Kona Honzo, Nukeproof Scout of toch wat anders.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

kermit schreef: do 25 oktober 2018, 10:59 Leuke fiets hoor, ga je vast veel plezier van hebben :-q

Maar even over reach, dat zegt "niks" over hoe lang je zit hè. De reach is een vaste waarde in de geometrie van een frame en wordt niet beïnvloed door wat voor stuurpen of stuur je monteert. Het is de horizontale afstand tussen hart bracketpot en hart bovenkant balhoofdbuis.

Je zou -enigzins versimpeld- kunnen zeggen dat de horizontale bovenbuislengte bepaalt hoe lang een fiets voelt als je zit, en de reach bepaalt hoe lang een fiets voelt als je op de pedalen staat (en natuurlijk heeft stuurpenlengte daar uiteindelijk ook invloed op, maar de reachwaarde wordt er niet anders door).

Afbeelding

Wat dus wel je reach kan veranderen is een langere of kortere vork ;-)
En zie bijvoorbeeld ook dat als de zithoek in deze tekening steiler zou worden je wel een kortere bovenbuislengte krijgt, maar geen kortere reach. Zittend verandert de houding dus wel, maar zodra je gaat staan maakt die steilere zithoek niks meer uit.
Oh bedankt voor de correctie. Nu snap ik het, dat zegt inderdaad niet zoveel. Nou we wachten gewoon af hoe de fiets zal zitten :D
dorretje schreef: do 25 oktober 2018, 11:11 Ik snap alle goed bedoelde adviezen, maar een Honzo is niet een fiets die je een maatje groter neemt omdat hij dan beter zit. 1,78 is spot-on een M. Waar je bij andere fietsen nog kunt spelen met de lengte van je stem is dat bij een Honzo niet echt mogelijk gezien de geometrie en stem lengte.

Succes met de keuze en veel plezier met je aankoop.
:-q :-q Maat M is besteld.




Toen ik gisteren bestelde waren er nog meerdere maten beschikbaar. Nu staat de fiets helemaal niet meer op de site. : Suprised : Nou zolang ik die van mij maar krijg. Bestelling is ontvangen maar nog in ''behandeling''.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Hoe verhoudt de honzo zich eigenlijk met de eerder genoemde bikes (nukeproof stout, commensal en sonder transmitter) wat betreft stuurgedrag met name omdat de head angle bij deze rond de 65 zit en de honzo 67graden telt. Heb met de honzo wel eens testrit gemaakt en dat beviel wel. De transmitter vind ik prijstechnisch wel weer interessant. Sorry voor het lichtelijk kapen van dit topic, maar loop beetje tegen dezelfde keuze aan.
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

fleche schreef: do 25 oktober 2018, 22:55 Hoe verhoudt de honzo zich eigenlijk met de eerder genoemde bikes (nukeproof stout, commensal en sonder transmitter) wat betreft stuurgedrag met name omdat de head angle bij deze rond de 65 zit en de honzo 67graden telt. Heb met de honzo wel eens testrit gemaakt en dat beviel wel. De transmitter vind ik prijstechnisch wel weer interessant. Sorry voor het lichtelijk kapen van dit topic, maar loop beetje tegen dezelfde keuze aan.
Goede vraag. Ik heb deze vraag ook eerder gesteld, maar dan krijg ik het antwoord dat het niet zo heel veel uitmaakt. 68 graden voor de Honzo en 65 voor de Nukeproof. Chainstay 415 voor Honzo en 440 voor Nukeproof. Nukeproof heeft ook langere wielbasis. En wat meer fork-travel natuurlijk. Maar hoe zich dit uit in het rijden durf ik ook niet te vertellen. Langere wielbasis is nog meer stabiliteit op hogere snelheid maar krappe singletracks worden wat meer werken met de Nukeproof denk ik. Maar de wielbasis van de Honzo is ook al iets langer dan de gemiddelde XC hardtail.

Maar kaap gerust dit topic. Ben ook benieuwd. Ik heb inmiddels de aankoop gedaan. Vandaag is hij verzonden, DHL zegt dat hij dinsdag binnen komt :winkie: :winkie:
thomas15001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 25 april 2020, 11:39

Wat is het geworden en ben je er tevreden van :)? Ik kan momenteel een Honzo AL 2018 op de kop tikken (nieuw) voor 1045 euro...Ben serieus aan het twijfelen tussen verschillende modellen maar denk dat dit budgetgewijs spot on is.
Plaats reactie