Welke ''comfortabele'' hardtail van de afgelopen jaren

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Aan die moest ik ook denken toen je zei geen brede banden te willen.
Ik heb deze pen op mijn gravelracer en werkt echt goed.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

aurelius schreef: do 14 februari 2019, 20:54 Recente Velozine review van de comfortabel(st)e Canyon flexpen, comfortabeler en lichter dan een Thudbuster bv of de Cannondale Save pen:
https://www.velozine.nl/2019/01/10/cany ... -zadelpen/
Comfortabeler dan een TB wordt volgens mij niet gezegd.
Kan ook niet, met 20mm tegen 70mm "veerweg" voor de TB LT.

Maar zonder een discussie op te starten welke pen comfortabeler is: elk van deze pennen brengt een comfortwinst die je nooit uit een frame gaat halen. Niet door dunne seatstays van carbon of staal, en ook niet door een tiende bar minder in je bandjes of een maatje breder rubber.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Lars TB schreef: do 14 februari 2019, 20:25
g60 schreef: do 14 februari 2019, 18:49 Buiten dat, Ik zie een xl en ik ga kijken; ja hoi, ik heb een 50mm stem en gereedschap bij me en ga dat ff proberen ok? Meestal kun je een fiets al niet echt testen natuurlijk dus dat is ook allemaal niet zo handig.
Op een testdag zouden ze die moeite moeten nemen. Het is meestal wel mogelijk. En een goede dealer zou je daarin ook tegemoet moeten komen. Maar inderdaad is het in de praktijk wat lastiger.
Dan wordt het al wat makkelijker, maar ik heb geen budget voor een nieuwe fiets. Dus dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Verende zadelpennen zijn zeker fijn. Heb nog een bontrager xxx liggen die zeg maar de helft doet van wat een syntace hiflex doet.
Een maatje breder rubber scheelt ook al hoor. Alle kleine beetjes helpen en maken uiteindelijk best wel wat verschil.

Maar on topic, wat is de meest vergevingsgezinde ht voor wat betreft het frame. De c'dale f29, bmc teamelite te01 of een trek superfly sl?
Dat zijn volgens mij de oudere bikes die dat wel te bieden hebben.. Ik heb cannondalecarlos een pb gestuurd. Ik zag dat hij ervaring heeft met de eerste 2 van dit rijtje, dus ben zeer benieuwd naar zijn ervaringen.
life starts @ 150bpm...
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Heb vorig jaar, naast mijn fully, een Procaliber 9.7 gekocht. Voorheen eens een Scott Scale gehad en die was in vergelijking met de Trek knalhard!!! Een combinatie van het carbon frame en de Isospeed Decoupler geeft behoorlijk wat extra comfort....
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ik heb ondertussen ervaringen gelezen dat de oudere sl's meer comfort in het frame hebben dan die procaliber. Alleen de decoupler geeft mee, frame zelf is ook hard(er).
life starts @ 150bpm...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Geometrie van een hardtail doet vaak meer voor het comfort dan het gebruikte materiaal. Een lange gestrekte en lage zit zorgt ervoor dat je minder makkelijk even uit het zadel komt en zal een fiets al snel minder comfortabel doen aanvoelen.
een goede tweede is band en velg combinatie, daarna wellicht een zadelpen met flex, de rest is gerommel in de marge.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maar dat is denk ik niet wat de TS bedoelt?
Die noemt allemaal snelle XC-hardtails. Dus ervan uitgaande dat dat de categorie is waarbinnen hij zoekt, dat zoekt hij daarbinnen de HT met het relatief meest comfortabele carbonnen frame. Ik denk dat dat BMC is, gevolgd door de Trek. En mag het Alu zijn, dan zou een Specialized Chisel ook een mooie (en relatief goedkope) zijn.
Vervolgens kun je elke bike nog eens wat comfortabeler maken door een geschikte wat volumineuzere velg/band combi te kiezen, evt gebruik te maken van een comfortabele flexende zadelpen, etc.

Kies je een hardtail met andere geometrie, ik denk dat je dan doelt op een LTHT, dan krijg je inderdaad een meer comfortabele rechtop zit (en/want meer veerweg). Maar... ook een fiets die gericht is op dalen, springen, zwaardere trails rijden. Heel ander karakter dan een lichte snelle racy XC-hardtail.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

aurelius schreef: wo 13 maart 2019, 18:21 Maar dat is denk ik niet wat de TS bedoelt?
Die noemt allemaal snelle XC-hardtails. Dus ervan uitgaande dat dat de categorie is waarbinnen hij zoekt, dat zoekt hij daarbinnen de HT met het relatief meest comfortabele carbonnen frame. Ik denk dat dat BMC is, gevolgd door de Trek.
Idd. Denk zelf ook aan bmc en dan trek. Dan zou het toch bmc worden. Eens wat anders en zit voelde goed.
Ben ondertussen wel onder de indruk van echt goed afgestelde vering van een fully. Dus het word misschien toch een fourstroke.. :D. 11 mei maar eens wat testen in Dorst.
life starts @ 150bpm...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb zelf een F29 naast de save zadelen een behoorlijk comfortabel en een niet al te stijf frame (wat overigens nooit vervelend is of snelheid kost).

Fiets rolt mooi en is heel rustig. Let wel op, Als je wat lange benen hebt, ik 185 bbl91cm zit je snel al 6 a7cm drop. Ik vind persoonlijk te weinig voor een xc bike, maar niet iedereen vind dat fijn. Let daarop!!

Ik heb een maat L met 190 zou ik zeker voor een xl gaan. Dat zal bij de meeste merken zo zijn. Een 2.25 bandje op een 26mm interne velg gaat prima maar of een 2.35 of 2.4 achter gaat passen durf ik niet te zeggen, misschien hebben anderen daar ervaring mee.

Ik neem nooit meer een cannondale, vooral vanwege de afwijkende onderdelen, maar het is echt wel een hele fijne snelle fiets waar je uren comfortabel op kunt rijden.
Plaats reactie