Ik wil geen 10/11-50!!!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets en ik zie alleen maar enorme cassettes met 10/11 - 50.
Aangezien ik 98% in de Kempense bossen en de andere 2% in Dorst, DD, Hoge Veluwe fiets heb ik hier niks aan.

Mijn set up nu is 34 voor en 11-28 achter, hier ben ik erg tevreden over.
Bijna vergeten, het schakelen werkt niet optimaal. Eerst met een x9 lange kooi en nu met een x9 medium kooi.
Hoe kan ik dit nu aanpakken bij de aanschaf van mijn nieuwe fiets?
Ik wil dit meteen laten aanpassen.
*12 speed valt dan sowieso af.
*11 speed mogelijkheden?
*10 speed korte kooi SLX/X7. Hoe lang blijft 10 speed nog courant??
“Mooi van verre, verre van mooi”
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Iets kiezen wat geen xd body heeft,
2) 10-speed setup naar eigen inzicht kopen (meer werkt alleen maar tegen je*), aan kwalitatief goed spul (shifters, derailleurs) valt nog te komen en 11-speed kettingen werken ook gewoon.
3) 11/12-speed derailleur, shifter en cassette gelijk na aankoop demonteren en verkopen.

* Een 11-speed race cassette is breder dan een 11-speed MTB cassette. Tenzij je toevallig over een naaf beschikt waar de body voor zowel race als MTB geschikt is, bij gebruik van een spacer voor een MTB cassette, moet je de race cassette iedere keer modificeren om op een MTB body te passen.


Een SLX is er overigens alleen als GS (mid cage) en SGS (long), niet als SS (short). De Saint en Zee zijn er wel als SS, zelfs tot 28T.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je 11-34 niet te groot vind kan je 11 speed rijden;
https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p58013/
Er is ook een Nederlandse LBS die 11 speed race cassettes verkoopt die op de MTB hub past, die draaien ze een paar mm af.
Weet zo niet meer welke dat is, maar is hier al een keer eerder genoemd.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

+1 cheeta
10 speed zit nog wel op nieuwe fietsen en zal nog vele jaren beschikbaar zijn.
Er is zelfs nog voldoende 9 speed te vinden. Ik zie geen probleem met 10 speed.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

+1 voor 10 speed, als je echt bij 11-28 wilt blijven. Zelfs de 9 speed ultegra cassettes zijn nog prima verkrijgbaar dus de komende jaren hoef je geen problemen te verwachten op dit vlak. Als je tegen het probleem dat elke high-end fiets ineens XD lijkt te hebben aanloopt dan zul je moeten opletten een wielset er in te hebben waarbij je de body makkelijk kunt vervangen. Of je verkoopt ook de wielset. SRAM Eagle (eigenlijk elke variant boven NX) is wel ongeveer de makkelijkst verhandelbare groep die er is.
Waar woke is, is vuur
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Ik ben bij een LBS geweest.
Hij was daar een Trek procaliber 9.7 om aan het bouwen, xaarbij inderdaad de body omgewisseld moet worden en een 11-34 cassette.
De achterderrie (GX) bleef zitten, de LBS had dit zelf ook.
Volgens hem werkt dit goed.
Ik ben alleen vergeten te vragen hoeveel speed dit was :wink:
“Mooi van verre, verre van mooi”
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Leo VL schreef: di 22 januari 2019, 19:49 Ik ben bij een LBS geweest.
Hij was daar een Trek procaliber 9.7 om aan het bouwen, xaarbij inderdaad de body omgewisseld moet worden en een 11-34 cassette.
De achterderrie (GX) bleef zitten, de LBS had dit zelf ook.
Volgens hem werkt dit goed.
Ik ben alleen vergeten te vragen hoeveel speed dit was :wink:
11 speed. Als je de body omwisselt kunnen er 11 speed race cassette op. Dat is natuurlijk de mooiste oplossing.
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De Shimano 11-34 11sp "race" cassette ( CS-HG800) past gewoon op een mtb body en werkt uitstekend in alle 11sp Shimano en Sram groepen. Op een race body gebruik je een vulring. Dus bij 11sp 11-42 eraf , 11--34 erop en rijden. Bij 12sp eagle is die optie er (nog?) niet. Met 11sp shifter (NX of GX rond 40€) ketting en die 11-34 cassette kun je wel ombouwen naar 11sp 11-34 achter, 12sp crankstel en Sram derrie werken ook met 11sp.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MonkeyRider schreef: di 22 januari 2019, 23:56 De Shimano 11-34 11sp "race" cassette ( CS-HG800) past gewoon op een mtb body en werkt uitstekend in alle 11sp Shimano en Sram groepen. Op een race body gebruik je een vulring. Dus bij 11sp 11-42 eraf , 11--34 erop en rijden. Bij 12sp eagle is die optie er (nog?) niet. Met 11sp shifter (NX of GX rond 40€) ketting en die 11-34 cassette kun je wel ombouwen naar 11sp 11-34 achter, 12sp crankstel en Sram derrie werken ook met 11sp.
Goh! Inderdaad! Totaal nieuw voor me dat de 11-34 road cassette als MTB cassette gebouwd is (grote krans dichter op het centrum). Ideaal! In dat geval kan Leo VL gewoon een 1x11 afgemonteerde fiets zonder XD body zoeken en enkel de cassette vervangen.
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Makkelijk schreef: wo 23 januari 2019, 07:36
MonkeyRider schreef: di 22 januari 2019, 23:56 De Shimano 11-34 11sp "race" cassette ( CS-HG800) past gewoon op een mtb body en werkt uitstekend in alle 11sp Shimano en Sram groepen. Op een race body gebruik je een vulring. Dus bij 11sp 11-42 eraf , 11--34 erop en rijden. Bij 12sp eagle is die optie er (nog?) niet. Met 11sp shifter (NX of GX rond 40€) ketting en die 11-34 cassette kun je wel ombouwen naar 11sp 11-34 achter, 12sp crankstel en Sram derrie werken ook met 11sp.
Goh! Inderdaad! Totaal nieuw voor me dat de 11-34 road cassette als MTB cassette gebouwd is (grote krans dichter op het centrum). Ideaal! In dat geval kan Leo VL gewoon een 1x11 afgemonteerde fiets zonder XD body zoeken en enkel de cassette vervangen.
Bijkomend voordeel is dat je je Sram 1x 11sp 11-42 Gravel/CX group ook kunt gebruiken met deze cassette icm mtb wielsets . Kun je met kleine stapjes schakelen op gravelbike ( 42-34 is maar net iets zwaarder als bv 34-28 Ultergra) en je kunt er een brede mtb wielset op kwijt.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Jamis Diablo schreef: ma 21 januari 2019, 00:19 Er is ook een Nederlandse LBS die 11 speed race cassettes verkoopt die op de MTB hub past, die draaien ze een paar mm af.
Weet zo niet meer welke dat is, maar is hier al een keer eerder genoemd.
Martens:
https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... 11-28-11v/
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

MonkeyRider schreef: wo 23 januari 2019, 12:33
Makkelijk schreef: wo 23 januari 2019, 07:36

Goh! Inderdaad! Totaal nieuw voor me dat de 11-34 road cassette als MTB cassette gebouwd is (grote krans dichter op het centrum). Ideaal! In dat geval kan Leo VL gewoon een 1x11 afgemonteerde fiets zonder XD body zoeken en enkel de cassette vervangen.
Bijkomend voordeel is dat je je Sram 1x 11sp 11-42 Gravel/CX group ook kunt gebruiken met deze cassette icm mtb wielsets . Kun je met kleine stapjes schakelen op gravelbike ( 42-34 is maar net iets zwaarder als bv 34-28 Ultergra) en je kunt er een brede mtb wielset op kwijt.
Dat zei ik al 8 posts hierboven ;-) , ik heb die cassette op op een MTB wielset in de graveler.
En als dat nog te grote stappen zijn, kan je dus zo'n afgedraaide 11-28 nemen bij Martens kopen (dank je Gravelmarc)
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Blij om te horen dat de mogelijkheden er zijn en relatief eenvoudig en goedkoop.
Nu nog een 9.7 in het rood vinden.
Blijkbaar levering in April in 19,5" in de LBS bij mij in de buurt
“Mooi van verre, verre van mooi”
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik weet trouwens uit eigen ervaring dat je met een Shimano 10 speed shifter, 10 speed cassette en 11 speed derailleur uitstekend kunt werken. Als je iets wilt ombouwen van 11 tot 1x10 kun je de derrie dus gewoon houden.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Is zoiets niet gewoon haalbaar?

https://www.bakkerracingproducts.nl/shi ... gJ60fD_BwE

Op DH-fietsen zitten ook van die kleine grootste tandwielen ;)

Trouwens, kom jij met 34-28 ieder heuveltje in Dorst op? Of is dat puur omdat je al snelheid van de voorgaande afdalinkjes hebt?
34 voor en 28 achter geeft namelijk best nog een behoorlijke versnelling, althans, als je de normale wielmaten in gedachten houdt ;)
Als je 20" wielen hebt dan valt t wel mee :winkie:
Plaats reactie