Neuron, Spectral, Fuel EX, Occam, Habit of Stumpjumper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Na enkele leuke CC hardtails is het echt tijd voor wat anders. Mede omdat de afdaling de leukste beloning is én omdat ik serieuze rugproblemen heb (2hernias, maar ik hou ze op hun plek) wil ik naar full suspension, en tegelijk om de snelheid erin te houden naar 29. Ik mik op een 2,5 a 3K dat lijkt me toch al een aardig budget..

Voorlopig is dit m'n lijstje:

Canyon Neuron (of zelfs spectral?) Geen Lux, das mooi maar mij te saai.
Trek Fuel EX, maar ik vermoed te stug? Tenzij Wim De Vos me een mooie deal kan regelen :D
Orbea Occam
Canny Habit, lijkt mij wel een onderschatte fiets dezer dagen
Specy Stumpjumer, weinig bang for the buck

Ik negeer de BMC Speedfox want dat BMC logo is me te duur. Verder wel een heel mooi ding..

Hoofdzakelijk (spijtig genoeg) gaat hij ingezet worden voor rondjes over Vlaamse toertochten en Bloso routes, 2de plaats komen de prachtige ardennenritten. Klimmen ben ik nooit een held in geweest, dalen des te meer. Springen en drops zijn een prachtig extraatje maar alles boven pakweg een meter vind ik niet nodig en rij ik braaf rond (van zo'n hernias wordt je vanzelf rustiger).

Welke bike over- of onderschat ik? Welke vergeet ik op m'n lijstje?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Spectral in 29? Die maken ze al een tijdje niet meer :D

Occam TR H30 is een mooi afgemonteerde trailfully. Remmen meteen naar XT M8000 laten zetten zou ik zeggen.

Als ik zo naar de Neuron's kijk vind ik het persoonlijk jammer dat ze geen AL met hoogwaardigere afmontage dan de 7.0 leveren... wil je graag carbon dan is de 8.0 mooi binnen je budget maar qua afmontage is de 9.0 toch wel duidelijk een aardige upgrade voor 700 euro.

Stuntjumper (ST) is ondanks de niet al te beste prijs-afmontage-verhouding een geweldige bike, het is een goed frame. Hij is wel aan de zware kant en de ST voelt als een fiets met veel meer veerweg dan hij daadwerkelijk heeft.
Waar woke is, is vuur
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Als je de BMC te duur vind zal je een SC Tallboy ook wel te duur vinden denk ik?
Cube stereo 150, misschien ff too much
YT Jeffsy, misschien ook iets too much

Giant Trance?
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Trek Fuel te stug? Die snap ik niet. Onlangs heb ik nog complimenten gekregen over mn vering van een stumpjumper-rijder. Ik zou hem iedereen aanraden die een fijne complete fiets wil om zowel 'normale' trails op te rijden als af en toe wat ruiger werk.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Bokmaaa schreef: do 21 maart 2019, 15:40 Trek Fuel te stug? Die snap ik niet. Onlangs heb ik nog complimenten gekregen over mn vering van een stumpjumper-rijder. Ik zou hem iedereen aanraden die een fijne complete fiets wil om zowel 'normale' trails op te rijden als af en toe wat ruiger werk.
+1 , hier een fuel ex9 berijder , stug zou ik het zeer zeker niet noemen , en dan rij ik met de dempers "dicht"...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Ik weet ook maar wat youtube en andere online reviews vertellen en vaak is het moeilijk door de bomen nog het bos te zien..

Alles met 150 is (denk ik) wat veel van het goede? Ik zou liefst meteen naar enduro gaan maar daar heb ik in dit platte land nix aan.

In dit soort bikes mag je niet te veel zeuren over gewicht, maar én minder afgemonteerd én meer gewicht lijken me de Stumpjumper (overigens wel heel mooi he) te schrappen..

Dan gaat het voorlopig:
1) Neuron
2) Occam
3) Fuel

Ik denk niet dat ik nog wat fout kan doen :) Toch blijft de Habbit me intrigeren.. mogelijk omdat Cannondale zo'n kinderdroomfiets was..

Merci alvast voor de raad!!!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als klimmen niet je ding is, als de afdaling je beloning is ('ik heb last van hetzelfde' :winkie: ), overweg dan evt juist een fully die ook lekker vlot klimt, want dalen zul je op iedere fiets waarschijnlijk toch wel doen als een tierelier :wink: ? Ik denk dat alles >150mm inderdaad teveel van het goede wordt.
En als je BMC een 'duur logo' vindt, dat geldt ook voor Cannondale...

Je hebt een mooie top 3 gemaakt.
Van de Occam heb je een 130mm TR en 150mm versie, dan zou ik dus voor die eerste gaan.

Al precies vergeleken welke afmontage je krijgt voor het geld bij elke van de 3 bikes?
Afgelopen maand zijn er oa in de Duitse Bike/Mountainbike wat leuke groepstesten verschenen waarin deze categorie bikes getest werden, leuk leesvoer ter orientatie.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Hoi Forumleden!

Jullie kennen mij misschien van het oriënteren van een nieuwe fiets, maar fietsen lukte mentaal even niet. Ik heb inmiddels al een paar keer gefietst en ging aardig goed!
Inmiddels zijn ook alle 2019 modellen op de markt (bekend). En ik ben nog steeds opzoek naar een allround Fully voor een Nederland en tot en met de Alpen.

Ook ik kijk nog inmiddels naar (in dezelfde prijsklassen als de TS 2,5k a 3k ongeveer) de Orbea Occam tr, Cannondale Habit, Trek Fuel EX, Merida One Twenty, Canyon Neuron. Ik vind het jammer dat de YT Jeffsy CF Comp maar een 1x11 heeft, is dat makkelijk naar 1x12 om te bouwen zonder te veel kosten? Ook hebben veel fietsen helaas die Fox Rhythm en dat zou toch beetje een zwakkere vork zijn (niet alleen omdat Lars het zei, maar leest het ook in revieuws.)
Ook balen dat de Santa Cruz Hightower alleen bij die dure Carbon begint en geen goedkopere Alu’s hebben. En ik wil denk toch wel echt 29” wielen.

Mensen die wel eens kijken op YouTube naar BKXC. Dat is eigenlijk een beetje wat ik op een gegeven moment wil rijden, misschien niet het al te extreme.

Ik vind die Merida One Twenty wel een hele mooie fiets en lees er veel goeds over. Ook de Occam TR, waarvan ik het jammer vind dat hij achter ook maar 120mm is. Ik weet ook niet of voor die 10mm wat uitmaakt achter. Ik ben trouwens ongeveer 176cm lang en gewicht rond 68 tot 75 kilo. (schommelt soms een beetje :oops:) Weet iemand nog opties wat op de 140mm voor en achter lijkt net als de Jeffsy of anders toch gewoon 130 fietsen. Liefst heb ik ook Sram vanaf GX (in combi met NX mag in principe ook) zelfde voor Shimano SLX en XT.
Ik houd dit topic goed in de gaten! :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Rob91 schreef: zo 24 maart 2019, 17:42 Hoi Forumleden!

Jullie kennen mij misschien van het oriënteren van een nieuwe fiets, maar fietsen lukte mentaal even niet. Ik heb inmiddels al een paar keer gefietst en ging aardig goed!
Inmiddels zijn ook alle 2019 modellen op de markt (bekend). En ik ben nog steeds opzoek naar een allround Fully voor een Nederland en tot en met de Alpen.

Ook ik kijk nog inmiddels naar (in dezelfde prijsklassen als de TS 2,5k a 3k ongeveer) de Orbea Occam tr, Cannondale Habit, Trek Fuel EX, Merida One Twenty, Canyon Neuron. Ik vind het jammer dat de YT Jeffsy CF Comp maar een 1x11 heeft, is dat makkelijk naar 1x12 om te bouwen zonder te veel kosten? Ook hebben veel fietsen helaas die Fox Rhythm en dat zou toch beetje een zwakkere vork zijn (niet alleen omdat Lars het zei, maar leest het ook in revieuws.)
Ook balen dat de Santa Cruz Hightower alleen bij die dure Carbon begint en geen goedkopere Alu’s hebben. En ik wil denk toch wel echt 29” wielen.

Mensen die wel eens kijken op YouTube naar BKXC. Dat is eigenlijk een beetje wat ik op een gegeven moment wil rijden, misschien niet het al te extreme.

Ik vind die Merida One Twenty wel een hele mooie fiets en lees er veel goeds over. Ook de Occam TR, waarvan ik het jammer vind dat hij achter ook maar 120mm is. Ik weet ook niet of voor die 10mm wat uitmaakt achter. Ik ben trouwens ongeveer 176cm lang en gewicht rond 68 tot 75 kilo. (schommelt soms een beetje :oops:) Weet iemand nog opties wat op de 140mm voor en achter lijkt net als de Jeffsy of anders toch gewoon 130 fietsen. Liefst heb ik ook Sram vanaf GX (in combi met NX mag in principe ook) zelfde voor Shimano SLX en XT.
Ik houd dit topic goed in de gaten! :-q
Ik denk dat je dit beter in je eigen topic kan plaatsen want dat is A overzichtelijker imv eerder gegeven info en B geen topic hijack :wink:
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Ooh dat was niet mijn bedoeling! Ik verplaats ‘t even
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

aurelius schreef: vr 22 maart 2019, 18:25 Als klimmen niet je ding is, als de afdaling je beloning is ('ik heb last van hetzelfde' :winkie: ), overweg dan evt juist een fully die ook lekker vlot klimt, want dalen zul je op iedere fiets waarschijnlijk toch wel doen als een tierelier :wink: ? Ik denk dat alles >150mm inderdaad teveel van het goede wordt.
En als je BMC een 'duur logo' vindt, dat geldt ook voor Cannondale...

Je hebt een mooie top 3 gemaakt.
Van de Occam heb je een 130mm TR en 150mm versie, dan zou ik dus voor die eerste gaan.

Al precies vergeleken welke afmontage je krijgt voor het geld bij elke van de 3 bikes?
Afgelopen maand zijn er oa in de Duitse Bike/Mountainbike wat leuke groepstesten verschenen waarin deze categorie bikes getest werden, leuk leesvoer ter orientatie.
Dit weekend weer eens heel duidelijk, ik klim zelfs op m'n hardtail (scott scale) SLECHT. Dalen mss ook geen wereldkampioen in maar dat is toch waar het om draait..

Dus gaat een pakweg Orbea Oiz mij zoveel beter helpen klimmen dat dat een Orbea Occam mij gaat laten dalen?

Volgens mij blijft de klim de hel voor mij en kan ik beter focussen op m'n motiverende stukken. Dalen, padjes overal tussen en langs, sprongen(tjes) etc..

Woensdag afspraak bij de fitter (tevens orbea dealer) ik ben benieuwd wat deze te zeggen heeft! (heeel goeie fitter btw, voor de racefiets ook al geweest)

BTW, bedankt om het even in te perken met de topic hijack Rob, het wordt snel onoverzichtelijk en minder informatief! Ik kom wel even reageren bij jouw om je verder te helpen met mijn ervaringen ;-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mrr schreef: ma 25 maart 2019, 11:53 Dus gaat een pakweg Orbea Oiz mij zoveel beter helpen klimmen dat dat een Orbea Occam mij gaat laten dalen?
Wat klimmen betreft: het veersysteem zelf maakt nauwelijks verschil. Wat het verschil maakt is de zithouding en het gewicht. Het enige dat echt helpt is meer kracht en conditie op doen. Of gewoon nog een versnelling lichter kiezen, zodat je minder inspanning levert en minder moe wordt met klimmen.

Wat dalen betreft: hier maakt het veersysteem alleen verschil als de ondergrond daarom vraagt. In Nederland is het antwoord dus: nee, met meer veerweg ben je niet sneller. Maar zeker ook niet langzamer. In bochten kun je nog meer over die wortel in de binnenbocht rijden omdat de vering die wel aan kan. En met springen hoef je nog minder op je landing te letten.

Dus als je er op die manier in staat, dan kun je net zo goed de versie met 150 mm pakken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

nog meer gewicht, nog meer pompen bij het trappen.. geen 150mm denk ik dan..?

Een lichtere fiets die wat strakker en minder geveert is klimt toch makkelijker of niet?

Ik blijf voorlopig dus bij m'n top 3! Hoewel die Merida waar Rob over twijfelt (ondanks dat het merk me niet aansprak) wel erg netjes is.. :D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een OIZ is natuurlijk een betere klimmer dan daler, daar was 'ie ook voor ontworpen.
En een Occam is een betere daler dan een OIZ, die ook gewoon goed klimt, als TR variant; en een die nog beter daalt dan klimt als 150mm variant...

Het is maar waar jij de nadruk op wil leggen. Voor onze vlotte makkelijke Hollandse rondjes en wat jij daar met je bike wilt doen is een pakweg 130mm trailbike meer en meer dan zat, en je kunt er ook lekker mee naar het buitenland.

Haat je klimmen, sla je die liever over, en pak je liever een lift, en gaat het echt alleen maar om de downhill... dan is die 150mm bike weer ideaal.
Helaas, liften hebben we niet in Nl, echte downhills die er een beetje toe doen ook niet. Dan ga je 150mm, en het zware frame waarin die 150mm verwerkt is, inclusief zware wielen, banden, de meer op afdalen afgestemde geo echt wel negatief merken als je moet klimmen.

Volgens mij is er dus niks mis met je top 3.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Mrr schreef: ma 25 maart 2019, 12:11 Ik blijf voorlopig dus bij m'n top 3! Hoewel die Merida waar Rob over twijfelt (ondanks dat het merk me niet aansprak) wel erg netjes is.. :D
Ja vooral hier zijn ze er wel lovend over https://www.velozine.nl/2018/07/22/meri ... -mm-extra/

En in dit (oud filmpje) filmpje van de One Twenty lijkt het alsof hij aardig wat aan kan. https://m.youtube.com/watch?v=0difRacNHvI

Ze zeggen dat hij voelt als meer dan dan 120mm zeg maar. Maar ik vraag me af of als het iets ruiger wordt als in het filmpje 130mm dan niet eens nodig is.
Ik vind “ruig” zo’n ruim begrip haha.
Plaats reactie