Advies nodig - HT MTB - Budget Max. 850 EURO

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
justsaiyan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 25 augustus 2018, 18:49

Hey Iedereen,

Ik ben nieuw hier en ook redelijk nieuw in het MTB'en en dat voor toch al wel een mooie leeftijd van 30 jaar te hebben.
T'is omwille van het nieuw zijn (in het MTB'en) en een vriendin te hebben die in verwachting is dat ik het budget liever beperkt hou.

Ik ben er mij van bewust dat ik voor deze prijs altijd wel ergens opofferingen moet maken, maar dat een fiets ook altijd wel upgradeable is in de toekomst.

Het liefst zou ik persoonlijk met iets rijden dat je niet veel tegenkomt, ik ben wel graag wat uniek op elk vlak. Daarom dat ik aan het kijken was naar merken als Saracen, Vitus, Radon, etc.. Tegenwoordig zie je veel mensen met Cube's rond rijden, hoewel een Cube die in sale staat voor deze prijs soms zelfs te mooi lijkt om waar te zijn wat materiaal betreft.

Maat van banden maakt mij niet zoveel uit, liefst niet onder de 27,5. Wat mij vooral tegen houd bij sommige fietsen is het aantal versnellingen. Zoals de Radon die heeft er bijvoorbeeld maar 11 en voor mij als beginner lijkt dat bijzonder weinig. Hij gaat vooral bedoelt zijn voor een combinatie tussen XC en Free Ride hoewel het Free Riden met de grotere obstakels er wel pas na verloop van tijd zal bijkomen als ik meer ervaring heb opgebouwd. Nu het kan ook gewoon voor een beginner een optische illusie zijn dat verschil in versnellingen, maar daarom ben ik dus hier!

Zelf ben ik vooral de sites aan het afschuimen op zoek naar nieuwe oude fietsen die mooi afgeprijsd zijn (een tip die ik hier ergens gelezen had), maar het is ook een tip die veel mensen volgen dus vaak zijn al de koopjes in mijn maat al weer weg.

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het gaat bij de versnellingen vooral om het bereik. Dus hoe licht is het lichtste verzet en hoe zwaar het zwaarste. En alles daar tussenin zijn bepaalde stapjes. Bij 11sp zijn de uitersten bijna gelijk aan bijvoorbeeld 20sp met een 2x10 versnelling (dus met 2 bladen voor en 10 achter). Maar bij 20sp zijn er bij die stapjes een aantal die overlappen. Het zijn dus geen echte 20 versnellingen, maar misschien in totaal 14 en de overige 6 komen overeen met 1 van die 14 versnellingen. Daarbij zijn bij 2x10 en zeker bij 3x10 de zwaarste verzetten zo zwaar dat je daar alleen bergaf op de weg iets aan hebt. Dus uiteindelijk zorgt 11sp voor een in de praktijk even groot bereik en een simpeler en logischer te bedienen geheel. En zou je zelfs kunnen zeggen dat het beter is, maar kom je toevallig een fiets met 2x10 tegen, dan hoef je die echt niet te laten staan!

Verder heeft wielmaat een beetje met je lengte te maken en ook een beetje met de speelsheid (kleinere wielen zijn makkelijker wendbaar). Maar het is de bouw van de fiets, de geometrie, die vooral de eigenschappen bepaald. In dat opzicht zijn fietsen met de kleinere 26" wielen ouderwetser en is het die ouderwetse geometrie die ze wat nerveuzer maakt.

Dat die Cube's te mooi lijken om waar te zijn is eigenlijk omdat die websitefietsen helemaal niet zo goedkoop zijn. De Cube dealer heeft in zijn marge veel meer ruimte om die Cube goedkoper neer te zetten als hij er echt vanaf wilt. Dat verschil maken webwinkels pas weer goed als zij met aanbiedingen gaan werken!! Maar ook op een nieuwe Cube kun je soms wel een interessante aanbieding krijgen van een dealer. Zeker als je nog wat extra materiaal als helm en schoenen nodig hebt!

En af en toe komt er ook gebruikt hier op het forum best wat leuks langs, daar kun je ook nog speuren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
justsaiyan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 25 augustus 2018, 18:49

Ik ben al een paar keer verleid om een Cube te kopen, maar zoals ik in mijn eerste post zei heb ik liever iets wat meer uniek. Zeker nu ik meer weet over de versnellingen, waarvoor dank!

Ik ben me vooral aan het baseren op de hardtails of the year lijst, waar wel een paar bikes tussen staan die ik online kan bestellen zoals een Calibre, Saracen, Vitus etc..allemaal bijzonder goede reviews, maar als ik dan weer kijk naar de afmontage die lijkt dan een stuk minder dan een Cube of een Canyon die ik voor dezelfde prijs koop.

Begrijp je mijn dilemma?

Nu, ik ben een beginner dus ik weet niet of ik onmiddellijk moet starten met een RockShox luchtvork en XT M8000 Shadow afmontage, maarja..
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

justsaiyan schreef:Ik ben al een paar keer verleid om een Cube te kopen, maar zoals ik in mijn eerste post zei heb ik liever iets wat meer uniek. Zeker nu ik meer weet over de versnellingen, waarvoor dank!

Ik ben me vooral aan het baseren op de hardtails of the year lijst, waar wel een paar bikes tussen staan die ik online kan bestellen zoals een Calibre, Saracen, Vitus etc..allemaal bijzonder goede reviews, maar als ik dan weer kijk naar de afmontage die lijkt dan een stuk minder dan een Cube of een Canyon die ik voor dezelfde prijs koop.

Begrijp je mijn dilemma?

Nu, ik ben een beginner dus ik weet niet of ik onmiddellijk moet starten met een RockShox luchtvork en XT M8000 Shadow afmontage, maarja..
Dit laatste....als het kan zou ik het zeker doen, tenslotte is goed gereedschap het halve werk :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uniek is maar relatief natuurlijk. Waar je hier een Vitus of Saracen weinig ziet zal dat in GB met hele andere merken zo zijn. En in de basis is het allemaal een pot nat: frame in Azië inkopen/laten maken en er zo mooi mogelijke onderdelen voor de prijs op schroeven.

Je kunt ook eens bij de Duitse merken kijken die qua prijsstelling "Cube-achtig" zijn maar die je hier ook wat minder ziet rijden zoals Focus, Drössiger, Radon en nog een zwik anderen. Niet op vakantie naar Duitsland gaan dan, want daar zie je er best veel ;-)
Of misschien heeft een Franse webshop als Alltricks nog wel wat leuks binnen je budget?

Qua afmontage, in principe zijn wielen en vork het belangrijkste want relatief duur om te upgraden. Van de drivetrain vervang je toch op een gegeven moment bepaalde zaken als gevolg van slijtage, en een derailleur of shifter is ook niet zo heel duur.
Helaas zijn vork en wielen voor de fabrikant dus ook het zinvolst om op te besparen.

Als je kunt kiezen tussen een luchtvork of een met stalen veer (coil), in deze categorie altijd de luchtvork kiezen. Lichter en beter af te stemmen op je gewicht (je hebt wel een specifiek veringpompje nodig, met een bandenpomp lukt het niet).
Deore is een groep die al prima functioneert in het terrein, dat is echt geen troep. Bij Sram zit je dan op NX-niveau.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

justsaiyan schreef:Ik ben al een paar keer verleid om een Cube te kopen, maar zoals ik in mijn eerste post zei heb ik liever iets wat meer uniek. Zeker nu ik meer weet over de versnellingen, waarvoor dank!

Ik ben me vooral aan het baseren op de hardtails of the year lijst, waar wel een paar bikes tussen staan die ik online kan bestellen zoals een Calibre, Saracen, Vitus etc..allemaal bijzonder goede reviews, maar als ik dan weer kijk naar de afmontage die lijkt dan een stuk minder dan een Cube of een Canyon die ik voor dezelfde prijs koop.
Tja, een Dacia is ook unieker dan een Volkswagen. Maar zo moet je de verhoudingen wel een beetje zien! Net als de saaie Golf om goede reden populair is, zijn Cube en Canyon ook gewild! Misschien is een merk als Rose nog een alternatief, die monteren toch net iets gedurfder af dan die andere 2. En ook Ghost en Stevens maken redelijk scherp geprijsde fietsen die net iets anders zijn en bij de dealer ook nog wel eens in de aanbieding langs komen. En Kermit heeft er ook nog een paar genoemd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
justsaiyan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 25 augustus 2018, 18:49

Bedankt voor het advies iedereen! Ik denk dat het de Rose Count 1 gaat worden.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Aan de andere kant, de afmontage is leuk, maar je moet wel een frame hebben met een goede geometrie. Daarin is het eea wel verschillend qua merk...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef:Aan de andere kant, de afmontage is leuk, maar je moet wel een frame hebben met een goede geometrie. Daarin is het eea wel verschillend qua merk...
In de €850,- klasse ook?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
justsaiyan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 25 augustus 2018, 18:49

Het is daarom dat ik zo mijn twijfels heb, de ene heeft bv. een geweldig frame, maar een matige afmontage, de andere heeft een goede afmontage, goeie vering, maar een frame waardoor je na een uur rijden de pijnscheuten door je lijf voelt trekken (bij wijze van spreke)..

Ik heb wel net een mail gekregen dat in sept/okt de nieuwe range van Vitus op de markt komt (huidige reeks overal uitverkocht).

Ik zal vanavond nog eens grondig al de suggesties bekijken die iedereen hier heeft gemaakt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

justsaiyan schreef:..., maar een frame waardoor je na een uur rijden de pijnscheuten door je lijf voelt trekken (bij wijze van spreke)..
...
Nee, zoveel verschil gaan de frames in die prijsklasse niet maken, dan moet je inmiddels een stukje boven de €1.000,- gaan shoppen!


De vering maakt dat verschil wel wat meer, maar ook daar heb je onder de €1.000,- eigenlijk alleen de keuze tussen matig en matiger als je zulke eisen gaat stellen.

Het meeste van wat genoemd is zijn gewoon prima allround bikes waar je prima lol op kunt hebben. De beperkingen komen als je echt door begint te rijden of naar het buitenland gaat (met hogere snelheden op afdalingen en hobbeliger terrein), maar dan kun je het rustig aan doen en overleef je het nog steeds.

Maar dan is een leuke, gebruikte fiets van richting de €1.000,- misschien juist een betere optie!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij dit budget maakt €100 extra een heel verschil.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
justsaiyan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 25 augustus 2018, 18:49

Dat heb ik ook al willen merken, en langs de ene kant moet ik misschien nu die 100 EUR extra uitgeven om in de nabije toekomst duurdere upgrades te vermijden en langs de andere kant ben ik ook nog maar een beginner met een baby onderweg. Nu niet dat ik zo zeer op mijn geld hoef te letten, maar toch.

Ps. Ik ben wel gecharmeerd door de Calibre Line 10, weet er iemand of er toevallig ervaringen met deze fiets op het forum staan? Had ergens gelezen dat iemand er eentje gekocht had, maar weet niet meer waar.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Naar mijn weten is er iemand met een Calibre Bossnut, verder nooit iets over Calibre gelezen hier.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef:
mud mate schreef:Aan de andere kant, de afmontage is leuk, maar je moet wel een frame hebben met een goede geometrie. Daarin is het eea wel verschillend qua merk...
In de €850,- klasse ook?
Ja in die klasse ook. Ik zie helaas te veel mensen afgescheept worden met een fiets met een stuurpen van 12cm on hem passend te maken...

Daarnaast is er ook in die klasse wel degelijk verschil per merk in oa de reach.
Plaats reactie