Racefully: Canyon Lux VS Cube AMS 100

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Na het laten afvallen van heel veel potentiele xc racers twijfel ik nog tussen twee fietsen. Hebben jullie nog suggesties om voor een van de twee te kiezen?

De vraag gaat dan vooral over de kwaliteit van het frame, service van de fabrikant (alleen bij defecten) etc
Qua sterkte van het frame staat de Cube met hun C62 goed bekend en je kan er overal mee terecht, het frame van de Canyon is de “eenvoudige” carbonsoort van Canyon.
Cube “durft” hun fiets categorie 4 te geven, Canyon categorie 3.

Ik heb moeite om een Cube testfiets te vinden waar je offroad kan testen, bij Canyon kan dat 30 dagen. Geen test = geen aankoop. Tijdens proefritten vallen soms de meest belovende af.
Gangbare sleutelwerk kan ik zelf, alleen wielen/demper/vork/geperste assen doe ik niks aan.

Verder:
- Voorkeur qua uiterlijk is duidelijk de Lux
- Levertijd is gelijk afmontage vergelijkbaar (alleen demmpers Fox VS Rockshox)
- Geometrie theoretisch redelijk gelijk (Cube wel iets langere achtervork)
- prijsverschil gering
- Volgens Canyon zit ik met mijn 1.79 qua maat mooi in het midden van maat M, volgens Cube lijkt de zadelbuis van M (18”) met 42cm erg kort.

Wat ik zoek:
- XC/marathon racer voor NL/Ardennen?etc
- Betrouwbaarheid
- Strak sturend
- Vertrouwen gevend / rust
- Lichtgewicht


Canyon Lux CF 8.0 https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/lux-c ... -race.html

Cube AMS 100 c62 TM https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... ange-2019/
Maar dan omgebouwd naar 110mm voor XC (en heeft dan dezelfde balhoofdhoek dan de Canyon), omdat ik de kleurstelling va de Pro versie niet mooi vind, en Sram mijn voorkeur heeft)
Na aanpassing van wielen/dropper/banden/schijven onder aan de streep naar schatting 100-150 gr zwaarder dan de Canyon.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Met beide geen directe ervaring, ik zou dan op gevoel voor de Canyon kiezen.
Waarom? Omdat dit model in 2018 geintroduceerd is en dus zeer actueel is.
En ik schrijf Canyon hoger aan dan Cube.
Ik ben mij er eentje...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zelf net de Lux 8,0 Race Team besteld, en nu nog bezitter van een 'oude' Lux: wat betreft service Canyon ben ik zeer tevreden, Cube ken ik niet wat dat betreft. Er zit 6jr garantie op de nieuwe Lux, en service/garantieafhandeling zijn bij mij altijd prima en snel verlopen.

Denk dat beide fietsen redelijk vergelijkbaar zijn.
De Lux is iets meer race/marathon getuned (lichtere 110mm vork, lichtere wielen (ong.1450-1500gr) met wat smallere race-XC banden), dan de Cube in TM versie.
De vork en dropper daarin zijn iets hoogwaardiger en 'dikker' dan in deze Lux, Fox spreekt iets fijngevoeliger aan dan de Rock Shox vering van de Lux. Maar goed, de vork ga je dan aanpassen, begrijp ik (welke komt er dan in?). De wielset is wat steviger, de NoNi's 2,35 zijn wat meer tour-trail georienteerd, de Ikons zijn echte racebanden.

Ben je meer marathonracer dan past daar de Lux het beste bij, wil je meer trailreserves, dan de TM-versie van de Cube? Beiden passen prima binnen je inzetgebied.
Pasvorm: met de Lux zat je in het midden, de Cube meer op de grens? Altijd makkelijk op te lossen met een andere stuurpen. Bandjes zijn ook makkelijk aan te passen.

Deze Lux staat 'nu' getest in de Dts Bike Magazine, de Cube zat daar niet bij (6 race HT's en 4 race-fully's middensegment), leuk om te lezen? (De Lux was er winnaar op punten).

Succes met kiezen!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

De AMS zou ik aanpassen naar dezelfde specs als de Canyon, muv de demper en vork die van Fox zijn.

Je kan erg weinig over de AMS vinden. Er lijkt weinig interesse naar te zijn.
Slechts één review wat meer op reclame lijkt. Wel lees ik hier en daar dat het “c62” carbon van Cube erg sterk is. Al kan dat ook marketing zijn.

De Lux lees je erg veel over. Vrijwel allen erg positief. Dan wel over het duurder type carbon. Ook veel interesse naar, want daar doet de marketingafdeling perfect zijn werk met vd Poel (zonder Schurter was de Spark ook niet zo populair)

Van Canyon hoor je af en toe over framebreuk. En dat willen we niet.
Vandaar de vraag over de kwaliteit van de frames. Kwaliteit staat bij mij boven uiterlijk
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Ik zou ook even kijken naar garantie en ervaringen met garantie claimen. Cube gaat er niet heel coulant mee om als je frame stuk gaat na de garantieperiode (ik dacht 2 jaar).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je zit met een verschil tussen een 'internet' firma en een traditionele firma. Het is logisch dat je meer over Canyon hoort en leest, want zij MOETEN herrie maken. Ze bewerken de tijdschriften agressief met testfietsen en reclames (denk ervan wat je vindt, maar inderdaad, helemaal kloppen doet dat niet...). Ze hebben een aantal teams op de fietsen rond rijden. Alleen op die manier komt de consument in contact met Canyon. Cube hoeft dat allemaal niet te doen. Omdat de meeste fietsen nog altijd via de dealer gekocht wordt en ze dus vooral moeten zorgen dat er fietsen bij de dealer staan en dat die dealer jou graag een Cube verkoopt.

Dat maakt een verschil in de perceptie. Als je goed gaat kijken wat er achter zit, dan loopt Cube in veel opzichten nog wel een stuk voor op Canyon (sorry D-man). Groter, betere testafdeling. Alleen kun je daarmee niet zeggen dat Cube ook beter is. Canyon heeft een paar grote sprongen gemaakt en de kennis zit er tegenwoordig ook echt wel. In dat opzicht zullen ze niet onder doen voor Cube.

Over Canyon zijn genoeg horrorverhalen te vinden wat afwikkeling van de garantie betreft. Maar je merkt dat ze daar de afgelopen paar jaar hard aan gewerkt hebben dat te voorkomen en ik heb de indruk dat ze momenteel juist iets coulanter dan gemiddeld zijn om hun reputatie op te krikken. Cube is niet het schoolvoorbeeld van soepele garantie, maar Canyon-achtige horrorverhalen van Cube zijn zeldzaam.

Maar als het je daarom gaat, koop dan gewoon een Trek of Giant. Die gaan niet minder vaak kapot (of misschien toch wel iets minder!!) dan de andere 2 merken. Maar dan weet je dat je vrijwel altijd perfect geholpen wordt!


Goed, in zoverre dus geen heel grote verschillen. Wat fietsen zelf betreft ook niet. De FOX vering presteert iets beter, maar met service zit je daar weer iets lastiger. De Canyon heeft de kleurtjes van het dames-wegrace team, als je daar gevoelig voor bent. Nu zou ik niet gelinkt willen worden met een wegrace-team, maar ik zou graag die kleurtjes op mijn fiets willen :winkie:


Ik heb altijd wel een goed gevoel gehad bij iedere xc-gerichte Cube (100 tot 120 mm veerweg), waar niet iedere Canyon me kon overtuigen. Maar deze 2 ken ik beide niet, maar ik vermoed dat ze elkaar niet echt ontlopen.


Zou ik alleen in het geval van de Cube gewoon de 20" nemen. In ieder opzicht is dat gewoon een 18", behalve in de naamgeving vanuit Cube... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Denk ook aan de levertijd, de levertijd van de Lux schijnt nogal lang te zijn.
Van Cube geen idee.
Er zit een Cube mega-store in Vlaardingen wellicht kun je daar je testrit aanvragen of vragen hoe ze met retourneren binnen 30 dagen a la Canyon omgaan.

Ik rij zelf een AMS uit 2014, dus voor c62 en c68 carbon, en dat blijft een fijne fiets.
Via de Duitse kanalen zijn alle lagers en andere parts na te bestellen.
Na 2012 heeft Cube op carbon trouwens 3 jaar garantie niet de hierboven gestelde 2 jaar.
Frenksel
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 11:29

Het is niet zo dat ik het geld niet aan grote merken uit wil geven, maar als ik alles wegstreep kom ik toevallig bij deze twee uit.

Bij de grote merken heb je ook niet gegarandeerd goede service. Deze praten niet met de consument en schuiven alles af, dus ben je afhankelijk van de verkoper en moet er een goed verkooppunt op acceptabele afstand zijn. Laat nu net daar altijd het knelpunt zitten... Ook hebben deze wel een crashreplacement, maar deze is niet interessant (kan je beter de fiets weggooien/vervangen).

Iedereen denkt nu: en dát merk/type dan? Nou, hieronder dus een rijtje met de afgevallen concurrentie en waarom:
- Trek Top Fuel: Fijne fiets maar slechts één kleine bidon meenemen
- Orbea Oiz: Geen dealer in omgeving waar ik wil kopen, geen interessante crash replacement
- Cannondale Scalpel: Trekt me niet
- Specialized Epic: Geen proefrit (op redelijke termijn) mogelijk, ver rijden, veel demperproblemen, geen intereassante crash replacement
- Scott Spark: Heerlijke fiets, Trapas wel erg laag, slechts één bidonhouder. Afmontage of kleur niet naar mijn wens (tenzij helememaal strippen)
- Olympia Fx1: Geen klik tijdens proefrit
- Giant Anthem: Fijne fiets, maar niet mega overtuigend

Vandaar dat de vraag alleen over deze twee gaat....
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Lars TB schreef: di 11 december 2018, 09:32 Als je goed gaat kijken wat er achter zit, dan loopt Cube in veel opzichten nog wel een stuk voor op Canyon (sorry D-man). Groter, betere testafdeling. Alleen kun je daarmee niet zeggen dat Cube ook beter is. Canyon heeft een paar grote sprongen gemaakt en de kennis zit er tegenwoordig ook echt wel. In dat opzicht zullen ze niet onder doen voor Cube.

Geen sorry nodig ;) ik zeg ook spreek vanuit gevoel... ben van een Cube nooit echt overtuigd qua rijgedrag.. (wel eens wat geprobeerd) Canyon daarentegen wel
Ik ben mij er eentje...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dts Mountainbike Magazine van vandaag heeft een leuke groeptest van de beste racefully’s, met daarin de Scalpel, Lux, Anthem, Spark RC, Epic.
Spark en Lux Uberragend getest, leuk leesvoer :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(... En zoals eerder gemeld dus de Dts Bike, met ‘middenklasse’ Lux CF SL 8.0 Pro Race (puntenwinnaar en preisleistung tipp), Anthem Advanced Pro 1 en Spark RC 900 Team, afgezet tegen hele dure referentiebike BMC Fourstroke 01 Two (ook een prachtbike!)... nog meer leesvoer dus...).
Laatst gewijzigd door aurelius op di 11 december 2018, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Frenksel schreef: di 11 december 2018, 10:59 Bij de grote merken heb je ook niet gegarandeerd goede service. Deze praten niet met de consument en schuiven alles af, dus ben je afhankelijk van de verkoper en moet er een goed verkooppunt op acceptabele afstand zijn. Laat nu net daar altijd het knelpunt zitten... Ook hebben deze wel een crashreplacement, maar deze is niet interessant (kan je beter de fiets weggooien/vervangen).
Daarom dus Trek en Giant. Ik denk niet dat ze nog een dealer hebben die niet weet hoe goed ze met garantie om gaan... .
Frenksel schreef: di 11 december 2018, 10:59 - Giant Anthem: Fijne fiets, maar niet mega overtuigend
Weinig overtuigend argument van jouw kant :winkie:


Voelt misschien iets minder hardcore 'race' aan dan andere fietsen in dit segment, maar is misschien wel de meest capabele van alle!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BartKraai
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 28 maart 2014, 21:14
Mijn mountainbike: Fuel top
Contacteer:

aurelius schreef: di 11 december 2018, 23:13 (... En zoals eerder gemeld dus de Dts Bike, met ‘middenklasse’ Lux CF SL 8.0 Pro Race (puntenwinnaar en preisleistung tipp), Anthem Advanced Pro 1 en Spark RC 900 Team, afgezet tegen hele dure referentiebike BMC Fourstroke 01 Two (ook een prachtbike!)... nog meer leesvoer dus...).
Heb je een link naar deze artikelen?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nee, ze liggen 2 passen verderop op tafel :winkie: ...
Kiosk?
(Of je 06 of mailadres PB-en, dan stuur ik je de foto’s van de pagina’s. Als jij dan weer alle andere geintereseerden forward etc., anders blijf ik bezig :wink: ...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Dadelijk toevallig in de buurt van de Primera. Dat is de perfecte test dan!

De Anthem voelde minder effeciënt en wat lomper. Had gewoon niet de “klik”.

Met de Spark wel, op een aantal bijna-lanceringen door de erg lage trapas na (Ik trap graag lekker door in bochten)
De Spark gebruikt geen Sram, tenzij je van een vloekende kleur oranje houdt (ik niet).

Grootste nadeel vind ik als dorstige renner nog dat je bij je genoemde fietsen maar één fles mee kan. Dan moet ik bij een duurtraining (in de zomer bijna elke rit) al een rugzak dragen, en dat wil ik vermijden.

De laatste optie is om de Scott om te bouwen naar Sram. Maar dan gaat hij in verhouding duur worden en moet ik vaak een rugzak gaan dragen. De lage trapas kan/moet ik wel aan wennen
Plaats reactie