Actualiseren 'Bikeadvies voor beginners (FAQ's)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Het valt me op dat dit zeer nuttige topic van Wicked DJ nog steeds geraadpleegd wordt, zelfs op andere fora.
Dat topic is opgesteld in 2006 en op een aantal punten nogal verouderd waardoor het me zinvol lijkt om dat verhaal eens op te frissen.

Er zijn in die 12jr nogal wat dingen veranderd die goed zijn om te weten, voor wie dan ook die dat verhaal doorneemt.
De diverse wielmaten zijn natuurlijk het meest opvallend maar er is zoveel meer veranderd, kijk alleen maar naar het 'sterrensysteem' van de voorvorken.

Zou iemand met vergelijkbare kennis van zaken als Wicked destijds, daar eens naar kunnen kijken?
Het voegt IMHO werkelijk veel toe aan 'ons' forum.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt mij dat vooral Lars daar wel iets zinnigs over kan zeggen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

"Iedereen een long travel full suspension"

:bier:
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Is een leuk klusje denk ik, maar is idd wel toe aan wat vernieuwing...
Bokmaaa schreef: do 4 oktober 2018, 13:33 "Iedereen een long travel full suspension"

:bier:
Gaat de Fuel Ex dan weer de deur uit voor een Remedy?? :tong :bier:
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MadMax12 schreef: do 4 oktober 2018, 13:36 Is een leuk klusje denk ik, maar is idd wel toe aan wat vernieuwing...
Bokmaaa schreef: do 4 oktober 2018, 13:33 "Iedereen een long travel full suspension"

:bier:
Gaat de Fuel Ex dan weer de deur uit voor een Remedy?? :tong :bier:
Als hij 21,5 inch is neem ik je Fuel wel over. Dat is dan short travel trail bike tegenwoordig toch?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Vooral de disciplines zijn niet meer helemaal bij de tijd. Ik stel het volgende voor

• XC enduro: rondjes over een parcours dat meerdere keren omhoog en omlaag gaat tot je heel erg moe bent van het rondrijden op een fiets die niet licht genoeg is | < 120mm veerweg (achter soms 0mm)
• 1/2 Enduro: omlaag op een zware enduro fiets met te weinig versnellingen en een vork die niet helemaal naar links en rechts kan | > 180mm
• Enduro all mountain: enduro zonder dat iemand de tijd bijhoudt en er geen vast parcours is | 130 - 170mm
• Enduro dirt jump: trucjes over schansen van verschillende vorm en grootte gevolgd door heel veel high-fives | veerweg 100mm (achter meestal 0mm)
• Enduro trial: heel langzame vorm van enduro met hoogteverschil niet meer dan een paar meter. Vanwege de extreem lage snelheid meestal op een singlespeed met kleinere wielen | 0mm veerweg
• Enduro marathon: als XC enduro maar dan op een langer en hoger parcours. Voor mensen die niet moe genoeg worden van XC enduro | 120 - 140 mm
• Gravel enduro: Meest veelzijdige vorm van enduro. Een soort cyclocross-enduro zonder tijdmeting of parcours. Door ballast in tassen aan de fiets te hangen wordt voorkomen dat de smalle banden geen grip hebben | 0 - 65 mm veerweg, maar meestal 0
• Freeride enduro: van dingen af fietsen waar je eigenlijk niet vanaf kunt fietsen gevolgd door heel veel high-fives | > 170mm
• Enduro enduro: omhoog en omlaag met een fiets die eigenlijk gemaakt is voor omlaag terwijl iemand de tijd bijhoudt | >150mm veerweg
• Strand enduro: enduro over het strand met als doel wie het eerste zijn/haar fiets versleten heeft. In plaats van hoogteverschil zijn tegenwind en niet uitglijden over weekdieren de uitdagende factoren | 0mm v+a

edit: ik ben strand enduro helemaal vergeten.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Oli4k schreef: do 4 oktober 2018, 17:35 Vooral de disciplines zijn niet meer helemaal bij de tijd. Ik stel het volgende voor

• XC enduro: rondjes over een parcours dat meerdere keren omhoog en omlaag gaat tot je heel erg moe bent van het rondrijden op een fiets die niet licht genoeg is | < 120mm veerweg (achter soms 0mm)
• 1/2 Enduro: omlaag op een zware enduro fiets met te weinig versnellingen en een vork die niet helemaal naar links en rechts kan | > 180mm
• Enduro all mountain: enduro zonder dat iemand de tijd bijhoudt en er geen vast parcours is | 130 - 170mm
• Enduro dirt jump: trucjes over schansen van verschillende vorm en grootte gevolgd door heel veel high-fives | veerweg 100mm (achter meestal 0mm)
• Enduro trial: heel langzame vorm van enduro met hoogteverschil niet meer dan een paar meter. Vanwege de extreem lage snelheid meestal op een singlespeed met kleinere wielen | 0mm veerweg
• Enduro marathon: als XC enduro maar dan op een langer en hoger parcours. Voor mensen die niet moe genoeg worden van XC enduro | 120 - 140 mm
• Gravel enduro: Meest veelzijdige vorm van enduro. Een soort cyclocross-enduro zonder tijdmeting of parcours. Door ballast in tassen aan de fiets te hangen wordt voorkomen dat de smalle banden geen grip hebben | 0 - 65 mm veerweg, maar meestal 0
• Freeride enduro: van dingen af fietsen waar je eigenlijk niet vanaf kunt fietsen gevolgd door heel veel high-fives | > 170mm
• Enduro enduro: omhoog en omlaag met een fiets die eigenlijk gemaakt is voor omlaag terwijl iemand de tijd bijhoudt | >150mm veerweg
• Strand enduro: enduro over het strand met als doel wie het eerste zijn/haar fiets versleten heeft. In plaats van hoogteverschil zijn tegenwind en niet uitglijden over weekdieren de uitdagende factoren | 0mm v+a

edit: ik ben strand enduro helemaal vergeten.
strand enduro lol, hoe kon je die nou vergeten :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bokmaaa schreef: do 4 oktober 2018, 13:33 "Iedereen een long travel full suspension"

:bier:
Haha, ik ben er bang voor. :wink:
Lars is goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, maar inderdaad, z'n persoonlijke voorkeur schermert wel door in zijn adviezen :tong
Hoewel hij er statistisch gezien niet eens zo vaak naast zit, mogen wij natuurlijk ook andere opties aandragen.

Hoe dan ook, oude informatie is zeker foute informatie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 3 oktober 2018, 13:43 Lijkt mij dat vooral Lars daar wel iets zinnigs over kan zeggen.
Ik gooi de bal bij TSTM neer! Wat weet ik nu helemaal...?


Maar als ik nu gewoon begin:

"Iedereen een All Mountain"!


Dan kunnen jullie het verder aanvullen :winkie:



Maar zonder dollen, ik geloof niet dat jullie mijn argumenten lezen... . Het is eerder andersom, dat de meesten hier hun persoonlijke voorkeur adviseren. Ik heb mijn advies voor een trailbike (meestal met, maar af en toe ook zonder achtervering) meermaals rationeel onderbouwd. Nog niemand heeft die onderbouwing rationeel onderuit gehaald.

Dan kun je je ook nog afvragen voor wie je die adviezen schrijft en dus ook hoe. Ja, voor de beginner. Maar die heb je op minstens 2 niveau's: absolute beginners. En wielrenners die eens willen boscrossen. Die enkeling die roept: "nog nooit gedaan maar ik word nu downhiller" kunnen we negeren. Of is het overzicht dan incompleet.

Of moet het toch ook een advies worden voor iemand die iets fanatieker is geworden en een volgende fiets zoekt? Een compleet overzicht dus?


Misschien gooi ik er binnenkort eens een lap tekst tegenaan waar jullie op mogen schieten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zit 'm nu even goed te lezen, maar een gedeelte is gewoon upgraden. De vraag is echter of bijvoorbeeld een lijst met vorken (zoals al genoemd) niet veel beter veralgemeniseerd kan worden? Geen specifieke producten, misschien hooguit de merken vermelden en eerder de algemene eigenschappen.

Ik zou het anders doen omdat ik het ben. Net zoals een ander dit weer anders zou doen.


En waarom zou Wicked het niet doen, of vraag ik nu iets heel raars?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Oli4k schreef: do 4 oktober 2018, 17:35 Vooral de disciplines zijn niet meer helemaal bij de tijd. Ik stel het volgende voor

• XC enduro: rondjes over een parcours dat meerdere keren omhoog en omlaag gaat tot je heel erg moe bent van het rondrijden op een fiets die niet licht genoeg is | < 120mm veerweg (achter soms 0mm)
• 1/2 Enduro: omlaag op een zware enduro fiets met te weinig versnellingen en een vork die niet helemaal naar links en rechts kan | > 180mm
• Enduro all mountain: enduro zonder dat iemand de tijd bijhoudt en er geen vast parcours is | 130 - 170mm
• Enduro dirt jump: trucjes over schansen van verschillende vorm en grootte gevolgd door heel veel high-fives | veerweg 100mm (achter meestal 0mm)
• Enduro trial: heel langzame vorm van enduro met hoogteverschil niet meer dan een paar meter. Vanwege de extreem lage snelheid meestal op een singlespeed met kleinere wielen | 0mm veerweg
• Enduro marathon: als XC enduro maar dan op een langer en hoger parcours. Voor mensen die niet moe genoeg worden van XC enduro | 120 - 140 mm
• Gravel enduro: Meest veelzijdige vorm van enduro. Een soort cyclocross-enduro zonder tijdmeting of parcours. Door ballast in tassen aan de fiets te hangen wordt voorkomen dat de smalle banden geen grip hebben | 0 - 65 mm veerweg, maar meestal 0
• Freeride enduro: van dingen af fietsen waar je eigenlijk niet vanaf kunt fietsen gevolgd door heel veel high-fives | > 170mm
• Enduro enduro: omhoog en omlaag met een fiets die eigenlijk gemaakt is voor omlaag terwijl iemand de tijd bijhoudt | >150mm veerweg
• Strand enduro: enduro over het strand met als doel wie het eerste zijn/haar fiets versleten heeft. In plaats van hoogteverschil zijn tegenwind en niet uitglijden over weekdieren de uitdagende factoren | 0mm v+a

edit: ik ben strand enduro helemaal vergeten.
:D :D :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: do 4 oktober 2018, 21:27...
Ik gooi de bal bij TSTM neer! Wat weet ik nu helemaal...?


Maar als ik nu gewoon begin:

"Iedereen een All Mountain"!


Dan kunnen jullie het verder aanvullen :winkie:



Maar zonder dollen, ik geloof niet dat jullie mijn argumenten lezen... . Het is eerder andersom, dat de meesten hier hun persoonlijke voorkeur adviseren. Ik heb mijn advies voor een trailbike (meestal met, maar af en toe ook zonder achtervering) meermaals rationeel onderbouwd. Nog niemand heeft die onderbouwing rationeel onderuit gehaald.

Dan kun je je ook nog afvragen voor wie je die adviezen schrijft en dus ook hoe. Ja, voor de beginner. Maar die heb je op minstens 2 niveau's: absolute beginners. En wielrenners die eens willen boscrossen. Die enkeling die roept: "nog nooit gedaan maar ik word nu downhiller" kunnen we negeren. Of is het overzicht dan incompleet.

Of moet het toch ook een advies worden voor iemand die iets fanatieker is geworden en een volgende fiets zoekt? Een compleet overzicht dus?


Misschien gooi ik er binnenkort eens een lap tekst tegenaan waar jullie op mogen schieten... .
Zo ingewikkeld is het niet.
Wil je voorvering of FS?
Wil je racen of touren ?

Met die vragen krijgen we al een idee van de richting.
Het wordt altijd lastig als mensen hun thuisrondjes in de polder maken, 20km asfalt heen en terug moeten rijden, maar ook in de Alpen omhoog willen fietsen en naar beneden willen vliegen, 1x per maand naar de Ardennen gaan, en in de vakantie met het hele gezin op fietsvakantie gaan.
En af en toe nog eens een bikepark mee pikken.
Allemaal op 1 fiets, want beperkt budget en beperkte ruimte.

Weet je wat? doe maar een trailbike ;)
Lars TB schreef: do 4 oktober 2018, 21:32 Ik zit 'm nu even goed te lezen, maar een gedeelte is gewoon upgraden. De vraag is echter of bijvoorbeeld een lijst met vorken (zoals al genoemd) niet veel beter veralgemeniseerd kan worden? Geen specifieke producten, misschien hooguit de merken vermelden en eerder de algemene eigenschappen.

Ik zou het anders doen omdat ik het ben. Net zoals een ander dit weer anders zou doen.


En waarom zou Wicked het niet doen, of vraag ik nu iets heel raars?
Naam en toenaam noemen is lastig, dat is volgend jaar alweer achterhaald.
Categorie en uitvoering / eigenschappen is inderdaad beter.
(Of het nu over vorken, frames, of andere onderdelen gaat)

En is Wicked niet met pensioen ?
(beter, dan heeft hij tijd zat :winkie: )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 5 oktober 2018, 01:55
Zo ingewikkeld is het niet.
Wil je voorvering of FS?
Wil je racen of touren ?

Met die vragen krijgen we al een idee van de richting.
Zelfs de vraag over vering kan er volgens mij uit. Veel mensen zijn er van overtuigd dat ze een snelle hardtail zoeken, terwijl FS al snel meerwaarde heeft. Dus door van te voren al te kiezen voor een hardtail missen ze misschien de perfecte fiets. Dan beter zoeken door denken hoe je de fiets wilt inzetten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bokmaaa schreef: vr 5 oktober 2018, 08:49
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 5 oktober 2018, 01:55
Zo ingewikkeld is het niet.
Wil je voorvering of FS?
Wil je racen of touren ?

Met die vragen krijgen we al een idee van de richting.
Zelfs de vraag over vering kan er volgens mij uit. Veel mensen zijn er van overtuigd dat ze een snelle hardtail zoeken, terwijl FS al snel meerwaarde heeft. Dus door van te voren al te kiezen voor een hardtail missen ze misschien de perfecte fiets. Dan beter zoeken door denken hoe je de fiets wilt inzetten.
Dat is bijvoorbeeld al een probleempje. Ik zou me bij de feiten willen houden. En als ik dan zeg dat vering in het terrein per definitie sneller is, dan krijg ik de persoonlijke mening van heel wat bikers over me heen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Oli4k schreef: do 4 oktober 2018, 17:35 Vooral de disciplines zijn niet meer helemaal bij de tijd. Ik stel het volgende voor
:lol: :lol: :lol:
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie