Hoi allemaal,
Op dit moment rijd ik op een Banshee Prime, een 29" AM/Enduro met 140/135mm veerweg. De ambitie was om hiermee enduro's te gaan rijden, door terugkerende blessures is het hier echter nooit van gekomen. En als ik heel eerlijk ben, zal dit ook niet meer gaan gebeuren. De Prime wordt nu dus hoofdzakelijk ingezet op de routes in Nederland, en af en toe een keer een tripje naar het buitenland. Nu is het inzetbereik van deze fiets erg groot, maar met mijn inzet kleven hier dan wel een paar nadelen aan. Zo is het gewicht een grote factor (14,5kg) en moet ik door de zithouding flink werken om druk op het voorwiel te houden in bochten.
Ik ben dus een rustig aan het rondkijken voor alternatieven. Echter, gezien mijn lengte van 2,03m ben ik op zoek naar een bike of frame met minimaal 500mm reach. Dit zal een carbon (vanwege het gewicht) trailbike moeten zijn met een veerweg van ongeveer 120mm. Met name de reach is een heikel punt, waardoor dit tot nu toe mijn shortlist is:
- Santa Cruz Tallboy: prijzig, maar goede garantie en gratis lagers.
- Guerilla Gravity Trail Pistol: ik ben er nog niet uit of ik het nieuwe frame mooi vind. Ook is het frame relatief zwaar.
Het budget ligt tussen € 4.500 en € 5.500, minder mag altijd.
Hebben jullie nog aanvullingen op mijn korte shortlist?
Trail fully met 500+ reach
Eigenlijk heb je met die Tallboy volgens mij al wel een redelijk goeie keus voorhanden.
En anders YT Jefsy 29 CF Pro? 140mm veerweg, maar niet heel zwaar en voor 3900 euro mooi afgemonteerd en 514mm reach.
En anders YT Jefsy 29 CF Pro? 140mm veerweg, maar niet heel zwaar en voor 3900 euro mooi afgemonteerd en 514mm reach.
Waar woke is, is vuur
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Inspiratie, alleen maar bikes met lange reach voor XL rijders:
https://forums.mtbr.com/clydesdales-tal ... 43334.html
https://forums.mtbr.com/clydesdales-tal ... 43334.html
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Nicolai mijn vriend , met https://www.nicolai-bicycles.com/ ben jij op je plaats. Kom gerust eens langs om mijn G16 te testen in XL. Dan zal je merken wat het doet die extra reach. De prijsstelling is prima met wat jij te besteden hebt. Dat gaat zeker lukken.
Dan is Nicolai misschien wel aluminium, maar wel passen. n uiteindelijk zal je merken dat het gewicht, door de geometrie misschien wel een ondergeschikt punt is van belang. Nu is de G16 wel overkill, maar een G13 is dan misschien wel een mooie optie.
Dan is Nicolai misschien wel aluminium, maar wel passen. n uiteindelijk zal je merken dat het gewicht, door de geometrie misschien wel een ondergeschikt punt is van belang. Nu is de G16 wel overkill, maar een G13 is dan misschien wel een mooie optie.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 589
- Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
- Mijn mountainbike: 29er only
Iedereen bedankt voor de reacties!
@Makkelijk: het probleem met de low en slack geometrie van tegenwoordig is dat sommige zitbuizen gewoon te kort worden. Zo ook die van de Jefsy. Mijn ondergrens is de 500mm van mijn Banshee, de Jefsy heeft 485mm. Dan wordt de hefboom van de zadelpen wel erg lang.
@Klitse: heb ik al wel naar gekeken. De stackhoogte is met 609mm serieus laag. Als ik dit op dezelfde hoogte wil krijgen als bij mijn banshee, dan ben ik van de reach ook weer wat kwijt (10mm ongeveer). Daarom valt deze dus af.
@Aurelius: Bedankt! In dat topic komen echter wel mensen voorbij met de vreemdste lichaamsverhoudingen die ik ken. Mijn lengte is wel een nadeel, maar het voordeel is dan weer dat bij mij alles wel in verhouding is Ik kan dus prima volstaan met normale maat frames.
@Mud Mate: wel naar gekeken, maar snel weer verder gekeken. Wat een geld voor een portie aluminium. Mooi verwerkt aluminium, dat wel, maar € 6000 als instapprijs? Daarnaast ben ik bang dat deze geometrie voor mijn inzetbereik weer een beetje over de top is.
@Novaterra: Precies, ik denk dat deze te lang wordt. Nu merk ik soms al dat ik mijn Banshee bijna niet de krapste bochten doorkrijg, alleen met behulp van mijn hele lichaam krijg ik hem er door.
@Massen: De 23" is inderdaad niet in carbon te krijgen, jammer. Daarnaast is een zitbuis van 56cm wel weer erg fors.
@Makkelijk: het probleem met de low en slack geometrie van tegenwoordig is dat sommige zitbuizen gewoon te kort worden. Zo ook die van de Jefsy. Mijn ondergrens is de 500mm van mijn Banshee, de Jefsy heeft 485mm. Dan wordt de hefboom van de zadelpen wel erg lang.
@Klitse: heb ik al wel naar gekeken. De stackhoogte is met 609mm serieus laag. Als ik dit op dezelfde hoogte wil krijgen als bij mijn banshee, dan ben ik van de reach ook weer wat kwijt (10mm ongeveer). Daarom valt deze dus af.
@Aurelius: Bedankt! In dat topic komen echter wel mensen voorbij met de vreemdste lichaamsverhoudingen die ik ken. Mijn lengte is wel een nadeel, maar het voordeel is dan weer dat bij mij alles wel in verhouding is Ik kan dus prima volstaan met normale maat frames.
@Mud Mate: wel naar gekeken, maar snel weer verder gekeken. Wat een geld voor een portie aluminium. Mooi verwerkt aluminium, dat wel, maar € 6000 als instapprijs? Daarnaast ben ik bang dat deze geometrie voor mijn inzetbereik weer een beetje over de top is.
@Novaterra: Precies, ik denk dat deze te lang wordt. Nu merk ik soms al dat ik mijn Banshee bijna niet de krapste bochten doorkrijg, alleen met behulp van mijn hele lichaam krijg ik hem er door.
@Massen: De 23" is inderdaad niet in carbon te krijgen, jammer. Daarnaast is een zitbuis van 56cm wel weer erg fors.
-
- Moderator
- Berichten: 13036
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Het is zo jammer dat je jezelf beperkt tot aluminium, anders was er met jouw budget in staal ook iets heel moois mogelijk denk ik. Of, een Pace RC295? Komt einde jaar. Ticks a lot of boxes maar je moet 'm ook maar net mooi vinden: https://pacecycles.com/pages/rc295
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Uiteraard is er in staal veel moois in zijn maat mogelijk, maar als hij nu zijn fiets van 14.5 kg al te zwaar vindt in zijn maat wordt staal echt heel lastig. (Ben toevallig bezig met iemand van 1.85 met een soortgelijke vraag, maar daar gaan we echt niet onder de 14kg uitkomen zonder al teveel weightweenie parts aan het frame te hangen)
-
- Moderator
- Berichten: 13036
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Dat snap ik hoor, het was meer een overpeinzing. Daarom gaf ik ook nog maar een linkje naar een carbonnen model
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Nu spreek je jezelf tegen. Volgens mij is 56 cm prima in verhouding. Zou erg raar moeten zijn als je daarin geen 200 mm dropper kwijt kunt... .
Sowieso moet je bij een moderne fiets hard met je lichaam werken om de fiets goed te laten sturen, ook bij een 17". In verhouding zou jij juist meer controle over een grote fiets moeten hebben en er misschien wel makkelijker krappe bochten mee moeten kunnen rijden (omdat de fiets nog steeds niet goed in verhouding gebouwd is: achtervork te kort!).
Andere overpeinzing: ik betwijfel of je met carbon veel gewicht gaat besparen. Gewichtsverschil tussen alu en carbon frames van 1 model is bij veel merken maar iets van 200-400 gram. Niet echt zinnig veel. En een beetje framebouwer gooit er bij de grootste maat nog wat extra carbon tegenaan, dus heel veel ga je niet besparen.
Sowieso met jouw lengte (en gewicht?) is er iets extra materiaal nodig om de stijfheid van de diverse onderdelen op orde te krijgen. Dus ook een trailfully zal heel moeilijk onder de 13,5 kg gaan komen als je de juiste keuzes maakt!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Volgens mij zit je stuur nu gewoon te hoog als het je zoveel moeite kost om druk op je voorwiel te houden bij je Banshee. Al geprobeert eens wat lager te gaan zitten op je huidige bike? Met misschien 10 of 20mm meer stuurpenlengte? Misschien hou je ineens weer een stuk meer van je Banshee.Nordin schreef: ↑di 19 februari 2019, 12:59 Iedereen bedankt voor de reacties!
@Klitse: heb ik al wel naar gekeken. De stackhoogte is met 609mm serieus laag. Als ik dit op dezelfde hoogte wil krijgen als bij mijn banshee, dan ben ik van de reach ook weer wat kwijt (10mm ongeveer). Daarom valt deze dus af.
Waar woke is, is vuur
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Kom eens testrijden op mijn G16... Kijken of je dat dan nog vindt.Nordin schreef: ↑di 19 februari 2019, 12:59 Iedereen bedankt voor de reacties!
@Mud Mate: wel naar gekeken, maar snel weer verder gekeken. Wat een geld voor een portie aluminium. Mooi verwerkt aluminium, dat wel, maar € 6000 als instapprijs? Daarnaast ben ik bang dat deze geometrie voor mijn inzetbereik weer een beetje over de top is.