Weet je wat het met die filmpjes is?
- Je ziet altijd een bovengemiddeld goede rijder, die op zowat elke fiets stoere dingen kan laten zien. Danny MacAskill doet dingen op een starre fiets die ik met 1.000mm veerweg nog niet zou durven...
- Je hebt er geen idee van hoe vaak de rijder een stuk trail heeft moeten doen om de goede beelden te krijgen, misschien moest-ie wel twintig keer op en neer voordat de regisseur tevreden was.
- En misschien hebben ze ook wel drie fietsen gemold tijdens de opnamen, weet jij veel...
Kortom, het zegt mij heel erg weinig wat er op die filmpjes te zien is.
De enige manier om een beetje redelijk beeld te krijgen van het karakter van een bike is veel lezen, tests, reviews etc. En dan je gezonde verstand gebruiken en tussen de regels doorlezen. Bijna alles wat op internet (en in bladen...) gereviewed wordt is gesponsord. Die fietsen krijgen ze te leen voor een test. Je denkt toch niet dat Canyon (of wie dan ook) nog fietsen voor een test uitleent aan een blad/website die twee keer een fiets van hun negatief heeft getest?
Nu is het ook zo dat echt slechte fietsen vrijwel niet meer voorkomen (bij gerenommeerde merken). Het gaat vooral om karakterverschillen, ligt de nadruk qua rijgevoel meer op afdalen, op klimmen, is het een superstabiele tank of juist een lichtvoetige speelfiets...
En dan is het een niet beter dan het ander, belangrijk is dat (het karakter van) een fiets past bij wat jij zoekt.
Neuron, Spectral, Fuel EX, Occam, Habit of Stumpjumper?
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
True true.
Martyn Ashton vertelde in een GMBN filmpje dat Danny Mac 4 dagen nodig heeft gehad om de stro-baal scene in "Wee Day Out" op te nemen. Dat is echt een paar seconden beeldmateriaal. Hij had het over 400 (beetje overdreven misschien?) pogingen. Go figure.
MERCI!aurelius schreef: ↑ma 25 maart 2019, 12:48 Het is maar waar jij de nadruk op wil leggen. Voor onze vlotte makkelijke Hollandse rondjes en wat jij daar met je bike wilt doen is een pakweg 130mm trailbike meer en meer dan zat, en je kunt er ook lekker mee naar het buitenland.
Dan ga je 150mm, en het zware frame waarin die 150mm verwerkt is, inclusief zware wielen, banden, de meer op afdalen afgestemde geo echt wel negatief merken als je moet klimmen.
Volgens mij is er dus niks mis met je top 3.
En als het dan uitkomt dat ik puur op prijs moet gaan kijken gaat het richting Canyon, ik twijfel dan vooral tussen de CF8 en 9..
Carbon op een trail fully.. val daar eens goed mee? en langs de andere kant, de 9.0 is de enige 2x11.. wat wel meer verzettenkeuze geeft
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- Rob91
- All rounder
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
- Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62
Toen ik de Canyon 9.0 zag, zag ik dus ook die 2x11 wat ik eigenlijk niet wilde ivm onderhoud en iets wat onderweg weer kapot kan gaan. Van de andere kant wel iets meer bereik en verzet keuze inderdaad.
Een Mountainbike kopen, wat een keuze stress
(Behalve als je er 2 koopt natuurlijk, misschien zelfs dan nog)
@TenZNL Wow dat ik dus inderdaad ook echt niet verwacht. Wat een verschil!
Laatst gewijzigd door Rob91 op di 2 april 2019, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier een 2019 stumpjumper expert (150mm). Doet alles beter dan de Camber die ik had (110mm) en die was al goed. Het extra gewicht en veerweg beperkt niet maar heeft wel voordelen. Ook de 130mm stumpjumper getest en geen idee waarom die geproduceerd is. Naar mijn mening geen voordelen tov de 150mm versie.
Moraal van het verhaal, meer veerweg en gewicht zijn niet per definitie beter of slechter. Dus ga testen en schrijf de trailbikes niet te snel af.
Moraal van het verhaal, meer veerweg en gewicht zijn niet per definitie beter of slechter. Dus ga testen en schrijf de trailbikes niet te snel af.
Waar test je zoiets he? Canyons al nergens, Orbeas in mijn maat ook niet en trek net hetzelfde. (XL btw) Want het is inderdaad bijna bizar van enkele 1000jes uit te geven aan een fiets die ik nog niet van dichtbij gezien heb laat staan gereden..
Aan de andere kant, ik heb gisteren m'n MTB positiebepaling (bikefit) laten doen en daar eens een uur goed kunnen doorpraten met iemand die er écht veel vanaf weet.. En ik moet toegeven dat beter klimmen het fietsen leuker zou maken en dat ik zo'n knappe trail fiets niet tot z'n recht kan laten komen. Zoals aurelius het terecht opmerkte "je gaat met alles als een malle naar beneden" Ik zat nog ergens tussen CC en Trail lijkt me, en dat bestaat!!!
https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/mou ... -m10-tr-19
Tis alleen onbetaalbaar
Aan de andere kant, ik heb gisteren m'n MTB positiebepaling (bikefit) laten doen en daar eens een uur goed kunnen doorpraten met iemand die er écht veel vanaf weet.. En ik moet toegeven dat beter klimmen het fietsen leuker zou maken en dat ik zo'n knappe trail fiets niet tot z'n recht kan laten komen. Zoals aurelius het terecht opmerkte "je gaat met alles als een malle naar beneden" Ik zat nog ergens tussen CC en Trail lijkt me, en dat bestaat!!!
https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/mou ... -m10-tr-19
Tis alleen onbetaalbaar
Toch even reageren. Ik ben de laatste maanden redelijk wat op pad geweest op een tweetal fietsen, namelijk een XC hardtail (Cube Reaction GTC One, 11.9kg), en een trailfully (Propain Hugene, 12.9kg, zie viewtopic.php?f=14&t=140312). De eerste heeft 100mm veerweg, de fully 140mm voor en 130mm achter.
Beide fietsen hebben al redelijk wat rondjes Rhenen, Amerongen en Ede erop zitten, en qua tijden ga ik harder op de fully. Dit zit 'm vooral in afdalingen en bochtige stukken (zoals bij Ede, Zeist, HV, etc.). Klimmen gaat voor mijn gevoel makkelijker op de hardtail, maar Strava laat geen duidelijke verschillen in tijd zien. De afdalingen gaan wel duidelijk sneller op de fully.
Voor mij is klimmen dus vooral conditie, en afdalen meer gelinkt aan de fiets. Daarnaast heeft de fully het grote voordeel dat ie heel veel robuuster aanvoelt en je zonder zorgen van alles af springt.
Mocht je trouwens in de buurt van Ede komen dan zou je wel eens een stukje op de Hugene (XL, ik ben 1.97m) kunnen proefrijden om te ervaren hoe dat nou is.
Beide fietsen hebben al redelijk wat rondjes Rhenen, Amerongen en Ede erop zitten, en qua tijden ga ik harder op de fully. Dit zit 'm vooral in afdalingen en bochtige stukken (zoals bij Ede, Zeist, HV, etc.). Klimmen gaat voor mijn gevoel makkelijker op de hardtail, maar Strava laat geen duidelijke verschillen in tijd zien. De afdalingen gaan wel duidelijk sneller op de fully.
Voor mij is klimmen dus vooral conditie, en afdalen meer gelinkt aan de fiets. Daarnaast heeft de fully het grote voordeel dat ie heel veel robuuster aanvoelt en je zonder zorgen van alles af springt.
Mocht je trouwens in de buurt van Ede komen dan zou je wel eens een stukje op de Hugene (XL, ik ben 1.97m) kunnen proefrijden om te ervaren hoe dat nou is.
Ride on
viewtopic.php?f=14&t=140312
viewtopic.php?f=14&t=140312
Inderdaad, dat is ook wat ik bedoelde. Een trail bike klimt echt niet veel slechter door 2cm meer veerweg en een kilo meer. Mbt Specialized testen, check de Specialized website voor “test de best”. Veel modellen uitvoeringen en maten.spiked schreef: ↑do 28 maart 2019, 18:21 Toch even reageren. Ik ben de laatste maanden redelijk wat op pad geweest op een tweetal fietsen, namelijk een XC hardtail (Cube Reaction GTC One, 11.9kg), en een trailfully (Propain Hugene, 12.9kg, zie viewtopic.php?f=14&t=140312). De eerste heeft 100mm veerweg, de fully 140mm voor en 130mm achter.
Beide fietsen hebben al redelijk wat rondjes Rhenen, Amerongen en Ede erop zitten, en qua tijden ga ik harder op de fully. Dit zit 'm vooral in afdalingen en bochtige stukken (zoals bij Ede, Zeist, HV, etc.). Klimmen gaat voor mijn gevoel makkelijker op de hardtail, maar Strava laat geen duidelijke verschillen in tijd zien. De afdalingen gaan wel duidelijk sneller op de fully.
Voor mij is klimmen dus vooral conditie, en afdalen meer gelinkt aan de fiets. Daarnaast heeft de fully het grote voordeel dat ie heel veel robuuster aanvoelt en je zonder zorgen van alles af springt.
Mocht je trouwens in de buurt van Ede komen dan zou je wel eens een stukje op de Hugene (XL, ik ben 1.97m) kunnen proefrijden om te ervaren hoe dat nou is.
https://www.specialized.com/be/nl/test-the-best
- Rob91
- All rounder
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
- Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62
Mrr schreef: ↑do 28 maart 2019, 17:34 Waar test je zoiets he? Canyons al nergens, Orbeas in mijn maat ook niet en trek net hetzelfde. (XL btw) Want het is inderdaad bijna bizar van enkele 1000jes uit te geven aan een fiets die ik nog niet van dichtbij gezien heb laat staan gereden..
Aan de andere kant, ik heb gisteren m'n MTB positiebepaling (bikefit) laten doen en daar eens een uur goed kunnen doorpraten met iemand die er écht veel vanaf weet.. En ik moet toegeven dat beter klimmen het fietsen leuker zou maken en dat ik zo'n knappe trail fiets niet tot z'n recht kan laten komen. Zoals aurelius het terecht opmerkte "je gaat met alles als een malle naar beneden" Ik zat nog ergens tussen CC en Trail lijkt me, en dat bestaat!!!
https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/mou ... -m10-tr-19
Tis alleen onbetaalbaar
Ik zit daar qua Canyon ook mee idd. Je kunt in principe wel Merida’s goed testen via hun officiële shop waar ze (tegen betaling, behalve als je hem daarna koopt) meteen voor je klaar staan met een Ticket to ride.Mrr schreef: ↑do 28 maart 2019, 17:34 Waar test je zoiets he? Canyons al nergens, Orbeas in mijn maat ook niet en trek net hetzelfde. (XL btw) Want het is inderdaad bijna bizar van enkele 1000jes uit te geven aan een fiets die ik nog niet van dichtbij gezien heb laat staan gereden..
Aan de andere kant, ik heb gisteren m'n MTB positiebepaling (bikefit) laten doen en daar eens een uur goed kunnen doorpraten met iemand die er écht veel vanaf weet.. En ik moet toegeven dat beter klimmen het fietsen leuker zou maken en dat ik zo'n knappe trail fiets niet tot z'n recht kan laten komen. Zoals aurelius het terecht opmerkte "je gaat met alles als een malle naar beneden" Ik zat nog ergens tussen CC en Trail lijkt me, en dat bestaat!!!
https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/mou ... -m10-tr-19
Tis alleen onbetaalbaar
Al is het maar (ze hebben ze sws daar staan) om het verschil te voelen tussen de veringen.
Je zou (wat ik miss wil doen) dan een bv one Twenty 130mm/120mm eens kunnen aanvoelen en One Forty 150mm140mm. Of zelfs de One sixty maar in dat vijvertje vissen wij niet.
Zoals iemand in mijn topic zou je idd ook eens kunnen kijken naar testdagen
Nou over dat met alles naar beneden kunnen, ik volg BKXC en gisteren waren ze ergens, op best ruig terrein aan het afdalen en toen bleek dat er een kerel mee reed met een fiets van 200$ met race stuur zonder achtervering (volgens mij nog wel voor vering) en die denderde gewoon mee. Best geinig om te zien, heb hiero onder het linkje.
https://youtu.be/3bGnZNmbW3Y
Op een gegeven moment rijd hij voorop en kan hij wel naar beneden komen maar de fully’s gingen wel veel sneller en comfortabeler dat zie je dan ook wel want die “gravel fiets” schoot vaak te kort.
Op moment twijfel ik nog tussen de 130mm/130mm (daar zie ik bij Canyon echt een mooie, maar wel redelijk boven mijn budget “Yolo”) of de Mooie op safe gespeelde 150mm/140mm merida.
Die Orbea die je laat zien lijkt me wel een echte XC volgens mij!
En ik kijk ook naar gewicht maar daar lees ik ook verschillende meningen over!
Waar heb je die bikefit laten doen?
Ps iets met de quote klopt niet.. maar kan dit ook niet veranderen.
Niet meteen en het is 2u rijden enkel, maar hartelijk bedankt voor het aanbod!! Echt cool dat je dat zou zien zitten!spiked schreef: ↑do 28 maart 2019, 18:21 Toch even reageren. Ik ben de laatste maanden redelijk wat op pad geweest op een tweetal fietsen, namelijk een XC hardtail (Cube Reaction GTC One, 11.9kg), en een trailfully (Propain Hugene, 12.9kg, zie viewtopic.php?f=14&t=140312). De eerste heeft 100mm veerweg, de fully 140mm voor en 130mm achter.
Beide fietsen hebben al redelijk wat rondjes Rhenen, Amerongen en Ede erop zitten, en qua tijden ga ik harder op de fully. Dit zit 'm vooral in afdalingen en bochtige stukken (zoals bij Ede, Zeist, HV, etc.). Klimmen gaat voor mijn gevoel makkelijker op de hardtail, maar Strava laat geen duidelijke verschillen in tijd zien. De afdalingen gaan wel duidelijk sneller op de fully.
Voor mij is klimmen dus vooral conditie, en afdalen meer gelinkt aan de fiets. Daarnaast heeft de fully het grote voordeel dat ie heel veel robuuster aanvoelt en je zonder zorgen van alles af springt.
Mocht je trouwens in de buurt van Ede komen dan zou je wel eens een stukje op de Hugene (XL, ik ben 1.97m) kunnen proefrijden om te ervaren hoe dat nou is.
Interessant dat je niet trager omhoog gaat, ik hoor veel tegenovergestelde verhalen. Van mannen die met meer veerweg en meer kilo's op de fiets hun vaste bikemakkers moeten lossen op de klim..
De Orbea die ik laat zien is idd een XC maar in trail versie, google em maar: Orbea Oiz TR. Bijzonder ding! Lijkt mij dat jij nog meer richting all-mountain/enduro gaat en dan is een Neuron volgens mij een prima keuze!
Bikefit laten doen bij athletefitting in Aalst, waanzinnig hoe goed m'n oude Scott nu zit Maar ik wil nog steeds een 29 fully met trail capaciteiten
- Rob91
- All rounder
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
- Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62
Ligt er ook aan met wie je gaat biken natuurlijk, ik ben meer van het lekker rijden voor de fun en bij dieren of een mooi uitzicht ff stoppen. Met mijn vader is dat meetstal, wij houden van het gewoon lekker avonturieren!Mrr schreef: ↑vr 29 maart 2019, 17:18Niet meteen en het is 2u rijden enkel, maar hartelijk bedankt voor het aanbod!! Echt cool dat je dat zou zien zitten!spiked schreef: ↑do 28 maart 2019, 18:21 Toch even reageren. Ik ben de laatste maanden redelijk wat op pad geweest op een tweetal fietsen, namelijk een XC hardtail (Cube Reaction GTC One, 11.9kg), en een trailfully (Propain Hugene, 12.9kg, zie viewtopic.php?f=14&t=140312). De eerste heeft 100mm veerweg, de fully 140mm voor en 130mm achter.
Beide fietsen hebben al redelijk wat rondjes Rhenen, Amerongen en Ede erop zitten, en qua tijden ga ik harder op de fully. Dit zit 'm vooral in afdalingen en bochtige stukken (zoals bij Ede, Zeist, HV, etc.). Klimmen gaat voor mijn gevoel makkelijker op de hardtail, maar Strava laat geen duidelijke verschillen in tijd zien. De afdalingen gaan wel duidelijk sneller op de fully.
Voor mij is klimmen dus vooral conditie, en afdalen meer gelinkt aan de fiets. Daarnaast heeft de fully het grote voordeel dat ie heel veel robuuster aanvoelt en je zonder zorgen van alles af springt.
Mocht je trouwens in de buurt van Ede komen dan zou je wel eens een stukje op de Hugene (XL, ik ben 1.97m) kunnen proefrijden om te ervaren hoe dat nou is.
Interessant dat je niet trager omhoog gaat, ik hoor veel tegenovergestelde verhalen. Van mannen die met meer veerweg en meer kilo's op de fiets hun vaste bikemakkers moeten lossen op de klim..
De Orbea die ik laat zien is idd een XC maar in trail versie, google em maar: Orbea Oiz TR. Bijzonder ding! Lijkt mij dat jij nog meer richting all-mountain/enduro gaat en dan is een Neuron volgens mij een prima keuze!
Bikefit laten doen bij athletefitting in Aalst, waanzinnig hoe goed m'n oude Scott nu zit Maar ik wil nog steeds een 29 fully met trail capaciteiten
Ik had idd je Orbea ff bekeken (mooi ding gewoon hoor!)
Zijn Fully zit eig precies tussen mijn One Twenty, Neuron, en One Forty in!
Alleen is hij wat lichter dan de One Forty.
Ik zag een review over de Neuron, waarin werd gezegd dat de achtervering niet zo plush is en veelal butst op stenen enzo. Dat kan natuurlijk aan hem liggen en de afstelling (al zei die dat hij er alles aan had gedaan). Het is wat jij ook al zei jammer dat ze moeilijk te testen zijn. Was handig als ze in Nederland gewoon een shop hadden haha. Van de andere kant kun je hem “weigeren” binnen 30 dagen als hij niet bevalt.
Dat lossen op een klim is afhankelijk van een aantal dingen. Reken voor de grap maar eens uit wat een extra kilo aan gewicht je kost in snelheid. Stel, je trapt 300W op een 7% helling met een gewicht van 83kg + 12kg fiets, dan rij je 12.9 km/h tov 12.8 met een 13kg fiets (via http://bikecalculator.com/). Dat scheelt dus bijna niks (je moet 3W meer trappen).
Dan heb je de achtervering, die energie kan opzuigen die bij een hardtail gebruikt wordt voor acceleratie. Nu is de Hugene erg rustig en stabiel tijdens het trappen, dus veel verlies van energie is daar niet. Andere fietsen hebben soms een lock-out op het stuur zitten om deze vorm van energieverlies te verminderen.
Wat echt heel veel verschil kan maken zijn de banden. De Hans Dampf (softs) die op de Hugene komen hebben heel veel grip, en daardoor ook heel veel rolweerstand. Perfect voor steile en natte afdalingen vol stenen en wortels, maar dodelijk voor klimmen. Het verschil in rolweerstand tussen dit soort trail/enduro banden en een setje XC-banden kan zomaar tientallen watts zijn. Dat gaat gegarandeerd impact hebben op je klimsnelheid. Beeldend voorbeeld: Met de Hans Dampf banden voelt elke klim alsof je door een laag modder fiets die je tegenwerkt.
Ik denk dus dat een trailfully niet heel veel langzamer hoeft te zijn tijdens een klim vergeleken met een XC hardtail, mits je niet teveel energie verliest door de achtervering en je er eenzelfde soort band onder zet. Laat je de meegeleverde banden erop zitten, dan zal een trailfully in de meeste gevallen wel significant langzamer klimmen.
Dan heb je de achtervering, die energie kan opzuigen die bij een hardtail gebruikt wordt voor acceleratie. Nu is de Hugene erg rustig en stabiel tijdens het trappen, dus veel verlies van energie is daar niet. Andere fietsen hebben soms een lock-out op het stuur zitten om deze vorm van energieverlies te verminderen.
Wat echt heel veel verschil kan maken zijn de banden. De Hans Dampf (softs) die op de Hugene komen hebben heel veel grip, en daardoor ook heel veel rolweerstand. Perfect voor steile en natte afdalingen vol stenen en wortels, maar dodelijk voor klimmen. Het verschil in rolweerstand tussen dit soort trail/enduro banden en een setje XC-banden kan zomaar tientallen watts zijn. Dat gaat gegarandeerd impact hebben op je klimsnelheid. Beeldend voorbeeld: Met de Hans Dampf banden voelt elke klim alsof je door een laag modder fiets die je tegenwerkt.
Ik denk dus dat een trailfully niet heel veel langzamer hoeft te zijn tijdens een klim vergeleken met een XC hardtail, mits je niet teveel energie verliest door de achtervering en je er eenzelfde soort band onder zet. Laat je de meegeleverde banden erop zitten, dan zal een trailfully in de meeste gevallen wel significant langzamer klimmen.
Ride on
viewtopic.php?f=14&t=140312
viewtopic.php?f=14&t=140312
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 370
- Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
- Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth
Een soortgelijke ervaring, door de banden aan te passen aan de ondergrond krijg je een heel andere fiets.
Ik heb op mijn Neuron CF9.0 de standaard banden met tanktractie vervangen door de Racing Ray en Racing Ralph.
Op de UHR een wereld van verschil wat betreft snelheid en acceleratie.
Het voelt ook veel lichtvoetiger, wendbaarder.
De bandencombi geeft voldoende grip en vertrouwen bij het strakke bochtenwerk.
De Forekasters ga ik van de zomer gebruiken in het ruige terrein van Saalbach H.
Ik heb op mijn Neuron CF9.0 de standaard banden met tanktractie vervangen door de Racing Ray en Racing Ralph.
Op de UHR een wereld van verschil wat betreft snelheid en acceleratie.
Het voelt ook veel lichtvoetiger, wendbaarder.
De bandencombi geeft voldoende grip en vertrouwen bij het strakke bochtenwerk.
De Forekasters ga ik van de zomer gebruiken in het ruige terrein van Saalbach H.
- Rob91
- All rounder
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
- Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62
Hoe bevalt je achtervering? Is hij lekker plush dat hij op ruig terrein de ondergrond lekker opvangt? Of krijg je veel feedback en moet je hard werken hem onder controle te houden?futura schreef: ↑vr 29 maart 2019, 18:59 Een soortgelijke ervaring, door de banden aan te passen aan de ondergrond krijg je een heel andere fiets.
Ik heb op mijn Neuron CF9.0 de standaard banden met tanktractie vervangen door de Racing Ray en Racing Ralph.
Op de UHR een wereld van verschil wat betreft snelheid en acceleratie.
Het voelt ook veel lichtvoetiger, wendbaarder.
De bandencombi geeft voldoende grip en vertrouwen bij het strakke bochtenwerk.
De Forekasters ga ik van de zomer gebruiken in het ruige terrein van Saalbach H.