'hardcore'hardtail advies

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Hey mannen,

Sinds 3 jaar houd ik mij bezig met de prachtige mtb sport. 2 1/2 jaar geleden heb ik mijn eerste mtb gekocht: Ghost Kato X6 (2016 dus). Gezien het feit dat ik toen nog geen idee had waar ik op moest letten kwam ik er mettertijd achter dat deze XC fiets misschien niet de beste keuze was voor het type rijden waar ik van houd, namelijk lekker kutten op de fiets: bunnyhops, endoturns etc... de technische aspecten van het mtben. Nu ben ik toe aan een andere fiets. Ik wil graag een hardtail omdat ik het simpele ontwerp erg mooi vind en onderhoudstechnisch is het ook geschikter voor mij. Ik fiets wekelijks in de stad om aan mijn skills te werken, 2x per maand op Nederlandse trails en 2x per jaar naar het buitenland. Nu ben ik op zoek naar en AM hardtail die ook nog eens lekker speels is. Zelf zat ik te denken aan o.a.
-Whyte 905
-Nukeproof scout 275 comp
-Vitus Sentier 27 VRX
-Commencal Meta HT AM
-Norco Torrent

Maar zoals elders op het forum geopperd werd: veel bikes worden door de Britten geprezen omdat ze een lange reach en wheelbase hebben en erg slack zijn. Nu zal dat veel vertrouwen geven in de afdalingen, maar ik lees bijna nooit iets over het speelse karakter van de fiets. Wat denken jullie? En zijn er nog andere merken en type fietsen waar ik aan moet denken? Budget is max 2000 btw.

Groetjes,

David
Juh!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Een slacke balhoofdhoek maakt een fiets niet speels maar stabiel. Om te voorkomen dat je vervolgens op een tank zit wordt er een korte stuurpen en een breed stuur gebruikt en dat compenseert en maakt de fiets weer speelser. Tot op zekere hoogte, want stuurpennen kunnen niet eeuwig korter.

Eigenschappen die een fiets speels kunnen maken zijn een korte stuurpen, korte chainstays, laag bottom-bracket en lage standover voor een vertrouwd gevoel en een redelijk hoog stuur. Ook kleinere wielen kunnen helpen.

Speels is ook relatief aan snelheid. Een downhill geometrie is best speels als je keihard gaat. Als je langzaam rolt is het vooral stabiel en veilig.

Neem eens een kijkje hier: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=330
En denk ook eens aan de Bird Zero of Kona Honzo

Disclaimer: Er zijn hier mensen die beter weten wat een fiets leuk maakt :tong
Laatst gewijzigd door Makkelijk op do 15 november 2018, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Veel speelser als een Kona Honzo of Explosif wordt het in mijn ogen niet :-q Vooral de korte cs doet het hem.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

En als je de rest van het forum wilt volgen kun je ook nog een Bardino kopen :D
Waar woke is, is vuur
seels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 oktober 2018, 23:38

Ik heb voor een kona kahuna gekocht. Niet zo agressief als een honzo (vooral op hier in de kempense bossen ook terecht te kunnen) maar als ik u verhaal zo lees dacht ik direct aan de honzo!
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Makkelijk schreef: do 15 november 2018, 16:24 En als je de rest van het forum wilt volgen kun je ook nog een Bardino kopen :D
Of een Vendetta X2 :tong , is trouwens nog wel een speciale actie bij Kingdom waar 2 'proefframes' worden verkocht voor een heel schappelijke prijs... :-q
Just do Ti, or did i die?
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Kona (Big Honzo) en Bird zijn merken die ik niet in overweging had genomen. Bedankt voor de tip. Die Bird Zero AM ziet er ook wel erg gaaf uit zeg...
De owners van een Kingdom en Bardino zijn hardwerkende bazen! Wat een prachtige fietsen zijn dat! Als mijn portemonnee dat toeliet had ik er ook wel zo'n een gewild. Of een mooie Stanton...maar helaas.
27,5+ is wel een vereiste voor mij. Afgelopen zomer op een Cube reaction TM gereden met 2.6 inch banden. Wat een verschil met de 2.25 inch.
Met name als het terrein erg ruig wordt ervaar je een behoorlijk verschil met de smallere banden.
Juh!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Niet altijd, maar zo nu en dan kaas op je pannenkoek....ja..., vind ik ook wel lekker :lol: :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Wat denk je van een Ridley met z'n balhoofd hoek van 71 graden.... Dat is wel speels genoeg denk ik... :D :-q
Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Als ik niet net wat nieuws zou hebben dan zou ik dit overwegen. Niet te steil of te flauw wat betreft de balhoofdhoek en voor 27,5+ en 29" met verwisselbare patten. Een fiets die nergens extreem in is.
www.santacruzbicycles.com/en-US/chameleon
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

HT speels en direct is 71..... :lol: :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

kan niet meer schreef: vr 16 november 2018, 11:37 Als ik niet net wat nieuws zou hebben dan zou ik dit overwegen. Niet te steil of te flauw wat betreft de balhoofdhoek en voor 27,5+ en 29" met verwisselbare patten. Een fiets die nergens extreem in is.
www.santacruzbicycles.com/en-US/chameleon
ZIet er idd goed uit. Beetje jammer van de vork die ze erbij leveren op het D+ model. Als je moet kiezen tussen frame of afmontage altijd voor het frame gaan zegt men. Dat snap ik, maar vind het toch ergens wat jammer ofzo. De R+ is dan meteen weer te duur...
Juh!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Mario070 schreef: vr 16 november 2018, 01:49 Wat denk je van een Ridley met z'n balhoofd hoek van 71 graden.... Dat is wel speels genoeg denk ik... :D :-q
Afbeelding
Iets teveel XC georiënteerd? CS is relatief lang en de balhoofdhoek is wel erg stijl lijkt mij?
Juh!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Kaasopjepannenkoek schreef: vr 16 november 2018, 14:04
Mario070 schreef: vr 16 november 2018, 01:49 Wat denk je van een Ridley met z'n balhoofd hoek van 71 graden.... Dat is wel speels genoeg denk ik... :D :-q
Afbeelding
Iets teveel XC georiënteerd? CS is relatief lang en de balhoofdhoek is wel erg stijl lijkt mij?
Je moet hem niet serieus nemen, hij mist zijn Ridley XC bak gewoon.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:(( mss wel.... :lol: :lol: :lol: :wink: wel waar is....... het stuurt als een malle en je moet wakker blijven met zo'n race bak..... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie