Laagste versnelling schiet door

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
bvdschelde
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 21 maart 2019, 09:18

hallo allemaal,

ik heb een probleem dat sommige versnellingen doorschieten.

als ik op mijn middelste tandwiel zit voor, en op de laagste 3 achter schiet mijn ketting? door. ik heb al wat geprobeert op te zoeken maar kan niet veel nuttigs vinden waardoor ik dit probleem kan oplossen. weet iemand mischien hoe ik dit kan maken?
ik heb hier al een tijdje last van maar vond het niet zo groot probleem omdat ik niet veel fietste, maar zondag ga ik mee met een tour van 40km dus wil dit graag maken

alvast bedankt
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Doe eens foto's maken en hier plaatsen voordat we met zijn allen gaan raden? En geef wat meer info over de fiets, de leeftijd, de staat, hoeveel versnellingen, onderhoud etc.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
bvdschelde
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 21 maart 2019, 09:18

suravida schreef: do 21 maart 2019, 09:35 Doe eens foto's maken en hier plaatsen voordat we met zijn allen gaan raden? En geef wat meer info over de fiets, de leeftijd, de staat, hoeveel versnellingen, onderhoud etc.
oke, ben op dit moment niet thuis maar zal het zo snel mogelijk toevoegen
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

2 mogelijke oorzaken:

1. Versleten ketting / cassette. Dit lijkt me de meest waarschijnlijke oorzaak, maar dat is moeilijk oordelen zonder verdere info.
2. Er is iets met de afstelling van de derailleur of je pad is krom. Dan gaat hij zelf schakelen wat voelt als overslaan.

Eerst is het handig om te weten wat de staat van het spul is, dus zoals suravida zegt, hoe oud is het spul? En eventueel een foto.

Wat je daarnaast alvast kunt bekijken is of de ketting alleen overslaat op het kransje waar hij op ligt, of dat hij eigenlijk steeds wil overspringen van het ene naar het andere kransje.
Als hij overslaat is het 9 van de 10 keer normale slijtage en is het tijd om je ketting en cassette te vervangen.
Als hij overspringt is het de 2e oorzaak en als hij dat alleen doet in de uiterste 3 verzetten, dan is waarschijnlijk je padje krom.

Er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn, maar begin met wat Suravida zegt.
Plaats reactie