Trail bike, maar welke

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Allen, wederom dank :-D Jullie helpen me echt op weg!

Ruudruud, 013 bos ken ik goed. Rij deze regelmatig en eigenlijk is de singlespeed hier het leukst. Maar ben benieuwd naar jouw bevindingen

Mbt de keuze, eigenlijk ben ik ook niet in voor een mainstream fiets zoals ook Kermit aangeeft. Mijn SS is een custom SingleBe en de Honzo vind ik gewoon een "eigenwijze" fiets. Kijk ook naar bv Pivot, Santa Cruz, Transition, YT, Orange etc Maar dat maakt de keuze niet makkelijker :-? Zijn vraag mbt wat er beter kan aan de Camber, Geo mag iets meer rechtop en meer reserve op de meer uitdagende trails in het buitenland. Voor mezelf denk ik dan, zonder te overdrijven aan een 29" met ongeveer 140mm voor en achter of een 27,5" met ook 140mm of 150 voor.

Maar zoals Lars al eerder aangaf zegt de veerweg niet alles maar doet de geo en de veer-karakteristiek er zeker ook toe.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

kermit schreef: do 4 oktober 2018, 11:52Ik vind het zelf altijd belangrijk dat ik een gevoel bij een fiets heb. Dat is wellicht niet het meest rationele argument maar een fiets waar ik dat niet bij heb gaat mij niet blijvend plezier geven.

Meestal betekent dat dat de mainstream merken voor mij afvallen.
Mee eens dat er een 'klik' moet zijn met een bike, maar wat is nu eigenlijk de reden om bij voorbaat al "mainstream" merken te negeren? Als dat "gevoel" afhangt van de naam op de onderbuis, gaat het dan niet puur om wat je denkt dat anderen van je denken? Is jouw Merida trouwens niet "mainstream"? Je hebt die toch gekozen omdat hij lekker rijdt en je er plezier aan beleeft?

Verder allemaal goede adviezen in dit topic denk ik. Rond de 140 mm, goede geo en passing, wielmaat naar keuze, en lekker gaan rijden.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

nielsvk schreef: do 4 oktober 2018, 15:49
Verder allemaal goede adviezen in dit topic denk ik. Rond de 140 mm, goede geo en passing, wielmaat naar keuze, en lekker gaan rijden.
Denk dat dit idd het hele verhaal wel plat slaat (positief gezien). Beperkt de zoektocht weer :-D
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

One Only schreef: do 4 oktober 2018, 14:07 Kijk ook naar bv Pivot...
Doe maar een Switchblade, dan kan ik `m ook eens testen :winkie:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

One Only schreef: wo 3 oktober 2018, 16:44 Buiten het feit dat ik zeker ga proefrijden, en daarbij voor zover mogelijk, goed ga vergelijken ben ik benieuwd naar ervaringen van mede-bikers die hier in Nederland rijden met fiets met wat meer veerweg. Bv Stumpjumper FSR/Fuel EX/Remedy/ etc. En wat zou dan het maximale zijn qua veerweg? 130mm of kun je ook met een 150mm leuk rijden in Nederland. Meer lijkt me wel een overkill :tong
Ik heb een Canyon Nerve 29er en een Remedy.
Is de Remedy in NL overkill? ja! Die fiets kan heel veel meer hebben als dat je hier tegenkomt, en nog belangrijker, als dat ik ermee kan. En toch rijd hij erg lekker en heb ik er veel lol mee, ook in NL en pak de Canyon steeds minder.
Net als Lars al beschreef, je moet er geen Strava race mee willen winnen, maar je kan er achterlijk hard de bocht mee om en denderd met gemak van alles af wat je durft en zoveel langzamer is het ook weer niet.
Zelf ben ik niet zo,n enorme held, en voor wat ik wel rij zou een Fuel ook echt wel volstaan, maar met de Remedy durf ik meer omdat ik weet dat de fiets het toch wel makkelijk aan kan en ik echt de beperkende factor ben.
vd zomer ook in de Alpen geweest en dat is echt een feest met zo,n fiets.
Ik zou hem niet als enige fiets nemen, maar in een setje met wat snellers/directers: top!

Wat betreft merken ben ik van mening dat merken mainstream zijn/worden omdat ze een consistent boven gemiddeld goed product hebben en een goede keten ter ondersteuning tegen een redelijke prijs (want anders waren ze boutique ;)
imo niks om je voor te schamen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

nielsvk schreef:
kermit schreef:Ik vind het zelf altijd belangrijk dat ik een gevoel bij een fiets heb. Dat is wellicht niet het meest rationele argument maar een fiets waar ik dat niet bij heb gaat mij niet blijvend plezier geven.

Meestal betekent dat dat de mainstream merken voor mij afvallen.
Mee eens dat er een 'klik' moet zijn met een bike, maar wat is nu eigenlijk de reden om bij voorbaat al "mainstream" merken te negeren? Als dat "gevoel" afhangt van de naam op de onderbuis, gaat het dan niet puur om wat je denkt dat anderen van je denken? Is jouw Merida trouwens niet "mainstream"? Je hebt die toch gekozen omdat hij lekker rijdt en je er plezier aan beleeft?
Hoho, ik zei niet dat mainstream bij voorbaat afvalt, maar meestal. Dat is toch een verschil... zie bijvoorbeeld die Merida (al is er op e-mtb gebied heel wat minder te kiezen buiten de grotere merken).

Wat een ander van mijn fiets (of andere spullen) denkt speelt geen rol in mijn afwegingen bij de aankoop. Waarschijnlijk kun je dan juist beter aan komen zetten met een dikke Cannondale of Specialized dan met een of ander merk waarvan de meeste zondagbikers nog nooit gehoord hebben.
Wel is het belangrijk dat IK de fiets mooi vind en dat hij aan een aantal (rij)technische criteria voldoet. Daarnaast vind ik het wel leuk om met een fiets onderweg te zijn die je niet nog tien keer tegenkomt onderweg. Daar zit natuurlijk een belangrijk deel van de mindere kansen van een mainstream merk bij mijn koopbeslissingen ;-)

Let wel, dit wil niet zeggen dat ik het niet leuk vind als iemand mijn fiets mooi vindt.
Maar zo niet, even goede vrienden :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik begrijp de keuze voor niet mainstream wel. Vind zelf het gevoel bij de fiets ook wel belangrijk.
Heb zelf 2 x kona en, custom tita racer en een project XII gravelgrinder. Alle gekocht zonder er maar een meter op gereden te hebben en bevallen nog steeds.

Je hebt een Honzo, dus ik ga er van uit dat je Kona een fijn merk vindt.

Kijk eens naar de Satori of de hei hei trail.
Allebei fietsen die wel alle boxjes zou moeten aanvinken.

Ben benieuwd wat je keuze gaat worden.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zou in het geval van Kona dan toch eerder naar een Process kijken of toch gewoon met die Honzo gaan...
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Wat ik bedoel is dat je ook een gevoel of klik kunt hebben met een (goede, mooie) fiets van een mainstream merk en als je die fiets toch niet wil hebben puur en alleen omdat je iets anders wil dan de meeste andere mensen, het doorslaggevende argument dus de mening van anderen is.

Lekker belangrijk verder, iedereen moet natuurlijk gewoon doen waar hij blij van wordt. Terug on topic.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef: do 4 oktober 2018, 20:31 Lekker belangrijk verder, iedereen moet natuurlijk gewoon doen waar hij blij van wordt.
Ho ho! Als de vraag hier gesteld wordt, dan moet het een fiets worden waar vooral wij blij van worden :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien is dat een idee.
Onze persoonlijke verlanglijstjes indienen en daar een gemiddelde van berekenen ?
Dan moet het wel goed zijn, toch :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Na de afgelopen weken op een 100mm xc-fiets het stadsbos gereden te hebben vandaag op de trail fiets (135mm fully) gegaan.

Verschil: 1KG in het voordeel van de HT (10,9 vs 11,9KG)

Hiervan zit denk ik 500gr in de wielen en banden.

Banden zijn overigens wel 'gelijk'. Beiden 29"

HT: vittoria barzo / peyote (2,25 non-tnt)
Trail: barzo/mezcal (2,35 tnt)

Conclusie: HT komt makkelijker op snelheid, trail houdt snelheid beter vast. HT verlies ik meer snelheid in verschillende bochten. Te extreem stuurgedrag. Met de fully kan ik vaker doortrappen dus minder aan/uit bijsprinten. Beter voor mijn gestel. Kortom, de fully is mijn keuze ;)

Het grappige is, met eenzelfde gemiddelde hartslag ben ik richting de 50 seconde sneller met de fully op een rondje van 15 minuten.

Mijn hierboven beschreven analyse is gebaseerd op mijn gevoel. Met de data van een Garmin kun je niet in depth analyseren per bocht.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ben er net ook geweest :-D Denk dat nu zo’n 90% van de uiteindelijke route is aangelegd/gefreesd. Moet wel nog goed aangereden worden maar wordt een erg gaaf rondje zo in de achtertuin :-q

Bedankt voor je info. Mijn snelste rondje daar heb ik gereden op de ss :lol: (9 min57 maar dat is van start tot einde van het rondje bij de snelweg, dat is het segment dat Garmin pakt) Op de Fs daar nog niet geweest.
Welke trailfully heb jij?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

De Transition is zeker een mooie optie. Maar heb je dan ook gedacht aan merken als Liteville? De 301 is nu zeer leuk in de aanbieding. Of een merk als Orange?
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Orange heb ik inderdaad ook in de picture. Liteville nog niet maar gekeken. Maar wat is een leuke aanbieding? Zijn best prijzige fietsen over het algemeen :wink:
Plaats reactie