Trail fully met 500+ reach

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Van proefrijden wordt een prijs niet anders
Bird Aeris 9 blurple
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

@Kapitein Iglo: Staal is een mooi materiaal (ik heb zelf erg kort een SingleBe hardtail gehad), echter voor full suspensions zie ik de voordelen niet. Het grote nadeel blijft, zoals Surivada zegt, het gewicht. Daarnaast vind ik de looks van de ranke stalen buizen minder bij grotere frames. Die Pace in jouw link ziet er overigens erg goed uit! Net als de Hope HB.130, maar daarvan is de geo nog niet bekend.

@Lars: Oké, het zou best passen, maar het is simpelweg niet nodig zo'n hoog frame te rijden. Met mijn huidige 500mm zitbuis gaat het ook prima, hierdoor lijkt het niet meteen op een dranghek (wat toch een risico is in deze maten). Wel vind ik dit de ondergrens, om het risico van framebreuk door een te ver uitstekende zadelpen uit te sluiten.

Op mijn voorgaande fietsen (Salsa Horsethief, Canyon Nerve, GF HiFi) heb ik nooit zo hard hoeven werken om de fiets de bocht om te krijgen. Maakt niet uit, ik wist dat dit een nadeel ging zijn van de Banshee. Zijn wielbasis en balhoofdhoek verraden dat dit geen singletrackverslinder is. Ondanks dat alles heb ik in al die tijd toch aardig wat XC-gebakjes tot wanhoop gedreven.

@Makkelijk: Hiermee heb ik al veel geëxperimenteerd, maar een een nog diepere drop t.o.v. mijn zadel is niet voor mij.

@Jamis: Ik had hem ook langs zien komen inderdaad. Echter, dan heb ik een fiets met hetzelfde inzetbereik als mijn Banshee. Als het nou een carbon Smuggler zou zijn.....

@Mud: Ik zal er eens over nadenken. Sowieso staat een aankoop niet voor de komende maanden gepland, dus ik heb nog even tijd om me hier verder in te verdiepen.
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Al gekeken naar de bird aeris 120? Is er in 120/120 en 130/140 veerweg combinatie. XL heeft 517 reach. Je kan hem zelf samenstellen betreft onderdelen en ook met de meest luxe zit je onder je budget. Zeer goede service en men denkt goed met je mee. Naast mij zijn er hier ook andere tevreden klanten.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

novaterra schreef: wo 20 februari 2019, 21:57 Van proefrijden wordt een prijs niet anders
Nee maar je krijgt meer inzicht in geometrie of inzet gebied :wink:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MTBRemco schreef: do 21 februari 2019, 11:44 Al gekeken naar de bird aeris 120? Is er in 120/120 en 130/140 veerweg combinatie. XL heeft 517 reach. Je kan hem zelf samenstellen betreft onderdelen en ook met de meest luxe zit je onder je budget. Zeer goede service en men denkt goed met je mee. Naast mij zijn er hier ook andere tevreden klanten.
Het is de eerste fiets waar ik aan had gedacht als hij geen 29'er zocht.
Waar woke is, is vuur
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

is er ook in 29", de AM9
Bird Aeris 9 blurple
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

novaterra schreef: do 21 februari 2019, 18:02 is er ook in 29", de AM9
Dat is 150mm, niet echt een tegenhanger van de 120...
Waar woke is, is vuur
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Makkelijk schreef: ma 25 februari 2019, 14:01
novaterra schreef: do 21 februari 2019, 18:02 is er ook in 29", de AM9
Dat is 150mm, niet echt een tegenhanger van de 120...
Dat is inderdaad de uitdaging, ik wil niet weer doorschieten naar een dikke AM, die heb ik nu al. het idee is dan ook om een stapje terug te doen qua veerweg en qua gewicht.
lennartb82
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 11:53

Als ik jou was zou ik de trek 23” wel eens proberen hoor (al is het maar om op te zitten). Ik ben 1.96 met een rottige ape index (korter bovenlijf dan benen) en zit als een vorst op de 21.5 terwijl deze (op de site van trek na) te klein zou moeten zijn. De framegarantie van trek schijnt ook goed te werken. 140mm vork (standaard op de plus) en je kijkt niet continu op je voorwiel.

De santa cruz algemeen voelde erg klein zonder de hele voorbouw aan te passen. Mijn zadelhoogte (85cm) is hiervan vaak de oorzaak.
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Nog bedankt iedereen. Helaas 2,5 week geleden hard ten val gekomen en hierbij mijn bovenbeen gebroken. Ik heb dus genoeg tijd om mij te verdiepen in een (eventuele) opvolger voor de Banshee.

De Tallboy is ondertussen afgevallen, vanwege de knik in de zitbuis kom ik met mijn zadelhoogte simpelweg teveel boven het achterwiel te zitten. Ga ik kijken naar fietsen met een steilere zitbuishoek én een reach van 500+ mm, dan kom ik nog maar op 2 frames uit. Namelijk de YT Jeffsy 2019 in XXL en de Guerilla Gravity Trail Pistol in size 4. De geo's van deze 2 fietsen komen erg overeen, enkel heeft de Jeffsy 1,5cm langere chainstays. Dit is met mijn lengte een belangrijk verschil. De reach van de GG is dan wel weer bijna 1cm langer (in de lange setup).

Voordelen Jeffsy:
- Veel waar voor mijn geld
- Goede geo, met langere chainstays voor de 2 grootste maten

Nadelen Jeffsy:
- Pressfit bb :evil:
- E13 spullen op sommige modellen (11 speed i.p.v. 12 speed)

Voordelen Trail Pistol:
- Boutique merk
- Eerlijk merk, geen windowdressing
- Mooie nieuwe carbontechnologie (als de beloftes waargemaakt kunnen worden)
- Wijziging geo door flip bij balhoofd

Nadelen Trail Pistol:
- Duur (zeker met importheffingen)
- Kortere chainstays
- Garantie verder van huis (geen dealer meer in de EU)

Keuzes keuzes........
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Dat moet een heftige klapper geweest zijn, succes ermee!

Transition Smuggler in Xl heeft ook een reach van 500mm. Veerweg 120mm achter, 140mm voor. Ideetje?

Ook in carbon verkrijgbaar, al is dat wel een kostbare aangelegenheid.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Pole?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nordin schreef: wo 27 maart 2019, 22:10 Nog bedankt iedereen. Helaas 2,5 week geleden hard ten val gekomen en hierbij mijn bovenbeen gebroken. Ik heb dus genoeg tijd om mij te verdiepen in een (eventuele) opvolger voor de Banshee.

De Tallboy is ondertussen afgevallen, vanwege de knik in de zitbuis kom ik met mijn zadelhoogte simpelweg teveel boven het achterwiel te zitten. Ga ik kijken naar fietsen met een steilere zitbuishoek én een reach van 500+ mm, dan kom ik nog maar op 2 frames uit. Namelijk de YT Jeffsy 2019 in XXL en de Guerilla Gravity Trail Pistol in size 4. De geo's van deze 2 fietsen komen erg overeen, enkel heeft de Jeffsy 1,5cm langere chainstays. Dit is met mijn lengte een belangrijk verschil. De reach van de GG is dan wel weer bijna 1cm langer (in de lange setup).

Voordelen Jeffsy:
- Veel waar voor mijn geld
- Goede geo, met langere chainstays voor de 2 grootste maten

Nadelen Jeffsy:
- Pressfit bb :evil:
- E13 spullen op sommige modellen (11 speed i.p.v. 12 speed)
Auw!

Sterkte :-q

Orange is hun lijn aan het opwaarderen en de nieuwe Alpine 6 en Five zijn net uit, nu ook in XXL. Is het enige probleem dat je bij beide 27,5" wielen krijgt... . Maar wel met een geometrie die overeen komt met die van de YT, dus in het geval van de Alpine 6 zelfs een langere achtervork dan de 29" Jeffsy. Misschien dat de Stage 6 en Stage 5 binnenkort ook de vernieuwde geometrie krijgen.

Over de Jeffsy. Die virtuele zitbuishoek is dusdanig steil, dat je je over de setback an het zadel weinig zorgen hoeft te maken, denk ik zo. En het draait uiteindelijk om de reach en moet je daar je zadel op positioneren. Het kan zijn dat het heel erg meevalt hoever je zadel naar voren geschoven moet worden.

11 speed zou ik niet heel rouwig om zijn, stukken goedkoper te vervangen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kom ik weer met m’n staal, maar een Cotic Flare MAX zou best een aardig eind aan je wensen tegemoet kunnen komen.

En natuurlijk beterschap! Gevallen met de fiets?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Kapitein Iglo schreef: do 28 maart 2019, 08:13 Kom ik weer met m’n staal, maar een Cotic Flare MAX zou best een aardig eind aan je wensen tegemoet kunnen komen.

En natuurlijk beterschap! Gevallen met de fiets?
Zeker een mooie optie, echter 2 á 3 graden slackere zithoek maakt veel verschil bij mijn lengte.

Inderdaad een flinke smakkerd gemaakt met de fiets. Bot wint het niet van beton, helaas. Waarschijnlijk zie ik morgen de Banshee weer voor het eerst, ik hoop dat deze niet teveel schade heeft. Bot groeit wel weer aan, aluminium niet :D
Plaats reactie