Liv Pique full suspension

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Mijn vriendin heeft momenteel een Cube AMS 110 pro uit 2012. Deze is aan vervanging toe.

Wensen:
- full-suspension
- budget circa € 2500
- afmontage SLX-XT of vergelijkbaar
- hoeft geen 'woman specific' frame te zijn
- geen ruimte voor bidon nodig
- liefst 27,5 wielen
- 2x11

Veel merken hebben alleen 29 inch wielen (Trek). Een optie is de Liv Pique, bijv. 2018 model https://www.liv-cycling.com/nl/pique-2-ge
Iemand hier ervaring mee?

Andere opties zijn zeer welkom, we zitten niet aan een merk gebonden. Wel het liefst geen Online-webwinkel, dus een merk wat bij een LBS te koop is.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik lees maestro achtervering, giant dropperpist, aluxx.
Is Liv een gerebrande Giant?
Ik zou dan toch voor de service en garantie van het grote merk kiezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 februari 2019, 14:24 Ik lees maestro achtervering, giant dropperpist, aluxx.
Is Liv een gerebrande Giant?
Ik zou dan toch voor de service en garantie van het grote merk kiezen.
Volgens mij is Liv het vrouwenmerk van Giant.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aha, dat verklaart een hoop.

Dan nog wel een vraag aan TS, waarom geen 29", waar zijn jullie bang voor?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 februari 2019, 15:04 Aha, dat verklaart een hoop.

Dan nog wel een vraag aan TS, waarom geen 29", waar zijn jullie bang voor?
Ik heb zelf een 27,5 full suspension en ze vindt dit fijn fietsen (ze heeft nu 26').
Daarbij wil ze graag een wat lichtere fiets en een 29' is vaak wat zwaarder.

Maar een 29' is niet uitgesloten. Testen zit ook nog wel in de planning.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, testen is beter dan napraten.
Mijn mening is dat de voordelen van 29" groter zijn dan de nadelen.
Maar da's mijn mening.
Vooroordelen op nul en testen testen testen. Er gaat niets boven eigen ervaring.

"Alle" maten nog ff op een rijtje:
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ligt er helemaal aan hoe groot ze is en hoe ze rijdt. Op papier is 29" voor iemand onder de 170 cm uit verhouding... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onzin natuurlijk.
Alz de framebouwer zn werk heeft gedaan past iemand van 170 ook op 29".
Of gaat een kleiner wiel ineens beter rollen omdat er een kleinere rijder op de fiets zit? (of andersom? ).

De wielmaat heeft weinig tot niets te maken met de lengte vd berijder, 170 is niet een lengte die je tot kinderfietsen veroordeeld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 februari 2019, 21:44 Onzin natuurlijk.
Alz de framebouwer zn werk heeft gedaan past iemand van 170 ook op 29".
Of gaat een kleiner wiel ineens beter rollen omdat er een kleinere rijder op de fiets zit? (of andersom? ).

De wielmaat heeft weinig tot niets te maken met de lengte vd berijder, 170 is niet een lengte die je tot kinderfietsen veroordeeld.
Sorry, maar je slaat nu de plank werkelijk compleet mis.

Dat je goed op een fiets zit, betekent niet dat de fiets klopt in verhouding. Als ik een fiets met een reach van 560 mm pak en een 70 mm stuurpen naar me toe draai, dan zit ik ook perfect.


De achtervork van een 29" is wat langer en voor een kleine rijder is dat in verhouding dus een heel stuk meer. Recentelijk hebben we het vaker over fietsen voor zeer lange mensen gehad en daar zijn we het er wel min of meer over eens dat er vrijwel geen fietsen in verhouding gebouwd worden. Dat geldt dus ook voor fietsen voor kleine mensen. Ja, je kunt ook met 165 cm nog goed op een 29er zitten, maar dat is werkelijk op het randje. Wil je een kleiner iemand een goede zitpositie geven, dan gaan er enkele zaken niet kloppen. Positie ten opzichte de trapas bijvoorbeeld. Hoogte van de voorkant. Lengte van de stuurpen.

Dat er mensen van 160 cm op een 29er rijden, betekent niet dat ze er goed op zitten. Ik ken ook mensen van 195 cm die op een 20" fiets met 26" wielen rond rijden. Ze rijden. Sommigen nog hard ook. Maar om nu te zeggen dat ze goed zitten of het maximale er uit halen... . Nee dus.


29er: prima als je 165 cm bent, lekker in NL toert, wielen aan de grond houdt. Ook goed als je naar het buitenland gaat, technisch niet heel super bent en toch iets extremer terrein rijdt: verhoudingsgewijs zit je op een enduro als je o.a. wielbasis gaat vergelijken, dus de stabiliteit is er wel.
Niet goed als je speelser rijdt, af en toe wilt springen, je voorwiel over obstakels heen wilt zetten, je fiets in kuilen wilt drukken, fiets op verschillende manieren door de bocht wilt krijgen. Dus zeg maar als je een goede mountainbiker bent, je het minder van je fiets moet hebben wat techniek aangaat.


Fietsen worden dus te beperkt in verhouding gebouwd.


Dan zijn de verschillen in wielen wat voordelen betreft ook zwaar overdreven. Ook daar is het grote voordeel de geometrie geweest in de stap van 26" naar 29". Het verschil in rolweerstand zit op pakweg 1-2%. En inderdaad zit je bij 29" meer tussen de assen. Maar dat is voor kleine rijders ook veel minder een probleem geweest dan voor grote rijders. En ja, grotere wielen rollen beter over obstakels. Goede vering werkt echter nog beter. En makkelijker over obstakels heen wippen werkt misschien nog beter!
Natuurlijk, als je alles combineert heeft 29" voor de meeste rijders voordeel ten opzichte van kleinere maten. Met nadruk op 'de meeste rijders'.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Terug on-topic: Tikeman, je geeft niet aan wat zij er mee gaat doen: rondjes in NL? En hoe groot is ze inderdaad?

Die LIV is een mooie keuze, uitstekend veersysteem, mooie onderdelen.

Heel veel heb ik zo nog niet kunnen vinden, maar deze is ook super:
https://www.cube.eu/2019/bikes/women/mo ... mint-2019/

Nog 1 gevonden:
https://www.norco.com/bikes/mountain/tr ... luid-fs-1/
Kleinere maten in 27,5", grotere in 29". Er zijn merken die het begrijpen!!
(er is 1 Norco dealer in NL!)

En nog een mooie, flink boven budget, maar deze koop je om lang mee te doen:
https://www.orangebikes.co.uk/bikes/four-s/2019
(alleen valt zelfs S niet heel klein uit wat reach betreft...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars, ik ben het niet met je eens vwb wielmaat. Uiteraard ligt de grens dat iemand te klein is voor een 29er wel ergens, maar niet bij 170.

Maar goed, het gaat dan ook niet om mijn fiets. Het gaat om de fiets van mevrouw Tikeman.

Ik denk dat Tikeman wat meer info moet geven over de fietspraktijk en de fietsplannen van zn vrouw.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Voor wat het waard is:
Mijn Missus (168 en vrij normaal postuur) had een Fuel 26inch en heeft in 2017 in een zoektocht naar een opvolger de Pique 2017 getest en was er lyrisch van.
Ze heeft div passende heren en dames mtb,s geprobeerd en bij de Liv klopte alles voor haar. Naast de geo zat het verschil hem in details als een niet te dik stuur, iets kortere cranks, remhendels voor iets kleinere handen etc.
Toen ze de fiets wilde kopen was er bijna niet aan te komen en waren er achterlijke levertijden waardoor er een Spectral kwam met wat aanpassingen, maar als er ooit wat anders komt kijk ik er niet gek van op als ze weer eerst bij Liv gaat kijken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Wellicht eens bij een Orbea dealer kijken. Nette fietsen en een heel degelijke afmontage voor een keurige prijs.

En de Oiz is er in 27,5" (S en M) en 29" (M en groter)

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... -29-m50-19

Of een Olympia F1-XN. Deze is enkel in 29"

http://www.olympiacicli.it/en/models/fu ... /29-/f1-xn

Beide fietsen zitten op een adviesverkoopprijs van € 2.999,-. Wellicht is er qua prijs nog wat mogelijk bij goed onderhandelen met de dealer.

Ben zelf ook voor mijn vrouw aan het kijken naar een fully. Deze twee staan vooralsnog op de shortlist. Voor haar is een 29er wel een vereiste. Ze rijdt nu op een 29er hardtail en veel marathons. Ze is 1.68m en wil wat meer comfort.

Ik ben het wel met Lars eens. Een fiets moet goed passen, maar waar de grens precies ligt, hangt ook van de overige geometrie af. Het is niet voor niks dat veel merken de kleinste maat uitvoeren in een 27,5".
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Mevrouw Tikeman fietst veel in NL, ook de wat meer technische routes zoals Holterberg, Markelo/Rijssen, Veluwe en Zeddam. Laten we niet gaan discussiëren of deze routes wel/niet technisch zijn. Er zit redelijk wat hoogteverschil in met technische stukjes voor NL-begrippen.

Verder gaan we zeker 2x per jaar de bergen in (Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg). Vandaar ook de fully.

Daarnaast hebben we beide geregeld een Thule fietskar achter de mtb hangen met onze dochter erin. Weet niet of dat van belang is.

Ze is 1,75 m ongeveer en fietst nu op een Cube (M). Deze heeft in verhouding met mijn Giant een kortere bovenbuis.
Het liefst Shimano afgemonteerd aangezien mijn Giant dat ook heeft (zelfde remolie, remblokken e.d. is erg handig onderweg).

Technische stukken gaat ze niet uit de weg, maar gaan niet volgas. De mtb krijgt het dus niet heel erg op de donder.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met 1.75m zijn er in elk geval prima passende en rijdende 29ers te vinden. Kan ik uit ervaring zeggen, want ik ben 1.70m ;-)
Dus die zou ik niet bij voorbaat afschrijven, maar dat geldt ook voor 27,5". Gewoon kijken naar een prettig rijdende fiets waarbij de wielmaat niet echt leading is.

En LIV, tsja.
Da's gewoon een meisjesGiant en je mag toch wel stellen dat die een prima reputatie hebben... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie