26" Freeride fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik ben op zoek naar een Freeride/DH fiets die ik redelijk goedkoop (+/- 1000 euro) 2e hands kan kopen.
De reden waarom ik Freeride zeg, is omdat er blijkbaar toch nog onderscheid gemaakt wordt tussen een fiets die bedoeld is om te smijten, en een fiets die bedoeld is om zsm beneden te komen.
Mij gaat het dus om de eerste categorie :D

Nu ben ik gekomen tot de Banshee Darkside (nergens 2e hands verkrijgbaar) of de Canyon Torque (bijvoorbeeld zoiets)
Maar welke merken / modellen zouden nog meer binnen deze categorie vallen?

Bedankt!
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik heb dit traject een half jaartje geleden gedaan.
Ik was op zoek naar een freeride / bikepark / super enduro.
Voor mij overlappen deze categorieen heel erg.

Belangrijkste was om leuk beneden te komen en indien echt nodig ook nog fietsbaar naar boven.

Daarbij heb ik ook naar 2e hands gekeken, maar dat is erg lastig hier in NL.
Dit soort fietsen worden weinig gekocht en dus ook weinig verkocht.
Tevens is het een tak van sport die veel vraagt van een fiets en dus ook redelijk slijtage gevoelig.
Daarbij is er met betrekking tot geometrie, maar met name op wielmaat, aandrijving en vering de laatste jaren heel veel ontwikkeling waardoor je een 170 mm fiets in een keer naar boven gefietst krijgt.

Ik had mezelf voorgenomen dat ik een 2e hands fiets van max 2 jaar oud wilde. Na flink wat zoeken kwam ik op een aantal fietsen die aan mijn eisen voldeden.
Echter, allemaal fietsen van topmerken tegen prijzen van +€2.000,-
En dan koop je dus zonder garantie en eigenlijk andermans ellende, want waarom zou zo iemand een dergelijke topfiets zomaar wegdoen.

Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik dan liever iets bijlegde en een nieuwe kocht.

Je koopt al een nieuwe Torque voor minder dan €2.200,- of een spectral voor minder dan €1.900,-
Ik denk dat een nieuwe spectral beter rijdt als een 2e hands bikeparkfiets van een jaar of 5/6 oud.

Als dit echt niet binnen het budget past zou je nog naar een dirtjumper kunnen kijken. Is wel echt een andere toepassing, maar de flowtrails in bikeparks gaan prima. Daarnaast heb je deze tegenwoordig ook al als volgeveerde fietsen.

Mijn advies zou zijn; nog even doorsparen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Nu heb ik al een fiets die best bikepark waardig is:

Afbeelding

Maar die komt 2e hands ook best al in de buurt van die prijzen. En omdat mijn skills nog niet perfect zijn, en ik best eens wat harder kan landen, ben ik eigenlijk op zoek naar een fiets waar ik me niet zoveel zorgen hoef te maken als er s iets sneuvelt :)

Een DJ heb ik ook al, maar dat heeft ook maar een beperkte functie...

Dus vandaar mijn zoektocht naar een goedkopere Freeride fiets. Het hoeft niet de lichtste of beste te zijn, maar ik wil wel makkelijk aan onderdelen kunnen komen als er iets sneuvelt ;)
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Als ik naar je voorbeeld fietsen kijk dan zie ik double crown voorvorken. Ik weet niet of dat wel de meest voor de hand liggende keuze is voor freeride. Ik zou zelf, en heb zelf ook gekozen, kiezen voor een single crown.

Wat zou er moeten sneuvelen op jouw fiets wat zoveel duurder is als op een freeride fiets?

Mijn ervaring is dat je in het budget voor €1.000,- niets fatsoenlijks hebt in het zwaardere mtb segment.

Ik heb tot nu toe altijd bikeparks met een HT gefietst en dat ging ook prima, dus met jouw huidige fiets gaat het zeker lukken.

En als je bang bent om je fiets kort te rijden kun je er beter 1 huren. De boxxer van een 2e hands fiets kort rijden is net zo duur als die van een nieuwe.

De torque die je plaatste is een fiets van 6 tot 7 jaar oud en ondanks dat ie er leuk uit ziet is het een enorm verouderde fiets.
En wat is de conditie van lagers en veerelementen?
Je kunt hier alleen bikeparks mee rijden. Omhoog kun je het vergeten met zo’n fiets.
Als je in Oostenrijk, Frankrijk, italie wil rijden dan is het fijn als je er ook nog een beetje op kan fietsen.
Ga je alleen naar bikeparks dan zou ik er een huren. Vlgs mij €55,- Kun je dus 19 keer het nieuwste van het nieuwste materiaal voor huren. Ik weet niet hoe vaak je naar een bikepark wil, maar ik zou dan 2 tot 3 jaar van in het bikepark kunnen huren ipv een verouderde fiets kopen. En dan heb je het nog niet over het onderhoud en de reparaties.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Er is nog een aanzienlijk verschil in afstelling van de veercurve tussen 'super-enduro's' en echte bikepark/downhill-bikes. Wat Mark zoekt is iets om lomp mee te zijn en dan komt de Rune inderdaad sneller aan de limiet, waar je die met een DH-bak nauwelijks kunt bereiken,

Ik heb zowel met de Rune als de Darkside bikepark gereden. En de Rune is bizar capabel! Totdat je echt gaat springen en de landing niet zo heel goed hebt, dan is de Rune minder vergevingsgezind dan de Darkside. Of wanneer je echt een rockgarden in duikt.

Ook in Finale Ligure (-achtig) terrein met een gids geshuttled, gids op een dh-bak, groep op dikke allmountains en enduro's, Wat die fiets van de gids extra wegfilterde was nog opvallend, hij kon midden op een uitstekende rots landen na een half mislukte sprong, van de groep verdwenen er een paar otb de bosjes in vanwege diezelfde rots... .


Maar je moet inderdaad gaan zoeken naar 5-6 jaar oud en flink gebruikt materiaal wil je die €1.000,- gaan halen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb nog geen echte ervaring met bikeparken, maar je kunt toch niet overal een fiets huren?
Spaarnwoude staat op t lijstje, Eigenlijk alle grotere NLDsen wel, en als het mee zit ook een keer naar winterberg, maar ik kan makkelijker een paar uur tot een dag vrijnemen dan een paar dagen aan één stuk.

Daarnaast zoek ik vooral in de omgeving leuke spots op. Drops worden steeds hoger, dus de eisen aan de fiets ook. Alleen uiterlijk vind ik minder belangrijk....

Lars heeft inmiddels goed door welke kant ik uit wil :D
En mijn huidige bike doet het echt goed, maar ik wil hem niet kortrijden 😬
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Dan zou mijn advies zijn om eerst eens naar een bikepark te gaan en dan het verschil te ervaren.
Ga bijv naar winterberg en huur in de ochtend een giant reign en in de middag een giant glory.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Een wat ouder topic, maar wellicht interessant

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... +entourage
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Winterberg is dus niet zo heel snel geregeld ;)
Ik zit met een baan en een gezin, dus even een paar dagen er tussenuit lukt niet zo snel.
Maar, mijn huidige fiets kan b.v. ook 180mm veerweg aan. Ook interessant, dan krijg je dus zoiets:

https://www.wiggle.nl/fox-suspension-36 ... ory-forks/

Maar of ik daar nou echt voordeel uit haal t.o.v. de DVO Diamond 160mm die ik nu heb, dat is mij nog niet duidelijk ;)

Interessant topic trouwens, ik ga het even goed doorlezen!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2916
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Mark-V schreef: ↑di 1 januari 2019, 20:03 Ik heb nog geen echte ervaring met bikeparken, maar je kunt toch niet overal een fiets huren?
Spaarnwoude staat op t lijstje, Eigenlijk alle grotere NLDsen wel, en als het mee zit ook een keer naar winterberg, maar ik kan makkelijker een paar uur tot een dag vrijnemen dan een paar dagen aan één stuk.

Daarnaast zoek ik vooral in de omgeving leuke spots op. Drops worden steeds hoger, dus de eisen aan de fiets ook. Alleen uiterlijk vind ik minder belangrijk....

Lars heeft inmiddels goed door welke kant ik uit wil :D
En mijn huidige bike doet het echt goed, maar ik wil hem niet kortrijden 😬
je hebt het over bikeparken, daar tel ik alles wat er in Nederland een bikepark genoemd wordt niet mee.
Bird Aeris 9 blurple
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: ↑wo 2 januari 2019, 01:34 Maar of ik daar nou echt voordeel uit haal t.o.v. de DVO Diamond 160mm die ik nu heb, dat is mij nog niet duidelijk ;)
Niet heel veel, de achterkant zal nog steeds wat onrustig zijn als het echt ruig wordt en ook de landingen nog steeds niet beter opvangen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Overigens is een dagje winterberg prima te doen.
Wij doen zelfs weleens een ochtend winterberg. Ben je op het avondeten weer thuis bij moeders de vrouw.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

novaterra schreef: ↑wo 2 januari 2019, 11:09 je hebt het over bikeparken, daar tel ik alles wat er in Nederland een bikepark genoemd wordt niet mee.
:winkie:

Tsja, ik ken ze niet, dus ik kan er nog niet over oordelen. Maar hoe het beestje ook genoemd wordt, ik wil gewoon lekker springen e.d. :)
Loosefest lijkt me wel wat om s een keer aan mee te doen :D :D
dorretje schreef: ↑wo 2 januari 2019, 16:46 Overigens is een dagje winterberg prima te doen.
Wij doen zelfs weleens een ochtend winterberg. Ben je op het avondeten weer thuis bij moeders de vrouw.
Het zou kunnen, maar 3,5 uur enkele reis, is 7 uur totaal. Dan is er niet zo heel veel ruimte meer om nog lekker te fietsen :)
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Mark-V schreef: ↑wo 2 januari 2019, 23:16 Het zou kunnen, maar 3,5 uur enkele reis, is 7 uur totaal. Dan is er niet zo heel veel ruimte meer om nog lekker te fietsen :)
Als je een ochtend liftpas neemt kun je van 9:00 tot 13:30 de lift gebruiken.
Om 14:00 weer in de auto en dan om 18:00 weer aan de piepers.

Kun je lekker jumpen in bikepark en hou je het thuisfront tevreden :-q
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Reigner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 20:39
Mijn mountainbike: Deventer

Heb er een in de aanbieding.
Dartmoor wish 2013
26" downhill velgen
Eventueel met seatdropper.
Giant reign 2018
Nsbikes eccentric
Plaats reactie