Nieuwe hardtail MTB

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Geizer77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 8 november 2009, 12:56

Hallo allemaal..

Het is weer zo ver: op zoek naar een nieuwe mountainbike.. op dit moment heb ik een 5 jaar oude Bulls Copperhead. Daarvoor had ik een nóg goedkopere 26 inch Sensa.. maar eigenlijk ben ik sinds het begin ontevreden geweest over mijn aankoop. Kost veel energie om de fiets op gang te brengen, hij weegt veel en dit alles in combinatie met mijn lichaamslengte (1 meter 98 / 80 á 85 kg) voel ik mij net een giraffe in het bos. Stoempen op het rechte eind, elke bocht tot stilstand komen.

Ik zit in de zomer op de racefiets en in de winter mountainbike ik om mijn conditie bij te houden. Mijn favoriet is toertochten zo hard/snel mogelijk rijden.

Lijstje met "wensen":
  • Carbon frame
    Hardtail
    Zo "race" achtig mogelijk
    Bij voorkeur 10 kg of daar zo dicht mogelijk bij in de buurt*
    Fox voorvork of in ieder geval een goede voorvork**
    Niet merk gebonden, maar moet wel gaaf ogen
* Wellicht psychologisch, maar ik heb een aversie tegen mijn zware Bulls.. gewicht van 10kg bedoel ik niet in de maat XL/2XL maar in de standaard M maat
** Voorvork van de Bulls was een RockShox Recon en die heeft het 2 jaar redelijk gedaan. Ik wist verder ook niet dat ze onderhoud nodig hebben, maar deze werkt de afgelopen 3 jaar niet meer, f/m adviseert ook geen reparatie i.v.m. kosten.

Merk voorkeur heb ik eigenlijk niet, altijd veel plezier gehad van Sensa.. maar ik vind niet dat ze een mooie mountainbike hebben. Wat mij opvalt is dat de Canyon Exceed slechts 1 versie heeft met Di2, die is ook als enige niet in de aanbieding. Verder bieden ze veel single speed opties aan en ik heb daar erg mijn twijfels bij.. hoe vaak ik wel niet de linker shifter gebruik om even voor een klimmetje snel terug te schakelen..

Vragen die ik heb:
  • Wel Di2 of niet? Canyon biedt er slechts 1 aan
    Single ring chainset of niet?
Budget vind ik lastig om te bepalen, want als iets een groot voordeel heeft of ook echt beter rijd, wil ik het mogelijk wel overwegen.. ik zoek zelf in de categorie €2500-€3500.

Mvg.
Laatst gewijzigd door Geizer77 op zo 2 september 2018, 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Di2, tsja... in mijn ogen niet een enorme sprong voorwaarts. Dan ben je ook gebonden aan een relatief 'oudere' Shimano groep, die wat achterloopt op de SRAM Eagle 1x12 ontwikkeling. Nieuwste XTR groep is ook 1x12, zelfs 10-51 cassette, maar die is er niet in Di2. Dus als je die eis laat vallen wordt de keuze reuze, voor 2500,- 3500,-.

Met jouw 1,98m lengte wordt dan ook de vraag: welk merk heeft mooi 'lange' racehardtails?
Als het dus een grote maat wordt, en het moet richting de 10kg, dan hebben internetters vaak voor het geld de relatief lichtste afmontage. Ik weet niet wat je weegt bij 1,98m, maar het moet ook stevig genoeg en heel blijven natuurlijk. Wat is dus je gewicht?

Was je al gecharmeerd geraakt van bepaalde fietsen? De Exceed is natuurlijk een topper, maar de Radon Jealous is ook zo'n mooi afgemonteerde lichte internetter.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Rij zelf met 1x11. 10-42 cassete. Ben uitermate tevreden. Eigenlijk bereik genoeg. Wil echter ook graag aan de sprintjes op de weg meedoen. Daarom een 34 voor gestoken. Dit zorgt ervoor dat ik soms met klimmen wel een lichter verzetje wil. In het buitenland steek ik een 30 voor, en dan kan ik me eigenlijk wel redden.
Nu met de 1x12 eagle groep is het bereik nog wat groter, waardoor ik denk dat eigenlijk iedereen die een beetje fietst er wel mee boven zou moeten komen.

Di2 is leuk. Maar mechanisch werk ook gewoon goed. Is helemaal aan jezelf of je daar geld aan uit wilt geven. Ikzelf zou dan liever een 1x12 groep of een goed wielsetje willen.

Belangrijkste is natuurlijk dat je lekker op je nieuwe fiets zit. Dus ga proefritjes maken
Geizer77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 8 november 2009, 12:56

Wat betreft het gewicht was ik denk ik niet helemaal duidelijk, maar ik bedoel de gewicht die de fabrikant opgeeft, vaak bij de maat M. Dat het dan 0,3 of 0,4 kg meer is i.v.m. maar XL/2XL is geen probleem. Alleen even opletten dat sommigen het gewicht aangeven bij de maat S (Radon) en anderen bij de maat M (Canyon).

Het merk Radon kende ik nog niet, maar ik vind de fietsen er mooi uit zien. Ik vind het ook belangrijk dat er goede velgen in zitten en niet de betonblokken die ik nu heb (Mavic TN 319 Disc).

Kijken we puur naar uiterlijk dan vind ik MTB's met een recht lopende bovenbuis vaak strak i.c.m. wat dikker buizenwerk aan bijv. de onderkant.. misschien is dat een hype, maar het oogt wel mooi :-)

Wanneer ik bijv. naar de Radon Jealous 8.0 / Radon Jealous 9.0 kijk lijkt het dat daar aardige velgen (Newmen Evolution SL X.A.25) in zitten.
Laatst gewijzigd door Geizer77 op zo 2 september 2018, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Geizer77 schreef:Single ring chainset of niet?
Jij weet wat jij nu aan setup hebt, wat jij daarvan gebruikt gezien jouw fysieke gesteldheid in het terrein waar jij rijdt.

Dan kom je verder met wiskunde (en een bierviltje en rekenmachine ter ondersteuning) dan dat iedereen hier gaat roepen wat hij/zij rijdt voor zijn/haar specifieke condities.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Geizer77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 8 november 2009, 12:56

cheeta schreef:
Geizer77 schreef:Single ring chainset of niet?
Jij weet wat jij nu aan setup hebt, wat jij daarvan gebruikt gezien jouw fysieke gesteldheid in het terrein waar jij rijdt.

Dan kom je verder met wiskunde (en een bierviltje en rekenmachine ter ondersteuning) dan dat iedereen hier gaat roepen wat hij/zij rijdt voor zijn/haar specifieke condities.
Ik wist niet dat het zo specifiek kwam, maar dat is bij een 1x setup natuurlijk wel zo. Waar je voorheen 1x/2x had zat je bijna altijd wel raak.. dus had daar even niet aan gedacht. Helaas heb ik nu een triple, was 5 jaar geleden al niet een goede keuze ;-) maar toen hoefde je er dus ook minder op te letten.

Voor heb ik 42/32 (de kleinste gebruik ik (bijna) nooit) en achter een 11/32. Die zwaarste versnelling gebruik ik zelden.. maar ik kom er vaak wel bij in de buurt. Ik kan alleen niet vinden wat ze standaard als voorblad op een nieuwe 1x fiets leveren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik snap TS niet.
Rijdt 5 jaar op een fiets die hij te log vindt, 3 jaar met een kapotte voorvork, en nu moet een smak geld alles oplossen?
Waarom 3 jaar geleden geen goede vork gekocht?
De afgelopen jaren vlogen de Fox en RS aanbiedingen je om de oren.
Vorkprobleem was voor 250 / 300 euro opgelost geweest.
Dan een paar fatsoenlijke wielen voor €500 en hij had met een investering van nog geen €800 de afgelopen 3 jaar fijn gefietst.
Vanwaar deze zelfkastijding?
Gepasseerd station natuurlijk, maar ik kan me niet inleven in de beleveniswereld van TS.

En gaat het met deze aanschaf nu wel lukken om tevreden te zijn?
Moeilijk adviseren, ben bang dat we het hoe dan ook niet goed doen...

Verder, een sportieve sterke rijder van 1,98 op een lichtgewicht fietsje, hoelang gaat dat goed?
Adviseren we iets lichts, dan gaat hwt kapot.
Adviseren we iets stevigs, dan is het te zwaar.
Lastig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Geizer77 schreef:Wat betreft het gewicht was ik denk ik niet helemaal duidelijk, maar ik bedoel de gewicht die de fabrikant opgeeft, ...
Aurelius was heel duidelijk, maar jij niet:
aurelius schreef:... Ik weet niet wat je weegt bij 1,98m, maar het moet ook stevig genoeg en heel blijven natuurlijk. Wat is dus je gewicht?
...
Ben je meer dan 90 kg, dan kom je met lichte vorken en wielen toch wel een beperking tegen. Het blijft misschien nog wel heel, maar de stijfheid is duidelijk te weinig bij bijvoorbeeld een Rockshox SID of een Fox 32 SC. Dan moet je langzamer door bochten en de eventuele gewichtswinst die je door 300 gram te sparen hebt gehaald wordt weer teniet gedaan.

Ook een licht stuur en een lichte stuurpen zullen negatieve invloed hebben op het stuurgedrag.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Geizer77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 8 november 2009, 12:56

Dat is niet helemaal goed gegaan dan, want mijn gewicht is geen geheim. Ik weeg 85 kg.

Dit zijn allemaal dingen waar ik 5 jaar geleden niet bij stil stond en simpelweg op afmontage een MTB kocht. Dat de wielen, frame of vork ook een rol speelde had ik toen nog niet zo door :-). Dus al deze info helpt!
skjalling
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 15:51
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf sl 8.0

Misschien moet je eens bij Canyon op de site kijken. Momenteel hebben ze sale op carbon fietsen en deze voldoen nagenoeg aan al jou wensen.
https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/ex ... -race.html" onclick="window.open(this.href);return false;
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Absoluut top afgemonteerd voor die prijs en dan ook nog eens korting. 10,2kg, met dropper... helaas geen maat XL meer in dit model...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Als ik de startpost doorlees dan snap ik de reactie van ThaSingleTrackMastah. Verwacht niet dat een nieuwe fiets een wondermiddel is voor jouw problemen. Mijn huidige fiets, Cube Reaction Pro (2018), is 13,3kg. Volgens mij is die dus zelfs nog zwaarder dan jouw fiets. Ik zou in elk geval de verwachtingen wat temperen als je wel een nieuwe fiets aanschaft. Te hoge verwachtingen, dat kan alleen maar tegenvallen.
skjalling
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 15:51
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf sl 8.0

Ook bij Radon gaan de nodige 2018 modellen in de sale. De jealous 7 is nog in grote maten verkrijgbaar.

De vraag is: waarom rond de 10kg? Komt dat omdat anders het verschil tussen de racefiets te groot voelt? De Cube C62 pro, race of sl zullen allemaal wel voldoende maar zijn met 11,3 kg "te zwaar". Keuze genoeg alleen moeten er wel ergens consessies gedaan worden, of het budget enorm opschroeven.
Geizer77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 8 november 2009, 12:56

@skjalling
Ik zit inderdaad te kijken, maar sommigeh hebben Mavick velgen waar ik niet helemaal weg van ben en de anderen hebben dan juist weer een 1x systeem.. waarover ik van anderen hoor dat de sprongen tussen schakelen heel groot zijn en mogelijk te weinig bereik voor hard naar beneden rijden. Verder ben ik ook onbekend met de grip shift, iemand ervaring mee? Was altijd blij met de XT shifter met "pedaaltjes".

Wat betreft gewicht was gewoon iets dat naar voren kwam bij mijn huidige fiets, vooral de velgen zijn heel zwaar, de fiets gaat moeilijk door bochten heen en komt lastig op gang.

Wat betreft Radon, Canyon (frames) spreken mij net wat meer aan. Vanavond nog maar eens alles vergelijken. Ik kan trouwens weinig vinden over de Radon velgen, dit lijkt eigen merk?

@aurelius
Dat is inderdaad het probleem op dit moment bij Canyon.. volgende maand krijgen ze nieuwe modellen.

@Herrick
Het was ook maar een idee ;-) thnx voor je feedback
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat gewicht van 10kg wordt erg lastig.
Mijn carbon hardtail (L) was 10,06kg.
Dat was met een starre carbon vork, een carbon stuur, carbonnen zadelpen, 1x10 setup, DT240 naven, DT Revo spaken, ZTR Arch mk3, Ryde Edge, tubeless RoRo RaRa.
Het kan lichter, maar dan lever je in op betrouwbaarheid, of je gaat heel veel betalen (helaas meestal beide).
Een verende voorvork levert 1kg extra op.
Je twijfelt bij 1x11.
2x 11 brengt nog een extra shifter, voorderailleur en voorblad met zich mee.
Staarnje niet blind op de weegschaal.
(de meeste lichtgewicht fabrikanten liegen sowieso)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie