Welke ''comfortabele'' hardtail van de afgelopen jaren

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Lars TB schreef: di 12 februari 2019, 17:48
Maar tenzij je echt rare verhoudingen hebt, dan moet je met de meeste XL-en gewoon ook een aardig comfortabele houding kunnen vinden!

Feitelijk dezelfde houding die je op een L aan neemt. Maar het gaat dan ook niet zozeer om die houding, maar om de rijeigenschappen die je krijgt. Bij een XL is je gewichtsverdeling gewoon netter, de fiets meer in balans. Waardoor je makkelijker meer druk op beide wielen uit kunt oefenen in bochten en je ook bij klimmen en dalen iets minder met je positie op de fiets hoeft te spelen.
Dan zal ik wel rare verhouding hebben haha. Alle L/19,5'' in het verleden maakte ik compacter omdat het te gestrekt zat anders. Ik kom nogal ver naar achter ivm lange binnen benen. Ik heb in het verleden een maatje groter geprobeerd, dat reed voor geen meter. Je verhaal dat een maat groter een betere gewichtsverdeling en balans geef neem ik zonder twijfel van je aan. Klinkt logisch, maar beter sturen zal het niet.. Bij merken die heel compact zijn zou een XL wellicht wel kunnen.

Ben een stuk wijzer ondertussen, ik ben vanmiddag bij een lbs in de buurt langs geweest die een bmc softtail had staan in maat L.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Ik mocht er even een rondje op maken, dus zadel op de juiste hoogte en stukje gereden. Voelde eigenlijk direct wel goed aan. De M zou idd te klein zijn. Dus wat bmc adviseerd zal wel kloppen; L van 1.82-1.95. Punt zadel-midden stuur was 2cm korter maar het stuur is een stuk breder. Ik zat er goed sportief op, hoek armen/romp was goed. Wat me opviel is dat deze fiets heel stabiel is op lage snelheid. Kon er makkelijk stops op en korte bochtjes op maken. Komt misschien ook door de 51mm offset vork? ideaal voor technische paden. De achterkant hobbelde wel wat met het elastomeer systeempje maar vond het niet irritant ofzo. Zo'n fiets worden met 3 verschillende geleverd dus kun je naar wens nog wat aanpassen. Buiten dat voelde de fiets super stijf op de plekken waar je dat wilt. Zat geen verende zadelpen in volgens mij. Lock systeempje van de fox vork werkte ook nice. Kortom, interessante bike maar deze is voor nu wel een stukje boven budget helaas.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zou het qua comfort eerder in bredere banden zoeken dan in het frame materiaal.
Als je een frame neemt waar tot 2.6 banden in kunnen, kan je gaan ervaren hoeveel comfort 2.4 of 2.6 op 40mm velgen geeft.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

''comfortabel'', tussen haakjes. Ik wil geen knalharde hardtail maar iets met wat vergevingsgezindheid zoals een f29. Breder als 2,25 is ivm roterend gewicht geen optie.. :D. Zal wel lekker rollen ja. Maar dat past meestal niet in een lichte xc fiets
life starts @ 150bpm...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

g60 schreef: di 12 februari 2019, 23:05 ... Punt zadel-midden stuur was 2cm korter maar het stuur is een stuk breder. Ik zat er goed sportief op, hoek armen/romp was goed. Wat me opviel is dat deze fiets heel stabiel is op lage snelheid. Kon er makkelijk stops op en korte bochtjes op maken. Komt misschien ook door de 51mm offset vork? ...
Kan door de vork komen, maar die zat ook al in je vorige fiets. Dus het zal eerder de verhoogde druk op je voorwiel zijn.

Maar je gaat dus niet eens een XL proberen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Misschien is dit iets om te proberen

viewtopic.php?f=20&t=141045
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Kalfonske schreef: wo 13 februari 2019, 13:20 Misschien is dit iets om te proberen

viewtopic.php?f=20&t=141045
Thanks maar houd het wel bij 29'' en iets smallere banden omdat ik veel op de weg rijd ook.
life starts @ 150bpm...
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 13 februari 2019, 11:51 Kan door de vork komen, maar die zat ook al in je vorige fiets. Dus het zal eerder de verhoogde druk op je voorwiel zijn.

Maar je gaat dus niet eens een XL proberen?
Ik zie het nut niet waarom ik een grotere maat zou moeten proberen als ik binnen de adviezen van de fabrikant zit en de fiets standaard zonder aanpassingen als gegoten zit en goed rijd. De MTT is er wel in een xl, de ouder die meer binnen mijn budget zit volgens mij niet.

In mijn research kwam ik ook tegen dat de trek superfly (elite) sl's vanaf 2013 blijkbaar 1 van de meest comfortable zouden zijn. Daar schijnt het road team zich mee bemoeit te hebben bij de ontwikkeling van die frames. Ik heb een trek madone 6.nogwat gehad
gehad en die was heel comfortabel! Dus dat is ook interessant.

De opties tot nu toe zijn dus: c'dale f29, trek superfly sl en de bmc teamelite 01/02's van voor 2017.

Zijn er ook testdagen met oudere bikes? :D :~ . Want dat heb ik dus gemist en paar jaar terug.. Wellicht is er iemand met ervaring met deze 3 fietsen?
life starts @ 150bpm...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

g60 schreef: wo 13 februari 2019, 15:43
Lars TB schreef: wo 13 februari 2019, 11:51 Kan door de vork komen, maar die zat ook al in je vorige fiets. Dus het zal eerder de verhoogde druk op je voorwiel zijn.

Maar je gaat dus niet eens een XL proberen?
Ik zie het nut niet waarom ik een grotere maat zou moeten proberen als ik binnen de adviezen van de fabrikant zit en de fiets standaard zonder aanpassingen als gegoten zit en goed rijd.
Omdat de XL met aanpassingen ook als gegoten zit en nog beter rijdt? Als je het niet probeert, dan weet je het niet.

En het is nu niet zo dat fabrikanten onafhankelijk zijn in hun adviezen. Het bereik waarin BMC de L aansmeert is een beetje belachelijk groot. Als ze dat serieus menen, dan vraag ik me af waarom ze eigenlijk meer dan 2 maten hebben? En daarnaast propageert het overgrote deel van de fabrikanten wel al een XL voor iemand van jouw lengte. Dat zou je minstens aan het denken moeten zetten... .


Het is niet dat je aan de XL moet van mij, maar gezien mijn ervaring met maatvoering lijkt het mij de eerste optie om te gaan proberen. Het is maar een idee... . :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Hallo jongens,

Net even de discussie gelezen. Ik ben zelf sinds een jaar eigenaar van een BMC Teamelite 02 (dus niet de softtail).

Ik ben 1,89 en val hiermee volgens de maten precies tussen de L en de XL. Ik ben voor de XL gegaan maar ik ga binnenkort toch terug naar een L.

Ik heb namelijk lange benen en hierdoor in verhouding een iets korter bovenlijf. Hierin zit mij betreft dan ook de crux. Ik denk dat een persoon van 1,89 de keuze zal moeten maken op basis van zijn lichaamsverhouding en persoonlijke voorkeur.

Bij de L kan het zadel hoog genoeg zonder dat er een langere pen nodig is en zit ik toch iets korter en comfortabel richting stuur dan de xl. Voordeel van de XL is wel dat hij naar beneden vliégt door de stabiele langere wielbasis.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Beste Lars, ik heb ook ervaring met maatvoering met mijn eigen lichaamsbouw. Heb me ook ooit op laten meten in amerongen. Vandaaruit een voor mij prima zit gevonden en daar ga ik natuurlijk niks of weinig aan veranderen. Ik ben zwaar van mening dat als een fiets uit de doos perfect zit, dat dat de juiste maat is. Een gf of trek heb ik altijd wat aan het stuur moeten doen, iets dichterbij en iets hoger. Bij deze hoeft dat niet en ik weet ook waarom na bestudering van de geo. Als ik een maat groter neem zou ik dus met een stem van 50mm uitkomen.. En waarschijnlijk een fiets die de bochten niet om wil. En een nog hogere bovenbuis wat gevaarlijk word voor mn ballen.. No thanks :winkie: :-q .
Misschien dat van een andere, kort gebouwd merk een xl werkt. In dit geval niet. Ik heb precies hetzelfde als Maaarek, plus dat ik niet lenig ben. (na mijn compressiefractuur is dat wel beter geworden trouwens, elk nadeel heb zn voordeel..).

@Maarek, wat bevalt je niet aan de xl? Ik gok iets met stuurgedrag.. ?
life starts @ 150bpm...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

g60 schreef: wo 13 februari 2019, 23:50 Misschien dat van een andere, kort gebouwd merk een xl werkt. In dit geval niet. Ik heb precies hetzelfde als Maaarek, plus dat ik niet lenig ben. (na mijn compressiefractuur is dat wel beter geworden trouwens, elk nadeel heb zn voordeel..).
Zeg dat dan... .

Dan ben ik ook de eerste die die uitzondering zou maken.
g60 schreef: wo 13 februari 2019, 23:50 Beste Lars, ik heb ook ervaring met maatvoering met mijn eigen lichaamsbouw. Heb me ook ooit op laten meten in amerongen. Vandaaruit een voor mij prima zit gevonden en daar ga ik natuurlijk niks of weinig aan veranderen. Ik ben zwaar van mening dat als een fiets uit de doos perfect zit, dat dat de juiste maat is. Een gf of trek heb ik altijd wat aan het stuur moeten doen, iets dichterbij en iets hoger. Bij deze hoeft dat niet en ik weet ook waarom na bestudering van de geo. Als ik een maat groter neem zou ik dus met een stem van 50mm uitkomen.. En waarschijnlijk een fiets die de bochten niet om wil. En een nog hogere bovenbuis wat gevaarlijk word voor mn ballen.. No thanks :winkie: :-q

@Maarek, wat bevalt je niet aan de xl? Ik gok iets met stuurgedrag.. ?

Maar je begrijpt enkele punten van de uitleg niet. En die gaan zeker op vanwege je 'afwijkende' lichaamsbouw!

(Om te leren, niet om jou op een andere fiets te krijgen:)

Ik heb het niet over de zithouding. Die kun je zelfs op een maat S precies gelijk krijgen aan je huidige zithouding. Als de zadelpen maar lang genoeg is en de stuurpen hoog genoeg komt. Opmeten heeft daar verder weinig mee te maken en 90% van de metingen wijken dusdanig van elkaar af dat je daar nu niet echt op kunt vertrouwen. Maar in jouw geval zit je goed en dat is mooi meegenomen!

Zeker omdat je afwijkt gaat je stelling niet op dat als je dan goed zit, de fiets ook goed is. Je gewichtsverdeling wijkt af van hoe de fabrikant het bedacht heeft en dus stuurt de fiets sowieso anders. Maar in dat opzicht zit de fabrikant er helemaal naast, want hij bouwt zijn fietsen niet in verhouding. Je hoeft je dus maar weinig aan te trekken van wat een fabrikant 'bedoelt'!

Als je er vanuit gaat dat een fiets met 50 mm stuurpen niet goed stuurt, dan moet je er ook vanuit gaan dat je huidige fiets onmogelijk goed kan sturen. Als je tenminste de theorie van begin jaren '90 volgt. Toen was een stuurpen van 150 mm heel normaal! Maar tijden, inzichten en fietsen veranderen. Er zijn meer dan genoeg fietsen met een 50 mm stuurpen die heel goed sturen. Ja, ze sturen anders, maar niet slecht of zo. En hier speelt dus veel meer mee dan alleen een stuurpen. Je zou in dat opzicht kunnen stellen dat een 29er niet goed stuurt en dat een langere stuurpen dit enigszins compenseert!
Maar het hangt er ook vanaf waar en hoe je rijdt wat het beste past. En wat je gewend bent en hoe je verwacht dat een fiets voor jou werkt. Die laatste 2 kunnen verkleuren dat een fiets slechter stuurt omdat je er niet aan gewend bent hoe een beter sturende fiets rijdt. Mensen houden niet van verandering!

Nu houd ik het niet voor zinnig om enduro-geometrie op xc-fietsen toe te passen, maar veel van de enduro-invloeden zie je naar 'beneden' druppelen. En het is al niet abnormaal dat een xc-bike een stuurpen van 50 mm heeft en er zullen zeker meer merken komen die in die richting gaan bouwen. Dat levert anders sturende fietsen op die in sommige situaties superieur zullen zijn in rijeigenschappen en in andere situaties minder optimaal zullen sturen.
Maar in dat opzicht kan het dus geen kwaad af en toe eens wat anders te proberen en wat bij te leren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Lars TB schreef: do 14 februari 2019, 14:55 Zeg dat dan... .

Dan ben ik ook de eerste die die uitzondering zou maken.
Volgens mij had ik dat al aangegeven?
Lars TB schreef: do 14 februari 2019, 14:55 Maar je begrijpt enkele punten van de uitleg niet. En die gaan zeker op vanwege je 'afwijkende' lichaamsbouw!

(Om te leren, niet om jou op een andere fiets te krijgen:)

Ik heb het niet over de zithouding. Die kun je zelfs op een maat S precies gelijk krijgen aan je huidige zithouding. Als de zadelpen maar lang genoeg is en de stuurpen hoog genoeg komt. Opmeten heeft daar verder weinig mee te maken en 90% van de metingen wijken dusdanig van elkaar af dat je daar nu niet echt op kunt vertrouwen. Maar in jouw geval zit je goed en dat is mooi meegenomen!

Zeker omdat je afwijkt gaat je stelling niet op dat als je dan goed zit, de fiets ook goed is. Je gewichtsverdeling wijkt af van hoe de fabrikant het bedacht heeft en dus stuurt de fiets sowieso anders. Maar in dat opzicht zit de fabrikant er helemaal naast, want hij bouwt zijn fietsen niet in verhouding. Je hoeft je dus maar weinig aan te trekken van wat een fabrikant 'bedoelt'!
Cool, ik wil best leren. Vind geometrie en wat het doet wel interessant.

Maar als je niks hoeft aan te passen zit je wel het dichtste bij hoe de fabrikant het bedoelt toch, lijkt mij.
Lars TB schreef: do 14 februari 2019, 14:55 Als je er vanuit gaat dat een fiets met 50 mm stuurpen niet goed stuurt, dan moet je er ook vanuit gaan dat je huidige fiets onmogelijk goed kan sturen. Als je tenminste de theorie van begin jaren '90 volgt. Toen was een stuurpen van 150 mm heel normaal! Maar tijden, inzichten en fietsen veranderen. Er zijn meer dan genoeg fietsen met een 50 mm stuurpen die heel goed sturen. Ja, ze sturen anders, maar niet slecht of zo. En hier speelt dus veel meer mee dan alleen een stuurpen. Je zou in dat opzicht kunnen stellen dat een 29er niet goed stuurt en dat een langere stuurpen dit enigszins compenseert!
Maar het hangt er ook vanaf waar en hoe je rijdt wat het beste past. En wat je gewend bent en hoe je verwacht dat een fiets voor jou werkt. Die laatste 2 kunnen verkleuren dat een fiets slechter stuurt omdat je er niet aan gewend bent hoe een beter sturende fiets rijdt. Mensen houden niet van verandering!

Nu houd ik het niet voor zinnig om enduro-geometrie op xc-fietsen toe te passen, maar veel van de enduro-invloeden zie je naar 'beneden' druppelen. En het is al niet abnormaal dat een xc-bike een stuurpen van 50 mm heeft en er zullen zeker meer merken komen die in die richting gaan bouwen. Dat levert anders sturende fietsen op die in sommige situaties superieur zullen zijn in rijeigenschappen en in andere situaties minder optimaal zullen sturen.
Maar in dat opzicht kan het dus geen kwaad af en toe eens wat anders te proberen en wat bij te leren!
Tuurlijk, alles veranderd, maar veranderingen zijn niet altijd beter. Ik vind de g2 geometrie bijvoorbeeld bijna perfect. Waarom bijna? Omdat ze met die superfly zoals ik heb net de balhoofdhoek wat scherper gezet hebben wat in mijn ogen te scherp is. 69,5/70 is prima met een 55mm offset vork. Dat heeft de bmc dus ook. En ik merkte dat direct met de lage snelheid precisie met sturen en stabiliteit op snelheid.

Een 50mm stem kan wel goed sturen, licht eraan op wat voor fiets. Voor mijn gevoel is die L perfect. Dat ie stabieler word met een maatje groter is logisch. Maar ook dat het tegelijkertijd anders zal gaan sturen. En een grote wielbasis kan gewoon minder makkelijk het bochtje om. Iets wat voor een xc fiets wel essentieel is. Die moet eigenlijk alles kunnen; Klimmen, stabiel dalen en goed sturen. Een korte stem kan misschien wel wat veranderen, maar die lange wielbasis blijft. En dat blijf je ook voelen. Dus dan ga je dus zelf de eigenschappen beinvloeden, klimmen en dalen, prima. Lange bochten, ook prima, maar singletrack bochtjes niet prima. Dan denk ik toch dat de fabrikant het met zijn gegevens echt wel op orde heeft. En dus blijf ik er bij, een fiets moet uit de doos al goed zitten, of met een minimale aanpassing goed zitten. Dan heb je de geometrie en het stuurgedrag zoals het bedoelt is. Bevalt je dat niet, lekker wat anders doen :-q

Buiten dat, Ik zie een xl en ik ga kijken; ja hoi, ik heb een 50mm stem en gereedschap bij me en ga dat ff proberen ok? Meestal kun je een fiets al niet echt testen natuurlijk dus dat is ook allemaal niet zo handig.

Wat ik bijvoorbeeld voor een xc fiets ook totaal niet handig vind is zo'n breed stuur! Tuurlijk werkt het maar op bochtige singletracks word t toch n dingetje soms. Buiten dat het gewoon niet zit als je niet breed bent. Net als dat die 56cm stuurtjes ook verschikkelijk waren trouwens. Maar als de stem korter word moet je wel breder. Verandering is niet altijd verbetering. Zal ook wel een stukje marketing zijn. Het geld moet nou eenmaal blijven rollen. Over een tijdje krijgen we weer korte frames en lange stuurpennen omdat de frames dan lichter zijn.. Let maar op :winkie:
life starts @ 150bpm...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

g60 schreef: do 14 februari 2019, 18:49
Lars TB schreef: do 14 februari 2019, 14:55 Zeg dat dan... .

Dan ben ik ook de eerste die die uitzondering zou maken.
Volgens mij had ik dat al aangegeven?
In een ander topic misschien? :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

g60 schreef: do 14 februari 2019, 18:49 En een grote wielbasis kan gewoon minder makkelijk het bochtje om. Iets wat voor een xc fiets wel essentieel is. Die moet eigenlijk alles kunnen; Klimmen, stabiel dalen en goed sturen. Een korte stem kan misschien wel wat veranderen, maar die lange wielbasis blijft. En dat blijf je ook voelen. Dus dan ga je dus zelf de eigenschappen beinvloeden, klimmen en dalen, prima. Lange bochten, ook prima, maar singletrack bochtjes niet prima.
Dat verschil in wielbasis is nu niet wezenlijk om de bocht door te komen. Dan zou je 26" moeten blijven rijden. Maar zelfs met een 29" downhillbak kom je een switchbak door. Het is meer dat je meer techniek moet gaan gebruiken dan alleen je stuur draaien. In dat opzicht is zelfs een 29er met een 70 graden balhoofd al een fiets die je wat meer moet 'drukken' om een bocht door te komen. Omdat ook die fiets al een wezenlijk (!) langere wielbasis heeft dan een 26" fiets. Bij een hardtail met 69 of zelfs een 68 graden balhoofdhoek moet je nog iets meer met je lichaam werken en iets minder met je stuur.
Maar juist met die steilere balhoofdhoek is bij 29ers de balans er een beetje uit, tenzij ze een extreem korte achtervork hebben. Daardoor moet je toch al iets meer met je lichaam gaan werken om de druk op beide wielen goed te houden in snellere bochten. In de meeste gevallen gaat zo een fiets daardoor toch iets eerder glijden over het voorwiel (ook omdat het wiel verder ingedraaid is!!).
De singletrack bochten in NL zijn echt niet scherp genoeg om met welke fiets dan ook vast te lopen.
g60 schreef: do 14 februari 2019, 18:49 Dan denk ik toch dat de fabrikant het met zijn gegevens echt wel op orde heeft. En dus blijf ik er bij, een fiets moet uit de doos al goed zitten, of met een minimale aanpassing goed zitten. Dan heb je de geometrie en het stuurgedrag zoals het bedoelt is. Bevalt je dat niet, lekker wat anders doen :-q
Iedereen is anders. In lichaamsbouw en voorkeuren. Daar kan een fabrikant dus geen fiets op bouwen. Dus iedere zithouding is een kwestie van wennen. En dan ligt het eerder aan de gewenning wat bij je past of een fiets in jouw ogen dus juist is.
Wat ik al zei: het bereik wat BMC opgeeft voor een passende berijder is belachelijk groot. Het kan niet zo zijn dat iemand van 181 cm net zo goed zit op een L als iemand van 191 cm. Alleen al omdat het zadel anders staat in hoogte kom je als rijder compleet anders ten opzichte van het stuur te zitten. Een fabrikant kan dat niet bedoeld hebben!! En specifiek jouw geval heb je ook nog eens een maatvoering die van het gemiddelde af wijkt. Daar kan een fabrikant geen rekening mee houden en dus kun jij niet op de fiets zitten zoals een fabrikant bedoeld heeft!
Het blijft dus altijd spelen met een fiets om de juiste zithouding voor je eigen gebruik te krijgen. Helaas doen maar erg weinig fietsenmakers iets aan een fiets als je die koopt, ze zetten alleen het zadel op min of meer de goede hoogte. En dus went het overgrote deel van de rijders aan een misschien niet optimale zithouding. Maar het werkt goed genoeg in de praktijk. Goed genoeg om geen lichamelijke klachten te krijgen en goed genoeg om redelijk de bochten door te komen.

Die zithouding, je hoogte ten opzichte van het stuur, hoe ver je voorover zit en waar je zadel staat ten opzichte van de achteras (en nog heel wat meer...) bepalen voor een groot deel de druk op je voor- en achterwiel. Druk op je voorwiel heeft misschien nog wel een grotere invloed op hoe een fiets stuurt dan de wielbasis!!

Dus als jouw zadel nu maximaal hoog staat op de L, dan stuurt de fiets geheel anders dan bij iemand waarbij dat zadel 7 cm lager staat!!


Daarnaast, de volgende generatie krijgt zeer waarschijnlijk een 1 graad vlakkere balhoofdhoek en dan stuurt je huidige fiets dus eigenlijk niet meer zoals de fabrikant het op dat moment wil... .
g60 schreef: do 14 februari 2019, 18:49 Buiten dat, Ik zie een xl en ik ga kijken; ja hoi, ik heb een 50mm stem en gereedschap bij me en ga dat ff proberen ok? Meestal kun je een fiets al niet echt testen natuurlijk dus dat is ook allemaal niet zo handig.
Op een testdag zouden ze die moeite moeten nemen. Het is meestal wel mogelijk. En een goede dealer zou je daarin ook tegemoet moeten komen. Maar inderdaad is het in de praktijk wat lastiger.
g60 schreef: do 14 februari 2019, 18:49 Wat ik bijvoorbeeld voor een xc fiets ook totaal niet handig vind is zo'n breed stuur! Tuurlijk werkt het maar op bochtige singletracks word t toch n dingetje soms. Buiten dat het gewoon niet zit als je niet breed bent. Net als dat die 56cm stuurtjes ook verschikkelijk waren trouwens. Maar als de stem korter word moet je wel breder. Verandering is niet altijd verbetering. Zal ook wel een stukje marketing zijn. Het geld moet nou eenmaal blijven rollen. Over een tijdje krijgen we weer korte frames en lange stuurpennen omdat de frames dan lichter zijn.. Let maar op :winkie:
Ook hier alles in verhouding - en een stuk gewenning - maar je hoeft echt niet naar 760 mm als je met een 50 mm stuurpen rijdt.

Ik moet trouwens de eerste route nog tegenkomen waar ik problemen krijg met een 780 mm stuur... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Recente Velozine review van de comfortabel(st)e Canyon flexpen, comfortabeler en lichter dan een Thudbuster bv of de Cannondale Save pen:
https://www.velozine.nl/2019/01/10/cany ... -zadelpen/
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie