Wat overblijft van je budget steek je in extra fietsvakanties. Ik zou het wel weten.
Beter 1 fiets op de trails dan 10 in de schuur.
Trail bike, maar welke
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hear, hear. je hebt die fiets al dus ik zou het zeker eens proberen
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 3 oktober 2018, 13:28 Wat overblijft van je budget steek je in extra fietsvakanties.
En er op vakantie achter komen dat het helemaal niets is...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Helemaal niets is natuurlijk sterk overdreven.
(en dat risico loop je met iedere fiets)
En het is altijd slim een generale repetitie te houden in bijv. De Ardennen, of iig een omgeving die zo representatief mogelijk is voor je vakantiebestemming.
Met een (LT)HT op vakantie is net zoiets als in NL rijden op een singlespeed. Goed te doen, maar er zijn omstandigheden waar een andere fiets handiger zou zijn.
(en singlespeed rijden doet TS blijkbaar ook)
Ik zag trouwens net pas dat deze quote niet vd TS is...
Maar om even te nuanceren, met een onbeperkt budget, of een sponsor die je telkens nieuw materiaal toeschuift, kan je eens rustig de (onbeperkte) schuur induiken om het materiaal te kiezen wat het beste past bij je plannen.
Herken je jezelf niet in bovenstaande situatie, dan moet je nadenken hoe je je tijd, je euro's en je opbergruimte gaat besteden.
Ik persoonlijk zie dan heel veel voordelen in een LTHT.
Het hoeft niet automatisch een FS te zijn (andersom hoeft het ook niet automatisch een HT te zijn)
Gewoon goed nadenken, alle opties overwegen.
Iets nieuws kopen is leuk, maar als het alleen daarom gaat, dan moet je waarschijnlijk in therapie
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ach, als TS een FS overweegt (gebaseerd op ervaring met een FS), dan lijkt het me logisch eerst daar op door te gaan. Echt logisch een LTHT aan te raden is het niet, het is hooguit dat een iets dikkere Honzo natuurlijk beter naar beneden komt dan een minder dikke Honzo.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Allen, dank voor de reacties en het meedenken. Wordt erg gewaardeerd Ik wil nav jullie adviezen de vraag wat aanscherpen.
De SS en de Honzo (die ik dan laat zoals hij nu is) voldoen in ruime mate voor wat ik in Nederland wil rijden. Ik wil er graag een FS bij houden dus de zoektocht gaat door
Welke FS gaat een toevoeging zijn op hetgeen ik heb waarbij rekening houdend met:
- Moet een fijne metgezel zijn op de vakanties/biketrips in de Alpen
- Moet ook in Nederland inzetbaar zijn en leuk om mee te rijden
Buiten het feit dat ik zeker ga proefrijden, en daarbij voor zover mogelijk, goed ga vergelijken ben ik benieuwd naar ervaringen van mede-bikers die hier in Nederland rijden met fiets met wat meer veerweg. Bv Stumpjumper FSR/Fuel EX/Remedy/ etc. En wat zou dan het maximale zijn qua veerweg? 130mm of kun je ook met een 150mm leuk rijden in Nederland. Meer lijkt me wel een overkill
Wederom dank voor het delen van jullie adviezen en ervaringen!
De SS en de Honzo (die ik dan laat zoals hij nu is) voldoen in ruime mate voor wat ik in Nederland wil rijden. Ik wil er graag een FS bij houden dus de zoektocht gaat door
Welke FS gaat een toevoeging zijn op hetgeen ik heb waarbij rekening houdend met:
- Moet een fijne metgezel zijn op de vakanties/biketrips in de Alpen
- Moet ook in Nederland inzetbaar zijn en leuk om mee te rijden
Buiten het feit dat ik zeker ga proefrijden, en daarbij voor zover mogelijk, goed ga vergelijken ben ik benieuwd naar ervaringen van mede-bikers die hier in Nederland rijden met fiets met wat meer veerweg. Bv Stumpjumper FSR/Fuel EX/Remedy/ etc. En wat zou dan het maximale zijn qua veerweg? 130mm of kun je ook met een 150mm leuk rijden in Nederland. Meer lijkt me wel een overkill
Wederom dank voor het delen van jullie adviezen en ervaringen!
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Mijn €0,02 is wat ik al zei: 130-140mmmm fully lijkt me een prima balans voor fun in binnen- en buitenland. Zeker de moderne fietsen kunnen vaak veel meer dan dat je op basis van de veerweg zou verwachten.
En toch, wat TSTM zegt kan ik me ook wel in vinden
En toch, wat TSTM zegt kan ik me ook wel in vinden
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Het is niet zozeer dat meer veerweg de overkill is, maar de fiets zelf wordt wat lomp en de zithouding is echt gericht op afdalen. Nog steeds kwam ik prima rond op (vooral) de UHR met mijn 160 mm enduro-bike, maar achter iemand aan jagen werd zwaarder. Bochtensnelheden was dan wel weer helemaal top en grote lol. Maar uiteindelijk pakte ik vrijwel altijd de trailbike of de allmountain. En inmiddels min of meer altijd de AM. 140 mm achter, 160 mm voor. Ik heb niet het idee echt langzamer te zijn dan op een 120 mm trailbike (geen Strava, kijk gewoon op de klok en in minuten zit er geen verschil, dus het gaat om secondenwerk.) Alleen op een 3 kg lichtere XC ben ik heuvelop iets sneller. maar aangezien dat mijn drijfveer niet is, kan ik dus niet zeggen dat ik minder lol heb op de langzamere fiets. Juist andersom dus!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Van jouw lijstje de Hightower. Gewoon omdat het geen specialized of trek is. Ik zal komend weekend even een vergelijking maken tussen een hardtail xc-racer en een 135mm trail fully op het officiële stadsbos013-rondje.
Ik ben eenzelfde soort rijder als jij. En juist als je geen Strava-ambities hebt vind ik 1 trail-fully een prima oplossing. Ook in het vlakke Brabant.
Ik ben eenzelfde soort rijder als jij. En juist als je geen Strava-ambities hebt vind ik 1 trail-fully een prima oplossing. Ook in het vlakke Brabant.
-
- Pro Biker
- Berichten: 914
- Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
- Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1
Ik heb een jaartje lopen twijfelen wat ik zou kopen.
Reed op een XC fully van Giaint, de Anthem X 29er.
(Daarvoor nog een hardtail en andere fully's gereden)
Ben terecht gekomen bij een YT Jeffsy 29er met 140mm veerweg.
Rij m nu 2 jaar. Heerlijk ding voor overal waar ik geweest ben.
Voornamelijk Brabant, Limburg, Ardennen, Duitsland (Ook Winterberg, bikepark gaat prima)
Inderdaad Strava uitschakelen of gewoon accepteren dat de PR's niet meer uit de lucht komen vallen als het omhoog gaat of vlak is.
Fiets klimt prima, maar is gewoon gericht voor andere doeleinden.
Reed op een XC fully van Giaint, de Anthem X 29er.
(Daarvoor nog een hardtail en andere fully's gereden)
Ben terecht gekomen bij een YT Jeffsy 29er met 140mm veerweg.
Rij m nu 2 jaar. Heerlijk ding voor overal waar ik geweest ben.
Voornamelijk Brabant, Limburg, Ardennen, Duitsland (Ook Winterberg, bikepark gaat prima)
Inderdaad Strava uitschakelen of gewoon accepteren dat de PR's niet meer uit de lucht komen vallen als het omhoog gaat of vlak is.
Fiets klimt prima, maar is gewoon gericht voor andere doeleinden.
- dorretje
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1747
- Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
- Mijn mountainbike: Staal
Ik zou eens kijken naar een canyon spectral. Voor een fiets met veel veerweg vind ik hem strak rijden in nl.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
http://www.mellowbikers.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Met het budget in mind, inderdaad de 2 laatst genoemden, de YT Jeffsy en de Canyon Spectral, zeker eens bekijken. Hou je nog steeds wat over voor die vakantie wellicht, of voor een weekendje voorproeven in de Ardennen .
Wat is je budget?
Wat is je budget?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Da's lekker ruim inderdaad .
Zal voortaan beter lezen...
Zal voortaan beter lezen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Het gaat vooral om een vervanger voor de Camber als ik het goed heb?
Die het eigenlijk al best goed deed lees ik, dus dan zou ik specifiek kijken naar de punten van de Camber waarop je wat mist. Is het de veerweg? Of is het meer een geometriedingetje?
Dan komen daar vanzelf wat mogelijke opties uitrollen en welke daarvan de beste is kan een ander moeilijk voor jou bepalen. Ik vind het zelf altijd belangrijk dat ik een gevoel bij een fiets heb. Dat is wellicht niet het meest rationele argument maar een fiets waar ik dat niet bij heb gaat mij niet blijvend plezier geven.
Meestal betekent dat dat de mainstream merken voor mij afvallen.
Al bij Banshee gekeken?
Phantom / Prime (29") en Spitfire / Rune (27.5").
Maar ook een merk als Transition maakt echt interessante trailbikes imo.
Die het eigenlijk al best goed deed lees ik, dus dan zou ik specifiek kijken naar de punten van de Camber waarop je wat mist. Is het de veerweg? Of is het meer een geometriedingetje?
Dan komen daar vanzelf wat mogelijke opties uitrollen en welke daarvan de beste is kan een ander moeilijk voor jou bepalen. Ik vind het zelf altijd belangrijk dat ik een gevoel bij een fiets heb. Dat is wellicht niet het meest rationele argument maar een fiets waar ik dat niet bij heb gaat mij niet blijvend plezier geven.
Meestal betekent dat dat de mainstream merken voor mij afvallen.
Al bij Banshee gekeken?
Phantom / Prime (29") en Spitfire / Rune (27.5").
Maar ook een merk als Transition maakt echt interessante trailbikes imo.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After