Weer een frame stuk, nu maar staal?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dit klinkt wel als een goed argument voor een Surly ja! Die zijn toch even iets meer op bagage gebouwd.
Waar woke is, is vuur
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Nu is het niet zo dat ik vaak, veel & ver kinderen achter mijn fiets hang. Af en toe mag mijn dochter mee voor een rondje Cadettenkamp. Als ze meer dan 50 kilometer per jaar mee mag, is het bijzonder. Daarbij duurt het niet lang meer voor ze zelf gaat trappen (als ze het net zo leuk vindt als de oudste).

Op fiets.nl las ik over 80,- voor een las (bij Bakker framebouw). Nu is elke reparatie anders, natuurlijk.

Dat betekent dat ik nu mijn fiets ook bouw voor wat ik er over twee jaar nog uitsluitend mee doe: puur & enthousiast mountainbiken op de Nederlandse singeltracks, Ardennen en op de paden van welk vakantieland ik dan ook tref. En routes uitzetten voor GPS-activiteiten, maar daarbij maakt het materiaal niet uit. Dikke banden zijn dan genoeg. Als ik € 700 er tegen een frame aan ga gooien, vrees ik dat over twee jaar baal van die kilo die ik nu niet heb uitgespaard.
De keuze valt me nu wat zwaarder dan 250,- voor een matzwart drossiger-frame waarvan je weet dat je ieder moment een nieuwe kunt kopen (of een frame voor de helft met Cube-stickers erop).

Nu weet ik dat ik mezelf een beetje naar titanium toe aan het redeneren ben. Daar zit ook een stukje emotie achter. De KM is erg mooi, maar de wetenschap dat ik voor hetzelfde geld iets in de schuur heb staan waar ik over twee jaar nog steeds f*ck yeah! roep als ik mijn schuur inloop... Wat ik ook mooi vind is het gebrek aan decals (bijzaak, weet ik). Vond ik ook leuk aan mijn Drossiger, een ontwerp wordt daarmee m.i. pretentie- en tijdlozer.

edit om toe te voegen: sowieso zit de *knak* me tussen de oren. Nu ik twee keer dat geluid van brekend aluminium heb gehoord bij lage belasting speelt het zich ook af iedere keer dat ik van de drop bij Dorst afga of een stukje lucht pak op de UHR. "Als dat brosse blik onder me bij neerkomen dat maar niet doet...".
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goedkoop titanium heeft zich de laatste jaren wel bewezen als een onbetrouwbaar materiaal... . Het is niet per definitie dat titanium goed is. Pas als je 'normale' prijzen voor titanium betaalt, dan kun je ook de 'wonder-eigenschappen' van het materiaal verwachten... .


Voorbeelden:
-roestende Radon titanium frames: vervuild titanium
-brekende Van Nicholas titanium frames: slecht ontwerp
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Titanium moet je lassen in een afgesloten bak met Argon gas, dat maakt het zo duur.
Ik heb een scheur gehad in een Ti frame en bij diverse bedrijven een prijsopgave gevraagd, en kwam nergens onder de 250,-
Dus hoe Bakker dat wel voor elkaar krijgt weet ik niet.
Maar ja, of je je keuze daar vanaf moet laten hangen? Ik heb nu weer een Ti frame, ik ga er vanuit dat die zich goed houdt.
Als je gevoel naar Ti uit gaat moet je er gewoon voor gaan, Titus heeft behoorlijk wat ervaring met Ti bakken.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Lars TB schreef: do 21 februari 2019, 14:57 Goedkoop titanium heeft zich de laatste jaren wel bewezen als een onbetrouwbaar materiaal... . Het is niet per definitie dat titanium goed is. Pas als je 'normale' prijzen voor titanium betaalt, dan kun je ook de 'wonder-eigenschappen' van het materiaal verwachten... .

Voorbeelden:
-roestende Radon titanium frames: vervuild titanium
-brekende Van Nicholas titanium frames: slecht ontwerp
Dat voorzichtigheid geboden is, is me duidelijk. Als het te mooi is om waar te zijn is het doorgaans gewoon niet waar.

Volgens mij is dit titus frame niet per se goedkoop titanium, maar titanium waar ze 'vanaf moeten' omdat het een aflopend model is. Welke idioot koopt er nu nog een duur frame met 135mm achter? (sprak de idioot). In oudere topics elders lees ik over een koopje van 800 pond in de tijd dat de pond beduidend sterker stond dan nu. Zou het 'goedkoop titanium zijn' dan zouden er toch wel klachten over te vinden zijn onderhand.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

WelkomBuiten schreef: do 21 februari 2019, 15:50
Lars TB schreef: do 21 februari 2019, 14:57 Goedkoop titanium heeft zich de laatste jaren wel bewezen als een onbetrouwbaar materiaal... . Het is niet per definitie dat titanium goed is. Pas als je 'normale' prijzen voor titanium betaalt, dan kun je ook de 'wonder-eigenschappen' van het materiaal verwachten... .

Voorbeelden:
-roestende Radon titanium frames: vervuild titanium
-brekende Van Nicholas titanium frames: slecht ontwerp
Dat voorzichtigheid geboden is, is me duidelijk. Als het te mooi is om waar te zijn is het doorgaans gewoon niet waar.

Volgens mij is dit titus frame niet per se goedkoop titanium, maar titanium waar ze 'vanaf moeten' omdat het een aflopend model is. Welke idioot koopt er nu nog een duur frame met 135mm achter? (sprak de idioot). Dat doet Surley dan toch slimmer met een zo veelzijdig mogelijke achterkant. In oudere topics elders lees ik over een koopje van 800 pond in de tijd dat de pond beduidend sterker stond dan nu. Zou het 'goedkoop titanium zijn' dan zouden er toch wel klachten over te vinden zijn onderhand.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

WelkomBuiten schreef: do 21 februari 2019, 15:50
Lars TB schreef: do 21 februari 2019, 14:57 Goedkoop titanium heeft zich de laatste jaren wel bewezen als een onbetrouwbaar materiaal... . Het is niet per definitie dat titanium goed is. Pas als je 'normale' prijzen voor titanium betaalt, dan kun je ook de 'wonder-eigenschappen' van het materiaal verwachten... .

Voorbeelden:
-roestende Radon titanium frames: vervuild titanium
-brekende Van Nicholas titanium frames: slecht ontwerp
Dat voorzichtigheid geboden is, is me duidelijk. Als het te mooi is om waar te zijn is het doorgaans gewoon niet waar.

Volgens mij is dit titus frame niet per se goedkoop titanium, maar titanium waar ze 'vanaf moeten' omdat het een aflopend model is. Welke idioot koopt er nu nog een duur frame met 135mm achter? (sprak de idioot). In oudere topics elders lees ik over een koopje van 800 pond in de tijd dat de pond beduidend sterker stond dan nu. Zou het 'goedkoop titanium zijn' dan zouden er toch wel klachten over te vinden zijn onderhand.
Dat laatste is zeker waar.

Maar ook €1.000,- is nog niet duur voor titanium, dus het blijft een goedkoop frame. Maar genoeg andere frames van die prijs blijven wel prima heel. Dus in combinatie met dat je dus geen negatieve reviews kunt vinden zou je het prima kunnen gokken!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik snap je interesse voor dat titanium frame, stond ook op mijn lijstje.

Ik ben voor Surly KM gegaan omdat:
De bandenbreedte achter een stuk ruimer is
Er zowel QR, 142 en 148 boost in past (als je tzt andere wielen wilt)
Er ook een starre vork bij zit, leuk als je nog eens wilt bikepacken, baggerfiets wil hebben of star wil singlespeeden
Surly bewezen ERG goed rijdende bikes maakt.
Surly's vrijwel zeker heel blijven.

NB ik heb wel een titanium OnOne Pickenflick gravel/crosser gekocht, maar daarvan zijn erg goede tests beschikbaar en die wordt minder grof gebruikt als een mtb.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 21 februari 2019, 19:06 Ik snap je interesse voor dat titanium frame, stond ook op mijn lijstje.

Ik ben voor Surly KM gegaan omdat:
De bandenbreedte achter een stuk ruimer is
Er zowel QR, 142 en 148 boost in past (als je tzt andere wielen wilt)
Er ook een starre vork bij zit, leuk als je nog eens wilt bikepacken, baggerfiets wil hebben of star wil singlespeeden
Surly bewezen ERG goed rijdende bikes maakt.
Surly's vrijwel zeker heel blijven.

NB ik heb wel een titanium OnOne Pickenflick gravel/crosser gekocht, maar daarvan zijn erg goede tests beschikbaar en die wordt minder grof gebruikt als een mtb.
Dat zijn hele legitieme redenen. Ik twijfel ook absoluut niet aan de kwaliteit van de KM (geloof er eerder heilig in), het is ook zeker de veiligste keuze. 2.3 gaat in de fireline lukken met een enkel voorblad, dikker is ook gedaan met 27.5 wielen. Al moet ik zeggen dat ik nooit tekort ben gekomen op 2.25.

De ti fireline evo is besteld. Dank aan degenen die me hiervoor hebben proberen te behoeden, maar het mocht niet baten. Als ik erop terugkom, kom ik hier persoonlijk zeggen dat ik een l*l ben. :D

Ik maak een SYS als hij binnen en opgebouwd is.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Goed gedaan, op emotie kiezen mag best.
Doe ik zelf bij voorkeur ook... ;-)

Maak er iets moois van! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

WelkomBuiten schreef: do 21 februari 2019, 21:00
MonkeyRider schreef: do 21 februari 2019, 19:06 Ik snap je interesse voor dat titanium frame, stond ook op mijn lijstje.

Ik ben voor Surly KM gegaan omdat:
De bandenbreedte achter een stuk ruimer is
Er zowel QR, 142 en 148 boost in past (als je tzt andere wielen wilt)
Er ook een starre vork bij zit, leuk als je nog eens wilt bikepacken, baggerfiets wil hebben of star wil singlespeeden
Surly bewezen ERG goed rijdende bikes maakt.
Surly's vrijwel zeker heel blijven.

NB ik heb wel een titanium OnOne Pickenflick gravel/crosser gekocht, maar daarvan zijn erg goede tests beschikbaar en die wordt minder grof gebruikt als een mtb.
Dat zijn hele legitieme redenen. Ik twijfel ook absoluut niet aan de kwaliteit van de KM (geloof er eerder heilig in), het is ook zeker de veiligste keuze. 2.3 gaat in de fireline lukken met een enkel voorblad, dikker is ook gedaan met 27.5 wielen. Al moet ik zeggen dat ik nooit tekort ben gekomen op 2.25.

De ti fireline evo is besteld. Dank aan degenen die me hiervoor hebben proberen te behoeden, maar het mocht niet baten. Als ik erop terugkom, kom ik hier persoonlijk zeggen dat ik een l*l ben. :D

Ik maak een SYS als hij binnen en opgebouwd is.
:lol: ... :-q :-q
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ach, je hebt er tenminste lang over nagedacht en je goed laten informeren. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Goede keuze om voor titanium te gaan...

Volgens mij geven bijna alle titanium frame bouwers wel levenslange garantie tegenwoordig en daarnaast oogt het gewoon heerlijk. Geen zorgen over krasjes in de lak of corossie :D
Just do Ti, or did i die?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Big Deef schreef: do 21 februari 2019, 21:43 Geen zorgen over ... corrosie
Euh...:
Lars TB schreef: do 21 februari 2019, 14:57 ... Het is niet per definitie dat titanium goed is. ...


Voorbeelden:
-roestende Radon titanium frames: vervuild titanium
...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Big Deef schreef: do 21 februari 2019, 21:43 Volgens mij geven bijna alle titanium frame bouwers wel levenslange garantie tegenwoordig
"All Planet X, On-One, Viner, Holdsworth, Titus and Selcof products carry a 2-year warranty as standard for the original owner." :wink:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie