specialized epic of scott spark

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
stephan15
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 15 september 2018, 13:33

ik wil een nieuwe mountainbike gaan kopen. heb nu een hardtail maar zou graag een fully willen als volgende fiets. nu heb ik 2 fietsen op het oog een Specialized Men's Epic Comp Alloy en een SCOTT Spark RC 900 Comp Bike. ik fiets vooral in nederland op de lokale tracks. de scott komt op ong. 2500 euro en de specialized kost ong. 3000 euro. wat vinden jullie ? is de specialized die 500 euro meer waard ? het zijn allebei 2019 modellen. alleen de kleur vind ik persoonlijk even wennen van de scott.

hierbij de links van de bikes : https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... -comp-bike" onclick="window.open(this.href);return false; https://www.specialized.com/nl/nl/mens- ... 074-154344" onclick="window.open(this.href);return false;
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Welkom hier! In dit subforum staat een heel topic vol met aankoopadvies voor ' beginners', op basis daarvan kun je deze fietsen op papier al aardig vergelijken. Wat me niet duidelijk is hoe je op deze twee fietsen bent uitgekomen. Wat vind je belangrijk? Afmontage, merkimago, goede merkdealer om de hoek? Als je iets meer info geeft kunnen we meedenken.

En verder zou ik een testrit maken. En dan niet 10 meter over de parkeerplaats, maar even het bos in. Goede dealer kan meestal wel aan testfietsen komen.
stephan15
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 15 september 2018, 13:33

okee. alvast bedankt! ik ben op deze 2 fietsen gekomen doordat bij mij in de buurt 2 merkdealer/ fietsenwinkels zitten. via hun ben ik aan deze 2 modellen gekomen. ik vind afmontage en kwaliteit belangerijker dan het merk imago.

en zijn er ook mensen die ervaring hebben met het brain systeem van specialized ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

stephan15 schreef:okee. alvast bedankt! ik ben op deze 2 fietsen gekomen doordat bij mij in de buurt 2 merkdealer/ fietsenwinkels zitten. via hun ben ik aan deze 2 modellen gekomen. ik vind afmontage en kwaliteit belangerijker dan het merk imago.

en zijn er ook mensen die ervaring hebben met het brain systeem van specialized ?
De brain schijnt nogal eens stuk te gaan. Specialized belooft ieder jaar beterschap, maar ook van de 2018 brain zijn er alweer berichten dat ie kapot is gegaan.
Vering met brain is eigenlijk vering voor mensen die geen vering willen, ook iets om over na te denken. Extra geld uitgeven, terwijl je net zo goed een HT had kunnen kopen.

Ik ben een HT rijder en ben van mening dat je in NL geen achtervering nodig hebt. Natuurlijk staat het je vrij om toch voor achtervering te kiezen.
Maar een brain probeert deze 2 te combineren en slaagt daar nog steeds niet in.
Als ik achtervering heb, dan is dat een bewuste keuze vanwege de omstandigheden, en dan wil ik die vering ook voelen.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op za 15 september 2018, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In that case: Canyon Lux, onverslaanbare prijs kwaliteit afmontage, de fiets waar M vd Poel op rijdt:
2999,- https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/lux-c ... -race.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2599,- https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/lux-c ... -race.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vroeger een Epic gereden, 26” nog, afgelopen jaren een Canyon Lux (vorig model), nu een Spark RC besteld. Maar qua afmontage komt niets in de buurt van een Lux van die grote merken. LBS en ook een goede prijs kwaliteit verhouding: de race marathonfully’s van Cube, Orbea, Giant.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alleen die levertijd, daar is niets luxe aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
stephan15
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 15 september 2018, 13:33

aurelius schreef:In that case: Canyon Lux, onverslaanbare prijs kwaliteit afmontage, de fiets waar M vd Poel op rijdt:
2999,- https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/lux-c ... -race.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2599,- https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/lux-c ... -race.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vroeger een Epic gereden, 26” nog, afgelopen jaren een Canyon Lux (vorig model), nu een Spark RC besteld. Maar qua afmontage komt niets in de buurt van een Lux van die grote merken. LBS en ook een goede prijs kwaliteit verhouding: de race marathonfully’s van Cube, Orbea, Giant.

hier heb ik ook voor gekeken maar wil geen carbon fiets. en wil graag een 1x drive train. en geen grip shift
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik ben een HT rijder en ben van mening dat je in NL geen achtervering nodig hebt. Natuurlijk staat het je vrij om toch voor achtervering te kiezen.
Wat is nodig... .

Juist als je kiest voor een snellere fiets dan is vering logisch. Laatst nog een zo goed als even snelle hardtail rijder gelost met mijn xc-fully. Op het meest vlakke stuk van de ronde. Omdat de achtervering het verschil maakte bij de knippen en de grip in de flauwe bochten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
stephan15
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 15 september 2018, 13:33

zit er verder nog veel verschil kwa kwaliteit tussen fox en rockshox ? of is dit meer persoonlijke voorkeur.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Lux is 1x. Je voorkeur voor 1x vind ik logisch.
Maar waarom geen carbon?
De situaties waarin carbon stukgaat, daar gaat alu ook stuk.
Wordt het defect niet gedekt door garantie (crash), dan is carbon te repareren, alu niet.
Shimano heeft altijd trigger shifters, Sram soms Gripshift.
De Gripshift shifter kan je altijd vervangen door een Sram trigger.
Zeker meteen bij aankoop moet een dealer daar niet moeilijk over doen.

typo aangepast
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 16 september 2018, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

stephan15 schreef:zit er verder nog veel verschil kwa kwaliteit tussen fox en rockshox ? of is dit meer persoonlijke voorkeur.
Er is meer verschil tussen de types onderling, dan tussen de merken.
RS maakt wel een aantal budget modellen, zo'n beetje alles onder de Reba. Fox begint een stapje hoger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
stephan15
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 15 september 2018, 13:33

ThaSingleTrackMastah schreef:De Lux is 1x. Je voorkeur voor 1x vind ik logisch.
Maar waarom geen carbon?
De situaties waarin carbon stukgaat, daar gaat alu ook stuk.
Wordt het defe t niet gedekt door garantie (crash), dan is carbon te repareren, alu niet.
Shimano heeft altijd trigger shifters, Sram soms Gripshift. De Gripshift shifter kan je altijd vervangen door een Sram trigger. Zeker meteen bij aankoop moet een dealer daar niet moeilijk over doen.

omdat ik veel ervaringen met carbon heb niet is de fietsen maar nadere dingen. en hierbij is een scheur heel lastig te zien en het is ook heel lastig te repareren. en voor deze prijs krijg je ook niet de beste carbon frames. die gripshift wisselen zou idd kunnen maar bij canyon wordt dat lastiger denk ik zomaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Ik ben een HT rijder en ben van mening dat je in NL geen achtervering nodig hebt. Natuurlijk staat het je vrij om toch voor achtervering te kiezen.
Wat is nodig... .

Juist als je kiest voor een snellere fiets dan is vering logisch. Laatst nog een zo goed als even snelle hardtail rijder gelost met mijn xc-fully. Op het meest vlakke stuk van de ronde. Omdat de achtervering het verschil maakte bij de knippen en de grip in de flauwe bochten.
Ik rij geen wedstrijden, maar het is natuurlijk altijd leuk om voorin mee te kunnen komen. Ik denk dat dit geldt voor bijna iedereen hier.
Hoeveel extra euros, extra gewicht en extra onderhoud je dat waard is, da's moeilijk op voorhand in te schatten
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Ik heb de epic comp gehad en eigenlijk best triest wat je krijgt voor 3K. Uiteraard wel een top doorontwikkeld frame met dito geometrie... Top aluminium dat amper meer weegt dan carbon, mooi gelast. Kwaliteit van de paint was ik niet overdonderd. Brain tja.. Als je een beetje pech hebt gaat ie snel stuk maar Specialized ziet dit als een slijtageonderdeel, servicen kost 190€. Wielen mja, afmontage,ook wel... Euh ok. Maar lagers wtf... Die zouden af fabriek vervangen moeten worden,

Mss wordt alles beter boven de comp''''
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In "Te Koop" staat een Scott Spark.
wel carbon...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie