Ervaringen Orbea

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Korte inleiding:
Ik heb nu twee fietsen: een zeer lichte Stumpjumper met mooie componenten en een wat zwaardere Epic. Nu merk ik dat ik de laatste tijd echter bijna alleen nog maar op de Epic rijd, omdat ik daar gewoon meer plezier aan beleef. De meeste kilometers worden gemaakt rond het Oostvoorsne meer. Geen heftig terrein dus, maar een leuk rondje met een lekkere flow en voldoende drops, heuveltjes en kleine jumpjes.

Nu ben ik dus aan het overwegen / dagdromen / rondkijken om ipv twee fietsen te hebben, een lichtgewicht fully te kopen of te bouwen, die het beste van mijn beide fietsen combineert.

Bij deze zoektocht kwam ik de Orbea OIZ tegen. Een aantal pluspunten:
- Mooie volledig carbon frames;
- Mooie afmontage voor de prijs;
- Vanaf de M10 is er een nieuwer frame, dat (zonder demper) slechts 1,6 kg schijnt te wegen;
- Mogelijkheid om voor sommige modellen de kleurstelling van het frame zelf te kiezen;
- Mogelijkhed om op sommige modellen varianten van compenten te kiezen;
- Levenslange garantie op het frame;

Zo op het eerste gezicht allemaal dikke pluspunten.

Alleen verbaast het me dat het merk relatief onbekend is. Reviews of vergelijkingstesten kan ik maar heel beperkt vinden. Ook hier op het forum kom ik niet heel Orbea's tegen.

Nu vroeg ik me af of er hier op het forum mensen ervaringen hebben met Orbea? Hoe is de kwaliteit? Hoe is de garantie afhandeling? Heeft er wel eens iemand op een Orbea OIZ gereden? Ik ben heel benieuwd naar praktijk ervaringen!

Edit: uit deze test https://www.vojomag.nl/eerste-test-orbe ... e-kies-je/ komt de OIZ vrij goed naar voren.

( @moderators: dit topic leek me het beste thuishoren in 'bikeadvies'. Als dat niet zo is, voel je vrij het topic te verplaatsen. )
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Orbea is in NL niet zo'n groot merk, al heeft de Rabo-ploeg best wat jaren op de racefietsen van hun gereden.
Bekende van mij rijd ook rond op de Oiz en die reed daarvoor altijd op hardtails.
Hij is zeer lovend over de fiets en deze wordt wel serieus gebruikt(diverse marathon wedstrijden als de Drenthe 200, Veldslag om Norg, in de top 10 in NL).
Ook hij was in de race voor een Epic of een Spark, maar gekozen voor het minder bekenden, maar niet minder goede Orbea.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Er is in ieder geval iemand op het forum die er twee bezit…
Vorsprung durch Pedantik.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb een Loki. Tja... goede fiets, maar ik heb nooit iets van Orbea nodig gehad dus ik weet niet wat ik daarvan kan zeggen :D Wat wel duidelijk is is dat ze bij Orbea weten hoe je moet spuiten.

In de Alpen zag ik vrij veel Rallons, ze zijn niet overal zeldzaam (en de Rallon is een erg goed model).

Ik heb trouwens weleens wat van Orbea nodig gehad, een kleurcode. Ze reageerden snel maar konden me geen kleurcode geven... "We mix the colours as we spray them so there might be variances". Volgens mij worden Orbea's volledig in-house in Baskenland gebouwd, als je daar waarde aan hecht. Er staat in elk geval "proudly designed and made in Basque country" op m'n frame :)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Orbea is 1 van oudste fietsmerken ter wereld, ze maken al meer dan 175 jaar fietsen. Hun markt ligt voornamelijk in Spanje (33%) en Frankrijk (33%), bij de rest (met duitsland en de US als grootste afnemers) timmeren ze behoorlijk aan de weg. De topmodellen worden idd in Baskenland geproduceerd en ze hebben nog een locatie in Portugal, volgens mij produceren ze zoveel mogelijk in huis.

FWIW: 2 jaar terug had ik ook bijna een OIZ gekocht, ik heb er toen enkel vanaf gezien omdat ik toch meer trailbike wilde en de Occam niet zo mooi vond. Hier in NL was het trouwens slecht om een dealer te vinden, ik ben toen in BE geweest.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Goed om te horen dat er voornamelijk positieve ervaringen zijn!
Ik hoop dat het lukt om een proefrit om de OIZ M10 te maken, ik ben heel benieuwd naar hoe die fietst.
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

TenZNL schreef: vr 2 november 2018, 22:04 Orbea is 1 van oudste fietsmerken ter wereld, ze maken al meer dan 175 jaar fietsen. Hun markt ligt voornamelijk in Spanje (33%) en Frankrijk (33%), bij de rest (met duitsland en de US als grootste afnemers) timmeren ze behoorlijk aan de weg. De topmodellen worden idd in Baskenland geproduceerd en ze hebben nog een locatie in Portugal, volgens mij produceren ze zoveel mogelijk in huis.

FWIW: 2 jaar terug had ik ook bijna een OIZ gekocht, ik heb er toen enkel vanaf gezien omdat ik toch meer trailbike wilde en de Occam niet zo mooi vond. Hier in NL was het trouwens slecht om een dealer te vinden, ik ben toen in BE geweest.

Carlo Boonstra is dealer van Orbea, ik heb mijn Alma daar ook aangeschaft, dit is echter in Drachten (Friesland) dus wel een stuk rijden... Over de ervaring met het merk kan ik weinig vertellen aangezien ik de fiets nog maar 3 weken in bezit heb. De levering duurde wel iets langer dan verwacht doordat mijn frame niet door de lakcontrole kwam (maar liever dat dan een frame die niet goed gelakt is natuurlijk :winkie: ).
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Is het niet zo dat je bij Orbea de fiets online kan bestellen en betalen maar dat ze hem bij een lokale fietsenwinkellaat laten bezorgen voor de final check-up? Volgens mij maakt het Orbea niet uit of die verkoper Orbea verkoopt of niet. Je bent op die manier dus niet gebonden aan een Orbea dealer maar kan gewoon gebruik blijven maken van je eigen, geprefereerde fietsenwinkel waar je normaal altijd naartoe gaat en toch een fiets online kopen.
Lijkt mij wel een interessant voordeel.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Ik heb Alma en bevalt super goed.
Goede degelijke kwaliteit en bij dit merk is het leuk dat je vrij eenvoudig via hun site componenten kunt upgraden.
Het is alleen jammer dat de dealers dun bezaaid zijn in Brabo-land.
Eigenlijk best gek dat je dit merk niet meer rond ziet rijden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Orbea is zeker een mooi fietsmerk. Ik weet sowieso 2 gasten die er (heel hard) op fietsen tijdens de wintercompetitie.

Maar waarom kijk je niet ook naar een Olympia. Die hebben met de F1x een hele serieuze bak die je makkelijk onder de 10kg kan krijgen. Zelf persoonlijk vind ik de merken wel een beetje te vergelijken ..
- beide al heel lang op de markt (175 jr..)
- beetje exotisch en zuidelijke tinten :-D
- vooral alles zeer strakke lijnen
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie