon 100-120mm
XC tour 120-130mm
TRAIL - 120 - 140mm
AM 130-150mm
Enduro >150mm
Freeride/DH

Wilt lukken dat Rob meer naar de AM/Enduro kant neigt en ikzelf iets meer naar XC wegens bewoner van plat land en veel XC bikemaatjes..

Spectral lees ik heel erg goeie dingen over, maar ik (educated geuss, maar internet educatie dan wel) gok dat je met een Neuron al speels zat hebt!
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Mrr schreef: ma 1 april 2019, 10:39
aurelius schreef: za 30 maart 2019, 23:38 Naar veerweg krijg je dan, met steeds wat overlap naar beneden boven, grofweg:
XC race 100mm
XC marathon 100-120mm
XC tour 120-130mm
AM 130-150mm
Enduro >150mm
Freeride/DH

Meeste trailbikes zitten dan rond 120-130mm, met wat uitschieters naar beneden en boven.
En naar wat ik lees komt daar dan TRAIL hierzo bij:

XC race 100mm
XC marathon 100-120mm
XC tour 120-130mm
TRAIL - 120 - 140mm
AM 130-150mm
Enduro >150mm
Freeride/DH

Wilt lukken dat Rob meer naar de AM/Enduro kant neigt en ikzelf iets meer naar XC wegens bewoner van plat land en veel XC bikemaatjes..

Spectral lees ik heel erg goeie dingen over, maar ik (educated geuss, maar internet educatie dan wel) gok dat je met een Neuron al speels zat hebt!
Zo lees ik het idd ook vaak haha. Ja fiets blijft zeker een optie, het valt me alleen op dat die een erg hoge stand over height heeft, vooral vergeleken met de Merida’s. Merida’s zijn overigens nogal zwaar heb ik net van ze vernomen. (Ik vroeg naar het gewicht en beschikbaarheid) keuzes keuzes..
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Mrr schreef: ma 1 april 2019, 10:39 En naar wat ik lees komt daar dan TRAIL hierzo bij:

XC race 100mm
XC marathon 100-120mm
XC tour 120-130mm
TRAIL - 120 - 140mm
AM 130-150mm
Enduro >150mm
Freeride/DH
Voor zover ik er wat van begrepen heb is trail er een paar jaar terug tussen gefrommeld omdat a) de verschillende versies van xc nogal verwarrend waren en b) door betere vering en geo de wat korter afgeveerde all-mountains steeds beter konden klimmen en misschien c) omdat die "xc tour" naam nooit zo populair is geweest. Dus er moest een naam komen voor mensen die gewoon een beetje willen fietsen in de bergen, op en neer over de paden. Dat hebben ze dan maar trail genoemd. Wat natuurlijk ook een beetje verwarrend is want behalve misschien freeride gaan alle soorten mtb over paden, van xc wedstrijden tot downhill.
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 31 maart 2019, 11:01
mtfuji schreef: zo 31 maart 2019, 10:48 Is die mooie blauwe fiets van Kermit niets voor je? Of is maat s te klein voor je?
Zou met 176 cm perfect moeten passen en is een ideale combi tussen NL en ruig doen!
Het is dan ook een M(edium), de Phantom is er niet in S ;-)
(en inderdaad niet nieuw, maar daarvoor moet je wel twee keer kijken).

Denk dat de naam xc-tour inderdaad niet populair is, dat klinkt te bezadigd. De term trailbike heeft een stoerdere klank, en we zijn nu eenmaal vaak gevoeliger voor de verpakking dan voor de inhoud :)
Maar het is wel wat veel mensen doen, gewoon lekker fietsen over paden met uitdagingen op je eigen niveau.

Wat we nu dan trialbikes noemen zijn imo de fietsen die het best geschikt zijn voor de meeste mensen. Alleskunners, met wat reserves en een geometrie die wat meer op controle dan op pure snelheid gericht is. Veerweg is maar een cijfertje wat daar betrekkelijk weinig invloed op heeft.

Ik zou daarom echt dat gefixeerd naar veerwegen kijken loslaten, dat zegt zo weinig over het karakter van een fiets. En dat karakter is veel belangrijker voor het rijgevoel dan 10 of zelfs 20mm extra veerweg!
Bepaal voor jezelf zo goed mogelijk wat je denkt te gaan rijden en wat je leuk denkt te vinden, hoe ruig je denkt te gaan doen. Kies een fiets met een karakter wat daarop gericht is. En het is heel begrijpelijk dat je nu nog de kennis mist om die inschattingen goed te kunnen doen, maar daar heb je ons dus voor ;-)
En luister in dat verband vooral ook naar Lars, die heeft een bovengemiddeld grote ervaring met tig (en dat x 2) verschillende fietsen. Profiteer daarvan :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ak-77 schreef: ma 1 april 2019, 23:47
Mrr schreef: ma 1 april 2019, 10:39 En naar wat ik lees komt daar dan TRAIL hierzo bij:

XC race 100mm
XC marathon 100-120mm
XC tour 120-130mm
TRAIL - 120 - 140mm
AM 130-150mm
Enduro >150mm
Freeride/DH
Voor zover ik er wat van begrepen heb is trail er een paar jaar terug tussen gefrommeld omdat a) de verschillende versies van xc nogal verwarrend waren en b) door betere vering en geo de wat korter afgeveerde all-mountains steeds beter konden klimmen en misschien c) omdat die "xc tour" naam nooit zo populair is geweest. Dus er moest een naam komen voor mensen die gewoon een beetje willen fietsen in de bergen, op en neer over de paden. Dat hebben ze dan maar trail genoemd. Wat natuurlijk ook een beetje verwarrend is want behalve misschien freeride gaan alle soorten mtb over paden, van xc wedstrijden tot downhill.
Het lijstje van Aurelius is wat de Duitsers van Bike gepromoot hebben. En een paar jaar terug was dat iets zinniger, omdat fietsen dichter bij elkaar lagen. Maar nu zijn er wat grotere verschillen en is een iets andere benaming weer wat duidelijker.

Wat 'trail' betreft noemden de Amerikanen van onder ander het blad Mountainbike Action alles wat niet hardcore wedstrijdgericht was (dus geen Rockshox SID voorvork had...) al trailbike. En dat dus al 25 jaar geleden. Geen nieuwe term en ook al jaren in gebruik bij de meeste fabrikanten. In dat opzicht zorgt Bike dus voor verwarring en is het beter de aanduiding van de fabrikanten aan te houden.

Je ziet de term trail al weer wat breder worden. All Mountain was eerst nog in gebruik voor de fietsen vlak onder de echte enduro's, maar zoals Aurelius al zegt: fietsen worden een stuk capabeler. En dus worden er nu wat grotere stappen gemaakt.

XC is voor sportief gebruik, cross country, marathon en Strava. Meestal 100 mm, maar ook met 120 mm, af en toe 'opgeruigd' met een voorvork met een centimetertje meer veerweg voor nog een fractie meer controle als je toch niet voor het laagste gewicht gaat.
Trail is dus eerder allround gebruik. Naast de iets gemoedelijkere zithouding (meer controle) en geometrie (meer controle) is ook de vering duidelijk minder stug afgesteld (meer controle!). En ook de laatste generatie 150 mm bikes zijn prima allround in te zetten. Dus de aanduiding AM vervalt hier een beetje.
Enduro is voor de echt dikke dingen die nog wel omhoog te fietsen zijn. Maar hier moet je echt gaan werken om de gang er in te houden. Zithouding en afstelling van de vering zijn het grote verschil. Je kunt er nog steeds mee over de Nederlandse tracks, maar dat is of je met een omafiets de Alpe d'Huez op gaat: met goede conditie ben je nog steeds sneller dan anderen, maar ideaal is het niet.
Freeride als segment voor fietsen bestaat nauwelijks meer. Dat zijn nu gewoon downhill bikes of dikkere enduro's.

En natuurlijk lopen segmenten in elkaar over, is de zithouding misschien juist maatgevend, maar in andere gevallen nog steeds de veerweg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Dit vind ik dus het moeilijke... De Merida One Twenty met 130mm/120mm wordt trail genoemd.
De One Forty 150mm/140mm wordt ook vaak als trail genoemd
En De 160mm/150mm wordt trail genoemd...

Terwijl vaak 150mm> weer vaak Enduro genoemd wordt...

En 130mm/120mm of 160mm/150mm vind ik nogal een groot verschil.

Ik begrijp Kermit wel en denk dat je gewoon de fiets beter kunt voelen en welke veerweg dan het beste aanvoelt voor wat je wil gaan doen of fijn vind rijden of niet.

Mijn eerste mountainbike (ongeveer 10 jaar geleden, waar ik nog steeds op rijd) had ik er echt totaal geen verstand van, maar mijn vader fietst al zijn hele leven op de weg en mtb en die wist wel wat een goede prijs-kwaliteitverhouding was voor mijn eerste (hardtail) mountainbike. Dus mijn vader koos hem uit en ik vond het wel prima.
Nu wil ik graag het mountainbiken meer verbreden en een fully kopen om in Nederland mee te kunnen rijden (gewoon lekker avonturieren, geen strava,) en wil ik ook vaker naar het buitenland. En een “goede” fully kost veel geld dus ik wil wel de goede keuze maken.
Wss binnenkort ga ik met mijn vader een keer naar zo’n test dag en ze dan eens aanvoelen.
Maar ik lees er nu veel over en hier op het forum leer ik gewoon veel!
Laatst gewijzigd door Rob91 op di 2 april 2019, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Staar je niet blind op die categorieën, zoals Lars al aangaf komen die uit de Duitse bladen, die moeten en zullen alles in hokjes stoppen anders lopen hun labtesten en cijferbeoordelingen in het honderd. Het is niet zo gek dat de Duitse bikes daar vaak goed uit komen want die houden zich ook precies aan dezelfde categoriën, terwijl bv. Kona of Transition gewoon kijkt naar wat goed werkt in de praktijk en dan match het vaak niet aan zo'n strakke categoriedefinitie en komt zo'n fiets slecht uit een test (bv een Transition Smuggler op basis van veerweg in de XC-marathon categorie indelen gaat niet gunstig uitpakken).

Als je testdagen kunt bezoeken is dat de beste manier. Veel verschillende fietsen uitproberen en kijken hoe dat rijdt/voelt. Achteraf de geometrieën vergelijken en dan ga je op den duur patronen zien, bv. qua stuurgedrag etc. Probeer ook verschillende maten van dezelfde fiets om het effect van een langer frame te voelen.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Overigens was ik ook nog eens in het Spectral of Neuron Topic aan het kijken.
Maar bijvoorbeeld klimmen is vooral mentale kracht, been spieren, en voornamelijk uithoudingsvermogen/conditie. Hoewel hoe minder (ook eigen) gewicht hoe makkelijker en iets sneller je boven bent. Ik zat gisteren een YouTube filmpje te kijken en daarin was iemand met een Neuron bijna het hele filmpje aan het lopen... Zo steil was het ook niet. Ik denk dat Aurelius ook al lang fietst en een hele goede conditie heeft.

Verder lees je dus echt veeeel meningen, wat van de andere kan natuurlijk ook goed is maar ook verwarrend.
Laatst gewijzigd door Rob91 op di 2 april 2019, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Je moet je gewoon niet te veel bezig houden met de mm in veerweg en welke benaming daarbij zou moeten horen.
Wat wil je ermee gaan doen, waar rijdt men zoal mee op je lokale trails. Maak es een praatje met de locals die op een 150mm en de jongens op een 100mm rijden. Kom je vaak net zoveel te weten dan avonden lang op een forum rond neuzen. Zoveel meningen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. :wink:

Adviezen over fietsen, onderdelen, routes etc.etc. hier op het forum komen van zoveel verschillende type rijders. Zo lang ik niet precies weet wat hun rijstijl e.d. is kan ik er niet zo heel veel mee.
Laatst gewijzigd door Jefro98 op di 2 april 2019, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

nielsvk schreef: di 2 april 2019, 15:47 Staar je niet blind op die categorieën, zoals Lars al aangaf komen die uit de Duitse bladen, die moeten en zullen alles in hokjes stoppen anders lopen hun labtesten en cijferbeoordelingen in het honderd. Het is niet zo gek dat de Duitse bikes daar vaak goed uit komen want die houden zich ook precies aan dezelfde categoriën, terwijl bv. Kona of Transition gewoon kijkt naar wat goed werkt in de praktijk en dan match het vaak niet aan zo'n strakke categoriedefinitie en komt zo'n fiets slecht uit een test (bv een Transition Smuggler op basis van veerweg in de XC-marathon categorie indelen gaat niet gunstig uitpakken).

Als je testdagen kunt bezoeken is dat de beste manier. Veel verschillende fietsen uitproberen en kijken hoe dat rijdt/voelt. Achteraf de geometrieën vergelijken en dan ga je op den duur patronen zien, bv. qua stuurgedrag etc. Probeer ook verschillende maten van dezelfde fiets om het effect van een langer frame te voelen.
Thx voor de tips! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rob91 schreef: di 2 april 2019, 15:54 Verder lees je dus echt veeeel meningen, wat van de andere kan natuurlijk ook goed is maar ook verwarrend.
Genoeg feiten ook... .

Volgens mij komen er hier juist een hoop ervaringen voorbij, dat zijn geen meningen. Dus daar kun je je goed op baseren. "Je hebt het niet nodig" is inderdaad een mening. "Het gaat prima" is een ervaring.

Dus ga af op ervaringen.



Overigens:

Dit is de xc-fiets van mijn vriendin:
viewtopic.php?f=14&t=132150&p=2222899#p2222899

Leest en huivert!

160 mm veerweg, voor en achter! Maar ook een geometrie die overeen komt met de huidige trailbikes (met pakweg 130 mm) en een zithouding die wat sportiever is en dus ook een gewicht dat concurreert met xc-bikes. En een veersysteem dat afgesteld is als een trailbike en niet als een enduro. Uitermate geschikt dus om de Nederlandse parcoursen onveilig mee te maken, maar ook prima om uitstapjes naar een ruig buitenland mee te maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Als iedereen het met elkaar eens was reden we allemaal op dezelfde fiets rond en waren er veel minder topics op dit forum met meer dan 2 reacties.
Ik vind bijvoorbeeld dat 'het gaat prima' net zo goed een mening is als 'je hebt het niet nodig'.
Uiteindelijk moet je uit al die meningen je eigen dingen halen, zie het als een hulp om de dingen van verschillende kanten te bekijken.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

ak-77 schreef: di 2 april 2019, 22:43 Als iedereen het met elkaar eens was reden we allemaal op dezelfde fiets rond en waren er veel minder topics op dit forum met meer dan 2 reacties.
Ik vind bijvoorbeeld dat 'het gaat prima' net zo goed een mening is als 'je hebt het niet nodig'.
Uiteindelijk moet je uit al die meningen je eigen dingen halen, zie het als een hulp om de dingen van verschillende kanten te bekijken.
Dat bedoelde ik dus! :-q
Lars TB schreef: di 2 april 2019, 20:13 [quote=Rob91 post_id=2387412 time=<a href="tel:1554213284">1554213284</a> user_id=46733]
Verder lees je dus echt veeeel meningen, wat van de andere kan natuurlijk ook goed is maar ook verwarrend.
Genoeg feiten ook... .

Volgens mij komen er hier juist een hoop ervaringen voorbij, dat zijn geen meningen. Dus daar kun je je goed op baseren. "Je hebt het niet nodig" is inderdaad een mening. "Het gaat prima" is een ervaring.

Dus ga af op ervaringen.



Overigens:

Dit is de xc-fiets van mijn vriendin:
viewtopic.php?f=14&t=132150&p=2222899#p2222899

Leest en huivert!

160 mm veerweg, voor en achter! Maar ook een geometrie die overeen komt met de huidige trailbikes (met pakweg 130 mm) en een zithouding die wat sportiever is en dus ook een gewicht dat concurreert met xc-bikes. En een veersysteem dat afgesteld is als een trailbike en niet als een enduro. Uitermate geschikt dus om de Nederlandse parcoursen onveilig mee te maken, maar ook prima om uitstapjes naar een ruig buitenland mee te maken.
[/quote]

Klopt zeker! En klinkt interessant, ik ga eens kijken!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ak-77 schreef: di 2 april 2019, 22:43 Ik vind bijvoorbeeld dat 'het gaat prima' net zo goed een mening is als 'je hebt het niet nodig'.
Het ging me eerder om de nuance dat het eerste gezegd wordt door gebruikers en het tweede door mensen zonder de ervaring (en een eventueel vooroordeel).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lars TB schreef: wo 3 april 2019, 17:02
ak-77 schreef: di 2 april 2019, 22:43 Ik vind bijvoorbeeld dat 'het gaat prima' net zo goed een mening is als 'je hebt het niet nodig'.
Het ging me eerder om de nuance dat het eerste gezegd wordt door gebruikers en het tweede door mensen zonder de ervaring (en een eventueel vooroordeel).
Dat is een vrij bevooroordeelde interpretatie. Ik ken namelijk ook mensen die van een fully naar een hardtail zijn teruggegaan, of allebei hebben en in NL op de hardtail rijden, allemaal onder het motto 'je hebt het niet nodig'. Ikzelf zeg trouwens: "Je hebt het niet nodig, maar het gaat wel."
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie