Advies 29er voor biketouring Noorwegen--->Marokko en wie weet beyond

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
GoGoGo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 20 januari 2019, 00:27

Zoals de titel zegt zoek ik een stevige 29er om een stukkie te gaan rijden.
Fiets moet geschikt zijn voor monteren achterdrager stuurdrager (tentrol) en voorvorkdragers.

Nadruk moet liggen op duurzaamheid duurzaamheid en duurzaamheid en stukje comfort, geen racemodel waarbij ik continue voorover lig.

Keus voor 29er is vooral vanwege de mogelijkheid om ook veel offroad (bergpaden) en strand te kunnen fietsen.
Liefst geen exotische onderdelen maar standaard spul wat overal te servicen is.
Liefst ook goed plek voor een driehoekige grote frametas dus achterforkgeveerde modellen zijn een no go.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zoek je een complete fiets of bouw je zelf (gedeeltelijk) op?
Welke maat, hoe lang ben je?

Ik zou denken aan staal met starre voorvork, mechanische (Avid bb7) schijfremmen ( dhz repareerbaar onderweg), 1x11 drivetrain met stalen voorblad (kettingen goed verkrijgbaar, 12sp minder), JIS vierkante trapas (onverwoestbaar) en brede 29er wielset met normale spaken.

Ben je rond 184 dan heb ik misschien wel iets voor je PB maar.
Edit: NB ik heb evt een Surly Karate Monkey over die ik custum kan opbouwen.
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op zo 20 januari 2019, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik denk als eerste aan Surly, Ogre of ECR, de laatste als je 29+ banden wilt gebruiken.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Nordest Sardinha
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Avaghon x29 met Rohloff is exact gemaakt voor wat je zoekt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik denk aan 29+... als je alles nog moet verzamelen en je wilt het goed doen kijk dan vooral eens naar de Trek 1120!

Wat is je fietsvakantie ervaring en vanwaar zo extreem veel bagage? Je zou de wereld rond kunnen zonder voorvork en achterdragers. Bagagedragertassen beperken je enorm tov een frametas, stuurt en zadeltas.

Surly heeft leuke opties, zeker qua prijs. Zou als je het custom doet lekker 3x9 rijden.. met mechanische schijfremmen al gaat hydraulisch zelden stuk.

Of je gaat voor zekerheid met Rohloff. Kijk dan vooral naar de oosterburen. Rohloff gaat eigenlijk niet stuk maar als het gebeurt helpen ze je, waar je ook bent.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb absoluut geen ervaring met bikepacking, maar zou inderdaad 3x9 gaan omdat dat overal wel verkrijgbaar is.
10 speed en hoger wordt lastiger.
Als ik aan duurzaam denk, denk ik aan vierkante trapas, stalen cassette en chainring, duimschakelaars, stalen frame en vork, mechanische schijfremmen, doorgetrokken kabels.
Verder een stuur waar je veel verschillende manieren hebt om.je handen te plaatsen, zoals een Jones bar.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik zit niet zo in deze hoek maar een Santos met een pinion. Misschien wel te exotisch maar die pinion is wel duurzaam.
"This species has amused itself to death"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kan niet meer schreef: zo 20 januari 2019, 11:25 Ik zit niet zo in deze hoek maar een Santos met een pinion. Misschien wel te exotisch maar die pinion is wel duurzaam.
Liever Rohloff. Pinion is een beter systeem voor echt MTB'en maar met bagage merk je dat verschil niet. Rohloff heeft zich bewezen, heeft langere onderhoudsintervallen en Rohloff staat er als bedrijf om bekend onderdelen met spoed naar timboektoe te sturen als dat nodig is voor een klant.

Overigens kun je het heel erg overdenken... als je rekening houdt met de levensduur van spullen dan scheelt het al een hoop. Remblokjes gaan op, ongeacht merk / type rem. Versnellingssystemen hebben een levensduur. Banden hebben een levensduur. Je kunt voor de verkrijgbaarheid met buitenbanden met 29x2.2 gaan fietsen maar ik zit liever op onverwoestbare 29x3 banden dan op een setje Rocket Ron 2.2 als ik in de middle of nowhere ben.

Kies onderdelen niet alleen op vervangbaarheid en onderhoudbaarheid maar ook simpelweg op de betrouwbaarheid en duurzaamheid van het onderdeel. Een setje goed verzorgde XT M8000 remmen levert zeer waarschijnlijk geen problemen op een 3-maanden tochtje bijvoorbeeld, daarom monteert Santos dat ook gewoon ipv mechanische schijfremmen. Ga je echt all-in, en neem je reserveonderdelen voor alles mee zoals een remkabel in je stuur, doe dan juist wél weer de onderdelen die je zelf kunt onderhouden langs de weg.

Als het je lengte is zou ik zeker die PB naar MonkeyRider sturen. Surly is een goeie optie, hij heeft veel ervaring met de meer onderhoudbare drivetrains (3x9, mechanische remmen) en het is een prima kerel.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je achtertassen wilt meenemen ook op de achtervorklengte letten, je wilt niet steeds met je hakken tegen de tassen komen. Nu zullen veel frames met bagagedragermogelijkheid geen extreem korte achtervorken hebben, maar even checken kan geen kwaad.

Staal komt veel voorbij en dat is omdat het een materiaal is waarbij betaalbaar, betrouwbaar en repareerbaar te combineren valt. Surley soldeert vaak een hele boel nokjes aan hun frames (en vorken) wat natuurlijk altijd handig is voor bagagetransport. Ook doen ze andere dingen vaak net wat anders dan anders, met doordachte argumenten.
Een leuk merk.

Stevige wielen zijn ook een must, dus met voldoende spaken (32 of nog beter 36), stevige velgen en onderdelen die makkelijk verkrijgbaar zijn. Geen exotische spaken of zo. Een Rohloff is prijzig in aanschaf, maar goedkoop in onderhoud en je hebt een symmetrisch gespaakt wiel (met flenzen die ver uit elkaar staan) wat de betrouwbaarheid flink ten goede komt.

Maar budget speelt zoals altijd een rol, met geld zat is er allerlei fantastisch spul te koop, maar met minder budget moeten er keuzes gemaakt worden en dan kan ik me goed voorstellen dat (bijvoorbeeld) een Rohloff er ff niet in zit...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

GoGoGo schreef: zo 20 januari 2019, 00:47

Keus voor 29er is vooral vanwege de mogelijkheid om ook veel offroad (bergpaden) en strand te kunnen fietsen.
Hoeveel offroad paden verwacht je te gaan rijden in je tocht tussen Noorwegen en Marokko?

De offroad paden/ wegen die ik bv. in de Atlas heb gereden zijn prima met een Gravelracer te rijden. Kortom pas op dat je niet een fiets uit zoekt die 95% van de tijd overkill is?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Rholoff of niet blijft lastig.........met wat olie, kettingschalmen kom je Europa natuurlijk makkelijk door. De rest vind je wel in de bikeshop of bv Decathlon. Voor Afrika oid zou ik het wel overwegen. Maar voor die 1500€ kun je ook regelmatig lekker in een hotelbed/bad :winkie:
GoGoGo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 20 januari 2019, 00:27

hey guys,

Ok lekker wat reactie's. pm verstuurd voor de monkey ik kijk even wat eruitkomt surly is wel ok voor mij.
Verder ga ik liever voor spul wat betrouwbaar is en repareerbaar/servicebaar Rohlof leuk maar duur en geen trek in vooralsnog.
Achtertassen no way ik zie mijzelf al vloeken als ik de fiets moet duwen en steeds tegen die tassen aanloop. lekker lean and mean frametassen stuurtas en rugzak op een drager tegen het zadel aan ...
trapas moet denk ik retesterk zijn evenals voorvorkgedeelte..
ik zwem nog even verder

txs guys

Oh en jawel veel offroad/gravel/beach, ik haat fietsen op asfalt (behalve met wind mee heuvelaf, zee rechts en bergen vooruit in het zicht).
Wat dat betreft ios het eigenlijk zo dat als je op asfalt fietst is een MTB natuurlijk niet heel lekker maar andersom is nog vervelender maar belangrijkste is dat ik echt op asfalt fietsen liever niet doe, ik heb zeker geen haast om ergens te komen.

https://nordestcycles.com/en/product/sardinha-kit ziet er goed uit qua prijs (geen verschil) dus dan toch denk ik voor de Surley ECR
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: zo 20 januari 2019, 11:18 Als ik aan duurzaam denk, denk ik aan ..., stalen frame ...
Dat is niet duurzamer dan een aluminium frame.


De verhalen van brekende frames stammen nog uit de tijd dat alle vakantiefietsers met een stalen frame reden!! :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

GoGoGo schreef: zo 20 januari 2019, 15:27 Achtertassen no way ik zie mijzelf al vloeken als ik de fiets moet duwen en steeds tegen die tassen aanloop. lekker lean and mean frametassen stuurtas en rugzak op een drager tegen het zadel aan ...
Goedzo, ik zou echt all-in gaan bikepacken. Salsa cages aan je voorvork in plaats van achtertassen en zoveel mogelijk lichte grote dingen aan je stuur strappen. Als je nog betaalbare, goede tassen zoekt kan ik alpkit aanraden. Die maken ook voor een zeer acceptabel bedrag een frametas op maat.
Lars TB schreef: zo 20 januari 2019, 22:04 Dat is niet duurzamer dan een aluminium frame.
De verhalen van brekende frames stammen nog uit de tijd dat alle vakantiefietsers met een stalen frame reden!! :bier:
Juist, de enige reden dat sommige fietstoerders, met name de "3 jaar lang 5x de wereld rond" groep met staal rijdt is het feit dat je het ook in mongolië kunt laten lassen. En omdat surly natuurlijk gewoon betaalbare spullen maakt die goed zijn voor het doel.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie