Advies All Round Fully!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Beste Formleden!

Jullie kennen mij misschien van het oriënteren van een nieuwe fiets (viewtopic.php?t=137227) maar fietsen lukte mentaal even niet. Ik heb inmiddels al een paar keer gefietst en ging aardig goed!
Inmiddels zijn ook alle 2019 modellen op de markt (bekend). En ik ben nog steeds opzoek naar een allround Fully voor een Nederland en tot en met de Alpen.

Ook ik kijk nog inmiddels naar (in de prijscategorie rond de 2,5 3k) de Orbea Occam tr, Cannondale Habit, Trek Fuel EX, Merida One Twenty, Canyon Neuron. Ik vind het jammer dat de YT Jeffsy CF Comp maar een 1x11 heeft, is dat makkelijk naar 1x12 om te bouwen zonder te veel kosten? Ook hebben veel fietsen helaas die Fox Rhythm en dat zou toch beetje een zwakkere vork zijn (niet alleen omdat Lars het zei, maar leest het ook in revieuws.)
Ook balen dat de Santa Cruz Hightower alleen bij die dure Carbon begint en geen goedkopere Alu’s hebben. En ik wil denk toch wel echt 29” wielen.

Mensen die wel eens kijken op YouTube naar BKXC. Dat is eigenlijk een beetje wat ik op een gegeven moment wil rijden, misschien niet het al te extreme.

Ik vind die Merida One Twenty wel een hele mooie fiets en lees er veel goeds over. Ook de Occam TR, waarvan ik het jammer vind dat hij achter ook maar 120mm is. Ik weet ook niet of voor die 10mm wat uitmaakt achter. Ik ben trouwens ongeveer 176cm lang en gewicht rond 68 tot 75 kilo. (schommelt soms een beetje ) Weet iemand nog opties wat op de 140mm voor en achter lijkt net als de Jeffsy of anders toch gewoon 130 fietsen. Liefst heb ik ook Sram vanaf GX (in combi met NX mag in principe ook) zelfde voor Shimano SLX en XT.

Alvast bedankt voor de adviezen/ideeën, alles is welkom! :D
Laatst gewijzigd door Rob91 op vr 29 maart 2019, 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Giant Trance 29er. Komt iets minder vaak voorbij, maar las er positieve berichten over. Heeft wel de vork die je beschrijft, maar of die nou zo slecht is..

Afbeelding

Wij van wc eend... :bier:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Rob91 schreef: ma 25 maart 2019, 12:34 (...)
Ook balen dat de Santa Cruz Hightower alleen bij die dure Carbon begint en geen goedkopere Alu’s hebben. En ik wil denk toch wel echt 29” wielen.
(...)
Een Tallboy is er ook in alu, en daar kun je volgens mij ook prima mee uit de voeten in ruiger terrein (terwijl een Tallboy het op minder ruig NL terrein ook heel fijn rijdt weet ik toevallig. WC eend idd :-) ), zeker als je de vork laat ombouwen naar 130 mm. Al is "goedkoop" ook hier niet echt van toepassing.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Opperchief schreef: ma 25 maart 2019, 15:10 Giant Trance 29er. Komt iets minder vaak voorbij, maar las er positieve berichten over. Heeft wel de vork die je beschrijft, maar of die nou zo slecht is..

Afbeelding

Wij van wc eend... :bier:
Ja er zijn inderdaad veel verschillende meningen over de Fox Rhythm. Deze heeft achter maar 115mm helaas. Dan heb ik voor die prijs wel een paar met betere specs gezien.

Bedankt voor je reactie :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik rijd een boost Fox Rythm grip 34 29" 130 mm en ben er meer dan tevreden over! :-q
Komt ook zeer goed uit de diverse reviews overigens.
Qua fiets zou ik serieus kijken naar de Trek Fuel EX. Heeft ook als een van de weinige fietsen velgen met een interne breedte van 30 mm geloof ik.
Laatst gewijzigd door Ad58 op ma 25 maart 2019, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

38x10 schreef: ma 25 maart 2019, 15:32
Rob91 schreef: ma 25 maart 2019, 12:34 (...)
Ook balen dat de Santa Cruz Hightower alleen bij die dure Carbon begint en geen goedkopere Alu’s hebben. En ik wil denk toch wel echt 29” wielen.
(...)
Een Tallboy is er ook in alu, en daar kun je volgens mij ook prima mee uit de voeten in ruiger terrein (terwijl een Tallboy het op minder ruig NL terrein ook heel fijn rijdt weet ik toevallig. WC eend idd :-) ), zeker als je de vork laat ombouwen naar 130 mm. Al is "goedkoop" ook hier niet echt van toepassing.
Uhu Uhu dus jij zou zeggen van je koopt de Tallboy en maakt er een 130mm van?
Klopt dan de geometrie van de fiets waarvoor je de fiets wil gebruiken nog wel? Ik heb (nog) echt weinig ervaring met het knutslen aan een mountainbike haha.
Thx voor je reactie!
Ad58 schreef: ma 25 maart 2019, 15:53 Ik rijd een boost Fox Rythm grip 34 29" 13 130 mm en ben er meer dan tevreden over! :-q
Komt ook zeer goed uit de diverse reviews overigens.
Oke dat is positief om te horen :-q! Zoals ik al zei er zijn veel verschillende meningen over.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn idee: hang niet al teveel op aan de exacte millimeters achter-veerweg.
10~15 mm verschil zou je zomaar eens helemaal niet kunnen voelen. Sommige veersystemen voelen aan alsof ze meer veerweg hebben dan daadwerkelijk aanwezig, en andersom komt ook voor (een systeem dat de veerweg moeilijk helemaal gebruikt).

Wat meer van invloed is op het rijgevoel dan een paar mm meer of minder veerweg is de geometrie.

Als voorbeeld mijn eigen Banshee Phantom: alleen maar afgaande op de veerweg zou je denken dat het een xc-fiets is (105mm achter). Maar de geometrie is die van een rasechte trailbike. Resultaat is een fiets die echt meer vertrouwen geeft als het technisch wordt dan een xc-racer, maar die geen "oneindig diepe" veerweg heeft die tegen je gaat werken op "makkelijke" rondjes.

Als er een duidelijk verschil is tussen de veerweg voor en achter heeft de fabrikant dat zo bedoeld en kun je ervan uitgaan dat dat goed combineert. En een vorkje met 10 (of zelfs 20) mm meer veerweg kan vrijwel elk frame aan zonder dat er problemen ontstaan met het sturen of de betrouwbaarheid van de fiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

kermit schreef: ma 25 maart 2019, 16:04 Mijn idee: hang niet al teveel op aan de exacte millimeters achter-veerweg.
10~15 mm verschil zou je zomaar eens helemaal niet kunnen voelen. Sommige veersystemen voelen aan alsof ze meer veerweg hebben dan daadwerkelijk aanwezig, en andersom komt ook voor (een systeem dat de veerweg moeilijk helemaal gebruikt).

Wat meer van invloed is op het rijgevoel dan een paar mm meer of minder veerweg is de geometrie.

Als voorbeeld mijn eigen Banshee Phantom: alleen maar afgaande op de veerweg zou je denken dat het een xc-fiets is (105mm achter). Maar de geometrie is die van een rasechte trailbike. Resultaat is een fiets die echt meer vertrouwen geeft als het technisch wordt dan een xc-racer, maar die geen "oneindig diepe" veerweg heeft die tegen je gaat werken op "makkelijke" rondjes.

Als er een duidelijk verschil is tussen de veerweg voor en achter heeft de fabrikant dat zo bedoeld en kun je ervan uitgaan dat dat goed combineert. En een vorkje met 10 (of zelfs 20) mm meer veerweg kan vrijwel elk frame aan zonder dat er problemen ontstaan met het sturen of de betrouwbaarheid van de fiets.
Ja ik ben een beetje van de cijfertjes wat dat betreft op dit gebied haha.
Wel belangrijke info dit trouwens bedankt! :-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Rob91 schreef: ma 25 maart 2019, 15:59 Uhu Uhu dus jij zou zeggen van je koopt de Tallboy en maakt er een 130mm van?
Klopt dan de geometrie van de fiets waarvoor je de fiets wil gebruiken nog wel? Ik heb (nog) echt weinig ervaring met het knutslen aan een mountainbike haha.
Thx voor je reactie!
Ja hoor, dat gaat prima. Sterker nog, ik rij zelf met een 130mm vork (oorspronkelijk bedoeld voor 27plus wielen) met 29" wielen. De Tallboy heeft een "flip chip" waarmee je de achterkant kan aanpassen aan de voorvorklengte (high voor 130mm, low voor 120 mm, of precies andersom, dat ben ik vergeten). Bijkomend voordeel: als je de "verkeerde stand" kiest (dus de "120 mm" setting bij een 130 mm vork), dan wordt de fiets een beetje slacker en komt het bracket ietsje omlaag. Beiden handig als je echt heftig omlaag gaat.

Afgaand op wat ik tegenkwam op het net over vorklengte aanpassen (heb heel wat lopen uitzoeken voordat ik de bike kocht: zie dit topic) kun je van een 120 mm fox zonder al te veel kosten een 130mm exemplaar laten maken.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Oke! Ja ik begin qua onderdelen er wat meer verstand van de krijgen. Alleen dat geometrie gedeelte vind ik nog moeilijk.

Ik vind het wel allemaal heel interessant namelijk. Ik heb heel vroeger wel fietstechniek les gehad op school met was basis dingetjes over gewone fietsen. Maar ik ben me zo aan het inlezen dat ik bijna mezelf dadelijk misschien nog wel als fietsenmaker in een sportfietszaak zie :lol:

Nog meer adviezen/meningen over de fietsen of anderen zijn welkom!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Rob91 schreef: ma 25 maart 2019, 15:59
Ad58 schreef: ma 25 maart 2019, 15:53 Ik rijd een boost Fox Rythm grip 34 29" 13 130 mm en ben er meer dan tevreden over! :-q
Komt ook zeer goed uit de diverse reviews overigens.
Oke dat is positief om te horen :-q! Zoals ik al zei er zijn veel verschillende meningen over.
Ik ben (uiteindelijk) ook zeer tevreden over de Fox Rhythm. Eenmaal goed afgesteld doet hij niet veel onder voor een topvork, van NL rondjes tot het stevigere alpenwerk.

Er zijn inderdaad nogal uiteenlopende ervaringen, ik zie twee mogelijke oorzaken:

1) Het lijkt alsof de compressie- en rebounddemping niet helemaal onafhankelijk van elkaar zijn. Dus draai je bv. wat meer compressiedemping in, wordt de rebound ook een tikkie langzamer. Dit zette mij aanvankelijk op het verkeerde been, misschien sommige anderen ook? Als je het eenmaal weet kun je het makkelijk corrigeren.

2) Het is een OEM vork gemaakt om te concurreren op prijs, mogelijk zijn de fabricagetoleranties daarom voor dit model niet zo strak en zit er wat variatie tussen verschillende exemplaren. Speculatie maar niet onrealistisch. Het iets duurdere Performancemodel met precies dezelfde demper krijgt over het algemeen wel goede reviews.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

nielsvk schreef: ma 25 maart 2019, 18:30
Rob91 schreef: ma 25 maart 2019, 15:59
Oke dat is positief om te horen :-q! Zoals ik al zei er zijn veel verschillende meningen over.
Ik ben (uiteindelijk) ook zeer tevreden over de Fox Rhythm. Eenmaal goed afgesteld doet hij niet veel onder voor een topvork, van NL rondjes tot het stevigere alpenwerk.

Er zijn inderdaad nogal uiteenlopende ervaringen, ik zie twee mogelijke oorzaken:

1) Het lijkt alsof de compressie- en rebounddemping niet helemaal onafhankelijk van elkaar zijn. Dus draai je bv. wat meer compressiedemping in, wordt de rebound ook een tikkie langzamer. Dit zette mij aanvankelijk op het verkeerde been, misschien sommige anderen ook? Als je het eenmaal weet kun je het makkelijk corrigeren.

2) Het is een OEM vork gemaakt om te concurreren op prijs, mogelijk zijn de fabricagetoleranties daarom voor dit model niet zo strak en zit er wat variatie tussen verschillende exemplaren. Speculatie maar niet onrealistisch. Het iets duurdere Performancemodel met precies dezelfde demper krijgt over het algemeen wel goede reviews.
Oke! Ja is inderdaad nogal verwarrend, wat je zegt heb ik wel gelezen.

Bedankt voor je reactie! :-q
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik zou ook kijken wat er leverbaar is, merk bij de xc racefully dat er weinig tot niks leverbaar is in de gangbare maten, beetje wrang je zinnen op iets zetten en dan erachter te komen dat het is uitverkocht.

ik ben ervaring deskundige
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

hwpaints schreef: ma 25 maart 2019, 18:53 ik zou ook kijken wat er leverbaar is, merk bij de xc racefully dat er weinig tot niks leverbaar is in de gangbare maten, beetje wrang je zinnen op iets zetten en dan erachter te komen dat het is uitverkocht.

ik ben ervaring deskundige
Oh dat is balen ja, ik ben 176cm dus is meestal wel de populaire maat M!
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Rob91 schreef: ma 25 maart 2019, 12:34 Beste Formleden!

Ik vind het jammer dat de YT Jeffsy CF Comp maar een 1x11 heeft, is dat makkelijk naar 1x12 om te bouwen zonder te veel kosten?
Ik rij zelf met de 9-46 cassette op de 2016 YT Jeffsy CF Pro. Dat bevalt prima De 12de versnelling mis ik niet echt.
Maar inmiddels is mijn setje bijna op.

Er zijn 2 cassettes van E13 in de handel met 12 versnellingen. De 9-46 en ook nog een 9-50.
De 9-46 wordt als ombouwkit geleverd. Je krijgt er onderdelen bij om de trigger om te bouwen naar 12 speed.

Introductie artikel:
https://www.pinkbike.com/news/review-e1 ... e-kit.html

De prijs van dit moois is ongeveer 260 Euro.
Je krijgt er dan ook een ketting bij.
Plaats reactie