g60 schreef: ↑do 14 februari 2019, 18:49
En een grote wielbasis kan gewoon minder makkelijk het bochtje om. Iets wat voor een xc fiets wel essentieel is. Die moet eigenlijk alles kunnen; Klimmen, stabiel dalen en goed sturen. Een korte stem kan misschien wel wat veranderen, maar die lange wielbasis blijft. En dat blijf je ook voelen. Dus dan ga je dus zelf de eigenschappen beinvloeden, klimmen en dalen, prima. Lange bochten, ook prima, maar singletrack bochtjes niet prima.
Dat verschil in wielbasis is nu niet wezenlijk om de bocht door te komen. Dan zou je 26" moeten blijven rijden. Maar zelfs met een 29" downhillbak kom je een switchbak door. Het is meer dat je meer techniek moet gaan gebruiken dan alleen je stuur draaien. In dat opzicht is zelfs een 29er met een 70 graden balhoofd al een fiets die je wat meer moet 'drukken' om een bocht door te komen. Omdat ook die fiets al een wezenlijk (!) langere wielbasis heeft dan een 26" fiets. Bij een hardtail met 69 of zelfs een 68 graden balhoofdhoek moet je nog iets meer met je lichaam werken en iets minder met je stuur.
Maar juist met die steilere balhoofdhoek is bij 29ers de balans er een beetje uit, tenzij ze een extreem korte achtervork hebben. Daardoor moet je toch al iets meer met je lichaam gaan werken om de druk op beide wielen goed te houden in snellere bochten. In de meeste gevallen gaat zo een fiets daardoor toch iets eerder glijden over het voorwiel (ook omdat het wiel verder ingedraaid is!!).
De singletrack bochten in NL zijn echt niet scherp genoeg om met welke fiets dan ook vast te lopen.
g60 schreef: ↑do 14 februari 2019, 18:49
Dan denk ik toch dat de fabrikant het met zijn gegevens echt wel op orde heeft. En dus blijf ik er bij, een fiets moet uit de doos al goed zitten, of met een minimale aanpassing goed zitten. Dan heb je de geometrie en het stuurgedrag zoals het bedoelt is. Bevalt je dat niet, lekker wat anders doen
Iedereen is anders. In lichaamsbouw en voorkeuren. Daar kan een fabrikant dus geen fiets op bouwen. Dus iedere zithouding is een kwestie van wennen. En dan ligt het eerder aan de gewenning wat bij je past of een fiets in jouw ogen dus juist is.
Wat ik al zei: het bereik wat BMC opgeeft voor een passende berijder is belachelijk groot. Het kan niet zo zijn dat iemand van 181 cm net zo goed zit op een L als iemand van 191 cm. Alleen al omdat het zadel anders staat in hoogte kom je als rijder compleet anders ten opzichte van het stuur te zitten. Een fabrikant kan dat niet bedoeld hebben!! En specifiek jouw geval heb je ook nog eens een maatvoering die van het gemiddelde af wijkt. Daar kan een fabrikant geen rekening mee houden en dus kun jij niet op de fiets zitten zoals een fabrikant bedoeld heeft!
Het blijft dus altijd spelen met een fiets om de juiste zithouding voor je eigen gebruik te krijgen. Helaas doen maar erg weinig fietsenmakers iets aan een fiets als je die koopt, ze zetten alleen het zadel op min of meer de goede hoogte. En dus went het overgrote deel van de rijders aan een misschien niet optimale zithouding. Maar het werkt goed genoeg in de praktijk. Goed genoeg om geen lichamelijke klachten te krijgen en goed genoeg om redelijk de bochten door te komen.
Die zithouding, je hoogte ten opzichte van het stuur, hoe ver je voorover zit en waar je zadel staat ten opzichte van de achteras (en nog heel wat meer...) bepalen voor een groot deel de druk op je voor- en achterwiel. Druk op je voorwiel heeft misschien nog wel een grotere invloed op hoe een fiets stuurt dan de wielbasis!!
Dus als jouw zadel nu maximaal hoog staat op de L, dan stuurt de fiets geheel anders dan bij iemand waarbij dat zadel 7 cm lager staat!!
Daarnaast, de volgende generatie krijgt zeer waarschijnlijk een 1 graad vlakkere balhoofdhoek en dan stuurt je huidige fiets dus eigenlijk niet meer zoals de fabrikant het op dat moment wil... .
g60 schreef: ↑do 14 februari 2019, 18:49
Buiten dat, Ik zie een xl en ik ga kijken; ja hoi, ik heb een 50mm stem en gereedschap bij me en ga dat ff proberen ok? Meestal kun je een fiets al niet echt testen natuurlijk dus dat is ook allemaal niet zo handig.
Op een testdag zouden ze die moeite moeten nemen. Het is meestal wel mogelijk. En een goede dealer zou je daarin ook tegemoet moeten komen. Maar inderdaad is het in de praktijk wat lastiger.
g60 schreef: ↑do 14 februari 2019, 18:49
Wat ik bijvoorbeeld voor een xc fiets ook totaal niet handig vind is zo'n breed stuur! Tuurlijk werkt het maar op bochtige singletracks word t toch n dingetje soms. Buiten dat het gewoon niet zit als je niet breed bent. Net als dat die 56cm stuurtjes ook verschikkelijk waren trouwens. Maar als de stem korter word moet je wel breder. Verandering is niet altijd verbetering. Zal ook wel een stukje marketing zijn. Het geld moet nou eenmaal blijven rollen. Over een tijdje krijgen we weer korte frames en lange stuurpennen omdat de frames dan lichter zijn.. Let maar op
Ook hier alles in verhouding - en een stuk gewenning - maar je hoeft echt niet naar 760 mm als je met een 50 mm stuurpen rijdt.
Ik moet trouwens de eerste route nog tegenkomen waar ik problemen krijg met een 780 mm stuur... .